بازدید 6762

به اندازه مصرف سه استان پر جمعیت کمبود برق داریم/ خاموشی در برخی مناطق بدون برنامه رخ داده است / قطع برق خانگی خط قرمز وزیر نیرو است/ اختصاص برق تشویقی برای کشاورزان

قاسم شهابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران، در خصوص ناترازی برق در کشور گفت: ما در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق داریم. این میزان نیروی برق به اندازه ی مصرف استان تهران، البرز و قم است؛ یعنی ما به اندازه این سه استان با کمبود برق مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۱۸۷۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹ 13 August 2023

بیشترین مصرف برق شبانه تاریخ کشور رقم خورد

به گزارش «تابناک»؛ قاسم شهابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران، در نشست خبری امروز (۲۲ مرداد ۱۴۰۲) گفت: در کل استان تهران به غیر از شهر تهران بزرگ، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک وجود دارد که از این تعداد، نزدیک دو میلیون آن مشترک خانگی و حدود ۴۵ هزار مشترک صنعتی کوچک و بزرگ و مابقی تجاری، اداری و کشاورزی هستند.

وی افزود: بالاترین میزان مصرف برق در ۱۵ مرداد رخ داده است که میزان مصرف ۳۳۰۰ مگاوات برآورد شد. این در حالی است که سقف نیازسنجی ما برای آن روز ۳۸۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده بود و درصورتی که مصرف برق آزاد گذاشته می‌شد، به این رقم می‌رسید. اما تدابیری در این زمینه در نظر گرفته شد که مانع از مصرف بی‌رویه شد.

شهابی در خصوص ناترازی برق در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور وجود دارد. رقمی که به اندازه‌ی مصرف استان تهران، البرز و قم است؛ یعنی ما به اندازه مصرف این سه استان با کمبود برق مواجهیم. برای حل این مساله دو راه وجود دارد؛ نخست این که تمام برق تولید شده را مصرف کنیم و هر زمان تمام شد، برق مشترکین را بدون برنامه قبلی از مدار خارج کنیم. دومین راه هم برنامه‌ریزی است. کاری که وزارت نیرو انجام داد. از سال گذشته ابتدا این ناترازی از سوی متولیان امر مشخص و برای توزیع آن برنامه‌ریزی صورت گرفت.

برق 100 اداره قطع شده است

یکی از تصمیمات این بود که برق مشترکین خانگی از مدار خارج نشود. به این ترتیب ابتدا برای ادارات بخشنامه‌ای صادر و آن‌ها موظف به کاهش مصرف برق خود شدند. به این صورت که در ساعات اداری مصرف‌ برق خود را تا 30 درصد و بعد از ساعت اداری ۶۰ درصد کاهش دهند.

وی ادامه داد: در بخشنامه بعدی سختگیری افزایش پیدا کرد و معین شد که این رقم افزایش پیدا کند. یعنی در ساعت اداری ۴۰ درصد و پس از ساعت اداری، ۷۰درصد مصرف برق کاهش نسبت به سال پایه کاهش پیدا کند. بنابراین در تمام ادارات ما کنتور هوشمند نصب شد تا از راه دور مصرف آن‌ها را ارزیابی شود. درصورت عدم رعایت ادارات نیز ابتدا سعی کردیم با حضور در آنجا، روش‌های کاهش مصرف برق را آموزش دهیم و سپس با تذکر و آموزش صرفه‌جویی به مدیریت آن‌ها بپردازیم. 

شهابی گفت: استفاده از روشنایی طبیعی و پنکه و یا تنظیم کولر در دمای ۲۴ تا ۲۶ درجه از جمله راه‌کار‌های پیشنهادی برای کاهش مصرف برق است. این راه‌کار‌ها به ادارات ابلاغ شد‌ه‌ است. در حال حاضر نیز  حدود ۲۰۰ اداره که محدودیت‌ها را رعایت نکرده‌اند اخطار کتبی داده‌ایم و برق حدود ۱۰۰ اداره بعد از ساعت اداری قطع شده است تا خدمات‌رسانی به مردم نیز دچار مشکل نشود.

وی افزود: مساله بعدی، مصرف بالای چاه‌های کشاورزی است. تقریبا ۹ درصد از مصرف استان را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد. بنابراین یک طرح تشویقی در این بخش در نظر گرفته شد. به این صورت که اگر بین ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر یا ۱ ظهر تا ۶ بعد از ظهر مصرف برق نداشته باشند، در مابقی ساعات همان روز ‌می‌توانند برق رایگان مصرف کنند. بنابراین، حدود ۵۰ مگاوات در این زمینه‌جویی صورت گرفت و میزان صرفه‌جویی شده در اختیار خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز مهم قرار گرفت. 

تاثیر خاموشی‌ها در صنایع چقدر است؟

مطلب بعدی استفاده از مولدهاست؛ به این صورت که چگونه از دیزل ژنراتورهایی که در ادارات، کارخانجات، بیمارستان‌ها وجود دارد استفاده کنیم که از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ ظهر که اوج مصرف است، وارد مدار شوند و در عین حال پاداش بگیرند. به این منظور، ما متوسط هر کیلووات برق را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان فروختیم و با رقم حدود ۱۴۰۰ تومان از خریداری کردیم. چراکه در این ساعات نیاز داشتیم مصرف را کاهش دهیم. به این ترتیب حدود ۵۰ مگاوات در مصرف برق با ما همکاری شد که عدد بسیار بزرگی بود و از همین مسیر برق  حدود ۴۰  تا ۵۰ هزار مشترک خانگی تامین شد

شهابی در ادامه گفت: حدود ۳۷ درصد از مصرف برق استان، مربوط به بخش صنعت است. زیرا حدود ۳۸ شهرک صنعتی در تهران وجود دارد. در سال ۱۴۰۰ برای تامین برق صنایع دچار بی‌برنامگی بودیم و بدون هماهنگی برق صنایع را قطع می‌کردیم. مسئله‌ای که باعث ایجاد اختلال و مشکلاتی در این بخش شد.

وی افزود: اما امسال مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار شد صنایع هفته‌ای یک روز از ساعت ۱۱صبح تا ۱۱ شب مصرف خود را قطع و این مصرف را به انتهای شب یا روز های تعطیل موکول کنند. این موضوع برای بنگاه‌های صنعتی سخت بود، ولی با ما همکاری کردند.

وی افزود: به تازگی هم به این دلیل که به اواخر تابستان رسیدیم و تولید برق آبی ما به دلیل کاهش میزان آب سدها کاهش یافته است یک روز دیگر به محدودیت صنایع اضافه کردیم. در این روز از ساعت ۱۲ ظهر  تا ۸ شب برق این مشترکین قطع می‌شود. بنابراین با همکاری خوبی که صنایع در مدیریت مصرف با ما شد، تقریبا روزانه ۳۵۰ تا ۳۹۰ مگاوات صرفه جویی شد که معادل مصرف ۳۵۰ هزار خانوار است.

شهابی در خصوص تاثیر خاموشی‌ها بر تولید صنایع گفت: علی‌رغم این محدودیت‌ها، مصرف صنایع نسبت با سال گذشته بین ۶ تا ۸ درصد افزایش داشته است؛ یعنی با وجود دو روز تعطیلی در بنگاه‌های صنعتی، صنایع مصرف برق خود را در روزهای تعطیل یا خارج از ساعات محدودیت انجام می‌دهند و تولید انجام می‌شود.

مدیر عامل توزیع برق استان در خصوص قطعی های نامنظم در بخش خانگی گفت: قطعی‌های بی برنامه ای که در این چند روز شاهد آن بودیم به دلیل اتفاقات غیر مترقبه ای‌ است که گاه در شبکه اتفاق می‌افتد. این قطعی ها به ندرت و کوتاه مدت است و همانطور که گفته شد، قطع برق مشترکین خانگی خط قرمز وزارت نیرو و شخص وزیر است. به همین دلیل، ما حق قطع برق با برنامه مشترکین خانگی را نداریم و این‌ها به دلیل حوادثی است که به ندرت رخ می‌دهد.

وی افزود: برنامه مدیریت مصرف از سال گذشته تدوین شد و تا دو سال دیگر نیز این برنامه ادامه دارد. برای تحقق این برنامه، نیاز است تا همه ی مشترکین در بخش های مختلف با ما همکاری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۰
دولت باید پاسخگو باشه.
چرا در شرایطی که از یک سو کمبود برق داریم و از سوی دیگه تحریم هستیم و پولی وارد کشور نمیشه باید صادرات برق و آب به عراق و پاکستان داشته باشیم؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
شبکه برق را که نوسازی نکرده اید و پرت زیاد داریم‌

چرا برق را به عراق و پاکستان و ارمنستان میدهید؟

چرا برق را اینقدر حتی تا ۵ برابر نسبت به سال گذشته

گرانتر کردید ؟؟ مگر حقوقها ۵ برابر شده ؟

قبض برق مشاع ۵ طبقه ساختمان ۲۰ واحدی ما ۵۰۰

تومان حداکثر می امد و این ماه ۲/۵ میلیون تومان شده است!!!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
به تمام شهرکهای صنعتی اخطار کرده اند مصرف خود را یک روز در هفته بسیار کاهش دهند که دقیقا روی تولید اثر گذاشته
یک مهندس توانیری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
طبق برنامه ششم توسعه انرژی از جمله برق نه تنها باید یک کالای خدماتی باشه بلکه باید یک کالای اقتصادی هم باشه الان برق برای وزارت نیرو ۵۰۰ تومن هزینه داره پس طبق ان برنامه حداقلا ۵۲۰ تومن فروخته شه تا زیان اور نباشه ولی مدیران برای محبوبیت خود فقط انرا زیر ۱۵۰ تومن میفروشن پس هیشکی رعایت مصرف برق رو نمیکنه
اینهمه هزینه شد که روسها نیروگاه هسته ای بوشهر رو بزنن پس چی شد؟؟؟!!!! هیچ عایدی نداشت به جز بدبخت کردن مردم
پاسخ ها
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
حدود ۲ درصد برق کشور توسط نیروگاه اتمی بوشهر تولید میشود، یعنی هیچ.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
عزیزجان حتی یک درصد هم نیست این ۲درصد را از کجا آوردی؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
اقاي تربتي من فكر ان ٢٪؜ از برق سراسري براي روشن نگه داشتن چراغ نيروگاه اتمي بوشهر مصرف هم شود
پس اینهمه بلا سرمون میاد برا انرزی هسته ای قرار بود برق تولید کنه پس چیشد فقط بد بختیش به ملت رسید
ولی در عوض اندازه 200 کشور هم مسئول بی کفایت داریم
مهمترین پیام این خبر در پاراگراف آخر است و آن " برنامه مدیریت مصرف است" که البته نیاز به این است که "همه مشترکین در بخش های مختلف با وزارت نیرو همکاری لازم را داشته باشند" که اگر این دو مهم اتفاق بیافتد در هیچ ماه و در هیچ جایی قطعی برق نخواهیم داشت که صد البته مردم ما مردم با فرهنگی هستند و همکاری های لازم را تا آن جا که مقدور باشد انجام خواهند داد.
شما که نه برق
نه اب
نه گاز
نه بنزین
نه کار
و نه مسکن دارید
چه اصراری به افزایش جمعیت
چرا برق خانگی خط قرمز وزیر است؟
وقتی برق شرکت ها و کارخانه ها رو قطع می کنید، در آمد افراد کم میشه و تاثیرش بر روی زندگی مردم خیلی بیشتر از قطع شدن برق خانگی است.
فقط به فکر شعار و انتخابات نباشید، کمی هم فکر داشته باش دولت !!!
مردم می توانند وسایل مثل ماشین لباسشویی و اتو و جاروبرقی خارج پیک استفاده کنند و بانکها و جاهایی که توانش دارن از پنل خورشیدی استفاده کنند و تا حد امکان وسایل پر مصرف با کم مصرف دولت جایگزین کند
اتباع رو بر گردونید ، حقابه رو هم نگرفتن ، مرز با زابلم که دادید طالبان برگردونید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
درست بنویس! اتباع خارجی
پس اون نیروگاه اتمی که بخاطرش چند نسل مردم رو به فنا دادین چی شد؟ هنوز به اندازه یه باتری قلمی برق تولید نکرده. به بهانه تولید برق اتمی زندگی و جوونی ما رو نابود کردین حالا ننه من غریبم بازی درمیارین؟
اونهمه خبر خوش هسته ای کشک بود!!؟
جمهوری اسلامی ایران با چه توجیهی در ارمنستان سرمایه گذاری کرده و نیروگاه های حرارتی و بادی و آبی احداث کرده و با وجود کمبود گاز در زمستان ضمن صادرات گاز به ارمنستان که قیمت و قرارداد آن غیر شفاف است، گاز نیروگاه حرارتی ارمنستان را تامین میکند در حالی که نیروگاه های داخلی مجبور به مازوت سوزی میشوند و در نتیجه آلودگی هوا مجبور به تعطیلی شهرهای خودمان میشویم!؟
صدا و سیمای میلی محترم
چی شد اون همه خبر که می گفتید در این دولت قطعی برق نداریم. انشاالله در ذور دوم دولت آقای رئیسی جناب جبلی به عنوان مدیر عامل پالایشگاه تهران یا آبادان انتخاب می شوند. میشن همکار جناب آقای علی عسگری که مدرک دکترای نفت از دانشگاه امام صادق دارند

به خدا حق این مردم شریف که با جان و دل پای این کشور نشستند این مسئولان بی کفایت (از هر دو جناح) نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
اتفاقا حق مردم همین مسوولینن که هرکاری میکنن صدا از کسی درنمیاد
وحید
| United States of America |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
خلایق هر چه لایق
آقا این چه وضعیه؟!! پردیس دیشب سه ساعت برق نبود با نوسانات بالا یخچال چند نفر سوخته کی رسیدگی میکنه؟!! چرا برای چیزهای اولیه درگیرم
به دو راه حل کمبود برق توسط آقای شهابی توجه کنید.
۱- قطع برق مصارف خانگی که مد نظر ما نیست،
- برنامه ریزی جهت مدیریت مصرف.
آقای مسئول وقتی کمبود داری باید زیر ساخت ها را گسترش بدی نیروگاههای جدید احداث کنید،، نه اینکه برق خانگی و صنعتی و کشاورزی رو قطع کنید.
روزی ۳ساعت در بابلسر در منزل برق نداریم،انوقت با چه رویی وزیر میگه قطع برق منازل خط قرمز من است،خجالت بکشید
مملکتی که منابع بی پایان گاز و حتی نفت دارد چگونه از تهیه برق مصرفی منازل ناتوان می شود ؟ فقط با بی کفایتی .
اگر کفایت ندارید بروید بگذارید آنکه می تواند زمامدار شود
پاسخ ها
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
عزیز دل تجهیزات برق ایران تکنولوژی قدیمی دارد ودرمسیر انتقال ۴۰درصد تلفات دارد وبعضی قسمتهای انها هم ساخت ایران است ویک روز کار کرده یکهفته تعمیرات لازم دارد
برق صادر نکنید کمبود نداریم. متاسفانه دولت بفکر مردم ایران نیست.
مردم را تشويق به سرمايهگذارى در بخش انرژى خدادى خًورشيدى و بادى كنند
كم مصرفى كمك كوچكى است ولى در دراز مدت مورد مرد كهن ميخواهد
يكي نيست بپرسه قدرت اول منطقه اب نداره برق نداره گاز نداره بنزين نداره….نداره انوقت نماينده ناکارامد مجلس ما دارن رو لايحه عفاف و حجاب بحث ميكنن يعني ادم رواني ميشه تو اين مملكت ديوانه
امروز تو یکی از روستاهای نوشهر مازندران دقیقا 3 ساعت و نیم دقیقا سر طهر با اینهمه گرما و شرجی برق قطع بود و وقتی برق قطع میشه جالبه آّب هم قطع میشه و آنتن موبایلها هم میره ....
پدرمون درومده بخدا ....
آخه دولتی که نمی تواند نیازهای اولیه مردم را فراهم کند به چه درد می خورد .
هر روز 2ساعت برق آمل کلاکسر میبرن فقط هم تو شهر آمل برق این منطقه میبرن
قطع برق خانگی خط قرمز وزیر است؟ پس چرا ما دیروز از ساعت ۱۳:۵۰ الی ساعت ۱۶ برق نداشتیم؟
یه بنا آوردیم خو نمون یه دیوار بکشه شروع کرد به کار و دیدیم این دیوار داره کج میره گفتم اوستا دیوار کجه گفت نه از این راست تر و بهتر نمیشه از ما گفتن و از اوستا نشنیدن بالاخره کار تموم شد اومد پایین دسته گلش و دید گفت آره کجه اولین باره دیوار کشیدم تا دیروز برای اوستام آجر می انداختم . آقایون مسئولین این کاره نیستید برید کنار البته اگه جیبتون پر شده اجازه بدید کار بلدش بیاد باور کنید اگه تو کشور جنگ هم می شد اینقدر خسارت تحمیل نمی شد باور کنید دشمن روی مسئولین ما تمرکز کرده که آدم کار بلد سر کار نیاد
هر روز برق خانگی به صورت نوبتی با دستور توانیر قطع میشه
معنی جدید خط قرمز
وزیر بی خیال نیرو و برنامه ریزی........
آقا پس سهم شما از این مسائل چیه؟ چرا برای توسعه نیروگاهها بخصوص نیروگاههای خورشیدی اقدام نمی کنید. همه چیز که فقط صرفه جویی نیست. اگر مدیریت این است فلسفه بودن شما چیست؟
برق چاه کشاورزی بنده رو در اردبیل از ساعت ۱۱ تا ۴ بعد از ظهر هر روز قطع می کنند و پول برق هم هر سال بیشتر از سال قبل می گیرند.دروغ رو شاید دیگران باور کنند ولی من نه
این را هم بگویید که این مقدار برق تولید کشور نیز با استفاده از گاز و سوخت تولید وزارت نفت انجام می شود و وزارت نیرو فقط تبدیل کننده انرژی فسیلی به انرژی برق با راندمان بسیار پایین است و هرگز برنامه ای مشخص برای تامین کسری برق کشور از انرژهای تجدید پذیر ندارد چرا که کشور با محدودیت برداشت گاز روبرو شده و امکان افزایش تولید برق با استفاده از گاز و سوخت فسلی وجود ندارد انرژی هسته هم که با این همه هزینه چند سالی یک بار ادعا می کنند فلان دارو تولید شده گفتم ادعا می کنند و امیدی به تولید برق از این روش برای کشور وجود ندارد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد