بازدید 20637

اظهارات نمایندگان درباره جنجال اخیر

در حالی‌كه دهقان از نارضایتی فاطمه آجرلو از اظهارات پالیزدار و اظهار پشیمانی او از آوردن این فرد به عنوان كارشناس به كمیته تحقیق و تفحص سخن گفت، سعید ابوطالب نماینده تهران در مجلس هفتم و عضو كمیته تحقیق و تفحص می‌گوید: ما سمتی به عنوان دبیر هیات تحقیق و تفحص نمی‌شناسیم. در جلساتی كه ما حاضر می‌شدیم، دوسه نفر كارمند حاضر بودند كه كار اداری انجام می‌دادند و جلسات را اداره می‌كردند و حق هیچ‌گونه اظهارنظری را نداشته و ندارند
کد خبر: ۱۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۱ 09 June 2008
نمایندگان مجلس به ابراز عقیده در مورد اظهارات جنجالی یک فرد پرداختند.

«محمد دهقان» مخبر كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفتم كه گزارش كمیته تحقیق و تفحص از قوه قضائیه را در آخرین روزهای مجلس قرائت كرد، به روزنامه کارگزاران گفت: «اطلاعات مختلفی ممكن است به هیات تحقیق و تفحص برسد، اما ما نسبت به آنچه در مجلس قرائت كردیم، پاسخگو هستیم و برای آنها سند داریم.»

«عزت‌الله یوسفیان» نایب رئیس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفتم و «سعید ابوطالب» نماینده تهران و عضو كمیته تحقیق و تفحص نیز معتقد هستند عباس پالیزدار به دلیل اتهاماتی كه علیه مسوولان ارشد نظام مطرح كرده، باید مورد پیگیری و برخورد قضایی قرار گیرد.

عباس پالیزدار در انتخابات دوره سوم شورای شهر و روستا از حوزه انتخابیه تهران نامزد شده بود و در لیست «ستادهای مردمی حامیان احمدی‌نژاد» قرار گرفت، اما نتوانست به شورای شهر تهران راه‌یابد.

آنچه موجب شده تا موضوع تحقیق و تفحص از قوه قضائیه یك‌بار دیگر در سایت‌‌های خبری بازتاب گسترده پیدا كند، اظهارات پالیزدار در دانشگاه همدان و به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه بود. این شخص در جلسه سخنرانی خود علیه روحانیان و چهره‌های سرشناس جناح راست همچون محمد امامی‌كاشانی، محمد یزدی، ابوالقاسم خزعلی، علی‌اكبر ناطق‌نوری، معزی، محسن رفیق‌دوست، حبیب‌الله عسگر اولادی و... مسائلی را مطرح كرد كه در همان زمان با گزارش حراست دانشگاه و شكایت وزارت علوم انجمن جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان تعطیل شد.

محمد دهقان مخبر كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفتم به كارگزاران گفت: تمام ادعاهای این شخص كذب محض است. دهقان در مورد ادعای این فرد مبنی بر دبیری كمیته تحقیق و تفحص و دسترسی به گزارش‌های هیات تحقیق و تفحص می‌گوید: «این فرد چند روزی با خانم آجرلو (نماینده كرج و عضو كمیته تحقیق و تفحص) همكاری كردند كه البته مدت همكاری طولانی نبود و ارتباط قطع شد.» به گفته دهقان، سمت پالیزدار در مدت همكاری با هیات تحقیق و تفحص، كارشناس مسائل قضایی بوده است.

طی تماس‌های مكرر كارگزاران موفق به گفت‌وگو با فاطمه آجرلو و چگونگی ورود پالیزدار به كمیته تحقیق و تفحص نشد. اما مخبر كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس كه در آخرین روزهای عمر مجلس هفتم در میان اعتراضات فراوان نمایندگان و مخالفت قوه قضائیه گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضائیه را قرائت كرد، معتقد است: «حرف‌هایی كه پالیزدار مطرح كرده، مربوط به گزارش نمایندگان نیست.» او می‌گوید: «زمانی‌كه قرار است از دستگاه یا نهادی تحقیق و تفحص صورت گیرد، مطالب مختلفی به دست اعضا می‌رسد اما همه آنها مستند نیست كه بخواهیم در گزارش لحاظ كنیم.» به گفته دهقان، تنها مواردی در گزارش ذكر شده كه مستند بوده اما در سایر موارد كه استنادات كافی وجود نداشت در گزارش به آنها اشاره‌ای نشده است.

سابقه تحقیق و تفحص مجلس

تحقیق و تفحص از قوه قضائیه اقدام بی‌سابقه نمایندگان مجلس هفتم بود كه در اولین سال حضور اصولگرایان در پارلمان در تاریخ 27 بهمن‌ماه 83 به تصویب رسید. از همان ابتدای تصویب این طرح اعتراضات گسترده‌ای صورت گرفت. اعضای كمیته تحقیق و تفحص عنوان می‌كردند مسوولان دستگاه قضایی با آنها همكاری لازم را ندارند. از سوی دیگر، مسوولان قوه قضائیه تحقیق و تفحص از این نهاد را دخالت قوه مقننه در امور قوه قضائیه و تداخل قوا می‌دانستند.

محورهای ادعاهای پالیزدار

اكنون یك‌بار دیگر با اظهارات پالیزدار موضوع تحقیق و تفحص از قوه قضائیه مورد توجه قرار گرفته است. پالیزدار در ادعاهای خود در جمع دانشجویان، دستگاه قضایی را محور مفاسد اقتصادی كشور توصیف و این قوه را متهم به عدم همكاری با هیات تحقیق و تفحص کرده است. او گفته است كه اطلاعات بسیاری در مورد پرونده‌های فروش سوالات كنكور، فروش كارخانه‌های دولتی به بخش خصوصی، كارخانه ایران‌خودرو، شركت‌های خادمی، ذوب‌آهن اصفهان و پرونده‌های زمین‌خواری و احداث پاركینگ طبقاتی در فرودگاه مهرآباد، كارخانه لاستیك دنا، معدن ذغال‌سنگ طبس، قاچاق كالا از فرودگاه پیام، خاك سرخ جزیره هرمز و... در اختیار كمیته تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

در حالی‌كه دهقان از نارضایتی فاطمه آجرلو از اظهارات پالیزدار و اظهار پشیمانی او از آوردن این فرد به عنوان كارشناس به كمیته تحقیق و تفحص سخن گفت، سعید ابوطالب نماینده تهران در مجلس هفتم و عضو كمیته تحقیق و تفحص می‌گوید: «ما سمتی به عنوان دبیر هیات تحقیق و تفحص نمی‌شناسیم. در جلساتی كه ما حاضر می‌شدیم، دوسه نفر كارمند حاضر بودند كه كار اداری انجام می‌دادند و جلسات را اداره می‌كردند و حق هیچ‌گونه اظهارنظری را نداشته و ندارند.»

ابوطالب می‌گوید: «اگر كسی در جلسات بوده و كار اداری یا دفتری انجام می‌‌داده است دسترسی او به اطلاعات بدون مجوز بوده است.» به گفته عضو كمیته تحقیق و تفحص، اظهارات پالیزدار به هیچ‌وجه قابل استناد نیست. به دلیل آنكه اگر نمایندگان چنین مستنداتی را در اختیار داشتند، در گزارش خود به آن اشاره می‌كردند. پالیزدار در حالی علیه برخی مسوولان و روحانیون ارشد اتهام‌هایی را مطرح كرد كه به دفاع از عملكرد دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخته و گفته است: «احمدی‌نژاد می‌خواهد دست مفاسد اقتصادی را از امكانات دولتی كوتاه كند. در حال حاضر دولت به تنهایی به مبارزه با مفاسد اقتصادی برخاسته و هیچ‌كس دولت را حمایت نمی‌كند.» پالیزدار ادعا كرده است: «از هر زاویه‌ای بخواهیم به مفاسد اقتصادی بنگریم مصیبت بیشتری را خواهیم دید اما رئیس‌جمهور در برخورد با مفاسد اقتصادی با هیچ‌كس تعارف ندارد. وقتی گزارش‌هایی مبنی بر تخلف برادر رئیس‌جمهور به عنوان بازرس ویژه به رئیس‌جمهور می‌رسد، احمدی‌نژاد فورا او را بركنار می‌كند كه بعدا مشخص می‌شود این گزارش‌ها بی‌پایه و اساس بوده است، كه این اقدام رئیس‌جمهور می‌تواند امتیاز بزرگی برای ملت ایران باشد.»

عباس پالیزدار كه مدعی دبیری هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه شده است، ادعاهای عجیبی را در مورد سقوط هواپیمای شهیدكاظمی و شهیددادمان و وجود پرونده هزار صفحه‌ای در این خصوص مطرح كرده است.

ضرورت برخورد قضایی

سعید ابوطالب در واكنش به این ادعاها خواستار برخورد قضایی با پالیزدار شده است. وی می‌گوید: «یك آدمی تحت هر عنوانی در هیات نفوذ كرده و گزارش‌های فاقد سند را تحت عنوان سند بیان كرده است. این فرد باید تحت پیگرد و برخورد قضایی قرار گیرد.» نماینده تهران در مجلس هفتم معتقد است: «متهم كردن ذخایر انقلاب توسط فردی با اظهارات بدون سند به نظام ضربه می‌زند و باید مورد تعقیب قرار گیرد.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم