بازدید 14111

مقصود معاون ارشاد از طعنه به مدير فارس چه بود؟

شماري معاون حقوقي جديد احمدي‌نژاد را مؤثر مي‌دانند كه گويا به تازگي اخباري عليه او در بخش ويژه خبرگزاري فارس منتشر و ناشي از اختلاف شديد جمعيت ايثارگران با رحيمي دانسته شده بود. نوشته يكي از وبلاگ‌هاي شديدا حامي دولت نيز اين گزينه را تقويت مي‌كند.
کد خبر: ۱۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۱ 09 June 2008
پس از رفع «توقيف سه روزه خبرگزاري فارس»، اين خبرگزاري به انتشار مصاحبه‌هاي گوناگون با چهره‌هاي مختلف از رئيس فراكسيون اصلاح‌طلبان گرفته تا برخي مديران استاني ارشاد عليه اين اقدام وزارت ارشاد پرداخت.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، اين رويه البته باعث شد، ملكيان، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد نيز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر، به شدت به «فارس» حمله كرده و حتي مديرعامل كنوني آن را زير سؤال ببرد.

وي با اظهار اين‌كه «مديرعامل جديد فارس رسميت ندارد»، گفت:شرط مديرعاملي يك خبرگزاري، دارا بودن دست‌كم پنج سال سابقه مديريت اطلاع‌رساني يا مديرمسئولي يا سردبيري با تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. اگر مديرعامل به هر دليلي از فعاليت در خبرگزاري کنار برود يا کنار گذاشته بشود، مديرعامل جديد، پيش از اين‌که فعاليت خودش را شروع کند، بايد به هيأت نظارت معرفي شود و هيأت، شرايط فوق را با شرايط آن فرد تطبيق دهد و چنانچه مطابقت داشت، موافقت خودش را با مديريت او اعلام کند.

وي گفت: وزارت ارشاد رأساً و حتي بدون مجوز هيأت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي، مي‌تواند فعاليت خبرگزاري را به حالت تعليق درآورد، اما ما چنين کاري را درباره خبرگزاري فارس نکرده‌ايم و با توجه به اين‌که هيأت نظارت و وزارت ارشاد اين همراهي بزرگ را کرده است، انتظار داريم دوستان هم قانون را حرمت بگذارند. به هر حال از نظر هيأت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي، هنوز مديريت آقاي مقدم‌فر بر خبرگزاري فارس رسميت ندارد، چون مديرعاملي به ما معرفي نشده است.

معاون ارشاد افزود: ما درباره خبرگزاري فارس اين مسائل را اغماض کرده‌ايم و من تأسف خودم را اعلام مي‌کنم، پس از اين‌که يک مرجع قانوني تصميمي را مي‌گيرد و آن را ابلاغ مي‌کند، اين ابلاغيه مورد قبول واقع نمي‌شود و آن خبرگزاري تا ساعت 11:30 روز بعد خبر منتشر مي‌کند و تازه پس از اين‌که فعاليتشان را متوقف کرده‌اند، ديروز و امروز شروع کرده‌اند به مصاحبه با اين و آن و ايجاد فضاسازي!

راز سخنان معاون ارشاد؟
پس از كنار گذاشته شدن فضايلي، مدير پيشين خبرگزاري فارس كه از محبوبيت خوبي در ميان خبرنگاران فارس برخوردار بود، برخي سوابق پژوهشي براي حميدرضا مقدم‌فر، مدير كنوني فارس برشمرده شد، اما مشخص نيست مقصود ملكيان، معاون صفار، از زير سؤال بردن سوابق مقدم‌فر چيست؟ با اين حال، برخي احتمال مي‌دهند سوابق و مسئوليت مقدم‌فر در يك پرونده جنجالي، مربوط به يكي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب مورد اشاره و منشأ فشار ارشاد بر وي بوده است.

مدير فارس: لازم بود، فارس را یک هفته تعطیل مي‌كردم
 
جالب آن‌كه پيش از علني شدن اين فشارها بر شخص مقدم‌فر، وي كه به اعتراف خود، «به فارس آمده تا حمايت اين خبرگزاري را از دولت افزايش دهد»، باز هم تسليم شده و با بي‌اساس دانستن نگراني از موضعگيري فارس عليه دولت، تأکيد مي‌کند: حمايت ما از دولت، اعتقادي و آرماني است و بر مبناي هواي نفس نيست که اين مسئله موجب گارد گرفتن شود.

مقدم‌فر تصريح مي‌کند: از اين به بعد حمايت ما از دولت بيشتر هم خواهد شد.

مدیر عامل خبرگزاری فارس گفته بود: به محض آنکه شفاها از ناراحتی مسئولان نسبت به انتشار آن آگاه شدیم نیز خبر را از روی سایت برداشته و آن را تکذیب نمودیم...اگر یکی از مسئولان از داخل دولت حتی به صورت تلفنی به من اطلاع می داد که لازم است برای مصالح ملی حتی خبرگزاری فارس یک هفته تعطیل شود با کمال میل آن را می‌پذیرفتم.

فشار بر آقاي سردبير

همزمان برخي، از جمله سايت نزديك به دولت، منشأ برخورد با فارس را با حمايت اين رسانه از حداد عادل در موضوع رياست مجلس و فعاليت چهره‌هايي چون عباس درويش توانگر، عضو جمعيت ايثارگران گره مي‌زنند كه دوست او، احمد توكلي هر از چند گاهي، انتقاداتي عليه دولت مطرح كرده است؛ درويش توانگر، چهره‌اي است كه از زمان فضايلي، سردبير فارس بوده است.
 
در اين گير و دار، سايت پارسینه هم نوشت: یکی از دلایل توقیف سه روزه خبرگزاری فارس فشار برخی محافل برای تغییر سردبیر این خبرگزاری (عباس توانگر) بوده است که مقدم‌فر تاکنون، مدیرعامل این خبرگزاری با این فشارها موافقت نکرده است....شنیده شده است محافل تلاش دارند فرد دیگری را جایگزین توانگر کنند.

اقدامي فراتر از ارشاد
به هر حال، ناظران بر اين باورند كه توقيف هفتاد ساعته و كوتاه مؤثرترين رسانه حامي دولت، هرچند از نگاه برخي، نمايشي تلقي شده و مي‌تواند تا اندازه‌اي بر سرويس دادن خلاف معمول اين رسانه به دولت نيز سرپوش بگذارد، اما تصميم به اين اقدام، منشاي فراتر از وزارت ارشاد داشته است.

در اين ميان، شماري معاون حقوقي جديد احمدي‌نژاد را مؤثر مي‌دانند كه گويا به تازگي اخباري عليه او در بخش ويژه خبرگزاري فارس منتشر و ناشي از اختلاف شديد جمعيت ايثارگران با رحيمي دانسته شده بود.

گزارش‌هاي جهت‌دار
همزمان، نوشته يكي از وبلاگ‌هاي شديدا حامي دولت كه مطلب آن در سايت حامي دولت نيز نقل شد، اين گزينه را تقويت مي‌كند.

وي نوشته بود: «واكنش تمسخرآميز و معني‌دار احمدي‌نژاد به توقيف فارس نيز در خور توجه است و شايد بهترين واكنش به اين برخورد، سكوت باشد!! متأسفانه، اخبار موثق حاكي است كه برخي با غرض‌ورزي، گزارش‌هاي تحريف شده و جهت‌داري را عليه فارس تهيه و در اين چند روز اخير به رئيس‌جمهور ارايه كرده بودند كه در صورت لزوم، اسامي و گزارش‌هاي آنها را منتشر خواهم كرد».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
معنای این جمله که : از اين به بعد حمايت ما از دولت بيشتر هم خواهد شد این نیست که خبرگزاری در حقیقت خبر فرمایی است ؟
معاون اقاي صفار كه فرموده اند مدير فارس سابقه 5 سال مديريت رسانه ندارد پس فارس غير رسمي است در مورد اقاي بهداد كه اخير به مدير يت ايرنا رسيد چطور ايشان كه يك روز هم مدير رسانه نبوده اند
واقعا حيف اين خبرنگاراي فارس با اين مديراي ترسو و بي بته
به خاطر پخ يه سايت بدون بيننده مي رن پيام 10 روز پيش رهبري رو با تيتر عوض شده ميذارن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم