بازدید 7439
وزیر صمت مطرح کرد:

برای اولین بار در اقتصاد ایران پنج سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم/ سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است/ هدف گذاری برای تولید حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال جاری

فاطمی امین راهکار رفع مشکلات معیشتی مردم را هم رشد تولید دانست و گفت: زمانی که رشد تولید به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، به تدریج می‌توان آثار منفی دهه گذشته را جبران کرد.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳ 02 April 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزیر صمت با تشریح اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های سال جدید بیان کرد: ۳۲۰۰ واحد جدید به بهره‌برداری رسیدند و ۲۲۰۰ واحد هم سرمایه‌گذاری خود را توسعه دادند و به خطوط تولید خود اضافه کردند و ۱۶۰۰ واحد تعطیل هم فعال شدند.  
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در برنامه هلال بهار شبکه خبر سیما، مهمترین سند بالادستی برای وزارت صمت را اقتصاد مقاومتی خواند.

وی از رشد مناسب تولید در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: رشد بخش صنعت در ۹ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۸ درصد بود که ۲ برابر متوسط رشد اقتصادی کل کشور بود. همچنین رشد بخش صنعت در پاییز سال گذشته هم به ۱۱.۶ درصد رسید که از سال ۱۳۹۶ به بعد بی‌سابقه است.

فاطمی امین گفت: طبق آمار گمرک، در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱ واردات مواد اولیه یا همان کالا‌های واسطه‌ای ۱۴ درصد رشد داشته که نشاندهنده رونق تولید است و میزان اشتغال در بخش صنعت در پاییز به رکورد جدید ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

فاطمی امین با تشریح اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ هم بیان کرد: ۳۲۰۰ واحد جدید به بهره‌برداری رسیدند و ۲۲۰۰ واحد هم سرمایه‌گذاری خود را توسعه دادند و به خطوط تولید خود اضافه کردند. ۱۶۰۰ واحد تعطیل هم فعال شدند. در بسیاری از شهر‌ها مشکل کمبود کارگر داریم، مثل اشتهارد، ساوه، زرندیه، اسلامشهر، شهرک‌های اطراف قم. یعنی آنقدر تولید بالا رفته که واحد‌های صنعتی نیروی کار پیدا نمی‌کنند.

فاطمی امین با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: در دهه گذشته رشد تولید بسیار کمتر از رشد تورم بود و برای اولین بار در اقتصاد ایران ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم.

وی راهکار رفع مشکلات معیشتی مردم را هم رشد تولید دانست و گفت: زمانی که رشد تولید به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، به تدریج می‌توان آثار منفی دهه گذشته را جبران کرد.

وزیر صمت برای نوسازی ماشین‌آلات گفت: وزارت صمت پروژه‌ای برای بازسازی واحد‌های صنعتی آماده کرده که یک نمونه آن نوسازی الکتروموتور‌ها است. بیش از ۶۰ درصد مصرف برق صنعت توسط الکتروموتور‌ها انجام می‌شود که تا ۱۰ درصد قابل کاهش است که با پروژه جدیدی با وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

فاطمی امین درباره اجرای فرمان تحول رئیس‌جمهور در زمینه صنعت خودرو گفت: عمده ۸ دستور رئیس‌جمهور اجرایی شده است مثل افزایش دوره گارانتی و رشد تولید. مثلا در سال ۱۴۰۱ تولید خودروی کامل ۴۵ درصد رشد کرده که شامل همه انواع خودرو است. همچنین رتبه ایران در تولید خودرو در جهان از ۱۹ به ۱۶ کاهش پیدا کرد و ایران رتبه بالایی در رشد تولید خودرو دارد.

وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو هم بیان کرد: متاسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند.

در بازار ایران به طور متوسط باید ۱.۵ میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در ۴ سال قبل از ۱۴۰۱، فشار زیادی ایجاد کرده است. ضمن این که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

فاطمی امین درباره برنامه تولید خودرو در سال جدید هم گفت: در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ بنابراین تقریبا برای تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد.

وزیر صمت درباره وضعیت تولیدات معدنی هم عنوان کرد: در تابستان ۱۴۰۰ یعنی زمان تغییر دولت، رشد بخش معدن منفی بود، البته برای چند فصل متوالی رشد این بخش در دولت گذشته منفی شده بود. با اقدامات وزارت صمت در دولت سیزدهم رشد بخش معدن در پاییز ۱۴۰۱ به مثبت ۲ درصد رسید.

وی افزود: در اوایل کار دولت سیزدهم ۳ هزار معدن بلاتکلیف و فاقد اطلاعات دقیق بود. در این مدت تک تک پرونده این معادن بررسی شد به طوری که هم‌اکنون معادن بلاتکلیف به کمتر از ۳۰۰ واحد کاهش یافته و اطلاعات معادن هم کاملا یکپارچه شده است. با تعیین تکلیف معادن، تا پایان سال ۱۴۰۱ تقریبا هیچ حقوق دولتی معوق نداشتیم.

وی با اشاره به تغییر رویکرد حکمرانی در وزارت صمت از پیشرفت حدود ۶۰ درصدی آن خبر داد و افزود: امید فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هم به آینده افزایش یافته است.

وزیر صمت از تمرکز بر برنامه توازن سرمایه‌گذاری در سال جدید سخن گفت و بیان کرد: همچنین تلاش خواهیم داشت در سال جدید کسب‌وکار‌های ایرانی در سطح بین‌المللی بدرخشند.

وی با اشاره به حمایت بیش از ۷۰ تشکل و اتحادیه تولیدی و صنفی کشور از عملکرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، آن را نشانه همدلی در این بخش و سرمایه اجتماعی مناسب وزارت صمت خواند.

فاطمی همچنین از برنامه‌ریزی برای تعاملی شدن وزارت صمت علاوه بر آینده‌نگری در سال جدید خبر داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۷
پارسال امار رسمی تورم ۶۰ درصد. افزایش حقوق برای امسال ۲۰ درصد. تنگه را ببندیم این شکاف عظیم و افزایش فقر جبران میشد.
پاسخ ها
مشتی مندلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
راهکار طلایی اینکه اولا بیایید دستمزد کارگران رو نصف کنیم تا تولید برای صنایع به صرفه تر بشه و در نتیجه تولید رونق و رشد بیشتری بگیره و ثانیا حقوق کارمندان رو یک سوم کنیم تا نقدینگی .کم بشه و تورم مهار بشه.
گویا ایشان کلا یا نادرست میگه ویا در بیان درصد اشتباه می‌کند!
این حرفا مثل اخبار تکراری شده...هر روز هی تکرار میشه...ول کن اقا...با این تورم مال مردم از بین رفت..بدبختی از سر و روی همه میباره
تورم در کانادا به عنوان نمونه سال گذشته چند ماهی به اوج هفت درصد رسید. این هفته دولت کانادا اعلام کرد که حداقل حقوق از ساعتی ۱۵.۵۵ سنت به ۱۶.۶۵ سنت یعنی دقیقا هفت درصد افزایش می یابد که معمولا افزایش پایه هست و افزایش بیشتر شغلها بیشتر از این هست. هر چند مردم همین اندازه را هم اصلا کافی نمی دونند و میگن دولتهایی هستند که قطار پیشرفت و توسعه دارند و بیشتر افزایش حقوق دادند!
چرا میگی تورم بالای ۳۰ درصد ؟!
خوب بگو تورم ۹۵ درصدی دیگه .
از شفافیت و حقیقت خوشت نمیاد ؟
طبق گزارش سایت مخترم تابناک , خودروی تولیدی داخل 10 برابر گرانتر از خودروهای مشابه در امارات است. آیا بهتر نیست به جای تولیدات بی کیفیت داخلی , کارخانه های داخلی مهر و موم شوند و به جای آن خودروی خارجی وارد کشور شود ؟هزینه کمتر و رونق بیشتر با کیفیت بسیار بالاتر!
نمی دونم چی بگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
آره ولا چیزی برای گفتن نمونده
با سلام والا ما امروز 13 فروردین ھست واز بی پولی ودست خالی وبی ماشینی ھیچ جا نتونستیم برویم خواھش میکنم دیگہ ماشین ھا رو گرون نکنید ھمون گرونی 30 درصد یا 50 یا 70 درصد ھم ھمون ھمہ پول بلوکہ شدہ جبران میکنہ
سوداگری تاابدخواهدماندجزراهی برای آزادی کردن نداریدباقیمت اکرتخلفی کردجریمه چندین برای ابراز خودروساز
مهندس نگاه کردم دیدم. بنزین. ارزان و نابود کردن این مایع حیاط ‌خیلی ارزان است
و مردم هم بی تفاوت به این سوخت ارزان و بدقت استفاده می کنند
هزینه های مخارج و تولید و ارسال ش بیشتر از مبلغ فعلی تمام می شود
کمی مسیولیت در مورد منابع ملی خوب است
برای اولین بار در اقتصاد ایران پنج سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم??بنده تاحالابا چنین ادبیات عجیبی مواجه نشدم ازچند نفر سوال کردم آنها نیز متوجه حرف های وزیر نشدند اگر کسی متوجه حرف های ایشان شد لطفا شرح دهد
پاسخ ها
قارنعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
پیشنهاد اینجانب کلاس های فشرده نهضت سواد آموری برای وزیر میباشد
بزرگترین دروغ اول سال تورم برای اولین بار بالای 30 درصد شد
برای حفظ قیمتهای با به تولید قطره چکانی ادامه خواهند داد
فرافکنی تا کی؟
اثر این کارها خیلی دیده نمیشه و باید قبلش دو تا کار مهم انجام بشه. اول حذف قیمت گذاری دلاری در حوزه فولاد و پتروشیمی و پالایشگاه و دوم حذف بی بازگشت تمام بانک های خصوصی که اصول بانکداری رو رعایت نمی کنند و زمینه ساز خلق نقدینگی سنگین در کشور هستند.
این همه تولید خودرو درسال که همه بنزین می خواهند و همه آلوده کننده محیط زیست هستند چرا این همه تولید خودرو ؟؟
چرا به فکر سلامتی مردم نیستید ، تهران و کلانشهر ها پارکینگ خودروهای ایران خودرو و سایپا شده اند
این همه تولید خودرو درسال که همه بنزین می خواهند و همه آلوده کننده محیط زیست هستند چرا این همه تولید خودرو ؟؟
چرا به فکر سلامتی مردم نیستید ، تهران و کلانشهر ها پارکینگ خودروهای ایران خودرو و سایپا شده اند
به گفته یک بزرگی، اگر پای درختی که میوه ترش می دهد، بجای آب، عسل هم بریزید میوه اش همچنان ترش خواهد بود.
این روزها قصد دارم یک خودرو خریداری کنم (تویوتا کمری). در سایتهای مختلف خیلی گشتم. خنده دار است من باید قیمت خودروی صفر کیلومتر را بدهم تا بتوانم همان خودرو با پانزده سال کارکرد را بگیرم. چرا؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟؟ چرا ؟؟؟؟؟
آیا شما غیر از ایران جای دیگری سراغ دارید؟
لطفا شخص وزیر جواب دهد.
خود گویی و خود خندی عچب مرد هنرمندی !!!
آماری نظیر آمارهای احسان خاندوزی و مردمی که روز به روز نسبت به راست گویی دولت و آمارسازی های آن بی اعتماد می شوند. عملکرد این دو وزیر در بازار کاملا مشخص است نیاز به عدد و رقم نیست
!!!دروغ هم که کنتور نداره؟؟؟!!!حرف های پارسالت کدومش اجرایی شد بزرگوارررررررر؟؟؟؟!!
خیلی بزرگتر از تو نتوانستند جلوی مافیای خودرو را بگیرند تو که کارهای عمومی وزارتخانه‌ات را هم نمی توانی درست انجام بدهی.
کمبود کارگر در بخش های تولیدی نه ناشی از افزایش تولید که در نتیجه عدم رغبت جوانان حتی میانسالان برای کار با شرایط فعلی است ،عملا حقوق پرداختی هیچ جاذبه ای برای کار در شرکتها و کارخانه ها ندارد و در نتیجه مردم به دلالی و بازار سوق داده می شوند ،نگرش وارونه بین نداشته باشید ،کمبود نیروی کار نتیجه سیاست های غلط شماست، بنده در شرکتی شاغل هستم که ظرفیت جذب ۲۰۰ نیروی کار را دارد ولی با سرایط فعلی روند موجود سازمان ریزش نیرو و عدم توان حفظ نیروهای موجود است چون هزینه اجاره بها ،تورم روزانه ،و ناترازی دستمزد و هزینه ها انگیزه کار را گرفته است
((۶۰ درصد برق کشور توسط الکتروموتورها مصرف می‌شود که با نوسازی الکتروموتورها این به ۱۰ درصد کاهش میابد ))
یه چی بگو بگنجه
رتبه اول انرژی دنیا افتاده دست چه کسایی آخه
خجالت بکشید ۱۰۰۰خودرو هم با تکنولوژی از رده خارج شده زیاد است بعد می گویید یک و نیم میلیون خودرو می خواهیم بسازیم خودرویی با مصرف سوخت آنچنانی که فقط هوای ایران و جهان را آلوده می کند و بعد هر روز می گویید مردم اینقدر سوخت مصرف می کنند خودرو هایی که ایمنی ندارند با کوچکترین ضربه سرنشینان خود را به کشتن می دهند و بعد با قیمت آنچنانی به مردم می فروشند که تازه نصف بیشتر مردم نمی توانند بخرند برید از مسولین کارخانه خودروسازی فورد یاد بگیرید وقتی اولین خودروی خود را ساختند گفتند این خودرو بدرد مردم عادی نمی خورد چون قیمت این خودرو زیاد هست پس باید خودرویی بسازیم که مردم عادی و فقیر بتوانند بخرند و این خودرو را ساختند حالا شما خودرو همان خودرو سپرش را عوض می کنید چندین میلیون می کشید روی قیمت خودرو چراغ های خودرو را تغییر می دهید چندین میلیون می کشید روی قیمت خودرو خودرو سازی نمی کنید.....می کنید
من تو یه شرکت دولتی زیر مجموعه شستا کار میکنم .... همینجا اعلام میکنم اگه تبعیض بخوان قائل بشن بین حقوق یه بانکی یا شرکت نفتی و یه کارمند دیگه .... امسال یا در اینده کلا در سال نیم ساعت هم کار مفید انجام نمیدم ...چرا ما فقط عمرمون بره تا اون بالایی ها یا نورچشمی ها منفعتشو ببرن ؟؟؟برید از چین نیروی کار بیارید یا هرجا که راحت ترید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
نه که الان کار مفید انجام میدی. تابستون بیا روو سکوی گازی کار کن اگه تونستی یه هفته دوام بیاری بعد حرف بزن. نشستی توو شهر خودت زیر کولر پشت میز اینترنت بازی میکنی حقوق زیاد هم میخوای؟
وزيري كه بود و نبودش بحال صمت يكي است !
تولید حداقل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال آینده دروغ ۱۳ بود ..نه؟ این رقم رو به هر کسی که کمی ریاضی میدونه و اطلاعات اندکی از صنعت خودروسازی دا ره بگی قاطی میکنه از هیجان و ناباوری
سلام آقایان مسئول فردی یک خودرو دارد واگربفروشد وپول آنرا بلوکه کندواسمش درنیاید دیگربا گرانی رهرروزچگونه خودرو بخرد ویا فردی که فعلا پول ندارد ویا با پولش کارمی کند چگونه پولی را تهیه وبلوکه کند تا اسمش برای خودرو دربیاید ؟؟؟بعضی افراد الان پول ندارند واگراسمشان دربیاید وا م به آنها می دهند ومی تواند پولی برای خرید تهیه کند چرا می گوییدباید حساب وکالتی بازکند این طرح ها که به عقل جن هم خطورنمی کند ازکجاردمیآورید همه چیزبرای پولدارها شده اس هرطرحی که می ریزید یک تعداد دلال وپولدارچاق ترمی شوند وتابناک وتلویزیون و...هم بی خیالند
فرزندان و فامیل ها و باند های مسئولین دولتی ۱۰۰٪ واردات ماسچشین را هم به اسم خود ثبت کرده اند و باز انحصار بفرد شده است! عجب دنیایی است در و مملکت عزیز ما؟
در همه کشورهای دنیا حداقل افزایش حقوق سالانه دستمزد بگیران (کارمندان و کارگران ) معادل میزان تورم است. همین کشور همسایه ترکیه را ببینید امسال حقوق کارمندان را 75 درصد افزایش داده است. اما در کشور ما اقشار ضعیف و حقوق بگیر باید تاوان سوء مدیریت مسئولین را بدهند و در چند سال اخیر حتی رقم تورم رسمی را به عنوان مبنای افزایش حقوق کارمندان و کارگران اعمال نکرده اند!! واقعا چه می توان گفت؟!
البته تورم ۹۰ درصد هم بالای ۳۰ درصد محسوب میشه فقط وزیر روش نشده رقم دقیق اعلام کنه گفته بالای ۳۰ بوده!!! وگرنه کیه که ندونه همه قیمت ها نسبت به ۵ سال پیش ۱۰ برابر شدن!!!!
ایشان خودشان عامل گرانی و تورم و وضعیت اقتصادی بوجود امده در جامعه هستند. اگر وزیر اموزش و پرورش مقصر در پرداختها در قشر معلمان هستند ایشان (وزیر صمت) باعث ظلم به 85 میلیون ایرانی هستند .شجاعت داشته باشند مانند اقای نوری استعفا بدهند.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
آخرین اخبار
وب گردی