بازدید 24460
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

چینی‌های وارداتی هنوز نیامده حاشیه ساز شدند/ چرا صدای اعتراض خریداران چانگان‌های وارداتی بلند شد؟

در روز‌های اخیر به دنبال افزایش قیمت چانگان‌های وارداتی سایپا، صدای اعتراض متقاضیان بلند شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل این اتفاق، تغییر حقوق ورودی خودرو‌های سواری است.
کد خبر: ۱۱۸۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶ 07 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته در خبر‌ها آمده بود که خریداران چانگان CS۳۵ در مقابل شورای رقابت تجمع کرده و شعار واردات خودرو سرابه از سوی آن‌ها سر داده شد. اعتراضی که به افزایش ۱۰۰ تا ۱۷۶ میلیون تومانی دو مدل خودروی وارداتی سایپا بود و معترضان که همان افرادی هستند که چندین ماه در شرایطی که ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی در حساب بانکی مسدود کرده اند، تاکید داشتند این اقدام بر خلاف قانون است و در حقیقت  اقدام سایپا غیر قانونی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اعتراض روز گذشته در مقابل شورای رقابت در حالی بوده است که پیش‌تر در خردادماه، شورای رقابت قیمت خودرو‌های چانگان cs۳۵ پلاس تیپ ۲ و cs۳۵ پلاس تیپ ۳ را تصویب و تعیین کرده بود. به گونه‌ای که قیمت پایه فروش درب انبار واردکننده برای این دو خودرو به شرح زیر بود:

چینی‌های وارداتی هنوز نیامده حاشیه ساز شدند/ چرا صدای اعتراض خریداران چانگان‌های وارداتی بلند شد؟


پس از اعلام این نرخ‌ها و با توجه به سایز هزینه‌ها همچون عوارض قانونی شماره گذاری، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث و. سایپا با ارسال دعوتنامه به مشتریان، از آن‌ها برای تکمیل وجه درخواست واریز کرده بود.

حال با گذشتی مدتی از آن زمان، دوباره سایپا خبر داده است که متقاضیان این خودرو‌ها که تا پیش از این تصور می‌کردند روند تکمیل وجه تکمیل وجه خودرویشان کامل شده و به زودی سوار بر خودروی وارداتی جدید خواهند شد، بایستی مبلغ دیگری را نیز واریز کنند تا بالاخره فرآیند تکمیل وجه تکمیل و بسته شود. اما مشتریان نسبت به این اقدام معترض هستند و معتقدند سایپا پیش از این دعوتنامه تکمیل وجه ارسال کرده بود و ما نیز پول را واریز کرده بودیم و الان چرا بایستی مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان واریز کنیم؟

نام خودرو قیمت تمام شده قبلی قیمت تمام شده جدید مقدار افزایش قیمت
چانگان CS35 تیپ ۲ ۱,۱۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۱۳,۰۰۰,۰۰۰ ۹۹,۰۰۰,۰۰۰
چانگان CS35 تیپ ۳ ۱,۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱۷۶,۰۰۰,۰۰۰

 


پشت پرده چیست؟

در حالی که در خردادماه شورای رقابت یکبار قیمت این دو خودروی وارداتی را اعلام کرده بود و سایپا نیز با در نظر گرفتن این قیمت‌های پایه و اضافه کردن سایر هزینه‌های قانونی، از قیمت نهایی و ارسال دعوتنامه برای تکمیل وجه خبر داده بود، حالا پای یک عامل مهمی به نام  "حقوق ورودی" به ماجرا باز شده است. عاملی که ریشه در یک ابلاغ مهم از سوی هیات وزیران در ۲۱ خردادماه دارد. به گونه‌ای که در این تاریخ، حقوق ورودی جدید توسط دولت ابلاغ شد و در نتیجه آن، حقوق ورودی خودرو‌های سواری تغییر کرد و برای این دو خودرو به ۷۰ درصد رسید که نسبت به قبل (مبنای محاسبه قیمت‌های قبلی) بیشتر شده بود.

اما این تغییر نرخ برای حقوق گمرکی باعث شد تا اولین محموله خودرو‌های وارداتی که تا پیش از این تصور می‌شد ترخیص شده است، اما این ترخیص به طور قطعی نبود و نیازمند سایر مجوز‌های مربوط به واردات همچون استاندارد بود، در شرایطی به مرحله ترخیص قطعی و نهایی برسد که بایستی مبنای تعیین قیمت پایه آن ها، تعرفه جدید مربوط به حقوق گمرکی باشد یعنی ۷۰ درصد جدید.

این در حالی است که در اقدامی عجیب که شاید برای متقاضیان این خودرو‌ها نیز سوال و ابهام باشد، در هفته‌های گذشته شرکت سایپا از مشتریانش درخواست تکمیل وجه کرده بود؛ آن هم برای خودرو‌هایی که هنوز به طور قطعی ترخیص نشده بودند و در نتیجه قیمت پایه آن نیز نهایی نشده بود.

اما نکته دیگری که برای مشتریان این دو خودرو سوال بوده این است که افزایش تعرفه از ۵۵ به ۷۰ درصد، به اندازه‌ای نیست که حالا باید حدود ۱۷۶ میلیون تومان بیشتر بپردازند؛ در پاسخ به این ابهام و سوال نیز باید تاکید داشت که با تغییر تعرفه حقوق ورودی، قیمت پایه یک خودرو نیز تغییر می‌کند و در نتیجه آن، مواردی همچون مالیات نقل و انتقال، عوارض ها، فیش اسقاط، نرخ کمیسیون و ... نیز تغییر می‌کند و در نهایت محصول نهایی نیز گران‌تر شده است؛ بنابراین تا به اینجای کار، باید بیان داشت که افزایش مبلغ دوباره، بر اساس قوانین مربوط به حقوق گمرکی و ترخیص خودرو می‌باشد، اما اینکه چرا سایپا تا قبل از اینکه خودرو‌ها به طور قطعی ترخیص شود و قیمت پایه آن نیز نهایی و تایید شود، اقدام به تکمیل وجه از مشتریان خود کرده است نیازمند بررسی از سوی نهاد‌های نظارتی دارد تا حق و حقوقی از مردم پایمال نشود. مسلما این چالش اخیر برای خودرو‌های وارداتی نشان داد که بین ترخیص موقت و ترخیص کامل خودرو تفاوت وجود دارد و نباید در مرحله ترخیص موقت از مردم پول برای تکمیل وجه دریافت شود که نتیجه آن، اعتراض بسیاری نسبت به گران فروشی باشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۶
صنعت خودرو و واردات ان و انحصار در ان نماد کاملی از مدیریت کلان کشور هست گه چگونه اقتصاد و سیاست و معیشت یک ملت ۸۵ میایون نفری را به ایجا رسانده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
اینها را رها کنید
یک طلب جدید دلاری پیدا شده!!!!!
امیر عبداللهیان از سرزمین ساموراییان پیدا کرده!!!!
میگویند ۳ میلیارد دلاره!!!!!عجب

دست بردارید از این جو دهی های فیک
اقای امیرعبدالهیان دست بردارید از نوسان گیری ارزی برای دولت بی برنامه تان

دکتر ظریف هیچ گاه شان امورخارجه و مخصوصا وزیر امورخارجه را این قدر که شما با صحبتهای دور از شان امور خارجه انجام می‌دهید نمی آورد پایین
طلب دارید؟از طریق کارشناسان مربوطه انجام ، نه اینکه یک سفر بروید انجا و روی طلب دلاری تان تکیه کنید که آمریکا اجازه نمی دهد برداشتی صورت بگیرد و بعد بیایید ادعا کنید ژاپن میخواست بدهد امریکا نگذاشت


هیچ پولی از این به بعد از دولت بایدن نخواهد آمد چون فصل انتخابات و رقبای سیاسی جناح دمکرات ها ، یعنی جمهوری خواهان منتظر یک اقدام از سوی بایدن هستند تا او را نقد کنند
و به چالش بکشند

برکناری رابرت مالی هم به همین دلیل بود
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
خلاصه میگن هر چی امریکا ما را تحریم کنه ما هم بجاش منابع درامد داخلی خودمان را محکم میکنیم تا امریکا از حسودی! بمیزد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
حق اون مردمی است که با طمع سود زیاد، فقط تا نوک بینی شان را میبینند. دولت قبل عید با جمع کردن این پولها خودش رو برای چند ماه بیمه کرد. از اسفند ماه دوباره با از بین رفتن اثرات این حرکت ،با تورم وحشتناک روبرو میشیم.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
فعلا شما تو کانادا خوش بگذران. ما هم خودمان میدانیم چه کنیم . احتیاحی به راهنمایی های داهیانه شما نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
این خودرو ها در دوبی زیر چهارصد میلیون تومن قسطی است و کسی نمی خرد

چرا باید سه برابر قیمت فروش در دوبی به مردم فلکزده ایران و با منت فروش کنند ؟؟

ایا این سوپر اجحاف و کلاهبرداری از مردم بخاطر در انحصار داشتن مونتاژ و واردات در دستان یک اقلیت نیست ؟
پس چیست ؟
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
این چه ربطی داره منافق اروپایی نشین
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
هزینه های غیر جاری سایپا احتمالا برای ورود مسئولین زحمتکش در برهه انتخابات افزایش یافته پس نیازمند به تهیه هزینه های پیش بینی نشده از جیب مردم است.
صنعت و تجارت خودرو جزو امور و درامد شخصی برخی در ایران هست و غیر ممکن هست که از ان بگذرند. غیر ممکن!
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
فعلا شما تو کانادا خوش بگذران. ما هم خودمان میدانیم چه کنیم . احتیاحی به راهنمایی های داهیانه شما نداریم
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
در کشوری که تو زندگی میکنی از این چیزها زیاده
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
ما هم خودمان میدانیم
نمیدانید که نمیدانید
تصور دارید که میدانید
این هم نتیجه
جالب هست هنوز برخی رسانه ها و مردم تصور میکنند چند تا مدیر در خودرو سازی انجصار بوجود اوردند؟!. یسیار بسیار عمیق تر هست و به همین دلیل هیج امیدی به تغییر یا بهبود نداشته باشید. جدیدا لوازم خانگی هم در احتیار گرفتند. طمع و حرص برای در احتیار گرفتن شخصی همه چیز پایانی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
خودرو
لوازم خانگی
فولاد
پتروشیمی
..............
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
نحلیل های ابدوغ خیاری تو بدرد خودت و مثل خودت میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
بی خیال برو کار کن تا پول برق تو کانادا را بدی
روز مردمو شب کردین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
ما خودمون خواستیم
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
سودت کم شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
چیه تو که کانادا همش تو روز هستی اره ؟؟
وقتی می گیم پوتین و پوتینی های وطنی با دادن اطلاعات غلط و تبلیغات غلط حتی برای تصمیم سازان کشور مشکل درست میکنند و تحلیلهای انها کشورهایی مانند ونزویلا و کره شمالی و کوبا و کشور خودمان را به اینجا رسانده میگن غرب زده هستیم. چه اندازه اخبار و تبلیغات و تحلیلهای نادرست از پایان دلاریزه بودن اقتصاد جهانی تبادلات مالی دنیا بر اساس روبل و یوان و... دادند. شاید این خبر باعث خجالت انها شود و شاید برای کشور و منافع ملی خودمان سینه بزنند. فقط شاید!


"به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری ...به نقل از رویترز، بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان در هفته گذشته روند پردازش پرداخت‌های بانک کشاورزی روسیه را متوقف کرده است.

این درحالی است که روسیه خواستار اقدام و نه وعده واشگتن برای کمک به ورود غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی است"
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرمل روز جمعه به خبرنگاران گفت: « به محض انجام این کار، این قرارداد بلافاصله تمدید خواهد شد.»"
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
خب این که خبر تازه ای نیست، آمریکا رقابت سالم را بلد نیست در برابر کشورهای مستقل پیشرفته و در حال توسعه روی به رقابت ناسالم می آورد مثلا بر کالاهای چینی تعرفه بالا می بندد. ایران را تحریم ظالمانه می کند. برای رسیدن به منافع اقتصادی بیشتر، مستقیم یا غیر مستقیم بسیاری از کشورها را درگیر جنگ و بی خانمانی کرده از همسایگان شرقی و غربی خودمان یعنی عراق و افغانستان بگیر تا بحران امروز اروپای شرقی در اوکراین و با چنین سیاست های منفعت طلبانه و جنگ افروزانه ای خود مردم باید هوشیار باشند و در تله آمریکا و غربی که جزء منفعت خود هیچ نمی بینند گرفتار نشوند که اگر گرفتار شدند بیشترین ضرر و زیان را خودشان می برند. مگر آن که آمریکا در سیاست های یکجانبه گرایانه خود تجدید نظر کند که چنین چیزی از کشورهایی که سابقه قرن ها استعمار قدیم و جدید را دارند بعید است و همه این ها تاریخ است و تاریخ بهترین مدرک برای صدق گفتار است.
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
هرچه می کشیم از دست آمریکای جنایتکار است که در طول 200 سال عمر ننگینش بیش از 200 جنگ در جای جای جهان براه انداخت تا سلاح های خود را بفروش برساندیا چپاول و غارت منابع مالی و نفت آنان. اگر ناتو قصد تجاوز به روسیه را نداشت جنگ اکراین راه نمی افتاد و ایضا چپاول و غارت منابع مالی و نفت آنان. اشغال عراق و سوریه و افغانستان به منظورچپاول و غارت منابع مالی و نفت آنان . بلوکه کردن بیش از 9 میلیارد دلار افغانستان در شرایطی که مردم محروم آن به نان شب محتاجند اگر جنایت علیه انسانیت نیست چه اسم دیگری می توان برایش پیدا کرد
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
خجالت نمیکشی چند تا کامنت گذاشتی ، مردم فهمیدند چرت و پرت میگی ، خودتوبرای حودت کامنت میذاری چه رویی دارید شما منافق ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
از نظر شما مردم همون شما و یه نفر دیگری که منفی داده هستبد. بقیه ۵۱ نفر منافق و غرب زده و البانی نشین و.... هستند. خجالت هم که از منطق شما خجالت میکشد بگوید خجالت هست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
این فرد که با پرچم کانادا هست خیلی فیلسوف هست درباره همچی نظر میده
تا ابله در جهان است مفلس در نمی ماند . فعلا که مردم اسیر دست چند کارخانه و وارد کننده شده اند و راهی هم ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
مردم اسیر کته بینی و طمع ورزی خودشون شدن
بالاخره باید قیمت این خودروها آنقدر بالا ببرند تا صدای خودروساز داخلی در نیاد و بتونه برای محصولاتش مشتری پیدا کنه
شرکت مدیران خودرو با گردن کلفتی به هیچ وجه از قیمتهای مورد محاسبه شورای رقابت و حمایت از مصرف کننده تمکین نکرد و الان هم ما به التفاوت قیمت پرداخت شده مشتریان تیگو 7 و 8 و... را نمی دهد و هیچ برنامه ای هم ندارد و این دلیل واضحی دارد که ضمانت اجرایی وجود ندارد و دستان قدرت و استخرهای تصمیم گیر آقایان و رد پای چینی های بازار ایران در این گردن کشی نقش دارد
نه مجلس و نه دولت و نهایت قوه قضایی در این کشور ملجا مرد نیست
ماشين چيني فقط قيافه دارد كيفيت صفر. در اروپا هر كس گول قيمت ارزان ان را ميخرد و ميخرد. صاحب اول و اخرش خودش است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
اگر کیفیت کالاهای چینی صفر است پس چطور چین بسیاری از بازارهای جهانی را بدست گرفته؟ اگر واقعا کیفیت کالایی صفر باشد دنیا خواهان آن خواهد بود؟ پس این طور نیست که می گویی، البته هر کالایی در کنار کیفیت هایی که دارد معایبی هم دارد ولی به نظر می رسد کالاهای امروز چین لااقل از حداقل
استاندارهای لازم دنیا برخوردار هستند که اروپا و آفریقا و حتی خود آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با آنها قرارداد تجاری - مالی امضاء می کنند.
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
دوست عزیز. بیست سال پیش ماشینهای هیوندایی و کیا و در ۵۰ سال پیش ماشینهای کوچک ژاپنی در امریکا و المان باعث مضحکه بودند و حتی در فیلمها انها را مسخره می کردند. ولی باور کنید ملتها قابلیت پیشرفت دارند اگد مدیریت دلسوز و اگاه داشته باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
پرایدم نداری ناز میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
شما در اروپا هستید یا کانادا
میدووین میرین ثبت نام میکنین فکر کردین میخوان به قیمت دنا یا تارا باهاتون حساب کنن؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
دقیقا. موقع ثبت نام داشتن به چانگان ۴ میلیاردی فکر میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
دعا کنین با همین 1 ومیلیارد و چهارصد میلیون بیخیالتون بشن
سزای مردمی است که صف می بندن قدری شرم و خجالت
رای بی رای
چینی نخرین که........... قطعاتش نیست!
صد رحمت به چینی ها
بیچاره مردم
وقتی بعد از این همه سال که مشخص شده اینا هیچ کاری به نفع مردم انجام نمیدن بدو بدو از سر حرص و طمع میرید ۵۰۰ میلیون تومن پول بهشون میدین که ماشین تحویل بگیرین و گرونتر به هموطنتون بفروشین، هرچی سرتون بیاد حقتونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
سلام خوبی استاد من در کامنتهای پایینی هم از نظر تان استفاده می کنم !!!!!!
چپاول و غارت منابع مالی و نفت کشورهای اشغال شده توسط آمریکا را هیچکس فراموش نمی کند . در جنگ 8 ساله عراق با ایران هم آمریکا تما قد پشت صدام بود . و قصد داشت جای پایی در خرمشهر برای خود باز کند و به غارت نفت ما چون سوریه و عراق بپبردازد که این آرزو تحقق نیافت
يك جيري كه ديكر براي ملت عيان شده اينه كه تا قبل از پوتين وموقع ضعف شوروي تو دوران يلتسين و گورباجف و يعني رياست رفسنجاني و خاتمي مردم ايران بهتر زندكي ميكردند يعني دوران ضعف روسيه مساوي راحتي مردم ايران و عدم دخلات ان تو مسايل ايران با عث قدرت پول و خوشي ايراني و بروكس هم همينطور
چون جنبش فواحش و و دیگر هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
بابت هر کامنتت چقدر میگیری؟
دور نیست روزی که صد ها هزار خودرو چینی در ایران که قطعات برای تعمیرشان نیست در تعمیرگاه ها خاک بخورند.
حال که طرف حساب مردم یه مشت کلا... هستند اگر مردم ناراحت اند تنها راه حل # تحریم خرید خودرو است.
مافیا هر طور شده نمیذاره قیمت خودرو پایین بیاد. در اینجا با روش افزایش تعرفه از ۵۵ به ۷۰ درصد. حال میکنین با ترفندهاشون!؟
بالاترین تحریم خودتحریمی وخودزنی هست مهارتی که از ما فقط بر میاید وگرنه چرا باید خودرو با کیفیت همه جا به غیر از ایران وجود داشته باشد یکی میاد میگه لند کروز با ۲۰۶ فرقی نداره یکی میاد قیمت تعیین میکنه بعد بازار یک قیمت دیگه تعیین میکنه وگرنه مگه مریض روانی هستن این شرکت ها بصورت قطره ای خودرو یکبار میدن بورس یکبار میدن سامانه چند تیکه خلاصه همه نوع کار میکنن غیر از عقلانیت نتیجه اشفتکی بازار میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
اقتصاد مریضضضضضضضضضضضضضض کشور مریضضضضضضضضضضضض
ماشین های چینی به قیمت!!؟؟واقعا پول اضافه دارن.چانگهای قطعاتش کمیاب است وخدمات پس ازفروشش ضعیف .کلا ماشینهای چینی غیرازام ،جی موتورشون ضعیف است.ام،جی هم از تولید خارج شده وقطعاتش کمه و بازار دست دومش ضعیف.اما درمجموع ازماشین های ایرانی کمی بهتر هستند اما نه به این قیمت ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم