بازدید 3039
۱

هدف پوتین از سفر به چین چیست؟

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین با بیان اینکه رئیس‌جمهور روسیه در شرایط حساسی قصد دارد به چین سفر کند، گفت: مسکو قصد دارد بهترین روابط را با پکن در چارچوب‌های مختلف اعم از سازمان همکاری شانگهای داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ 25 September 2023

به گزارش تابناک، راهبرد معاصر نوشت: نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در دیدار با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ماه اکتبر برای گفت‌وگو با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به پکن سفر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسکو منتظر مذاکرات مفصل دوجانبه پوتین و رئیس جمهور چین در پکن است، افزود: مهم است رویکردهای روسیه و چین نسبت به موضوعات اساسی نظم جهانی مدرن و مشکلات کلیدی بین المللی منطبق یا نزدیک باشند. در بحبوحه کارزار غرب برای مهار روسیه و چین، گسترش بیشتر هماهنگی دو کشور اهمیت ویژه ای می یابد. 

درحالی خبر تمایل پوتین برای سفر به پکن اعلام می‌شود که رئیس جمهور روسیه چندی پیش در جریان نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق، حملات علیه روسیه را ادامه تقابل ژئوپلیتیکی غرب خواند و گفته بود: غرب در تلاش برای بازدارندگی چین است، اما برای این کار خیلی دیر شده، قطار حرکت کرده است و مراکز جدید قدرت توسعه خواهد یافت. 

وی تأکید کرد، روسیه و چین در سال های اخیر به سطح بی سابقه ای از همکاری دست یافته اند، هرچند دو کشور در حال ایجاد ائتلاف نظامی نیستند و روابط خوب مسکو-پکن برای مقابله با کشور دیگری نیست، اما این روابط خوب در راستای منافع ملی دو کشور است و روسیه به روابط حسنه خود ادامه خواهد داد.

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین درباره ابعاد سفر آتی رئیس‌جمهور روسیه به چین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شرایط حساسی قصد دارد به چین سفر کند. در حاشیه نشست اقتصادی شرق که چند هفته‌ پیش برگزار شد، در دیدار رئیس جمهور روسیه با معاون نخست وزیر چین بر لزوم افزایش حجم روابط تجاری میان دو کشور تأکید شد. 

وی افزود: پوتین در آن دیدار عنوان کرد، در سال گذشته میلادی حجم تبادلات تجاری روسیه و چین ۳۰ درصد افزایش یافت. معاون نخست وزیر چین نیز گفت، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی روابط دو کشور ۳۲ رشد داشته است. 

رایزن اقتصادی سابق ایران در چین عنوان کرد: روسیه و چین مشورت‌های سیاسی و تجاری را با قدرت پیگیری می‌کنند؛ چه اینکه کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی نیز مدتی پیش به روسیه سفر کرد. این روابط نشان می‌دهد کشورهای هم‌فکر و دارای سیاست‌های موازی در حال تبادلات سیاسی، اقتصادی و دفاعی هستند. 

صالح فرد گفت: فشارهای تحریمی آمریکا افزایش یافته و روسیه به دنبال آن است خود را در چالش انزوای واشنگتن قرار ندهد، در این راستا مسکو قصد دارد بهترین روابط را با پکن در چارچوب‌های مختلف اعم از شانگهای داشته باشد؛ چه اینکه روسیه اکنون از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است. در مقابل، چین تمایل دارد در منطقه آسیای مرکزی نقش مهمی ایفا کند و در زمینه‌های امنیت، تروریسم، روابط تجاری، دفاعی و سیاسی تعاملات دو و چند جانبه داشته باشد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای می‌توان از فضای همکاری اقتصادی و سیاسی به وجود آمده میان اعضای سازمان و کشورهای همسایه بهترین بهره‌برداری را انجام داد. در حال حاضر چین تمایل دارد از مسیر ایران کالاهای خود را به روسیه و اروپا برساند و این فرصت خوبی است بتوان از موقعیت ترانزیتی کشور استفاده کرد. 

صالح فرد گفت: با توجه به روابط گسترده با چین و روسیه و ازسرگیری روابط با عربستان و بهبود همکاری‌ها با کشورهای عربی، این ظرفیت وجود دارد ایران بتواند خود را به عنوان هاب منطقه مطرح کند. ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب کالاهای چینی را که از خلیج فارس وارد کشور می‌شوند، به روسیه و آسیای مرکزی برساند. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مهمی در صادرات منطقه داشته باشد و حتی پروژه‌های سرمایه‌گذاری دو یا چند جانبه میام ایران و طرف‌های هم‌سو تعریف شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
دلخوش کنک روسو فیلها و چینوفیلهای وطنی
همین فقط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست