بازدید 9151

تغيير ترکيب داراييهاي ايران در بانکهاي اروپا

کد خبر: ۱۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۷ 09 June 2008
معاون اقتصادي وزير امور خارجه از تغيير ترکيب دارايي هاي ايران در بانکهاي خارجي و انتقال آن به بانکهاي آسيايي خبرداد و گفت: با تصميم کارگروه ويژه دولت بخشي از دارايي هاي ارزي ايران به دارايي هاي واقعي مانند طلا و بخشي هم به سهام تبديل شد.

"محسن طلايي"درگفت وگو با برنا، با اشاره به انتقال دارايي هاي ارزي ايران از بانکهاي اروپايي تصريح کرد: با پيش بيني صورت گرفته تصميم گرفتيم ترکيب و ترتيب دارايي هاي ارزي را به منظور افزايش ضريب امنيت آن تغيير دهيم.

وي با بيان اينکه براساس تصميم اتخاذ شده توسط اين کارگروه بخشي ازمنابع ارزي ايران به دارايي هاي واقعي مانند طلا و بخشي هم به سهام تبديل شده است گفت: اين در حالي است که بخشي از منابع ارزي ايران علاوه بر اقدامات فوق به بانکهاي آسيايي منتقل شده اند.

طلايي با بيان اينکه دارايي هاي ارزي ايران در بانکهاي اروپايي در حد کف براي جلوگيري از بسته شدن حساب نگهداري مي شود افزود: رقم ذخاير ارزي در بانکهاي خارجي حداقل الزام آور براي تبادلات بانکي با کشورها است.

وي با اشاره به تغيير ترکيب وترتيب دارايي هاي خارجي ايران در ساير کشورها ادامه داد: هم اکنون صادرات نفت خام به ژاپن به ميزان 650 تا 700 هزار بشکه فقط با ين انجام مي شود.

معاون اقتصادي وزير امور خارجه با اشاره به مازاد 12 ميليارد دلاري ذخاير ارزي ايران در ژاپن افزود: کل صادرات 700 هزار بشکه اي نفت ايران از اواسط سال گذشته تنها با ين صورت مي گيرد.طلايي اين اقدام را در راستاي امنيت و حفاظت دارايي هاي ارزي ايران اعلام کرد.

وي گفت: البته بخشي از دارايي هاي خود در بانکهاي خارجي را فقط با هدف حفظ اين حسابها نگه داشته ايم؛ چرا که در غير اين صورت با خروج اين ارزها خودمان را تحريم مي کنيم. به گفته طلايي ترکيب دارايي و سپرده هاي ارزي ايران در بانکهاي خارجي در شرايط مطمئني قرار دارد.

معاون اقتصادي وزير امورخارجه از تغيير کارگزاران خارجي خبر داد و گفت: از سه سال گذشته بانک HSBC بزرگترين کارگزار خارجي خود را که 60 درصد مناسبات خارجي کشورمان را اداره مي کرد را از ليست کارگزاران ايران به دليل مباحث تحريم حذف کرديم.

طلايي اظهارداشت:هم اکنون بانک HSBC نقشي در مناسبات ايران ندارد. به گفته معاون اقتصادي وزير امورخارجه در شرايط فعلي ارتباط با بانک صادرات بحرين به دليل برخورداري از سيستم باز بسيار با اهميت تر از برقراري ارتباط با بانک HSBC است. وي با اشاره به افزايش همکاري بين بانکي ايران با کشورهاي کوچک افزود:هم اکنون همکاري خود را با بانک هاي کوچک که در گذشته ارتباط نداشتيم افزايش داده ايم.

طلايي در خصوص فشارهاي وارده به سيستم بانکي ايران مبني بر عدم اجراي پولشويي در شبکه بانکي گفت: هيچ يک از اقدامات آنها به ضرر ايران تمام نشد؛ چرا که با اعمال هر فشاري ايران راهکار جديدي اتخاذ مي کند. وي افزود: علي رغم افزايش فشارهاي وارده به شبکه بانکي، رقم صادرات و واردات ايران از مرز 65 ميليارد دلار گذشت که حاکي از موفقيت شبکه بانکي ايران در مبادلات خارجي وارتباط بين بانکي است.

طلايي ارقام بلوکه شدن دارايي هاي ارزي ايران در بانکهاي خارجي را ناچيز اعلام کرد و گفت: ازآنجا که منابع ارزي ايران در اين بانکها در حد کف نگه داشته شده است؛ بنابراين ضرري را متوجه کشور نمي کند. وي همچنين از رفع بلوکه شدن دارايي هاي ايران در برخي بانکهاي خارجي خبر داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم