بازدید 4210
بر خلاف دستورالعمل اعلامی سازمان ملی استاندارد ایران

سلاجقه: واردات خودرو‌های کارکرده، نیازمند دریافت تایید از سازمان محیط زیست است

در بحث خودرو‌های وارداتی، نظر سازمان حفاظت محیط زیست این بود که باید خودرو‌ها هم از نظر پیمایش مورد ارزیابی قرار بگیرند و هم از نظر سن. ما سه سال مدنظرمان بود، ولی در کمیسیون با توجه به مسائلی که اعضای مختلف مطرح کردند، پنج سال به تصویب رسید و از نظر پیمایش هم تصمیم گرفته شد که خودرو‌های دارای استاندار یورو ۵ باشند. البته خودرو‌های وارداتی نیازمند مجوز‌های محیط زیستی هستند.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۰ 27 September 2023

سلاجقه: واردات خودرو‌های کارکرده نیازمند دریافت تایید از سازمان محیط زیست استبه فاصله دو هفته از ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو‌های کارکرده، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان اعلام کرده که واردات این خودرو‌ها، نیازمند دریافت تایید از ایشان است.

به گزارش «تابناک»؛ نیمه شهریورماه بود که سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست دوم را منتشر و تاکید کرد که «مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده هیات نظارت است» تا برخی این گونه نتیجه بگیرند که این واردات بی نیاز از دریافت تایید از سازمان محیط زیست کشورمان است.

این برداشت بیشتر از این رو تقویت شد که در بند ۶ این دستورالعمل، وسائل نقلیه دست دوم وارداتی باید دست کم یکی از شروطی که مهمترین آن‌ها در زیر آمده است را داشته باشد:

الف) دارای گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.
ب) از نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ "نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی" به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/د باشد.
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

این‌ها فهرست مواردی هستند که به نظر می‌رسد واردات خودرو‌های دست دوم به کشورمان را بی نیاز از دریافت تاییدیه از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست کرده است. ملزوماتی که پیشتر بر آن‌ها تاکید شده بود، اما ظاهرا در دستورالعمل بازتاب نیافته و لذا برخی این گونه نتیجه گیری کرده اند که «خودرو‌های کارکرده از کسب مجوز سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.»

آنچه خواندید، عنوان خبری است که در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشورمان بازتاب وسیعی داشت، اما حالا واکنش سازمان محیط زیست کشورمان را در پی داشته که تاکید دارد این گونه نیست و واردات خودرو‌های دست دوم نیازمند دریافت تایید از این سازمان است. نکته‌ای که علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان بیان کرده و تاکید دارد که در تدوین مقررات واردات، این امور مدنظر قرار گرفته است.

وی در این باره می‌گوید: «در بحث خودرو‌های وارداتی نظرمان [دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست] این بود که می‌بایست خودرو‌ها هم از نظر پیمایش مورد ارزیابی قرار بگیرند و هم از نظر سن؛ ما سه سال سن مد نظرمان بود، اما در کمیسیون با توجه به مسائلی که اعضای مختلف مطرح کردند، پنج سال به تصویب رسید و از نظر پیمایش هم تصمیم گرفته شد که خودرو‌های دارای استاندار یورو ۵ باشند و پیمایش قابل قبولی داشته باشند.»

سلاجقه می‌افزاید: «البته خودرو‌های وارداتی نیازمند مجوز‌های محیط زیستی هستند؛ حتی اگر سازمان استاندارد هم اعلام کرده باشد، مطمئن باشید که هرگونه وارداتی به کشور، مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است و خودرو‌های وارداتی هم باید مجوز‌های محیط زیستی را دریافت نمایند.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۵
همش بهانه برای انحصار خودرو سازان
مگر اتومبیل های تولید داخل استاندارزیست محیطی دارند؟ مگر استاندارد یور۵ دارند تمامی آنها؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
خیر
ولی به نظر شما بهتر نیست خودروهای روز وارد بشوند و کیفش رو بکنیم!
باز هم باید درجه چند وارد کنیم؟ درجه چند رو که خودمون تولید می‌کردیم!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
امان از بدهکاری برخی مسئولین به برخی انحصارطلبان ،بانکها،لابی ها
در کشورهی اروپایی برای تولید خودرو (اونم با با عمر کمتر از 5سال) همه استاندارهایی دارند و رعایت میکنند دقت داشته باشید هم دارند هم واقعا رعایت میکنند که اصلا برای محیط زیست مشکل ندارند یا کم دارند از طرف دیگه امکاناتی دارند که آلایندگی خودرو برای محیط زیست را مشخص میکنند که ما این را نداریم و باید از اونها بگیریم اونوقت این آقا برای اینکه سنگ بندازه سر راه واردات خودرو (مدیونید اگر فکر کنید چیزی بهش می ماسه) خودش را صد راه قرار میده
مردم در فشار اقتصادی مملکت بخاطر این فشارها به آشوب کشیده شده اینشون خودش را سرباز ....
تا زمانی که از این واردات دولت و .... درآمد کافی کسب نکنند وارداتی نخواهد بود با چنین شرایطی هم این خودروها چند برابر قیمت اصلی به مردم فروخته خواهند شد که تاثیری در کاهش قیمت ها و کاهش فروش خودروهای چینی و خودرهای داخلی نداشته باشد
خودرو های داخلی مجوز محیط زیست رو دارن یا فقط به خارجی ها گیر میدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
من پرایدم رو تو پارکنگ مسقف روشن میکنم باید ماسک شیمیایی بزنیم وگرنه زنده از پارکینگ نمیای بیرون. من نمیدونم چطور ممکنه یه خودروی 1300 سی سی نیم وجبی اندازه یک کارخونه پتروشیمی آلودگی ایجاد کنه
بنزینی که تولید میشه تاییدیه محیط زیست رو نمیخواهد ؟؟؟
عجب! یعنی پراید و تیبا و نیسان ابی و … از محیط زیست مجوز دارند؟
متاسفانه مافیای خودرو داره تمام زورش میزنه که خودرو ارزان وارد نشه
اول سازمان استاندارد بعد اسقاط خودرو الان محیط زیست بعد آموزش پرورش بعد سازمان بانوان بعد سازمان حفظ ارزشهای چی..بعد وزارت نفت بعد بنیاد ..بعد سکاو سیما ..دلتون نمیاد قیمت پایین بدید به مردم ..دشمنان اصلی این مرز و بوم ..چه مینی و دشمنی با مردم دارید .....یعنی الان ایرانکسرو و سایگا مجوز محیط و زیست و استاندارد دارند ولی بنز و تویوتا ۲۰۲۰ ندارند .
قطعا خودروهای وارداتی کارکرده 20 ساله نیز ار خودروهای صفر داخلی ما آلودگی کمتری تولید می کنند!
تمامی نهادها،ارگانها، سازمانها،ادارات،مجلس،شورای نگهبان،شورای رفاقت،مجمع تشخیص،سازمان حمایت همه وهمه باید تاییدیه بدن تا خودروهای وارداتی به کشور وارد بشه، واقعا خنده آوره!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
وزارت ورزش رو فراموش کردی
این آقای سلاجقه یکی از مصادیق انتصاب نابخردان در راس امور است که از رئیسی انتظار بیش از آن هم نمی توان داشت.
واقعا خسته نشدید؟ بعد از دو سال الان یادتون افتاده که تاییدیه سازمان محیط زیست لازم است؟
این مسئله دو حالت دارد:
الف: دستهایی در کار است که واردات خودرو آنقدر پیچیده و زمانبر شود که دیگر کسی رغبتی برای آن نداشته باشد. و تا حد امکان برای مافیای داخل زمان خریداری شود.
ب: یا اینکه ای موضوع نشاندهنده مدیریت بی در و پیکر و فشل کشور در سطح کلان می باشد. طی دو سال گذشته ضد خبر ضد و نقیض در این باره شنیده ایم.
تاییدیه محیط زیست کی تو ای کشور مهم بوده. وقت نیروگاهها مازوت استفاده می کنند نیاز به تاییدیه محیط زیست نیست اما حالا که یک تعداد خودرو قرار وارد بشه تاییدیه همه سازمانها و ارگانها لازم شده.
وزارت جهاد کشاورزی هم بگید تایید کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
ثبت احوال و ثبت اسناد فراموش نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
تاییدیه میراث فرهنگی از یاد نره
این برنامه واردات خودرو و عملکرد های ایران خودرو و سایپا ، نشانه های بسیار روشن از به تعطیلی کشانده شدن این دو مرکز در نهان خود دارد . چین دیگر به ساختن قطعه بسنده نمیکند و میخواهد به ایران خودرو صادر کند. دست آخر از چین خودرو صفر کیلومتر وارد خواهید کرد واین دو مجموعه را مانند ارج و داروگر و ....تعطیل خواهید کرد
جناب سلاجقه امثال شما دولتی ها برای پایین اوردن قیمت ماشین کار نخواهید کرد و از شما چیزی در نمیاد شماها زمین و زمان را بهم میبندید تا اجازه ندهید ماشین وارد شود چون مافیا با شماست بدون اینکه بدانید
اگر برای خودروهای ساخت داخل هم همین جوری سخت گیری میکردن الان هم خودروسازی پیشرفت کرده بود هم آلودگی هوا نداشتیم هم جون مردم در سلامتی بود
از حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه حکایت واردات خودرو وخودروهای کارکرده است .! هر روز یه داستان ! محیط زیست محترم خودروی ایرانی با سوخت بالای 10 لیتر برای هر 100 کیلومتر سالهاست تولید میشه اونو چه کردین ؟!
آقای سلاجقه اگه شما بفکر محیط زیست بودید الان وضعیت کشوراینگونه نبود حال آقای سلاجقه بفرمایید خودروهای تولید داخل تاییدیه سازمان محیط زیست را دارند ؟خخخخخختتتت
این قبیل فرمایشات مثل مریضی میمونه که داره از گشنگی میمیره و قبل از غذا دادن بهش بگی اقا اول برو دستاتو بشور؟
خوب راست میگه بیچاره.بالاخره سازمان محیط زیست هم باید از این نمد برای خودش کلاهی درست کنه و یک پولی هم از این راه نصیب محیط زیست بشه.فردا اگر شنیدید که سازمان هواشناسی هم گفت که ورود خودرو باید مجوز آن سازمان را هم داشته باشه تعجب نکنید.
مثل اینکه مسئولان کشور دیگه کلا حیا را کنار گذاشتند !! آخه مرد ناحسابی شما خودروهای داخل خودت که تیراژ چندین ۱۰ برابری خارجی ها دارند استاندارد محیط زیست دارند که اجازه نمیدید یه خرده خودروی خارجی بیاد هم پولدارها دلشون خوش باشه از کشور فرار نکنند که ضررش به چشم مردم میره و هم اینکه قیمت داخلی ها یه خرده بیاد پایین بلکه قشر نادارتر هم بتواند ماشینی بخرد و اسنپی کار کند و از فلاکت دربیاد ؟!
بابا ارز نیست دارو دام واسیه اینا ارز نیست اونوقت ارز رو به خودرو تخصیص بدن؟
اقای سلاجقه شما اگر خیلی راست میگی و جدی هستی از جنگل خواری مرتع خواری بخصوص در شمال کشور جلوگیری کن .خودروهای دست دوم ببه مراتب کمتر از آشغالهای ساخت داخل به محیط زیست آسیب می رسانند
مگه مزه پول مفت حاصل از انحصار خودرو به این راحتی ها فراموش میشه؟؟؟؟؟؟؟
خجالت بکشید. هر گیر و گوری که در زمینه ورود خودرو ها هست رو چرا همزمان مطرح و مشکلات رو حل نمیکنید؟؟؟
چرا هر بهانه ای که ازتون میگیرن باز بهانه تراشی میکنید؟؟
دونگ
چطوره خودروهای داخلی هم مجبور باشند تاییدیه محیط زیستی بگیرند؟ مثلاً خودروهای نو ساخت داخل!!!
شما اگه واقعا میخواین بدونین استاندارد چیه برید یه خودرو معروف داخلی صفر که تازه از کارخانه بیرون اومده رو با یه خودر 10 سال کار کرده البته با استاندارد یورو 4 به بالا رو در یک مرجع نست الایندگی و کیفیت قطعات مقایسه کنید. تا متوجه بشید چقدر در حق مملکت و مردم داره ظلم میشه.
هرروز یکی پیدا میشه که یه سنگی توو راه واردات بندازه تا به یه رانت و حق حسابی برسه
عمو شما هم دنبال پول هستید ، دیدید سفره پهنه گفتید ما هم هستیم ، پول میگیرید مجوز میدید ، مثلاً دلت به حال محیط زیست سوخته ! عملکرد سازمان محیط زیست کشور رو در صدور محرمانه مجوزهای ضد محیط زیستی انتقال آب بین حوزه ای در کارنامه سیاه این سازمان ثبت شده و در محیط زیست و طبیعت و زندگی مردم مظلوم استان های قربانی این سیاست شوم و ظالمانه ماندگار است
سلام. خیابونها پر از ماشین.
حالا چند تا ماشین نو هم وارد بشه
اشکال نداره ولی نباید حرف ماشین
کارکرده میان بیاد. همین ماشینهای
کهنه خودمون هم باید براش فکری کرد.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی