بازدید 7077
دو رسانه غربی طرفدار اسرائیل نوشتند:

جلوی «سلطه ایران» بر خاورمیانه را بگیرید! / چرا ایران تهدیدات اسرائیل را جدی نمی‌گیرد؟

«گابریل الفتریو» معاون شورای ژئواستراتژی لندن و عضو موسسه یورک‌تاون در واشنگتن دی سی در Brussels Signal نوشت:  تنش زدایی عربستان و ایران، الحاق سعودی‌ها و ایرانی‌ها به بریکس و سازمان همکاری شانگهای، یا تصمیم امارات متحده عربی برای پذیرش فناوری ۵G هوآوی به عنوان متحدان سنتی آمریکا در منطقه، خبر بدی برای اسرائیل است. با عقب نشینی ایالات متحده از خاورمیانه، قدرت اسرائیل به آخرین سنگر در برابر سلطه ایران بر منطقه تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳ 29 September 2023

جلوی «سلطه ایران» بر خاورمیانه را بگیرید!/ چرا ایران تهدیدات اسرائیل را جدی نمی گیرد؟

بین الملل تابناک: همزمان با لفاظی‌ها و تهدیدات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل علیه ایران به ویژه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، برخی تحلیلگران و کارشناسان طرفدار اسرائیل نیز نسبت به آنچه خطر ایران برای اسرائیل دانسته اند، هشدار داده و خواستار مقابله موثر با ایران از سوی غرب شده اند. این مساله با توجه به نزدیک شدن به ۱۸ اکتبر، یعنی موعد برداشته شدن محدود‌های موشکی ایران ذیل برجام اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در این باره، «گابریل الفتریو» معاون شورای ژئواستراتژی لندن و عضو موسسه یورک‌تاون در واشنگتن دی سی در Brussels Signal نوشت: در حالی که قدرت ایران در حال رشد است و به نظر می‌رسد، دشمنان سابق آن مانند سعودی‌ها از مبارزه دست کشیده اند، اسرائیل دوباره شاهد گسترش تاریکی ژئوپلیتیک در سراسر منطقه و موج جنگ‌های جدید برای بقا در مرزهایش است.

وی نوشت: به نظر نمی‌رسد رهبران اروپایی نگرانی زیادی در مورد این تحولات داشته باشند، برعکس، نخبگان لیبرال اروپا به طور چشمگیری به برتری ایران و فروپاشی نفوذ غرب در خاورمیانه، عمدتاً از طریق مشارکت فعال آن‌ها در معامله فاجعه بار ۲۰۱۵ با ایران (برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام) کمک کرده اند.


الفتریو ادامه داد: چیزی که نخبگان اروپایی در نظر نمی‌گیرند، این است که خاورمیانه تحت کنترل مؤثر ایران ـ با حمایت چین ـ در درازمدت، انزوای ژئواستراتژیک اروپا و قطع شدن آن از ثروت و فرصت‌های اقیانوس هند و اقیانوس آرام را به همراه خواهد داشت. اگر تهران موفق شود، خاورمیانه را در حوزه نفوذ خود قفل کند، این یک پیروزی برای متحدانش در مسکو و پکن خواهد بود و نوع جدیدی از «پرده آهنین» روی نواحی شرقی اروپا فرو می‌افتد.


در ادامه این مطلب آمده است: استراتژی ایران در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در سراسر منطقه موفق بوده است، به گونه ای که از سال ۲۰۱۴، یک ساختار شبه نظامی در عراق به نام نیرو‌های بسیج مردمی (PMF) ساخته که از شبکه‌ای از گروه‌های تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده است. تهران از این طریق به طور مؤثر سیاست‌های عراق را کنترل و حتی نخست وزیر خود را در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرد.


پیروزی بشار اسد در سوریه، عمدتاً به دلیل کمک‌های گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمین بوده است و به همین ترتیب، حضور نظامی ایران در آن کشور را تثبیت کرد و به این ترتیب به جمهوری اسلامی اجازه داد تا پل زمینی خود را در سراسر منطقه تا دریای مدیترانه تکمیل کند.


علاوه بر این، ایران از طریق حزب‌الله، لبنان و همچنین غزه را از طریق حماس کنترل می‌کند – که هر دو سازمان توسط تهران حمایت و مسلح می‌شوند و در شبکه  منطقه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادغام شده‌اند. به این نیرو‌های مورد حمایت ایران، باید حوثی‌ها را نیز افزود.  

 فقدان اقدام تهاجمی قابل توجه از سوی ایالات متحده و متحدان خلیج فارس تضمین می کند که تهران به طور موثر دست بالا را دارد. با کاهش ردپای نظامی آمریکا در منطقه و عدم تمایل این کشور به پاسخ موثر در برابر حملات نیابتی ایران، نفوذ و تسلط استراتژیک جمهوری اسلامی بر خاورمیانه قوی‌تر می‌شود. تا دیر نشده، اروپا و آمریکا باید استراتژی منسجمی برای مقابله با گسترش نفوذ ایران داشته باشند.
بنابراین ایران حضور خود را در نقاط کلیدی و در سراسر مناطق وسیعی از خاورمیانه تثبیت کرده است؛ اما مشکل واقعی این است که این دستاوردهای حیاتی ژئواستراتژیک، همراه با شبکه دارایی های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از آنها بهره می برند، با دو مزیت دیگر ایران در حوزه نظامی همپوشانی دارد: نخستین مورد، برنامه هسته ای تهران است که بدون توجه به وضعیت برجام، دائم پیشرفت کرده است. مقامات آمریکایی در حال حاضر تخمین می زنند که ایران در صورت تمایل می تواند مواد شکافت پذیر برای ساخت یک بمب را در کمتر از دوازده روز تولید کند. به طور کلی، ایران عملاً موفق شده، چندین دهه از تحریم ها و «اقدامات متقابل» آمریکا و اسرائیل را پشت سر بگذارد و به آستانه گریز هسته ای برسد. این امر مسلماً پیامدهای چشمگیری برای اثرگذاری ایران بر موازنه قوا در منطقه در سال های آینده خواهد داشت.
 

دومین مزیت نظامی تهران در زرادخانه پیچیده موشک‌ها و پهپاد‌های مختلف آن نهفته است. این امر با توانایی آن در انجام حملات پیچیده‌ای همراه است که می‌تواند حتی سیستم‌های دفاع موشکی ساخت ایالات متحده را شکست دهد، همانطور که حملات حوثی‌ها (سازماندهی شده توسط ایران) در امارات در ژانویه ۲۰۲۲ و به طور مشهور، به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ به بهترین شکل نشان داده شد.


شاید پذیرش این دشوار باشد؛ اما تهران اکنون در واقع از برتری نظامی متعارف برای حملات دوربرد برخوردار است.  این نه تنها ارزیابی کیفی بلکه یک ارزیابی کمی است؛ برای نمونه، زرادخانه‌های موشکی ترکیبی ایران و نیرو‌های نیابتی آن در لبنان، سوریه و غزه - که حدود ۱۵۰۰۰۰ موشک دارند - احتمالاً به پدافند پیشرفته اسرائیل چیره می‌شود.


 فقدان اقدام تهاجمی قابل توجه از سوی ایالات متحده و متحدان خلیج فارس تضمین می‌کند که تهران به طور موثر دست بالا را دارد. با کاهش ردپای نظامی آمریکا در منطقه و عدم تمایل این کشور به پاسخ موثر در برابر حملات نیابتی ایران، نفوذ و تسلط استراتژیک جمهوری اسلامی بر خاورمیانه قوی‌تر می‌شود؛ بنابراین، تا دیر نشده، اروپا و آمریکا باید استراتژی منسجمی برای مقابله با گسترش نفوذ ایران داشته باشند.


 تنش زدایی عربستان و ایران، الحاق سعودی‌ها و ایرانی‌ها به بریکس و سازمان همکاری شانگهای، یا تصمیم امارات متحده عربی برای پذیرش فناوری ۵G هوآوی به عنوان متحدان سنتی آمریکا در منطقه، خبر بدی برای اسرائیل است. با عقب نشینی ایالات متحده از خاورمیانه، قدرت اسرائیل به آخرین سنگر در برابر سلطه ایران بر منطقه تبدیل شده است.


ایران نگران تهدیدات نتانیاهو نیست!


میکا هالپرن کارشناس آمریکایی نیز در «نیوزمکس» نوشت: نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را تهدید کرد و گفت: ایران باید با یک تهدید هسته‌ای معتبر روبه رو شود.


وی افزود: نخست وزیر اسرائیل گفت که کشورش هر کاری که می‌تواند برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد. او گفت که ایران باید قبل از اینکه از تقویت فناوری هسته‌ای خود خودداری کند، فشار جهانی معتبری را احساس کند.


هالپرن در ادامه این تهدیدات نتانیاهو را بی فایده دانست و نوشت: ایران به نوبه خود نه تهدید‌ها و هجوم اسرائیل را جدی می‌گیرد و نه نگران است. در واقع، ایران نگران نیست که تشویق‌های نتانیاهو جهان غرب و رهبری آن را به اقدام تهاجمی و قاطع در برابر آن وادار کند. تجربه چیز دیگری را به ایران آموخته است.


ایران آنقدر در موفقیت استراتژی و قدرت خود ایمن است که درست همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، جدیدترین ابزار‌ها و تسلیحات نظامی خود را در خیابان‌های تهران به نمایش گذاشت.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
اونا جو میدن که منافع بیشتری از غرب دریافت کنند
با این حرفهای بی ارزش مغرور نشوید. اینها بازی‌های سیاسی و رسانه ای است
ما باید قدرت هسته ای بشیم. تنها در اینصورت هست که اسراییل جرأت تهدید نخواهد داشت. و برای همیشه خفه خواهد شد.
با قدرت همچنان به پیش خواهیم رفت. تمدن امپراطوری شیعی ما دیگر انکارنشدنی خواهد بود.
از وقتی جنبش فواحش اسرائیل در هم کوبیده شد اظهاراتشون مشخصه تند و از روی عصبانیت بیان میشه آخه ۱۰ سال روش کار‌کرده بودن
زشت ترین تصاویر برای آگهی!
ایران نه قصد سلطه بر خاورمیانه را دارد و نه برنامه‌ای در این جهت طراحی کرده و نه سیاستمداران باهوشی در این سطح دارد که بتواند بر پهنه وسیع خاورمیانه با نژادها و زبان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت حکومت کند.
سیاستمداران ایران همین قدر که امنیت داخلی کشور را حفظ کنند خدا را شکر می‌کنند.
بعضی تامین نان شبشان در تنش‌آفرینی است. ایران چنین کشوری نیست بلکه دوستدار توسعه امنیت در خاورمیانه و افزایش سطح روابط دیپلماتیک و بین‌المللی است.
بیشتر در جهت توجیه تهدید حمله هسته ای نتانیاهو بود، برای اینکه این تهدید وحشتناک هسته ای در نگاه مردم جهان لوث شود و عواقبی برای صگیونیسم نداشته باشد. در واقع قصد دارد بحث بقاء جهود را مطرح کند و اینکه منافع جهان غرب و صگیونیسم یکی است و در آخر ترقیب ناتو و اروپا به واکنش و یا حداقل عدم محکومیت تهدید حمله هسته ای نتانیا ,,و.
ایران هراسی میکنند و سوسکی ثروت های منطقه را میبلعند،یه عده هم داخل کشور،خوشحال که اسرائیل از ما میترسه
إسرائيل بزودی نابود می شود به کوری چشم همه دشمنان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار