بازدید 2015

عربستان تولید نفت را افزایش می‌دهد

وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده که عربستان «با هدف جلب نظر کنگره آمریکا» تولید نفت را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱ 07 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی پیش بینی کرد که عربستان سعودی مایل است در صورتی‌که قیمت نفت بالا بماند، اوایل سال آینده تولید نفت خود را افزایش دهد.

بنا بر این گزارش، این اقدام را می‌توان نشانه‌ای از تغییر سیاست خارجی عربستان سعودی دانست، که پیش از این با رد درخواست دولت بایدن برای کاهش قیمت نفت، باعث تنش در روابط دو کشور شده بود.

وال استریت ژورنال در گزارش خود افزوده است که چنین تصمیمی از سوی عربستان سعودی در مقابل انعقاد «پیمان نظامی مشترک» با آمریکا صورت خواهد گرفت.

براساس گزارش‌ها، پیمان نظامی مشترک عربستان و آمریکا شامل «کمک‌های هسته‌ای آمریکا»، «فروش تسلیحات» و «حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی» این کشور خواهد بود. این توافق همچنین شامل «به رسمیت شناختن تل آویو» از سوی ریاض است. موضوعی که همراه با تغییرات ژئوپلیتیکی مهم در خاورمیانه خواهد بود.

با این حال، دولت بایدن به حمایت کنگره برای این توافق نیاز دارد و به همین دلیل، دولت در حال بررسی یک «پیمان دفاعی مشترک» و فروش میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان سعودی است.

از سوی دیگر، هرگونه افزایش تولید نفت از سوی عربستان سعودی، اتحاد این کشور با روسیه در اوپک پلاس را پیچیده‌تر می‌کند و دولت بایدن قصد دارد با پیش‌برد مذاکرات جاری و با تمرکز بر «جزئیات این توافق»، طرح عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل را ظرف شش ماه آینده، نهایی کند، هرچند نگرانی‌ها در مورد سابقه حقوق بشری عربستان سعودی همچنان ادامه دارد. از همین رو نیز گفته شده که مقامات کاخ سفید از عربستان سعودی خواسته‌اند تا «وجهه خود» را در واشنگتن بهبود بخشد؛ جایی که «کنگره آمریکا» نقش مهمی در تصویب چنین توافقات دیپلماتیکی ایفا می‌کند.

اتحاد سنتی و استراتژیکی ریاض - واشنگتن به رغم چالش‌ها و نوسانات متعدد تاکنون ادامه‌دار بوده است. این اتحاد که در دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما، تحت‌تأثیر مؤلفه‌هایی نظیر سیاست نگاه به شرق و کاهش مداخله‌گری آمریکا در منطقه غرب آسیا، متزلزل شده بود با تکیه زدن ترامپ بر مسند ریاست‌جمهوری دوباره قدرتمند شد اما مدتی بعد پس از بروز اختلاف بین عربستان سعودی و آمریکا درخصوص میزان تولید نفت، مورد تردید قرار گرفت. کاهش حضور نیروهای آمریکایی و خارج کردن سامانه موشکی پاتریوت از خاک عربستان بر اساس راهبرد جدید بایدن نیز نارضایتی سعودی‌ها را به دنبال داشت.

افزایش اختلافات بین واشنگتن - ریاض و ایجاد گسست در اتحاد هشتاد ساله به ویژه پس از سیاست تمرکز بر شرق و خروج آمریکا از افغانستان، موجبات تغییر نگرش مقامات سعودی نسبت به روابط خارجی ریاض با واشنگتن را به دنبال داشت. به همین دلیل مقامات سعودی از سیاست رابطه یک‌جانبه با ایالات متحده به روابط چند قطبی با کشورهای رقیب آمریکا از جمله روسیه و چین متمایل شده‌اند.

امضای قراردادهای اقتصادی چین با عربستان سعودی در کنار توسعه همکاری‌های امنیتی، واشنگتن را به این جمع‌بندی رسانده که باید پایگاه سنتی خود را حفظ کند. علاوه بر آن روسیه در دوسال گذشته به ویژه از زمان شروع جنگ اوکراین سطح همکاری‌های اقتصادی و امنیتی خود را با عربستان سعودی تقویت کرده است. این در حالی است که ائتلاف چین و روسیه در خلیج فارس، به شدت برای منافع غرب تهدیدزا قلمداد می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست