بازدید 1868

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان؛ به زودی

وزیر امور خارجه گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف شتاب‌دهی بیشتر بر پیگیری همکاری‌های دو کشور در تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 18 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر دوشنبه در نشست مشترک خبری با سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان، با اشاره به اینکه در یک سال گذشته شاهد دو مرحله دیدار مقامات عالی دو کشور بودیم گفت: در گفتگو‌های امروز یکی از موضوعات اساسی پیگیری اجرایی شدن توافقات به عمل آمده در دیدار سران دو کشور بود.

وزیر امور خارجه اعلام کرد در نتیجه اجرایی شدن این توافقات حجم تبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده که رسیدن به این رکورد از اهدافی بوده است که بر آن تمرکز داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات مختلفی برای تسهیل هرچه بیشتر همکاری‌ها مورد گفتگو قرار گرفت، افزود: معتقد هستیم روابط کشور‌های همسایه در منطقه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای افزایش پیدا کند.

آقای امیرعبداللهیان تاکید کرد احترام متقابل و حفظ حقوق ملت‌ها براساس گفتگو، کلید صلح، امنیت و پیشرفت در منطقه خلیج فارس است.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به پیشنهاد ابتکاری ایران برای برگزاری نشست “هشت کشور‌های حاشیه خلیج فارس به اضافه یمن” گفت: این پیشنهاد در سفر اخیرم به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از سومی مقامات کشور‌ها مورد استقبال قرار گرفت و امروز هم درباره آن گفتگو شد.

آقای امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه روابط تهران و مسقط راهبردی و مستحکم هست از نقش کشور سلطنت عمان در تسهیل گفتگو‌های منطقه‌ای تشکر کرد.

وی همچنین از تلاش‌های عمان برای گفتگو‌ها لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ایران تشکر کرد و افزود: برادرانمان در عمان در این زمینه به تلاش‌های سازنده خود ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش اظهار امیدواری کرد گفتگو‌های درباره یمن به توسعه آبادانی و پیشرفت یمن در آینده منجر شود.

آقای امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه متاسفانه اهانت به کتب آسمانی در برخی کشور‌های اروپایی ادامه دارد، این اقدامات را محکوم کرد.

وی با بیان اینکه در بیانیه سازمان همکاری خلیج فارس با مشارکت روسیه بندی درباره تمامیت ارضی ایران گنجانده شده گفت: ما درباره تمامیت راضی ایران هیچ تعارفی نداریم و از یکی از بند‌های این بیانیه درباره جزایر سه گانه ناخرسند هستیم

آقای امیرعبداللهیان ادامه داد: روز گذشته از کانال‌های مختلف توضیحاتی را از مقامات روسیه دریافت کردیم، اما آن‌ها را کافی نمیدانیم و این اظهارات را بر نمیتابیم. درباره اوکراین هم معتقد هستیم احترام به تمامیت راضی کشور‌ها باید سرلوحه همه ما قرار داشته باشد بر تمامیت ارضی همه کشور‌ها از جمله اوکراین و پایان جنگ از طریق مذاکرات سیاسی تاکید داریم.

وزیر خارجه عمان: شاهد تحول جدی در سرمایه گذاری بین ایران و عمان هستیم

آقای سید بدر بن حمد البوسعیدی با اشاره به اینکه همواره از سفر به ایران احساس خرسندی می‌کنیم گفت: امیدواریم این سفر از حیث گفتگو‌ها سفر پرباری به نفع هر دو کشور و دو ملت باشد و منافع مشترک دو طرف و همچنین مسیر رایزنی و گفتگو برای صلح، امنیت و حسن همجواری را تقویت کند

وی ادامه داد: امروز رایزنی‌های خوبی انجام شد و نتایج مهم‌ترین سفر‌های تاریخی سران دو کشور و سفر‌های فنی هم بعد از آن را مورد بررسی قرار دادیم.

وزیر امور خارجه سلطنت عمان با اعلام این خبر که برای یافتن فرصت‌های سرمایه گذرای در حوزه‌های مختلف شاهد یک تحول جدی در سرمایه گذرای بین دو کشور هستیم، افزود: از جمله موضوعاتی که امروز مورد بررسی قرار گرفت رسیدن توافق تجارت ترجیحی بود که می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد. همچنین درباره همکاری در حوزه حمل نقل، گردشگری و مسایل لجستیکی از علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌کنیم.

بوسغیدی درباره تحولات جدید در منطقه گفت: سیاست عمان هماواره پیش گرفتن اصل حسن همجواری بوده و اینکه چطور میتونیم به کاهش تنش‌ها تا حد امکان اقدام کنیم.

وی درباره نقش میانجیگرانه عمان در گفتگو‌های منطقه‌ای و بین المللی ادامه داد: اگر اراده قوی وجود داشته باشد راه‌های برای حل اختلاف نظر وجود خواهد داشت؛ بروز اختلاف و اشتباه طبیعی است، اما راه حل آن، گفتگوی صریح و شفاف برای دسترسی به راهکارهاست؛ به این روش باور داریم و عمان در این زمینه نقش زیادی داشته است.

وزیر امور خارجه سلطنت عمان در پایان تاکید کرد: رایزنی‌ها با وزیر خارجه آسان را امروز ادامه میدهیم و امیدواریم ایشان را به زودی در عمان کشور دوم خودشان ببینیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی