هزینه «تاخیر» دولت و «تعجیل» مجلس برای بودجه ۱۴۰۲ را باید رسانه‌ها بدهند؟!

لایحه بودجه ۱۴۰۲ که با تاخیر دولت و تعجیل مجلس مواجه شده، در حالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در سه شیفت مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد که در برخی مواد این لایحه، متاسفانه به مبانی و منشا لایحه نویسی در قانون بودجه توجه نشده و نمی‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰ 28 February 2023

هزینه «تاخیر» دولت و «تعجیل» مجلس برای بودجه ۱۴۰۲ را باید رسانه‌ها بدهند؟!

تابناک_ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که با تاخیر دولت و تعجیل مجلس مواجه شده، در حالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در سه شیفت مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد که در برخی مواد این لایحه، متاسفانه به مبانی و منشا لایحه نویسی در قانون بودجه توجه نشده و نمی‌شود. متاسفانه این تعجیل در تصویب سبب شده تا نکات مهمی که در قوانین پیشین در نظر گرفته شده، در اینجا مغفول بماند؛ مانند «جزء ۳ بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲» که این مهم خود را به خوبی نشان می دهد.

در ایران قانونی به نام معافیت مالیاتی هنرمندان و اصحاب فرهنگ در بهمن ۱۳۸۱ به تصویب رسیده است که به موجب این قانون، درآمد‌های ناشی‌ از فعالیت تحت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر و انتشارات و مطبوعات کاملا از مالیات معاف است؛ اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با نشان‌ دادن روی موافق به بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده‌واحده تغییراتی در این مهم به خصوص در بخش مطبوعات و رسانه‌ها به وجود آوردند که در‌ این‌ میان، زمزمه‌های حذف معافیت مالیاتی نهاد‌های رسانه‌ای هم شنیده می‌شود و نگرانی فعالان رسانه‌ای را به دنبال داشته است.

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تصویب جزء ۳ بند «ث» تبصره ۶ لایحه بودجه، رای معافیت مالیاتی انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی سقف معینی تعیین کردند. بر اساس این مصوبه، به‌ منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری در معافیت‌های مالیاتی: معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است که فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است. با این حال در تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که هنوز به تصویب نرسیده، سقف معافیت مالیاتی سالانه در سال ۱۴۰۲ موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم ۸۴ میلیون تومان تعیین شده است.

گفتنی است، بر اساس جزء ۳ بند «ب» ماده ۹ قانون مالیات ارزش‌افزوده تا پیش از این «خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور و هرگونه تبلیغات کالا‌ها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات» از پرداخت مالیات معاف بودند.

مدیران مسئول رسانه‌ها نسبت به تبعات تصمیم جدید مالیاتی در لایحه بودجه۱۴۰۲ هشدار دادند، زیرا مقرر شده است معافیت مالیاتی رسانه‌ها در سال آینده حذف شود. این مواجهه دولت و مجلس با مطبوعات و خبرگزاری‌ها آن هم در اوضاع کنونی که جامعه بیش از هر زمان دیگری به «اطلاع‌رسانی درست و کامل توسط رسانه‌های داخلی مرجع» نیازمند است، باعث سنگین‌تر شدن بار هزینه‌ای رسانه‌ها و تعطیلی زنجیره‌ای آن‌ها خواهد شد.

مدیران مسئول رسانه‌ها با هشدار درباره تبعات شلیک مالیاتی به حوزه اطلاع‌رسانی تصویب نهایی این تصمیم را نوعی تضعیف  رسانه‌های داخلی و مرجعیت بخشیدن به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور دانستند. در همین حال، قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص رفع ابهام جزء ۳ بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: این بند دارای ابهام است که نگرانی‌هایی را برای فعالان فرهنگی و مطبوعاتی ایجاد کرده است که این بند یا کلا حذف می‌شود یا در نهایت فقط راجع به اشخاص حقیقی معافیت مالیاتی برداشته شده و معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی همچون گذشته برقرار خواهد شد.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در بیان اصلاحاتی که باید بر جزء ۳ بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعمال شود، در تشریح این بند گفت: این جزء مالیاتی کلیه مؤسسات فرهنگی، مطبوعاتی، قرآنی، هنری و سینمایی و تمام مجموعه‌ها و کانون‌های فرهنگی و فعالان حوزه‌های فرهنگی، دینی، قرآنی، مطبوعاتی، نشر کتاب، هنری و موسساتی که در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت دارند را دربر می‌گیرد که در لایحه، دولت پیشنهاد داده است: معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اقدامی که در این زمینه انجام شده، ابهامی ایجاد کرده که در کمیسیون تلفیق بررسی مجدد خواهد شد که این بند یا کلا حذف می‌شود یا در نهایت فقط راجع به اشخاص حقیقی معافیت مالیاتی برداشته شده و معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی شامل مؤسسات فوق‌الذکر همچون گذشته برقرار خواهد شد.

لغو معافیت مالیاتی رسانه‌های ایران در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از دولت‌های جهان، حمایت از رسانه‌ها را حمایت از دموکراسی و آزادی بیان تلقی می‌کنند و حذف معافیت‌های مالیاتی رسانه ها در این شرایط که کشور به اطلاع رسانی و تبیین دقیق موضوعات نیاز دارد، قطعا تصمیمی است که نیاز به بازنگری دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
توقع رسانه آنستکه همه مردم بایدمالیات بدهندجزرسانه هاکه هرگزنبایدمالیات بدهند البته چون صدایشان بلنداست وهمصداهستند آنوقت همین رسانه ها مرتب تکرارمیکنندکه از همه بدون استثنابایدمالیات گرفت یعنی مرگ خوبست ولی برای همسایه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
از ساعت ها مشخصه یک فرد ساندیسی ساعت 8:58 از خواب بیدار شده و مسلسل وار پشت سر هم کامنت نوشته!!! داداش هر چند دقیقه یک بار بگذار که حداقل معلوم نشه همه را یک نفر نوشته
حالا مثبت و منفی ها به کنار
در فرهنگ دینی ما به شدت با تقلید کور از سبک زندگی اجانب حتی در کارهای شخصی مثل خوراک و پوشاک به خاطر آسیب‌های زیاد آن منع شده است. لذا در کارهای اجتماعی و اداری به طریق اولی باید از تقلید خودداری کرد. متأسفانه تقلید از غرب در شکل‌دهی به سیستم قضا در یک قرن قبل موجب اطاله دادرسی می‌شود. با توجه به قدمت و غنای قضای اسلامی لازم است دستگاه قضا این تقلید کورکورانه را که زمانی انجام شده حذف و سیستم قضایی اسلامی بدون تقلید حتی در شکل ظاهری را جایگزین آن نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
افرادی که الان سر کار هستند چه مجلس و چه دولت همه ضد غرب هستند و از تیوری های اقتصادی اقتصاد دان هایی مثل حسن عباسی استفاده می کنند، خودت ببین وضع را به چه صورت در آوردن.
حدیث داریم علم را یاد بگیرید حتی از چین!
کجا یادگرفتن علوم اسمش شده تقلید و کارهای صحیح و خطا و ندانم کاری شده اسمش علوم؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
در کامنتم که در ساعت 15:01 نوشتم اصلاح می کنم
سعی و خطا به جای صحیح و خطا
اهتمام دولت در گسترش روابط با کشورهای بزرگ مستقل از غرب زورگو، یعنی چین و روسیه و نیز با کشورهای منطقه باید به حذف دلار از مبادلات ارزی و افزایش ارزش پول ملی منجر گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
شما منتطقه ای فکر میکنید اونها به دنیا فکر می کنند
مردم ایران در حالی که از برخی مسائل و مشکلات به ویژه در حوزه معیشت و اقتصادی رنج می‌برند با زمان‌شناسی و وظیفه‌شناسی با حضور پررنگ و با‌شکوه خود در راهپیمایی 22 بهمن امسال واقعاً سنگ تمام گذاشتند و دشمنان را کاملاً مأیوس ساختند. عرضم این است که این حضور مردمی حقی را هم پدید می‌آورد که ادای آن به گردن مسئولان و کارگزاران نظام می‌باشد. دولت و مسئولین هم باید تمام تلاش خود را برای خدمت به این ملت و گره‌گشایی از مشکلات آنان به کار بگیرند و به آن سرعت بدهند.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
ساندیس بنوش و لبخند بزن معلومه دلار 60 تومنی دشمن رو شما اثر نکرده ولی اون بخش کوچیک و اندک معترض جامعه دارن خورد میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
پرشور و پررنگ،جمعا 21میلیون شد به نقل خبرگزاری فارس،یعنی 25درصد مردم شرکت کردند،بقیه چی
؟؟؟؟چرا شرکت نکردند؟؟؟؟
پرداخت بموقع و بدون تأخیر یارانه ها و حقوق کارکنان دولت توسط دولت آقای رئیسی جای تقدیر و تشکر دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
به به به
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
محاسبات نشان می‌دهد با وجود اینکه یک بار در آبان سال 98 و یک بار در اردیبهشت 1401 به مبلغ یارانه افزوده شد، قدرت خرید دلاری یارانه در یک دهه گذشته از 40 دلار به کمتر از 8 دلار رسیده است. به بیان ساده‌تر، یارانه هر فرد از 45 هزار تومان به 400 هزار تومان رسید، اما یک ایرانی که با مبلغ یارانه نقدی خود می‌توانست بیش از 40 دلار خریداری کند، حالا حتی 7دلار هم نمی‌تواند بخرد.
این مجلس و این دولت در حد این کشور نیستن
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
خلایق هر چه لایق
بررسی بودجه در مجلس بدون تصویب برنامه هفتم ، صددرصد خلاف قانون بود . وقتی قانونگذار اینگونه تخلف میکند ، چه انتظاری از مردم میرود !!!!!
با یارانه چند کیلو گوشت نیم میلیونی میشه خرید ؟
احمدی نژاد یارانه داد ارزشش بش از 40 دلار بود الان هم هست ؟
واقعا اینا برای چی بودجه مینویسن؟
اندر حكايت بودجه ١٤٠٢
------------------------
البته مجلسيان و دولتيان محترم حتماً توجه دارند كه به عنوان مثال حقوق بنده در ماه ارديبهشت به اندازه حقوق ماه فروردين نيست ،، يك مقداري آب رفته ! ، حقوقم در خرداد ماه به اندازه ارديبهشت و فروردين نيست و بازهم بيشتر آب رفته ، و هكذا حقوق تير و مرداد شهريور و همچنين دريافتي ام در ماه هاي مهر و آبان و آذر ، و نيز حقوق ديدو بهمن و اسفند !! ... آب رفتني ، همچون برف در مقابل آفتاب تموز گراني و تورم و خوش رقصي هاي دلار ! خدا رحمت كنه مرحوم ابوي ، هر از گاهي با صداي كوتاه يا نيمه بلند و يا به حالت نجوا مي گفت :
« نداند به جز ذات پروردگار
كه فردا چه بازي كند روز گار » !!
حالا حكايت حقوق بنده هست و دلار ، كه بايد گفت :
نداند به جز ذات پروردگار
كه فردا چه بازي كند اين دلار » !!...دلار آتيش گرفته ... عيال ديروز مي گفت : انشا الله كه اين دلار آتيش بگيره ، دود بشه ، دودش بره آسمون هفتم ... نابود بشه دلار !!
نتيجه اين كه : نمايندگان حتماً توجه دارند كه حقوق بنده ماه تا ماه در حال آب رفتن ! از فروردين تا اسفند تفاوت از زمين تا آسمان است !!
برخی از نمایندگان مجلس هدفشان بدبینی مردم است وگرنه چه دلیلی دارد که مالیات خانه های لوکس را حذف کنند و مالیات سایر اقشار ضعیف را افزایش دهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
فرقی نداره
مشکل جای دیگه هست
همون موقع که می خواستن اقتصاد بدون برجام ددرست کنند باید می فهمیدی که تضمین و سازوکاری یرای گرفتن مالیات از خانه لوکس وجود نداره و آخرش از حقوق من و شما که راحت ترین کاره مالیات استخراج میشه. از تفاوت نرخ دلار بودجه تامین میشه.
در عجبم افرادی مثل شما قطعا تجربه دولت محمود احمدی نژاد را دارین و دیدین و هنوز هم رویایی فکر می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
همان تجربه احمدی نژاد و تجربه فعلی ثابت میکند که اختیارات مالیاتی باید کلا از مجلس گرفته شود و به شخص رئیس جمهور داده شود
به امید مالیات همه مراکزی که مستقیم زیر نظر بزرگان کشور اداره میشود
چگونه کشور را از دلاریزه شدن نجات دهیم؟

در اواخر دولت روحانی و اوایل این دولت همه ما مفهوم دلاریزه شدن را بخوبی درک کردیم و خدا می داند که چقدر منابع ملی در این مسیر هدر رفت

منابعی که نه تنها ارز و طلا را کنترل نکرد بلکه بر شدت آن افزود و بازار رانت و دلالی را توسعه بخشید

علت دلاریزه شدن این است که دولت متمرکز بر روی دلار است به جای اینکه متمرکز روی ریال باشد

اولا دولت و حاکمیت باید بفهمد که تاوقتی چاپ پول و رشد نقدینگی به بهانه های مختلف وجود دارد کنترل دلار بی معنا و بی مفهوم است و هر هزینه ای که بابت کاهش آن داده شود به معنای هدر دادن منابع دولت و ایجاد کسری های شدید و دور باطل است

ثانیا دولت هم باید مثل همه مردم یکی از مشتریان دلار باشد و کنترل دلار باید به بازار و به یک نهادی مثل بانک مرکزی مستقل از دولت و یا یک نهادی با عنوان نهاد خزانه داری سپرده شود

اگر دلار حبابی می شود دولت باید از آن جهت فربه کردن بیت المال استفاده کند
واقعیت امر این است که در حال حاضر فربه کردن دولت به معنای ریخت پاش بیشتر دولت و منفعت آن به عموم مردم نمی رسد و بخاطر همین است که مردم دوست دارند از دولت بکنند و کندن یک مو از خرسی به نام دولت را غنیمت می شمارند
باید چکار کرد؟
باید در دولت صندوقی ایجاد کرد مردم یقین کنند که واریز هر وجهی از مابه التفاوت دلار واقعی با دلار آزاد در این صندوق به معنای کمک به مصارف عمومی است تا اطمینان مردم به دولت بازگردد

به نظر من اشکالی ندارد که وقتی دلار و سکه حبابی است به جای فضل و بخشش دلار و سکه دولت از طریق کارت ملی و ... دولت آنها را با بالاترین قیمت بازار مثلا دلار ۵۷ هزار تومانی بفروشد و مابه تفاوت آنرا در صندوق جهت خدمات عمومی و یا توسعه کشور ریخته شود
دولت وقتی دلار با کارت ملی واگزار می کند به عبارتی به فضای دلالی و رانت کمک می کند و یقین بدانید ۹۰ درصد کسانی که از روی کارت ملی ارز می خرند به منظور فروش در بازار آزاد می خرند و صحیح نیست منابع ارزی دولت مصرف بازار دلالی و رانت شود
در مورد صادرات هم همین موضوع صدق می کند دولت نباید در دلار صادر کننده دخالت کند و بجای آن می تواند از صادرکنندگان عوارض گمرکی و یا مالیات بصورت دلاری دریافت کند اما در بازار آنها دخالت نکند و اجازه دهد دلار در یک فضای سالم و با فرمول های اقتصادی و با استقلال تمام تعیین شود نه به صورت دستوری و ناشیانه

شما یقین بدانید که اگر اقتصاد ما با جهان هماهنگ شود و ارتباطات عمیقی با اقتصاد جهان داشته باشیم و کنترل مناسبی روی ارزش پول داشته باشیم از این تورم های افسار گسیخته نخواهیم داشت چون بازار عظیم جهانی این اجازه را نمی دهد
مردم باید جهت اعتراض به چاپ پول و رشد نقدینگینی هر روز یک ۱۰۰۰ تومانی از جیبشان دربیاورند و آتش بزنند با این کار هم ارزش پول ملی بالا می رود و هم اعتراض خودشان را نشان می دهند ضمن اینکه هزار تومان یک دهم پول تاکسی هم نمی شود اما جمع آن برابر هفتاد میلیارد در روز و ۲۵ هزار میلیارد در سال می شود که مبلغ کمی نیست

و یا یک صندوق مردمی اجاد شود که مردم پول خردهای خودشان را در آن بریزند و در نهایت محتوای آن صندوق را آتش بزنند

شاید یک عده این کار را مسخره بدانند اما باید بدانید که کاملا واقعی و اثرگذار است

البته اگر دولت دستور ندهد چند برابر آنرا پول چاپ و موازنه را بهم نزند
پاسخ ها
سهیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
دوست عزیز دوران پول کاغذی گذشته و یک عدد در یک سرور به معنای پول است و دولت نیازی به چاپ ندارد فقط یک صفر می گذارد جلوش تا بشود دخ برابر نقدینگی فعلی
نه
نه هر کس تاخیر کرده باید او بدهد
يارانه ماهي يك دلار.
يارانه ماهي يك دلار.
اصحاب رسانه چرا نباید مالیات بدهند؟ کارکنان رسانه خونشون از خون کارگر و کارمند رنگین تره؟
اصحاب رسانه چرا نباید مالیات بدهند؟ کارکنان رسانه خونشون از خون کارگر و کارمند رنگین تره؟
مهمتر ار بودجه جان عزيزان اين مز و بوم أست
دولت بايد يك بار هم كه شده شفافيت بخرج داده و عاملان اين جنايت را معرفى كند
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی