بازدید 5210

کمبود فيلم‌هاي سرگرم‌کننده براي کودکان

کد خبر: ۱۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۳ 09 June 2008
مرور آثار بخش مسابقه فيلم بلند جشنواره کودک همدان اين نکته را برجسته مي‌کند که در اين سال‌ها به ساخت فيلم‌هايي صرفاً سرگرم‌کننده براي مخاطب کودک و نوجوان کمتر توجه شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، معرفي فهرست فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه فيلم‌هاي بلند سينمايي جشنواره کودک همدان به نوعي مهر تأييدي است بر گزينه‌هاي احتمالي که براي حضور در اين بخش مطرح شده بودند.

طبق پيش‌بيني‌هاي انجام شده بخش اعظم اين آثار، فيلم‌هاي به نمايش درآمده در جشنواره بيست و ششم فجر هستند که احتمال حضور آنها به جهت حضور شخصيت‌هاي محوري يا حاشيه‌اي کودک و نوجوان مي‌رفت. ذکر اين نکته ضروري است که عمده اين فيلم‌ها با همه حدف و حديث‌هايي که درباره اين گروهبندي نمادين در سينماي کودک مطرح است، گرايش به فيلم‌هاي (درباره کودک) دارند تا (براي کودک).

به اين ترتيب در همين ابتداي کار مي‌توان به فقدان توليد فيلم‌هايي صرفاً براي سرگرمي و درگير کردن مخاطبان عظيم کودک و نوجوان اشاره کرد که اين وجه با مرور فيلم‌هاي بخش مسابقه سينمايي و ويدئوي مشهود است و پيشاپيش افق سينماي کودک سال جاري و سال آينده را خالي از توجه به علايق گروه سني کودک ترسيم مي‌کند.

هنوز هم کودکان ديروز با ياد کردن از فيلم‌هاي «شهر موش‌ها»، «گلنار»، «يکي بود يکي نبود»، «کلاه قرمزي و پسرخاله»، «کلاه قرمزي و سروناز» و ... با حسرت از گذشته‌اي ياد مي‌کنند که با اين آثار در خاطره ذهني آنها نشانه‌گذاري شد ولي به نظر مي‌آيد امروز سينماگران ما دغدغه اين گونه نشانه‌گذاري‌ها را ندارند.

«جعبه موسيقي» چهارمين فيلم سينمايي فرزاد موتمن پس از «هفت پرده»، «شب‌هاي روشن» و «باج‌خور» است. کارگرداني تجربه‌گرا که در هر فيلم، گونه سينمايي خاص را مورد توجه قرار داده و «جعبه موسيقي» حاصل تجربه او در حيطه فيلم‌هاي معنوي و معناگراست. اين فيلم با محوريت يک قهرمان کودک مجوز قرار گرفتن زير پرچم سينماي کودک را گرفته است.

فيلم درباره پسربچه‌اي است که بر اساس يک اتفاق با فرشته‌اي آشنا مي‌شود و اين آشنايي ماجراهايي به همراه دارد. رامبد جوان، نيکي کريمي، شاهرخ فروتنيان، ارسلان قاسمي، جمشيد گرگين، نگار جواهريان و داريوش اسدزاده نقش‌هاي اصلي را ايفا مي‌کنند. «جعبه موسيقي» توانست جايزه ويژه بخش بين‌الاديان در مسابقه بين الملل، جايزه ويژه نهاد کتابخانه براي فيلمنامه و جوايزي از بخش تجلي اراده ملي جشنواره فيلم فجر را به خود اختصاص دهد.

«در ميان ابرها» اولين فيلم سيدروح الله حجازي با مضمون اجتماعي در پسزمينه دفاع مقدس است. داستان فيلم در زمان جنگ دوم آمريکا و عراق مي‌گذرد که منجر به سقوط صدام شد و رابطه يک زن عراقي و مرد ايراني شکل دهنده داستان است. در خلاصه داستان فيلم که محمدرضا گوهري فيلمنامه آن را نوشته، آمده: گاري‌ها مي‌تازند. بارها در مرز جا به جا مي‌شوند و مسافران در تکاپوي رفتن.

در اين فيلم الناز شاکردوست به همراه 9 نابازيگر نوجوان به ايفاي نقش پرداخته است. مجيد مجيدي به عنوان مشاور کارگردان و افشين هاشمي در سمت انتخاب بازيگر و بازيگردان با اين پروژه همکاري داشته‌اند. «در ميان ابرها» موفق شد سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول را از بخش مسابقه سينماي ايران بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر به دست آورد. حضور چند کاراکتر نوجوان به رغم اين خلاصه داستان، فيلم «در ميان ابرها"‌ را در زمره آثار کودک و نوجوان قرار داده است.

از ديگر عوامل فيلم مي‌توان به يونس غزالي، رضا مختاري، مالک حد پورسراج و سيدمهرداد ضيايي بازيگران، فرشاد محمدي فيلمبردار، سپيده عبدالوهاب تدوينگر، علي صمدپور آهنگساز، بهزاد کزازي طراح صحنه و لباس، محسن روزبهاني مسئول جلوه هاي ويژه و سعيد سعدي تهيه‌کننده اشاره کرد.

«هامون و دريا» پنجمين فيلم ابراهيم فروزش؛ فيلمساز نام آشناي آثار کودک کانوني است. «کليد»، «خمره»، «مرد کوچک» و «بچه هاي نفت» ديگر فيلم‌هاي وي هستند که به تهيه‌کنندگي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ساخته شده و وجهه جهاني براي اين فيلمساز کسب کرده‌اند، به خصوص فيلم «کليد» با فيلمنامه‌اي از عباس کيارستمي.

داستان اين فيلم که بر اساس کتاب «هامون و دريا» عباس جهانگيريان ساخته شده، درباره نوجواني دوتارنواز به نام هامون است که همراه مادربزرگش در روستايي زندگي مي‌کند و بين او و دختر عمويش، دريا عشقي فرازميني جاري است. تا اينکه بيماري دختر قاليباف روستايي هامون و تعدادي از نوجوانان روستا را به کوير مي‌کشاند.

«هامون و دريا» در بيست و ششمين جشنواره فجر حضور داشت و در بخش‌هاي جايزه ويژه سينماي ايران به نگاه ملي، بهترين تدوين و بهترين موسيقي متن نامزد دريافت سيمرغ بلورين بود. بازيگران اين فيلم هيچکدام چهره شناخته شده نيستند.

«زماني براي دوست داشتن» با نام‌هاي قبلي «دوست داشتن را هجي کن» و «دوست داشتن» جديدترين فيلم ابراهيم فروزش پس از «هامون و دريا» است. قرار بود اين فيلم در جشنواره بيست و ششم فجر به نمايش درآيد که آماده نشد و حضور در جشنواره را از دست داد. فيلم داستان کودکي معلول و استثنايي است که کنار پدر و مادر و برادر کوچکش زندگي مي‌کند. تلاش او براي برقراري ارتباط با اطرافيان به ويژه اعضا خانواده شرايط و موقعيت‌هاي مختلفي را در زندگي اين افراد به وجود مي‌آورد.

بهناز جعفري، نگين صدق گويا، علي شادمان، محسن تنابنده و عباس اميري بازيگران، تورج اصلاني مدير فيلمبرداري، مهدي صالح کرماني صدابردار، حسين مجد طراح صحنه و لباس، محسن دارنج طراح گريم، عزيز عليزاده مدير توليد و رضا عباسي عکاس و تصويربردار پشت صحنه فيلم هستند.

«زمزمه بودا» به کارگرداني حسين قاسمي جامي يک اثر نوجوانانه و جاده‌اي است که داستان آن در زمان طالبان و حمله نيروهاي آمريکايي به افغانستان مي‌گذرد. در کشاکش جنگ چند کودک افغاني تلاش مي‌کنند خودشان را به نقطه اي امن برسانند و در اين مسير اتفاقات متعددي براي آنها رخ مي‌دهد.

اين فيلم در پنج ماه در شهرهاي هرات، کابل و باميان افغانستان فيلمبرداري شده و ساير عوامل آن عبارتند از ساعد نيک ذات مدير فيلمبرداري، حسين دانش طراح صحنه و لباس، علي مهيارپور دستيار اول کارگردان و برنامه ريز و عايشه خليلي، فاروق فردوس، ناصر روئين تن و جمعي از کودکان افغاني بازيگران.

«قند تلخ» به کارگرداني محمدرضا عرب (گرگاني) با موضوع جدال با طبيعت ساخته شده است. داستان آن درباره تلاش يک مادر براي نجات فرزندش از مشکلات پيش آمده براي اوست. يکتا ناصر، رضا توکلي، رامتين خداپناهي، طه عرب و محسن اشرفي از بازيگران اين فيلم هستند.

حسن پويا مدير فيلمبرداري، محمدحسين دارالشفايي تدوينگر، حسين بشاش صدابردار، آرش قاسمي صداگذار، محسن جسور عکاس و بامداد بيات آهنگساز «قند تلخ» هستند. «سمفوني تاريک» و «يک الف ناقابل» ساخته‌هاي پيشين اين فيلمساز هستند. «قند تلخ» طي 52 روز فيلمبرداري در استان‌هاي گلستان و مازندران به پايان رسيده و هماکنون با اتمام مراحل فني ميکس و چاپ و کپي آماده نمايش است.

«کتوني سفيد» به کارگرداني محمد ابراهيم معيري در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است. فيلم روايتگر قصه ورود معلمي جديد به مدرسه‌اي در يکي از شهرهاي جنوبي است. در اين فيلم حسين ياري، باران کوثري و محمود ابراهيم‌زاده بازي مي‌کنند. فيلمي که به گفته کارگردان تجربه‌اي جديد و متفاوت در زمينه کار کودک و نوجوان است و به طور جدي نقبي بر آموزش و تحرک نوجوانان مي‌زند. در اين فيلم از ترکيب بازيگران حرفه‌اي و حدود 90 بازيگر بومي استفاده شده است.

«مانا» اولين فيلم بلند عليرضا رزازي‌فر است که با حمايت يونيسف ساخته شده و توليد مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و موسسه رسانه هاي تصويري است. اين فيلم درباره کودکي هشت ساله است که به خاطر بيماري خاص خود از سوي مدرسه و همشاگردي ها تحت فشار قرار دارد، اما مادرش با کمک يک مددکار از او حمايت مي‌کند.

در اين فيلم رويا نونهالي، نگين صدق گويا، کيکاووس ياکيده، نگار عابدي، مريم کاوياني، نسيم ادبي، مريم يوسف و آرميت مرادي به ايفاي نقش مي‌پردازند. از ديگر عوامل توليد مي‌توان به سعيد لطفي مجري طرح، مسعود سلامي مدير تصويرپردازي، مهران ملکوتي صدابردار و صداگذار، بهرام دهقاني تدوينگر، فروزان جليلي‌فر طراح صحنه و لباس، مريم دوستي طراح چهره پردازي و امير قدياني آهنگساز اشاره کرد.

«نشاني» به کارگرداني فريدون حسن‌پور ساخته شده است. اين ششمين فيلم حسن‌پور پس از آثاري چون «تعطيلات تابستاني»، «دارا و ندار»، «مزرعه آفتابگردان»، «وقتي همه خواب بودند» و «در مه بخوان» (بالاتر از آسمان) است. فيلمنامه «نشاني» را محمدعلي طالبي نوشته و حسن‌پور آن را بازنويسي کرده است.

داستان فيلم درباره نوجواني است که در دبيرستان شبانه‌روزي درس مي‌خواند و متوجه مي‌شود مي‌تواند به پدرس دسترسي داشته باشد. او راهي بسيار دشوار براي رسيدن به هدف انتخاب مي‌کند. رضا عطاران، فاطمه صادقي، سعيد هنرور، دانيال رضواني، ابوذر جلالي، سعيد ميرزايي، مرضيه بردبار، ريحانه رنجبر، نگار نادري و بهمن صادق حسيني بازيگران «نشاني» هستند.

از ديگر عوامل فيلم مي‌توان به نادر معصومي فيلمبردار، جهانگير ميرشکاري صدابردار، مهدي حسيني‌وند تدوينگر، علي مربي طراح صحنه و لباس و محمدرضا قومي طراح گريم اشاره کرد. به گفته حسن‌پور در اين فيلم عطاران نخستين نقش جدي خود را ايفا کرده و مانند ديگر آثار فيلمساز حال و هواي خاص دارد که برگرفته از احساس دروني اوست. «نشاني» اين روزها در بخش مسابقه جشنواره زلين چک حضور دارد.

بيست و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان از اول تا پنجم تيرماه در شهر همدان برگزار مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار