بازدید 12690
با تحولات منطقه و جهان

آغاز تحرکات گسترده نظامی باکو در قره باغ/ واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران/ آغاز رزمایش نظامی آمریکا و ارمنستان از روز جمعه/ صدور سنگین‌ترین حکم برای متهم حمله به کنگره آمریکا

آغاز تحرکات گسترده نظامی باکو در قره باغ، واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران، آغاز رزمایش نظامی آمریکا و ارمنستان از روز جمعه، صدور سنگین‌ترین حکم برای متهم حمله به کنگره آمریکا و هشدار آمریکا به کره شمالی درباره کمک نظامی به روسیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷ 06 September 2023

آغاز تحرکات گسترده نظامی باکو در قره باغ/ واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران/ آغاز رزمایش نظامی آمریکا و ارمنستان از روز جمعه/ صدور سنگین‌ترین حکم برای متهم حمله به کنگره آمریکا

بین الملل تابناک: آغاز تحرکات گسترده نظامی باکو در قره باغ، واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران، آغاز رزمایش نظامی آمریکا و ارمنستان از روز جمعه، صدور سنگین‌ترین حکم برای متهم حمله به کنگره آمریکا و هشدار آمریکا به کره شمالی درباره کمک نظامی به روسیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آغاز تحرکات گسترده نظامی باکو در قره باغ

 نیروهای نظامی وابسته به ارمنستان در قره باغ کوهستانی سه شنبه شب به وقت تهران، مدعی تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان شدند.

به گزارش «رادیو ارمنستان» نظامیان وابسته به ارمنستان از حرکت و تمرکز تجهیزات نظامی از جمله یگان‌های توپخانه جمهوری آذربایجان در خط تماس خبر دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان، غروب سه شنبه به جابجایی تانک‌ها و یگان‌های توپخانه مبادرت کرده اند؛ فیلم‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی در همین زمینه منتشر شده است.

 روسیه نیز روز سه شنبه ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به قره باغ کوهستانی را خواستار شد. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز سه‌شنبه گفت که روسیه می‌خواهد، کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مانعی وارد قره باغ کوهستانی شود.

تنش‌ها بر سر این منطقه که بیشتر ارمنی‌نشین هستند، شدت گرفته است. جمهوری آذربایجان کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که قره باغ را به ارمنستان وصل می‌کند، محاصره کرده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون دو بار با هم جنگیده‌اند و طی آن باکو بخش‌هایی از زمین های خود را دوباره به دست آورده است. این جنگ‌ها به ویژه نبرد دوم قره باغ بر منطقه قفقاز اثرات نامطلوبی بر جای گذاشته است. در جنگ دوم قره باغ، ارمنستان شمار کشته شدگان خود را چهار هزار تن اعلام کرد. باکو نیز کشته شدگان خود را نزدیک سه هزار تن اعلام کرد.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه فرمانده جدید برای نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی منصوب کرد. فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه که موقت در قره باغ مستقر شده‌اند، به سرلشکر «کریل کولاکوف» سپرده شده است. نیروهای حافظ صلح روسیه بر اساس بیانیه سه جانبه نوامبر ۲۰۲۰ در منطقه قره باغ آذربایجان مستقر شدند.

واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشستی خبری با مطرح کردن ادعایی علیه اهداف برنامه هسته‌ای ایران، به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آن واکنش نشان داد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های اخیر رسانه‌ها پیرامون آخرین نتایج فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، گفت: ما این گزارش‌ها را درباره میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی دیده‌ایم؛ اما قرار نیست درباره گزارشی از آژانس که هنوز علنی منتشر نشده است، اظهار نظر کنیم.

با وجود اینکه مقامات ایران تاکید کرده‌اند، تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران، صرفاً صلح‌آمیز است، پاتل مدعی شد: همان طور که قبلاً هم از ما شنیده‌اید، ما به وضوح گفته‌ایم که تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی توسط ایران، هیچ هدف مسالمت‌آمیز باورپذیری را دنبال نمی‌کند. هیچ کشور دیگری در جهان برای اهدافی با این ادعا اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی نمی‌کند.

اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری آسوشیتدپرس دو روز پیش مدعی شد، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم (۲۶۸ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به میزان قبلی دارد. گزارش آژانس اتمی در ماه مه ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را کمی بیش از ۱۱۴ کیلوگرم (۲۵۰ پوند) اعلام کرده بود که این حجم در ماه فوریه ۸۷.۵ کیلوگرم (۱۹۲ پوند) بوده است.

پیشتر، شبکه بلومبرگ گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی آتی خود احتمالاً کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را اعلام خواهد کرد و برخی مقامات هسته‌ای ارزیابی می‌کنند که داده‌های آژانس اتمی نشان می‌دهد، ایران در حال تعدیل غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاست.

گمانه‌زنی‌ها درخصوص تعدیل غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند، تهران و واشنگتن همزمان با توافق بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی با هدف کاهش تنش‌ها درخصوص کاهش غنی‌سازی در ایران نیز توافق کرده‌اند.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از این درباره گزارش هایی مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی ایران، بدون اینکه آن را تایید و یا رد کند، گفت: اگر ایران حتی اقداماتی برای کاهش سرعت غنی‌سازی خود اتخاذ کرده باشد، من در جایگاهی نیستم که آن را تایید کنم. اگر تهران چنین کاری را انجام بدهد، این خبر خوبی است.

بلومبرگ همچنین مدعی شده، مقامات آمریکایی خصوصی اذعان کرده‌اند که از قبل شروع به کاهش اجرای تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران کرده‌اند و به تهران اجازه می‌دهند تا تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌ها در پنج سال پیش بازگرداند. ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است.

«محمد اسلامی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اما پیش از این درباره برخی ادعاها مبنی بر کاهش غنی‌سازی ایران اظهار داشت: غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی و در چارچوب تدابیر کلی نظام تدابیرش پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم.

آسوشیتدپرس همچنین در گزارش امروز خود، با ادعای اینکه به گزارش محرمانه آژانس اتمی به اعضای شورای حکام دست یافته است، در ادامه افزود: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در این گزارش به مشکلات دیگری در رابطه با تلاش‌ها برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است.

بنا بر گزارش ادعایی آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که ایران از صدور ویزا برای مقامات این سازمان سر باز زده است و با رد کردن این بازرسان که توسط آژانس تعیین شده‌اند، کار آنها را به چالش می‌کشد.


این خبرگزاری در پایان مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فوریه ۲۰۲۱ به دلیل محدودیت‌های ایران، قادر به دسترسی به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی نبوده و تنها داده‌های ثبت‌شده از ژوئن ۲۰۲۲ از دوربین‌های کارگاهی در شهر اصفهان در دسترس بوده است.

پاتل در بخش دیگری از نشست خبری‌اش در پاسخ به این که آیا دولت آمریکا با جاسوسان آمریکایی که در ایران، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند، اخیرا ارتباط نداشته است و این که اطلاعات جدیدی درباره انتقالشان به آمریکا وجود دارد یا نه، گفت: این پنج نفر در حبس خانگی به سر می‌برند. ما مدام وضعیت سلامتی و رفاهشان را با کمک شرکای سوییسی‌مان بررسی می‌کنیم. این روندی ادامه‌دار است. مسلماً، انتقال به حبس خانگی، اقدامی مثبت است، اما ما به کارمان ادامه می‌دهیم و هر کاری بتوانیم تا زمان بازگرداندن آن‌ها به آمریکا و نزد خانواده‌هایشان انجام خواهیم داد؛ اما در حال حاضر اطلاعات جدیدی برای ارائه در این باره ندارم.

پاسخ پاتل به این پرسش در پی این مطرح می‌شود که ایران و آمریکا طی مذاکراتی غیرمستقیم و با میانجیگری قطر بر سر تبادل پنج شهروند ایرانی زندانی در آمریکا با پنج جاسوس آمریکا زندانی در ایران توافق کردند که آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی نیز بخشی از این توافق بود.‌

این پول‌ها قرار است به بانکی در سوییس، سپس به قطر منتقل و برای امور غیر تحریمی ایران هزینه شوند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوالی درباره روند اجرای توافق صورت گرفته بین ایران و آمریکا در ارتباط با تبادل زندانیان با آمریکا و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت: تا الان این روند امیدوار کننده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و تبادل زندانیان در بازه زمانی انجام شود. 

او با اشاره به ماهیت فنی این توافق گفت: اجازه دهید منتظر نتیجه کار باشیم.

آغاز رزمایش نظامی آمریکا و ارمنستان از روز جمعه

وزارت دفاع ارمنستان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که این کشور از روز جمعه میزبان رزمایش مشترک ده روزه با آمریکا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در چهارچوب آماده‌سازی برای شرکت در عملیات‌های صلح‌بانی بین‌المللی، رزمایش مشترک آمریکا و ارمنستان با عنوان «شریک عقاب ۲۰۲۳» از ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر (۲۰ تا ۲۹ شهریور) در ارمنستان برگزار خواهد شد. این رزمایش شامل مأموریت‌های برقراری ثبات میان طرفین مناقشه در خلال عملیات‌ صلح‌بانی خواهد بود.

این رزمایش مشترک با هدف افزایش سطح تطبیق نیروهای صلح‌بان ارمنستان در عملیات‌ صلح‌بانی و همچنین افزایش آمادگی نیروهای ارمنستان برای شرکت در ارزیابی برنامه‌ریزی‌شده ناتو برگزار می‌شود.

صدور سنگین‌ترین حکم برای متهم حمله به کنگره آمریکا

یکی از رهبران سابق گروه راست افراطی «پسران مغرور» با وجود غیبتش در واشنگتن در ششم ژانویه، به اتهام نقش داشتن در حمله به ساختمان کنگره آمریکا به ۲۲ سال زندان محکوم شد.

به گزارش رویترز، تیموتی کلی، قاضی دادگاه منطقه‌ای آمریکا انریکه تاریو، رهبر سابق ۳۹ ساله «پسران مغرور» را به اتهام نقش داشتن در یورش حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به ساختمان کنگره این کشور در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۲ سال زندان محکوم کرد؛ این شدیدترین حکمی است که دادگاه‌های آمریکا تا امروز برای متهمان وقایع ششم ژانویه صادر کرده‌اند؛ اما وکلای تاریو اعلام کردند که او درخواست تجدیدنظر خواهد داد.

تاریو در روز حمله به ساختمان کنگره در واشنگتن حضور نداشت، چون به دستور یک قاضی در پرونده‌ای مجزا، ناچار به ترک این شهر شده بود. او یکی از بنرهای جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» را آتش زده و در نتیجه آن و با حکم دادگاه، از واشنگتن خارج شده بود.

با وجود این، تاریو از طریق انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در واداشتن هواداران ترامپ به یورش به کنگره نقش داشت.

وکلای او مدعی بودند که غیبت او در واشنگتن در روز حمله بدین معناست که او هیچ «تاثیر مستقیمی» در این حمله نداشته، اما قاضی پرونده در حکم خود اعلام کرد: تاریو رهبر آن توطئه بود. او فرماندهی را بر عهده گرفته و کسی بود که شور انقلاب داشت.

در ششم ژانویه ۲۰۲۱ کنگره آمریکا تشکیل جلسه داد تا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را تایید کند؛ انتخاباتی که دونالد ترامپ در آن از جو بایدن شکست خورد. اما ترامپ که مدعی تقلب گسترده در انتخابات شده بود، با ایراد یک سخنرانی آتشین هوادارانش را به سوی ساختمان کنگره سوق داد تا جلوی تایید نتیجه انتخابات را بگیرند.

شخص ترامپ هم از آن زمان تا امروز درگیر پرونده‌های قضایی متعددی در این باره بوده و حتی این احتمال وجود دارد که به دلیل نقشش در وقایع ششم ژانویه، از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا محروم شود.

بخش کوتاهی از قانون اساسی آمریکا به مواردی پرداخته که ردصلاحیت نامزدها را در پی خواهد داشت. در بخشی از متن متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا آمده است: «شخصی که به‌عنوان یکی از مقامات ایالات متحده برای حمایت از قانون اساسی ایالات متحده قبلاً سوگند یاد کرده باشد، ولی بعداً علیه ایالت خود شورش کند یا به دشمنان وابسته آن یاری دهد، نمی‌تواند هرگونه سمت کشوری و لشکری را در ایالات متحده یا درهر یک از ایالات آن تصدی کند.»

این دستاویز حقوقی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ برای جلوگیری از نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است. با این‌ وجود، اختلاف‌نظرهای زیادی درباره معنی کلمه «شورش» در این ماده‌قانونی وجود دارد؛ ماده‌ای که در ۱۸۶۸ تصویب شد و تا امروز به‌ ندرت تفسیر یا حتی اجرایی شده است. اگر هر یک از احزاب یا حتی شهروندان عادی پرونده‌ای در این باره باز کنند، احتمالاً دادگاه عالی آمریکا ناچار خواهد شد که این بند قانونی مبهم را تفسیر کرده و درباره امکان اجرای آن در حق ترامپ نظر دهد.

هشدار آمریکا به کره شمالی درباره کمک نظامی به روسیه

در ادامه فضاسازی‌های آمریکا درباره تعاملات نظامی کره شمالی با روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، واشنگتن نسبت به کمک نظامی پیونگ‌یانگ به مسکو هشدار داد.

پیش از این، روزنامه «نیویورک تایمز»‌ شامگاه دوشنبه مدعی شده بود که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی قصد دارد با سفر به روسیه، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور دیدار داشته باشد.

شامگاه سه‌شنبه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ادعا کرد که مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی فعالانه در حال پیشرفت است.

سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید، به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی هشدار داد که کشورش بهای ارائه تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را خواهد پرداخت.

به نوشته «رویترز»، وی درباره ادعاهای خود گفت: «ارائه تسلیحات به روسیه برای کره شمالی ارزان تمام نخواهد شد و آنها بهای سنگینی را بابت این کار در جامعه بین‌المللی پرداخت خواهند کرد.»

منابع آمریکایی و اروپایی به نیویورک‌تایمز گفته بودند که رهبر کره شمالی طی سفر ماه جاری میلادی به روسیه، درباره امکان ارائه تسلیحات به این کشور برای استفاده در جنگ اوکراین رایزنی می‌کند.

طبق این گزارش، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه کیم انتظار دارد، گفت‌وگوها درباره تعاملات تسلیحاتی با روسیه در عالی‌ترین سطح ادامه یابد، اظهار داشت: «ما به فشار آوردن بر صنایع دفاعی روسیه ادامه می‌دهیم و مسکو اکنون به دنبال هر منبعی برای پیدا کردن سلاح و مهمات است.»

به نوشته رویترز، سالیوان همچنین افزود: «ما دوباره از کره شمالی می‌خواهیم به تعهدات عمومی خود مبنی بر عدم ارائه سلاح به روسیه که منجر به کشته‌ شدن اوکراینی‌ها می‌شود، پایبند باشد.»

روز دوشنبه، «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز ادعا کرده بود که کیم و پوتین ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای دیداری باشند که به کمک نظامی کره شمالی به روسیه منجر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۷۳
سه سال پیش اذربایجان می تونست کل قره باغ را که در اشغال ارمنستانه ازاد کنه ولی پوتین با دخالت خودش مانع ان شد. ارمنی ها قبول کردند شبه نظامیان شان را از قره باغ خارج کنن تا اذربایجا نی ها بعد از 30 سال به خانه هایشان برگردند و ارمنی های قره باغ مثل سایر ساکنان تحت حاکمیت اذربایجان زندگی کنن و در مقابل کریدور لاچین راه زنگه زور را باز کنن بعد از سه سال ارمنستان به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکرده و تنها راه باقیمانده حرکت نظامی است ما اذربایجانیها کاملا از این حرکت حمایت می کنیم و لازم باشه برای جنگ رهسپار می شیم هشدار ما در داخل ایران به کسانی که بخوان موش دوانی کنن بسیار جدی است اگه به اذربایجان کمک نمی کنید بی طرف بمانید و الا اتفاقات بسیار بدی رقم خواهد خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
ما آدری های ایران کاملا از ایران حمایت میکنیم و در صورت حماقت علی اف استان آران رو به مام وطن پس برمی گردانیم
اردبیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
من اهل اردبیل هستم. آنچه از مردم کوچه وخیابان میبینم ومیشنوم با آنچه امثال تو که توسط تلویزیون شیادان...تغذیه فکری میشوید کاملا متفاوت وبلکه متضاد است. پس ازطرف مردم آذربایجان صحبت نکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
1259 عزیز طبیعی است . چون آذری ها جزو اصیلترین ایرانیها هستند
ناشناس
| Hong Kong |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
همه اینا فتنه انگیزی های پانفارس هست
که دودش به چشم خودشان خاهد رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
هیچ اذربایجانی به خودش اذری نمی گه تو بزدلی هستی که حتی جرات اینکه بگی ارمنی هستی نداری
ناشناس
| Brazil |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
آماده اتفاقات بد هستیم خائن وطن فروش.آذربایجان خودش بخشی از ایران بزرگه‌
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
ناشناس ۰۹ ۱۳
خیلی دلم میخواد بفهمم تو فکر شما الهام پرستا چی میگذره؟
چرا از کشوری که به خاک کشور شما چشم داره حمایت میکنید؟
مگه نه اینه که دوره رفسنجانی ایران به همین خانواده الهام نمک نشناس کمک کرد شهید داد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
جناب مزدور اردوغان و ستون پنجم الهام: این گنده گویی ها و تهدیدها رو واسه ایرانی ها نکن.بخواهی واسه اجنبی ها خوش رقصی کنی دمتو قیچی میکنیم و میفرستیمت بغل الهام جونا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
نوچه الهام علی ,,ف چه حرفهای اضافه از دهنش میزنه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
به عنوان ترک زبان ایرانی باید بگم که اولویت ما درمنافع ملی کشورمون و منافع خودمون هست اگه الهام الیف پیروز بشه مرز
ایران و ارمنستان رو میبنده وگاز خزر رو از طریق همین قسمت به ترکیه و اروپا میرسونه یعنی به زبان ساده تر ایران رو دور میزنن. درسته که آذرباییجان زمانی جزو ایران بودن و احساس همبستگی نسبت به اونها دارین ولی آیا راضی هستین اموالتون و منافعتون رو به همسایه بدین؟ ه
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
تو کی هستی که از طرف مردم آذربایجان حرف میزنی و میگی ما آذربایجانیها؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
جواب ناشناس ۱۳:۰۹
خیلی دلت می خواد بدونی چه در فکر ما ترک ها می گذره پس بدان:
ما اکثریت این سرزمین یعنی ایران هستیم
ما نه طرفدار آذربایجان بلکه خود آذربایجانیم
ما هزاران شهید در راه این سرزمین خودمان داده ایم
ما خواستار عدالت زبانی و فرهنگی هستیم که اگرحق مان را ندهند خودمان آن را می گیریم
ما خواستار باز گشایی کریدور زنگه زور هستیم
سرزمین و وطن اصلی ما آذربایجان است و خیلی خیلی چیزهای دیگر که تاب شنیدنش را نداری . و به لطف و فصل خداوند متعال به آنها خواهیم رسید و
ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
شما که اهل جنگی پسر شجاع، اول خودتو معرفی کن تا مردم آذربایجان خودشان به حسابت برسند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
من آذربایجانی از تبریز حامی منافع کشورم ایران هستم و تمام قد پشت تصمیمات اتخاذ شده از سوی نهادهای حکومتی ایران ایستاده ام و حاضرم تا آخرین نفس از منافع ایران دفاع کنم. ی
از 2 سال پیش روزی نیست که خبری از شرارتها وگستاخی های نوچه های دست نشانده ترکیه در باکو نشنویم. صرفنظر ازینکه حتی تحرکات خارج از مرزهای ایران حکومت باکو به علت هم مرزی با ایران طبیعتا به ایران هم مربوط میشود ولی حاکم شدگان براین منطقه با سواستفاده از سکوت عجیب مسئولان ایران گستاختر شده وکاررا به تعرض به اینطرف مرز وهمچنین شرارتهای دیگری مثل تحریک عوامل داخلیشان (پانها) کشانده اند. واکنش قاطع ومقتدرانه درمقابل این اوباش و سرکرده گنده لاتشان (الهام اردوغانف) امری لازم است. خدا فتحلیشاه راهم لعنت کند که این خطه ازکشورعزیزمان را به باد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
ارمنی زبانتان هر روز دراز تر میشه مشت اهنین دوباره می خواین این دفعه ما هم هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
منظورت از ما کیست؟ جناب 1337
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
خیلی آدم بیسوادی هستی که استقلال و شوکت جمهوری آذربایجان را نتیجه عوامل اردوغان میدانی. آذری های باکو امروزه به چنان مقام بالایی در اقتصاد و مشروعیت بین المللی رسیده .
اند که حتی ترکیه به پای آنها نمی رسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
منظور از ما خیلی واضحه اذربایجانیهای اینسوی ارس شک نکن هستیم اینقدر ای کیوت پایینه؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
1410- همینکه باکوییها زبان اونجارو به استانبولی تغییردادند واضحترین نشانه شوکت واستقلالشون از اردوغانه
1414 بخواند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
لابد تو هم نماینده وسخنگوی آذری های اینسوی ارس هستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
آلبانی خودتو جای ما آذربایجانی های ایرانی جا میزنی؟
جواب 1523
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
کلمه آلبانی هم خوب کلمه ای شده بهرکسی حرف حق بزنه بچسبونن. چه ساندیسی ها وچه حالا متظاهران به ترکدوستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
ناشناس|Iran (Islamic Republic of)|۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
آلبانی خودتو جای ما آذربایجانی های ایرانی جا میزنی؟
تبانی 2 حکومت کثیف روسیه وترکیه در مورد منازعه باکو وارمنستان محرز ومسلم است و دست نشاندگان رجب اردوغان در باکو پس از پیروزهایی که فکر کردند محصول قدرت خودشان است مدام در حال ادامه جفتک پرانی هستند. البته اردوغان توهم تشکیل امپراتوری نئوعثمانی را با خود بگور خواهد برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
چقدر عقده ای!!! بسوز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
کلا هر چقدر عقب مانده تر، دیگران را دشمن خطاب کردن و بهشون توپیدن هم بیشتر
بجای اینکه به این و آن بد و بیراه بگویید دیپلماسی یاد بگیرید تا در دنیا به شما هم توجه کنند
اینکه نمیگید آرتساخِ ارمنستان و میگین قره باغ کوهستانی خودش جای ابهام است .
از دیر باز قفقاز محل سکنی ارامنه و ایرانیان بوده است ، به عنوان یک ایرانی تا توان است حامی ارمنستان و آرتساخ هستم . زنده باد ایران ، ارمنستان ، کردستان .
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
یاد جوک ما سه تا رو چیکار دارین افتادم با این نظرت
کسانی که
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
کسانیکه معرضانه بانظراتشان ازارمنستان حمایت میکنند
هرگزنمیتوانند ایرانی باشند چون ایرانیها هم مسلمانند
وهم بیغیرت نیستند که ازهمکیشان خودشان در برابر
ارامنه متحاوزدفاع نکنند این نظرات توسط ارامنه داده میشود وچون ارامنه خیلی هوای یکدیگررادارند باخبرکردن همدیگر بنفع پرت وپلاهای خودشان تیک مثبت میزنند یعنی میخواهند بگویند حامی داریم اینها برای رد گم کردن نعل وارونه زده خودراایرانی دوآتشه وگاهاًباسامی‌ سنتی ایرانی معرفی میکنند که البته همه خط آنهاراخوانده اند
کسانی که
جنبش فواحشی ها قطعا طرفدار باکو هستن! میدونید چرا؟ یکم فکر کنید چرا با اینکه اونا ارمنی هستن اما منافع ایران همراه ارمنی هاست اما فواحشیون چرا از باکو و ترکیه طرفداری میکنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
زدی به هدف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
باادب باش تا بزرگ شوی
نمیدونم کی این لفظ زشت رو دهنت گذاشته،دیگه تکرار نکن
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
تابی پیام این مشتری هرروزه را حداقل اینجا منتشرنمیکردی. الان اومد با پیامش حرفهای اونایی که از موضع منطق تو دهن عمال اردوغان زدند رو خراب کرد وبهانه میده دست طرف مقابل که بله اینها همینند. نخیر این یارو اصولا ایرانی بودنش جای شکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
جناب جنبشی انقدر تو این چندماه که اومدی بازار خودتو بدنام کردی از کسی بد میگی به نفع اون میشسه. الان با کامنتت پیامهای اوناییکه عوامل اردوغان والهام رو رسوا کردند رو خوشحال کردی. یا بقولی پاس گل بهشون دادی برگرد برو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
جنبش فواحش ادب داره که میگی با ادب باش؟ این یه حقیقته ربطی به ادب نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
13 25
این که کاملا مشخصه و نیازی به گفتن نداره
جنبش همجنسگرایان و دگرباشان بجز ضربه زدن به ایران به چیزی فکر نمیکنن
کاظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
واقعا از سایت وزین تابناک متعجبم که چرا هرروز چندمرتبه پیامهای این لات بی سروپا را منتشر میکنه. اینجا محل تبادل نظرمخاطبان بینندگان سایت است نه محل اینگونه موجودات
تابی توجه کردی تا مطلبی راجع به قسمت شمالی آذربایجان عزیزمان منتشرمیشود چطوری لشگریان فریب خورده پانها هجوم میاورند. همینهایی که بو میکشند مثلا از یک دیالوگ یا برنامه عادی تلویزیونی فتنه گری تبدیل کنند. یادمان نرفته خرداد85 چگونه با یک کاریکاتور کذایی چه بلواها کردند. البته مردم عزیز آذربایجان ازهمان موقع نشان دادند فریب این فریب خوردگان را نمیخورند وعلیرغم نابخردی مسئولان مربوطه در برخورد با این بدبخت ها واربابانشان از ایران عزیز در مقابل شیاطینی چون اردوغان و لات دست نشانده اش در باکو و اوباش وفاحشه های تلویزیون گوناز دفاع و در دهانشان میکوبند.
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
امثال من که از شرایط ایران ناراضی هستن زیاده اما پای تمامیت ارضی ایران بیاد وسط هیچی جز ایران برام مهم نیست و پان ها رو می‌فرستیم جهنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
قره باغ چه ربطی به تمامیت ایران داره ابله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
همین که هستی مدیون ترکان هستی 13:58 هارت و پورت زیادی نکن اذربایجانیها هم از تمامیت ارضی شان دفاع می کنن اگه مانع ان شوی نابودت می کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
تو تازه فکر کنی راضی هستی و یا نیستی ما خیلی وقته اماده ایم به عرمنی ها کمک کن ببین چه اتفاقی می افته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
تمام این کامنت هایی که به اسم اردبیلی تبریزی سلماسی و غیره علیه اذربایجان نوشته شده توسط یک ارمنی است ما سالهاست با این روش اینها اشنا هستیم. کسی هجوم نیاورده خیلی از اذربایجانیها اصلا رسانه های ایران را نمی بینن و الا جا می خوردی مهم اینه ما می دونیم چه خبره
این لقمه بزرگتر از دهان الهامف است
روسیه بسیار ضعیف شده و این بهترین فرصت برای حمله به آذربایجان و الحاق آن به وطن است.قرارداد ترکمنچای تمام شده و براساس قوانین بین الملل ایران می توانند سرزمینش رو پس بگیره.
ترکیه غلطی نخواهد کرد چون با یک موشک اقتصادش میره هوا.مثل ایران اقتصادش عادت به سختی و جنگ نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
دقت می کنید دیگه این نوشته ها دقیقا خط دولت مفلس ارمنستانه اکثر افرادی که اینجا به اسم ایرانی مخالف اذربایجان پیام گذاشته ان مثل ایشان ارمنی هستند و سعی می کنن مشکل خودشان را به ایران گره بزنن
من خودم اصفهانی هستم اما می‌دانم که حق با مسلمانان آذربایجان است ارامنه از سی سال پیش خیلی جنایات برعلیه مسلمانان ترک آذربایجان انجام دادند در حدی که در مجامع بین المللی به عنوان نسل کشی عنوان شد. پس الان آذربایجان حق دارد که خاک تاریخی خود را که در جنگ جهانی توسط ارامنه اشغال شده تصرف کند.
درود بر مسلمانان❤❤❤
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
آره جون الهام جونت اصفهانی هستی و ما هم باور کردیم!!!
درود بر همه مسلمانان از جمله برادران مسلمان جمهوری آذربایجان و ننگ بر الهام نتانیاهوف
آشیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
نسل کشی ارامنه کردها و آشوری ها توسط ترکیه هم از یاد ما نمیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
با فرمایش شما پس ایران هم حق دارد به کشورهای شمالی عراق و افغانستان حمله کند چون زمانی اینها مال ایران بوده و بحرین هم از آن ماست لطفا نظرتان راببینم
اگر الهام علیف که در حد پادوی اردوغان و ملیجک نتانیاهو هَست، بخواد پاش رو از گلیمش درازتر کنه، قلم پاش رو خرد می کنیم.
ما ترکها در کنار دیگر اقوام عزیز کشور که برادر و خواهر ما هستن، همون طور که در مقابل صدام ملعون ایستادیم و ‌شهید دادیم، در مقابل گستاخی هر نانجیب دیگه ای هم که لازم بشه می ایستیم و خونمون رو برای خاک پاک ایرانمون میدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
شرط میبندم که تو ترک نیستی چون ترک اینقدر بی غیرت نمیشه
دو کشور ارمنستان و آذربایجان که در سازمان ملل بعنوان کشور پذیرفته شده اند مشکلات خود را با هم باید حل کنند و ربطی به من ایرانی ندارد که کدامیک نوکر کدامین است ما ایرانی ها اگر زرنگ باشیم مشکلات داخلی و خارجی خود را حل فصل کنیم به مراتب بهتر از آن است که به این و آن خط و نشان کشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
مشکلات ارمنستان و بادکوبه به من ایرانی ربط دارد و منافع ملی در گرو حذف باکو و تقویت ارمنستان است
یه سوزن بزنین تو الهام تا بادش بخوابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
بپا نترکی زرنگ
مغول ها حرکت کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
هندی ها ترسیدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
17:47
مغول چطوری ؟
من منتقد دولت و... هستم و به بسیاری از رویه ها نقد جدی دارم. اما اگر پای تمامیت ارضی ایران عزیز در میون باشه، تا آخرین قطره خون از ایران عزیزم دفاع خواهم کرد
ایرانیان با هر دیدگاهی، در دفاع از خاک پاک خود هم نظر و هم عقیده اند. تاریخ این سرزمین بهترین گواه است. الهام بادکوبه ای حواست به خودت باشه. هر گونه رفتار بلندپروازانه ات در قبال مرز ایران و ارمنستان را با مشت آهنین جواب خواهیم داد و پوزه ات را به خاک خواهیم مالید.
جانم هزاران بار فدای خاک پاک ایران
دولت ترکیه برخلاف ظاهرش دست نشانده صهیونیست هاست. اردوغان برای ماندن در قدرت ناچاره حواسش کاملا به اقتصاد حساسش باشه. الان فرصت مناسبیه که اگر الهام دست از پا خطا کرد بک بار برای همیشه طومارش رو به هم بپیچیم و این فرزند دورمانده از وطن رو به مام وطن بازگرداند. اردوغان به همون دلایلی که گفتم هیچ غلطی نمیتونه بکنه اگر کرد مرگ یک بار شیون هم یک بار
ارمنستان= تحاوز و ۳۰ سال اشغالگری، حالا باید تاوان پس بده
در ایران هیچ کس دشمن ترکیه و باکو و ایروان نیست خیلی ها برای گردش به آنجا می روند و خیلی ها هم از آنجا به ایران میان کامنت های که در اینجا علیه بگو و آنکارا نوشته میشه بیشتر از طرف برخی فاشیست های ارمنی است و الا ملت و دولت ایران با همه همسایه ها رابطه دوستی دارد مشکلات شما به خودتان مربوط است ما هزینه آنها را نخواهیم پرداخت
در تهران میلیونها نفر از سراسر ایران کنار هم زندگی میکنند و همه به هم احترام می زارن اینایی که اینجا تفرقه افکنی می کنم ایرانی نیستن
الهام خان از اولیاءت اجازه گرفتی؟ بنیامین و رجب ناطیب در جریان هستن؟ راستی شاید خودشون فرمونت دادن
بادكوبه متعلق به ايران است
ایران اسلامی قدرت برتر منطقه است و هیچ کشوری جرات به خطر انداختن منافع ما را ندارد
بنظرم که پانطرکها را شناسایی و زیر ضربه ببرید تا بفهمند و بیش از این به ایران خیانت نکنند.
به یک آذری عرض کنم اکثریت مردم جمهوری آذربایجان مرید مقام معظم رهبری هستند
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی