بازدید 18306
فتح آسیای مرکزی در فینال کافا ۲۰۲۳

ازبک صفر. ایران یک: جام خونین در قلعه تاشکند / نخستین جام ملی فوتبال پس از پانزده سال

تیم ملی فوتبال ایران با غلبه بر میزبان پرستاره و مدعی ازبکستان در خانه‌اش، نخستین دوره جام کافا در رده بزرگسالان را فتح کرد. در این بازی پرتنش و پرحادثه، فشار زیادی روی دفاع تیم وارد شد؛ اما طلسم جام نگرفتن قلعه‌نویی هم پس از ده سال پاره شد.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ 20 June 2023

تیم ملی ایران با پیروزی در فینال جام کافا مقابل میزبان خود ازبکستان، به قهرمانی در اولین دوره مسابقات آسیای مرکزی دست یافت.

ازبک صفر . ایران یک : جام خونین در قلعه تاشکند / اولین جام ملی فوتبال بعد از ۱۵سال

به گزارش تابناک ورزشی؛ فوتبال ایران در رده ملی پس از پانزده سال به یک جام هرچند کوچک اما روحیه بخش دست یافت.

تیم ملی فوتبال ایران در دیدار نهایی تورنمنت کافا از ساعت ۱۹ امروز (سه‌شنبه) در ورزشگاه پر از تماشاگر بنیادکار تاشکند به مصاف تیم ملی ازبکستان رفت که این دیدار با نتیجه یک بر صفر به سود شاگردان قلعه‌نویی پایان یافت.

سردار آزمون در دقیقه ۴۸ این مسابقه زننده تک گل شاگردان قلعه‌نویی بود تا تیم ملی کشورمان، عنوان قهرمانی مسابقات فوتبال آسیای مرکزی (کافا) را کسب کند.

خامروبکوف و شکوروف از ازبکستان و مهدی طارمی و رامین رضاییان از لونیکوف، داور روس این مسابقه کارت زرد گرفتند. همچنین محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم ملی فوتبال با دریافت کارت زرد دوم در دقیقه ۹۰ از زمین مسابقه اخراج شد.

کسب این جام برای تیم ملی چندان راحت و بدون تلفات نبود. سه بازیکن ایران در این مسابقه از ناحیه سر و صورت دچار خونریزی شدند. علیرضا بیرانوند، سعید عزت‌اللهی و محمد محبی در این بازی پر برخورد دچار ضربه شدید و خونریزی شدند.

ازبک صفر . ایران یک : جام خونین در قلعه تاشکند / اولین جام ملی فوتبال بعد از ۱۵سال

نکته مهم بازی در دقایق ابتدایی نیمه اول این دیدار رقم خورد که علیرضا بیرانوند پس از برخورد با سعید عزت‌اللهی دچار مصدومیت شدید شد و زمین بازی را ترک کرد و با تصمیم پزشکان تیم ملی برای مداوای بیشتر راهی بیمارستان شد.

همچنین در دقیقه ۹۰ محمدحسین کنعانی‌زادگان پس از اعتراض شدید به تصمیم داور، با کارت زرد دوم از زمین اخراج شد و دقایق پایانی مسابقه را ملی‌پوشان کشورمان ۱۰ نفره به بازی ادامه دادند. پس از اخراج مدافع ایران، درگیری بین کنعانی‌زادگان و شوکوروف پیش آمد که این موضوع سبب شد وقفه چند دقیقه‌ای پیش بیاید و داور روسی شوکوروف ازبک را هم با کارت زرد جریمه کرد.

 

ترکیب تیم ملی

علیرضا بیرانوند (۷ - پیام نیازمند)، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، روزبه چشمی، رامین رضاییان، مهدی قایدی (۴۶ - وحید امیری)، محمد محبی، سردار آزمون (۷۶ - محمد کریمی - ۹۵ سیدمجید حسینی) و مهدی طارمی.

ازبک صفر . ایران یک : جام خونین در قلعه تاشکند / اولین جام ملی فوتبال بعد از ۱۵سال

به این ترتیب، تیم ملی ایران پس از پانزده سال به نخستین جام خود در رقابتی منطقه‌ای دست پیدا کرد. ایران سال ۲۰۰۸ در منطقه غرب آسیا عضویت داشت و از این رقابت‌ها میزبانی می‌کرد که با غلبه بر اردن، توانست جام قهرمانی رقابت‌ها را بالای سر ببرد. همینطور امیر قلعه‌نویی که در سال‌های گذشته در رقابت‌های باشگاهی در رسیدن به جام ناکام مانده بود، پس از ده سال موفق شد به جام برسد، در واقع طلسم قهرمانی برای تیم ملی و قلعه‌نویی یک جا شکسته شد.

مهدی طارمی در پایان این مسابقات با شش گل زده به‌عنوان آقای گل مسابقات معرفی شد.

شرح گل

گل ایران در دقیقه ۴۸: مهدی طارمی با پیشروی به سمت دروازه ازبکستان با پای راست توپ را به آزمون رساند تا او با یک ضربه دقیق، گل اول ایران را به ثمر برساند.

 

دقایق حساس

دقیقه ۱۲: ایران با ضربه سردار آزمون روی پاس مهدی طارمی به گل رسید؛ اما داور این گل را آفساید اعلام کرد.

دقیقه ۱۴: جلال‌الدین ماشاریپوف از سمت راست، توپی را روی دروازه ایران ارسال کرد و حسین کنعانی‌زادگان در شرایطی که قصد دفع توپ را داشت، توپ به شکل کمانه‌کردن بسیار خطرناک از بالای دروازه بیرون رفت.

دقیقه ۱۸: ارسال خطرناک بازیکن ازبکستان از سمت راست ایران با ضربه خطرناک استون اورونوف همراه شد که نیازمند با قرار گرفتن در کنار تیر عمودی سمت چپ دروازه، این توپ را راهی کرنر کرد.

دقیقه ۲۹: ارسال ضربه ایستگاهی حاج‌صفی از سمت چپ زمین ازبکستان با ضربه سر شیرجه‌ای سردار آزمون در شرایطی که این بازیکن بیرون رفت.

دقیقه ۴۵: ارسال ارونوف از سمت چپ زمین ایران در شرایط آفساید با ضربه سر ماشاریپوف به تیر عمودی سمت راست دروازه برخورد کرد.

دقیقه ۴۷: دروازه‌بان ازبکستان با یک واکنش زیبا، ضربه پای چپ محمد محبی را دفع کرد. 

دقیقه ۵۰: پاس در عمق دفاع ایران به ارونوف رسید تا این بازیکن پس از جا گذاشتن حاج‌صفی و سر توپ زدن به پورعلی‌گنجی با پای راست ضربه بزند که نیازمند با واکنش خوب، این شوت را در ۲ ضرب مهار کر‌د‌.

دقیقه ۶۴: شوت دیدنی روزبه چشمی با واکنش فوق‌العاده دروازه‌بان ازبکستان به کرنر رفت.

دقیقه ۷۴: فیض‌الله‌اف پس از دریافت پاس خامروبکف با پای چپ ضربه زد که نیازمند این توپ را مهار کرد‌.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۷
بردن افغانستان و تاجیکستان و ازبکستان هنرنیست اگه راست میگید با چهارتا تیم قدر صاحب نام مسابقه بدید
اینجوری بالا رفتن رنگینگ بدرد نمیخوره
پاسخ ها
shahram
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
سالیان سال است که تیم های فوتبال چه در سطح ملی(نوجوانان , جوانان , بزرگسالان) و چه در سطح باشگاهی هیچ مقامی حتی در شرق آسیا هم کسب نکرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
فقط غر ، فقط غر ، فکر کنم نیاز به دکتر دارید .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
نگران نباش به زودی کشور مطبوع شما کانادا از تیم ملی ایران برای بازی دوستانه دعوت میکنه اونجا از خجالت شما هم در مییایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
اتفاقا اونی که به دکتر احتیاج داره ناشناس 09:05 هست . مگه دروغ گفته ؟ تیمهای ایرانی دیگه حریف سرسختی برای تیمهای مطرح آسیا نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
آقا شما خوب فقط خودتو ناراحت نکن .امیدواریم بازی بعدی با جام به خانه برگردید.
یکی امثال کنعانی رو بگیره. دو باره الکی حذف نشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
خیلی خیلی رفتار زشتی داشت چرا بازیکنان در طی سالها بازی نمیفهمند که تصمیم داور قابل تغییر نیست و اعتراض انها هیچ اثری ندارد
به به عزیزان خالکوبی ملی پوش، حالا یه کارمند بود لختش می کردن ببین کجای بدنش خالکوبی داره، اگه خالکوبی ایراد هست تیم ملی و جلو دوربین که باید وسواس بیشتری به خرج بدین با تشکر
2008 قهرمان غرب آسیا شدیم،2023 رفتیم آسیای مرکزی تا قهرمان بشیم. دقیقا کجای آسیا هستیم؟ جالبه که تیم زیر 23 سالمون تو فینال غرب آسیا بازی می‌کرد تیم اصلی در آسیای مرکزی. کی باشه جام ملتهای آسیا رو فتح کنیم؟ البته با مدل اعتراض و اخراج کنعانی که یادآور اعتراض دسته جمعی در بازی با ژاپن بود معلوم شد هنوز آماتوری و باید خواب قهرمانی آسیا رو ببینیم
با ســــــــــــــــــــلـــــــــــا م : از بدترین حرکاتی که دیشب دیدم کار بچه گانه ( غیر حرررررررررررفه ای ) این ننور کنعانی زادگان بود. فوتبالیست های خیلی خیلی بزرگ تر از ایشون تا داور کارت داده رفتن بیرون، تازه این آقا هم به داور هم به کادر فنی با پشت دست اشاراتی افاضافه می نمودند. خدا رحم کرد درگیری زود خوابید اگر داور روسی نبود خیلی چیزا احتمال داشت. این قرطی جاش چاله میدان هستش نه تیم ملی . لطفا با آبروی 80 میلیون بازی نکنید و به میلیونها بیننده توهین نکنید. ما می خواهیم فوتبال تمیز ببینیم نه لات بازی
طلسم شكست يا پاره شد؟؟؟
بیرانوند رو دکتر چشم هم بفرستید بد نیست . تو جام جهانی هم شاخ به شاخ زد به مدافع خودی
طلسم پاره نمیشه ، میشکنه
هنر کردید در رقابت با افغانستان و تاجیکستان و ازبکستان جام گرفتید البته از قلعه نویی مبتکر فوند بیشتر از این انتظار نداریم
کنعانی زادگان با این اخلاق درتیم ملی نباشد بهتره... بازی با ژاپن عامل باخت همین آقای محترم بود... به دورازتعصب مرادمند بهتریت گزینه است
حتما کنعانی باید بدلیل رفتار زشت و غیر حرفه ایش از سوی کمیته انضباطی نقره داغ بشه.آبروی ایران را میبرن با این کارهاشون
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی