بازدید 7399

سکوت ابهام آفرین وزارت بهداشت، آمار ولادت نوزادان معلول را «محرمانه» کرد!

حالا مدتی است که غربالگری اجباری برچیده شده و قانون تازه در دست اجرا قرار گرفته و بحث و مجادله میان موافقان و مخالفان، پایان یافته است؛ اما از آنجا که نتیجه ملموسی از اجرای قانون تازه در دست نیست، مجالی برای بحث‌های تازه فراهم آمده که از جمله آنها، شایعه‌ای است که بعدتر ابعاد تازه‌ای هم یافته، ولی نتوانسته مجری قانون که مدافعش هم هست را هم مجاب به شکستن سکوت نماید!
کد خبر: ۱۱۸۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ 24 July 2023

سکوت ابهام آفرین وزارت بهداشت آمار ولادت نوزادان معلول را «محرمانه» کرد!«آمار ولادت کودکان معلول به دلیل افزایش تولد این کودکان در نتیجه حذف غربالگری، "محرمانه" شد»؛ این شایعه‌ای است که اخیرا داغ شده. اما واقعیت چیست؟

به گزارش «تابناک»؛ از جمله تصمیم‌هایی که در دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان گرفته شد و به رغم انتقادات و مخالفت‌های زیادی که به دنبال داشت، نهایی شد و در دست اجرا قرار گرفت، حذف غربالگری جنین است؛ اقدامی که ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت و البته روایت دولتمردان از آن، متفاوت با روایتی است که منتقدان مطرح می‌کنند.

آن گونه که متولیان بهداشت و درمان تاکید دارند، هدف ماده ۵۳ قانون یاد شده «حفظ سلامت مادر و جنین است»؛ به این صورت که «اصلاح روش‌های غربالگری و تشخیصی» را نشانه رفته، به‌نحوی که با ارجاع غیرکارشناسانه و انجام اعمال تهاجمی جان مادر و به‌ویژه جنین به خطر نیفتد. با تصویب این قانون انجام آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های تشخیصی مبتنی بر استاندارد‌های علمی دقیق‌تر شده و از ایجاد استرس زودهنگام و زیاد به مادر در دوران شیرین بارداری جلوگیری می‌شود.»

آنچه خواندید، اظهارات سرپرست اداره جوانی جمعیت و مسئول دبیرخانه قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت وزارت بهداشت در این باره است؛ اظهاراتی که به تاکید منتقدان، حاوی نوعی مغلطه و مردود است چراکه بر اساس قانون قبلی، انجام غربالگری اجباری بود و بر اساس قانون فعلی، اختیاری شده است؛ تغییری که موجب می‌شود بسیاری از مردم از غربالگری سر باز بزنند و در نتیجه، احتمال بروز آسیب‌ها افزایش بیابد.

نکته قابل تامل در این میان آن است که برخی مدافعان اقدام دولت، به کل منکر فواید غربالگری شده و گاه این ادعا را مطرح می‌کنند که اساسا غربالگری موجب تولد کودکان معلول و آسیب‌هایی از این دست است. گروه‌هایی که امثال مخالفان واکسن و مدافعان طب مجهول دینی از جمله ایشان هستند و به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند غربالگری جنین را یکی از ابزار‌های در خدمت دشمنان جلوه دهند.

سکوت ابهام آفرین وزارت بهداشت آمار ولادت نوزادان معلول را «محرمانه» کرد!

البته حالا مدتی است که غربالگری اجباری برچیده شده و قانون تازه در دست اجرا قرار گرفته و بحث و مجادله میان موافقان و مخالفان، فیصله یافته است، اما از آنجایی که نتیجه ملموسی از اجرای قانون تازه در دست نیست، مجالی برای بحث‌های تازه فراهم آمده که از جمله آنها، شایعه‌ای است که در ابتدای این گزارش آمده و تاکید دارد، نتیجه اجرای حذف غربالگری اجباری، آنچنان بد بوده که آمار‌ها «محرمانه» شده است.

خبری که در برخی رسانه‌ها منتشر شده و حتی حاوی این نتیجه گیری است که دلیل این محرمانه شدن، افزایش شمار نوزادانی است که با معلولیت متولد می‌شوند؛ ادعایی که با توجه به سن اندک اجرای این قانون و همچنین شمار ولادت‌هایی که رقم خورده، چندان همخوانی ندارد و این گزاره را مخدوش جلوه می‌دهد، هرچند پاسخ صریحی به این سوال نمی‌دهد که آیا انتشار آماری خاص محرمانه شده یا خیر؟!

در این فضاست که رسانه دیگری به دنبال یافتن آمار نوزادانی که با معلولیت متولد شده اند، به سراغ نهاد متولی معلولان در کشور، سازمان بهزیستی رفته و پس از برخی کنکاش‌ها نتیجه گرفته که این سازمان از انتشار آمار تعداد نوزادان دارای معلولیت طفره می‌رود و این آمار‌ها را محرمانه تلقی می‌کند. خبری که به نوعی حکم تایید شایعه یاد شده را داشت و بازتاب قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی یافت.

اما مگر نه اینکه مرجع آمار‌های حیاتی مانند ولادت، سازمان ثبت احوال است و سوای آن، مرکز آمار هم وجود دارد که باید آمار‌های رسمی در موارد خاص را از ایشان سراغ گرفت؟ آیا آمار مربوط به ولادت، آن هم بخشی از این آمار که مربوط به ولادت کودکان دارای معلولیت است را باید از سازمان بهزیستی دریافت کرد یا باید سراغ مراجع دیگر آماری رفت و از ایشان پرسید که آیا مهر محرمانه بر چیزی خورده یا خیر؟

نکته‌ای که یک منبع آگاه در سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بر آن تاکید کرده و می‌افزاید: بهزیستی مرجع این دست آمار‌ نیست و اساسا تنها آمار‌هایی را در اختیار دارد که مربوط به مراجعان به این سازمان است. یعنی اگر کودکی با معلولیت متولد شود، به بهزیستی اطلاع داده نمی‌شود و تا زمانی که خانواده نوزاد به ما مراجعه نکنند، در زمره آمار‌های بهزیستی قرار نمی‌گیرد. گاهی ممکن است هرگز این افراد به ما مراجعه نکنند و در آمار‌ها منظور نشوند و گاهی ممکن است بعد از چند سال به ما مراجعه نمایند.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که ادعای مطرح درباره محرمانه شدن آمار نوزادان معلول، دست کم با طفره رفتن سازمان بهزیستی از ارائه آمار و محرمانه شدن توسط این نهاد همخوانی ندارد، چون اساسا مرجع این آمار، نهاد‌های دیگری هستند. نهاد‌هایی که یکی شان به طور ویژه در این زمینه فعالیت می‌کند، آمار‌ها را در اختیار دارد و اساسا یکی از زمینه ساز‌های شکل گیری این فضای پر ابهام و غیر شفاف است؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی!

وزارت‌خانه‌ای که مرجع رسمی تعیین سلامت یا معلولیت نوزادان است، ولادت‌ها در زیرمجموعه ایشان یا به واسطه تایید ایشان رقم می‌خورد و به آمار تبدیل می‌شود و از این‌ها مهم تر، مرجع تهیه قانون جدید و حذف غربالگری اجباری است و باید با ارائه گزارش‌های مستند، نشان دهد که هدفگذاری در این زمینه داشته یا خیر. مرجعی رسمی که ترجیح داده سکوت کند و حتی شایعه «محرمانه» شدن آمار‌ها هم به شکستن سکوتش منجر نشده است تا بدانیم تغییری در آمار‌ به وجود آمده یا خیر!

نوعی از تعلل که موجب شده این شایعه قوت بگیرد و حتی به نوعی مهر تایید ذیل این گزاره محرمانه شدن آمار معلولیت‌ها نقش ببندد؛اتفاقی که می‌تواند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را هم تحت الشعاع قرار دهد و از این روق، کوشیدیم که با پرسش از وزارت بهداشت، به دنبال صحت و سقم ادعا‌های مطرح از جمله افزایش شمار نوزادان معلول و چرایی منتشر نشدن آمار‌های مربوطه باشیم که متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

پرسش هایی که امیدواریم به زودی پاسخ بیابند و پاسخ قاطعی به شایعه‌ای باشند که شکل گرفته است. شایعه‌ای که تاکید دارد در پی حذف غربالگری اجباری جنین در کشورمان، شمار ولادت نوزادان دارای معلولیت افزایش یافته است تا جایی که مجبور به اتخاذ تدبیری ویژه، یعنی محرمانه کردن آمارهای مربوطه شده‌اند؛ شایعه‌ای که می‌دانیم بی ارتباط با سازمان بهزیستی است اما رد کاملش نیازمند ارائه گزارش‌های تفصیلی توسط وزارت بهداشت و قرارگاه مرتبط با این ماجرا در ذیل آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۴
واقعا به دلیل همین یک مورد کافی و همینطور لازم هست تا طرح دهنده ها و حامیان این طرح را محاکمه و مجبور به پرداخت تمامی هزینه های زندگی این تازه متولدان تا انتهای زندگی کرد.
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
وقتی سواد علمی ندارن و حرف دلسوزان هم گوش نمیدن خروجیش میشه پاک کردن صورت مسئله
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اینهایی که چنین تصمیماتی برای جامعه میگیرند از جمله کسانی هستند که باید غربال میشدند و متاسفانه بنا بهر علت توانستند از غربال گری عبور کنند و با غربالگری مخالفند چون میخواهند تعدادشان زیاد شود تا مشخص نشود نیاز به غربالگری اینان هم بوده و قسر در رفته اند ,
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
همه کارهای این دارو دسته همین است. از اقتصاد گرفته تا مبارزه با بی حجابی و افزایش جمعیت
افزایش جمعیت به هر قیمت!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
پس از ۴۴ سال کشور داری و حکومت کردن اگر مسولانی دست به چنین کارهایی میزنند و دستوراتی

چنین اشتباه و خطا که در حد خیانت است را میدهند

حداقل از روی کم سوادی و نااگاهی مسولان است
رنج و زحمت نگهداری از طفل معلول برای والدین است مسئولین فقط دستور می دهند با عواقبش کاری ندارند.
بيچاره ان كودكان بدبخت ان پدر مادران كه تا اخر عمر محكوم به غمخواري بدليل نا اگاه بودن سيستم.
چرا سعی می کنید با اخبار منفی رشد جمعیت و به طبع اون قدرت و اقتدار کشور رو کم کنید؟
پاسخ ها
تینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
قدرت و اقتدار کشور با یک عده افراد معلول؟؟؟؟
خدا شفات بده
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
چرا شما دارید منه صحنه سازی میکنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
مرغ کیلویی چنده ساندیسی؟
تصمیم های ناپخته تیم بی سواد مش ابرام تا سالهای سال گریبان ایرانیان را می گیرد!
مغول با ایران چنین نرکرد که این سید خدا انجام می دهد
عقل کم باعث هزار آفت می شه
یه گندی میزنن بعد هم حاضر نیستن اشتباهشون رو قبول کنن و شروع میکنن به لاپوشانی و آمارسازی دروغ
حقیقت این است که از مدتها قبل عده ای با سفسطه و مغلطه مسایلی را مطرح می کردند که چرا ما باید با خواست خداوند مخالفت کنیم اگر مشخص شد که مادری فرزندی معلول بار دار است حق سقط حتا قانونی آنرا ندارد و باید بخواست خداوند تسلیم باشد این تفکر پایه اصلی این قوانین فعلی است که نتیجه آن هم آرام آرام روشن خواهد شد .
مردم خودشان باید هوشیار باشند و تسلیم این تفکرات ارتجاعی نشوند
من اجازه نمیدم مردم فراموش کنن همین جنبش فواحش کمپین خرید درلار و بی ارزش کردن پول ملی گذاشته بود الان با جیب های پر از دلار تو نیاوران همشون لخت شدن افراد فقیر جامعه دچار زجر اقتصادی شدن مردم نباید فراموش کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
این چی میگه خدا رحم کن به ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
برو بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
قرصاتو به جای هر هشت ساعت یک بار . هر یک ساعت هشت بار مصرف کن
این دولت تیر خلاص رو به ایران شلیک کرده.
وزارت بهداشت برای خود شیرینی هم که شده می‌خواهد آمار موالید بالا برود!! حتی اگر شده نوزاد از افغانستان وارد می کنند!!!
ما هنوز نفهمیده ایم که " کیفیت" ارجح است بر "کمیت" !!!
مثلا کشورهایی که جمعیت زیاد دارند خیلی قدرتمند و پیشرفنه هستند؟!!
مثلا بنگلادش با بیش از دویست ملیون جمعیت خیلی قدرتمند است؟!!!
پاکستان چطور؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
ملت فقیر راحت تر تحمیق می شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
ناشناس9:47.آفرین کاملا درست هست و هدف هم همین است.اما مردم باید هوشیار باشند.
راه حل فرزند آوری، فراهم نمودن امکان زیست و شرایط مختلف از جمله معیشت و...است نه حذف غربالگیری و مجبور کردن خانواده حتی اگر صاحب فرزندی معلول شوند. اما متاسفانه تصمیم گیران، فقط به راهکارای محیر العقول خود بها میدهند و لاغیر
عوارض واکسناست
نابخردی بعضی افراد جاهل که از علم پزشکی و ژنتیک سر رشته ای ندارند خسارتی را به جامعه و دولت تحمیل می کند که تا سالیان سال باید هزینه آن از طرف دولت و خانواده فرد معمول پرداخت شود. با اختیاری کردن غربالگری پنچ تا ده سال دیگر سونامی معلولیت های شدید کروموزومال و متابولیت را شاهد خواهیم بود، به خصوص که متاسفانه در ایران آمار ازدواج های فامیلی شدیدا زیاد است و احتمال جهش های ژنتیکی را افزایش می دهد. از طرفی بسیاری از افراد قشر آسیب پذیر که از نظر سطح اجتماعی و اقتصادی در سطح پایین تری قرار دارند به دلیل عدم آگاهی و همچنین هزینه های زیاد این نوع آزمایشات از انجام آن سر باز می زنند و آن چیزی که نباید متاسفانه رخ می دهد و همین افراد، درمانده از تامیین نیازهای فرزند خود با نقص های ژنتیکی خواهند بود که کاملا در تضاد با شعار جوانی جمعیت خواهد بود.
علاج جوانی جمعیت این راهی نیست که دولت متاسفانه به صورت قهری به مردم تحمیل می کند. دولت هم به خوبی می داند مشکلات اقتصادی در درجه اول و امنیت و تاب آوری سرزمینی در درجه دوم از مهمترین عامل ها است.
باید به مسئولان تصمیم گیر گفت،
ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است.
وقتی خالص سازی میشه یعنی یا آمارها باید غلط بشن و یا اصلا مطرح نشن تا عملکرد جریان خالص و افراد مخلص رو نشه
دولت های بعدی جوابگوی ندانم کاری این روزهای دولت فعلی باید باشند لابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
دولت بعدی فقط رفراندوم
حالا دیگه مردم می دانند که شما تصمیمات اشتباه می گیرید وبعد روی اونا سرپوش میزارید اگر کسی هم مدرک برای کارتون که اشتباه بوده رو کنه عوض اینکه مقصرین واقعی رو بگیرید منتشر کننده خبر رو زندانی می کنید اما مردم دیگه احمق نیستند حتما امار کودکان معلول بالا بوده که امارمنتشر نمی کنند به بهانه افزایش جمعیت چندین خانواده رو درگیر این مشکلات کردین اگر عدالتی هست باید تمامی کسانیکه عربالگری رو حدف کردند محاکمه بشن شد یه روز بدون خبر بد داشته باشیم
یعنی یک نفر نیست به اینها بگوید که خدای نکرده یک بچه معلول که به جز سختی زندگی برای خودش و اطرافیشان و هزینه برای دولت چه فایده ی دیگری خواهد داشت
اقای وزیر بهداشت یکی از راهها افزایش جمعیت افزایش امکانات رفاهی مردم هست بخصوص جوانان جوانی که کار ندارد خانه ندارد درآمد از کجا باید ازدواج کند و از کجا باید بچه داشته باشد
همه کار دولت مخفی
پبشنهاد دهندگان و مصوب کنندگان ممنوعیت سقط جنین باید محاکمه شومد و پاسخگو باشند گرچه ممکن است الان اینکار صورت نگیرد!
اگر چه معلولم ولی اندیشه ام معلول نیست هیچ مجهولی برای فکر من مجهول نیست
چرا باید یک فرزند معلول بدنیا بیاید و یک عمر زجر بکشد
واکنش مسولین بعد از انتشار خبر: زود فوری انقلابی معلولیت نوزادان از بین برود
خب این که از اول واضح بود ! چرا الان اون مسئول رو که بهش این همه اعتراض و گوشزد شد رو محاکمه نمی کنند ؟
باور کنید یک مورد حرف راست توی سخنان مسئولین این دولت و مجلس پیدا نمیشه. اعتماد مردم لگدمال شده. چرا؟ چون در عمل هیچ کدام از وعده هایشان عملی نمیشه.
حذف غربالگری افزایش نرخ رشد تولد کودکان دارای معلولیت را به دنبال دارد و حذف بودجه پیشگیری از بارداری رشد بیماری هایی نظیر ایدز و ... را در پی دارد.
مردم باید هوشیار باشند.هدف این است که کمیت جمعیت افزایش یابد اما کیفیت آن کاهشی شود.مردم گرسنه و گرفتار را خیلی بهتر میتوان به هر جهت راه برد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست