بازدید 12113

قاليباف: ميزان جمع‌آوري زباله در تهران خجالت‌آور است

در همه جاي دنيا، جمع‌آوري زباله به شكل هفتگي صورت مي‌گيرد و ما در برخورد با مسئولان شهري اين شهرها از اين كه بگوييم روزانه در برخي از نقاط شهر دو تا سه بار جمع‌آوري زباله انجام مي‌دهيم، خجالت مي‌كشيم؛ چرا كه اين مسئله بيشتر شبيه يك شوخي است تا واقعيت.
کد خبر: ۱۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۵ 09 June 2008
دكتر محمد باقر قاليباف امروز در مراسم بهره‌برداري از ناوگان مكانيزه خدمات شهري به اهميت كار كارگران شهرداري اشاره كرد و گفت: اگر 24 ساعت جمع‌آوري زباله در شهر تهران متوقف شود، همه متوجه اهميت انجام اين كار بزرگ مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، وي افزود: در همه جاي دنيا، جمع‌آوري زباله به شكل هفتگي صورت مي‌گيرد و ما در برخورد با مسئولان شهري اين شهرها از اين كه بگوييم روزانه در برخي از نقاط شهر دو تا سه بار جمع‌آوري زباله انجام مي‌دهيم، خجالت مي‌كشيم؛ چرا كه اين مسئله بيشتر شبيه يك شوخي است تا واقعيت.

قاليباف با بيان اين‌كه در حال حاضر هيچ بخشي از زنجيره جمع‌آوري زباله مغفول نمانده است، خاطرنشان كرد: بخشهاي مختلف خدمات شهري تهران بايد موضوع كيفي سازي و آموزش در مجموعه شهرداري و پيمانكاران را به شكل جدي انجام دهند .

وي يادآورشد: گاهي به من اين تذكر داده مي‌شود كه شما مردم را متوقع مي‌كنيد ، اما من معتقدم كه اين حق مردم است كه از بهترين شكل از امكانات بهره ببرند، اگر مخزن زباله كثيف است و يا زباله چند روز در كنار مخزن باقي مي‌ماند نشان دهنده تخلف از طرف ماست و هيچ حرفي در آن نيست.

شهردار تهران خطاب به پيمانكاران حاضر در اين جلسه عنوان كرد: بگذريم از اين كه بعد از مدتي 30 درصد از مخازن استفاده شده در شهر تهران پرت داشته و اين مخازن شكسته و غير قابل استفاده را به بيرون از شهر منتقل كردند و پيمانكاران آنها خسته شدند و فهميدند كه كار درستي نيست و نبايد پول مردم را به اين شكل هدر داد.

وي با تاكيد بر اين كه بخش خصوصي در بخش خدمات شهري بايد به شكل قدرتمند حاضر شود، نه اين كه از طريق ارتباطهاي غيرمنطقي با سازمانها، كار خود را پيش ببرد، افزود: توقع كيفي‌سازي همراه با دقت و آموزش و توجه به كارگران را از شما پيمانكاران خواستارم.

خوشبختانه مدتهاست كارگران شهرداري دستهايشان را به من نشان نمي‌دهند
قاليباف همچنين اضافه كرد: مدتهاست كه ديگر كارگران شهرداري در جريان بازديدها به من مراجعه نمي‌كنند تا دستهايشان را به من نشان دهند و بگويند كه از حقوق ، بهداشت و امكانات لازم برخوردار نيستند ، به همين دليل مي‌توان گفت كه تقريبا رسيدگي به وضعيت كارگران شهرداري به سمت وضعيت مطلوب پيش مي‌رود.

وي همچنين خطاب به مردم خاطرنشان كرد: اگر همه مردم راضي نباشند كه مخزن زباله جلوي خانه آنها باشد ديگر در هيچ جاي محله نمي‌توان مخزن زباله را نصب كرد و يا اگر همه مردم ماشينهاي خود را جلوي منازل پارك كنند در نظافت كوچه‌ها و خيابانها با مشكل مواجه مي شويم به همين دليل بايد اعتماد و تعهد دو طرفه با مردم داشته باشيم.

شهردار تهران بيان كرد: بيشترين اعتراض مردم با تماسهاي تلفني «137» اين است كه نسبت به كيفيت پايين و بي‌توجهي در انجام خدمات شهري اعتراض دارند، در واقع مردم احساس مي‌كنند كه شهرداري از پول آنها درست بهره‌برداري نمي‌كند.

وي توضيح داد: اگر ناحيه محوري به شكل قطعي و اساسي محقق و اجرايي شود ، همه كاركردها و جايگاه‌ها، مشخصا، شكل پيدا مي‌كنند و ما از حرفهاي شعار گونه دور مي‌شويم.

شهرداري نبايد سازمان بي‌خاصيت جلوه كند
قاليباف اظهار كرد: بايد شهرداري را از يك سازمان بزرگ و بي خاصيت در نگاه مردم كه براي انجام يك كار كوچك چند سال طول مي‌دهد، دور كنيم و به شكل يك سازمان چابك عملياتي و دقيق عمل كنيم. در عين حال خصوصي شدن بخشهاي مختلف شهرداري و توام با نظارت بر كار آنها، به مصلحت كشور است و بايد هر روز به اين اصل مهم بيشتر نزديك شويم.

وي تصريح كرد: اگر قرار بود از روز اول در اتاقم بمانم و به نامه‌ها و تقاضاهايي كه مي‌آمد رسيدگي كنم، امروز همه زباله‌ها در شهر با دست و وانتهاي كوچك جمع‌آوري مي‌شد، به همين دليل بهتر است خدمت كردن به مردم را در اصل امور قرار دهيم.

شهرداري قصد ايجاد «باغ پرندگان» در شهرك والفجر را دارد نه انتقال شرايط خيابان مولوي
شهردار تهران همچنين در جمع خبرنگاران اذعان كرد: در آينده نزديك زباله‌ها در شهر تهران به گونه‌اي ارزش پيدا مي‌كنند كه خودم مردم نسبت به ارزش اقتصادي آن آگاه شوند، چراكه در حال حاضر همه تلاش خود براي مشكلات كارگران خدمات شهري و سلامت و بهداشت آنها، جمع‌آوري به موقع و دقيق زباله‌ها از سطح شهر و بازيافت آنها به كار گرفته‌ايم.

دو سال پيش مردم نسبت به وضعيت زباله‌ها ناراضي بودند
وي با بيان اين‌كه دو سال پيش، جمع‌آوري زباله‌ها از حاشيه خيابانها به شكل غيراستاندارد و بدون استفاده از مخازن بود و آلودگي در شهر مشاهده مي‌شد و مردم نيز همواره نسبت به وضعيت زباله معترض بودند، افزود: اما در حال حاضر زباله در همه بخش‌هاي مرتبط با آن شرايط متفاوت و مطلوبي دارد.

قاليباف حجم روزانه زباله تهران را 7 هزار 500 تن اعلام كرد و گفت: در برخي از روزهاي سال، نظير روزهاي پاياني سال 86 اين حجم به 11 هزار و 300 تن در روز هم رسيديم.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد اعتراض مردم ساكن در شهرك والفجر و حكيميه در مورد مستقر شدن صنف پرنده فروشان در اين شهرك اضافه كرد: از اين محل بازديد خواهم داشت و از اين كه مردم چنين واكنشي داشته‌اند تعجب مي‌كنم؛ چرا كه در اين منطقه قرار است «باغ پرندگان» احداث شود و شهرداري به هيچ وجه قصد منتقل كردن صنف پرنده فروشان مولوي به اين منطقه را ندارد.

شهردار تهران توضيح داد: شرايط خيابان مولوي و فروش پرنده در آن كاملا غيراستاندارد و غيربهداشتي بود كه آسيبهاي اجتماعي جدي را نيز به همراه داشت. شهرداري تهران مشكلات خيابان مولوي را حذف كرده و به هيچ وجه نمي‌خواهد در جاي ديگري از شهر تهران چنين وضعيتي شكل بگيرد.

وي ادامه داد: اگر مردم شهرك والفجر و حكيميه، «باغ پرندگان» نمي‌خواهند ما اين فضاي قابل توجه را به منطقه ديگري منتقل مي‌كنيم؛ اما من مطمئن هستم كه مردم در مورد اين «باغ پرندگان» اطلاعات مناسبي را دريافت نكرده‌اند و فكر مي‌كنند شهرداري مي‌خواهد خيابان مولوي را به اين جا منتقل كند.

گورستان شرق تهران يكي از بزرگترين پارك‌هاي تفريحي مردم مي‌شود
به گزارش ايسنا قاليباف در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد آخرين وضعيت تملك گورستان شرق تهران خاطر نشان كرد: در حال پيگيري تملك زمينهاي مربوط به گورستان شرق تهران هستيم و فاصله اين گورستان تا مناطق مسكوني بسيار زياد است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اختلاف نظر شما با سازمان حفاظت محيط زيست در مورد ساخت اين گورستان برطرف شده است، يا خير؟ اضافه كرد: اختلاف نظري وجود ندارد و همه استانداردها براي احداث اين گورستان با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط بوده است. درعين حال اين گورستان بعد از تقاطع غيرهمسطح در منتهي‌اليه شهر تهران قرار گرفته و پشت ارتفاعات «تلو» واقع است. همچنين طراحي اين گورستان به شكلي است كه بعد از مدتي تبديل به بزرگترين پارك تفريحي شهر تهران مي‌شود.

تعريض كامل خيابان دماوند تا پايان سال 87
شهردار تهران همچنين از تعريض و عقب‌نشيني كامل در خيابان دماوند تا پايان سال 87 خبر داد و اعلام كرد: تا پايان سال در اين خيابان هيچ دندانه‌اي كه از خيابان بيرون زده و چهره خيابان را نامناسب كرده باشد، نخواهيم داشت.

وي گفت: همچنين بحث مربوط به آبهاي سطحي در منطقه هشت، منطقه سبلان، خيابان دماوند و ميدان امام حسين (ع) حل مي‌شود و ديگر در اين مناطق مشكل آبگرفتگي معابر را نخواهيم داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
من 5 سال در استرالیا زندگی کردم. در آنجا هفته ای یک بار زباله ها را جمع می کردند. همچنین سطل مواد بازیافتی مانند شیشه، کاغذ و پلاستیک از سطل زباله جدا بود.

م. ب.
بهتر است با روش هایی همزمان از حجم زباله ها کاست . مثلا بخش عمده ای از زباله ها مربوط به سبزیجات است که می توان در مبدا تولید آنها را پاک کرد. هر چند مشکلاتی هم در روش های اجرایی وجود دارند که قابل بهبود است .
با سلام
آقا ترخدا فکری بحال زباله دزد ها بکنید اگر قانون نقص دارد ان را اصلاح کنید .
با روند فعلی زباله ای برای شهرداری نمی ماند تا جمع اوری کند. هر دقیقه شاهد هستیم چندین نفر دارنند داخل مخازن زباله را زیر و رو میکنند والباقی ان را در محیط پخش میکنند . وخود زباله دزد ها هم افرادي ناقل انواع میکروبها میباشندکه متاسفانه در جامعه پخش وپلا هستند.
تقاضای برخورد جدی با این معضل هستیم
ضمن تشکر از شهردارمحترم و کارکنان شریف و زحمتکش شهرداری ، نکته قابل عرض آنکه وضعیت جمع آوری زباله نسبت به گذشته که هرکسی آشغالها را جلوی منزل خودش می گذاشت و منظر ه بسیار بدی داشت، بسیاربهتر شده و واقعا جای تقدیر دارد ولی همین روش اگر به درستی انجام نگیرد بسیاری از انرژیها هرز و هدر خواهد رفت .مثلا قابل توجه شهردار و یا مسولان محترم شهرداری اینکه پرسنل تخلیه مکانیزه سطل های بزرگ که ظاهرا روز مزد مي باشند ، هنگام اتصال سطل به کامیون و به خصوص پس از پایان تخلیه سطل را به بد ترین شیوه در محل آن رها ( پرت )می کنند به نحوی که اغلب این سطلها در عین نو بودن به طورواژگون و یا غیر متعادل در جوب می افتند و در کمترین زمان ابتدا چرخها و سپس درب آنها که حائز اهمیت است شکسته و بر اثر همین عوامل بدنه سطل آسیب و به زودی از دور خارج می شود . آیا اینها بیت المال نیست . خواهشمند است به خصوص به رانندگان کامیون های مکانیزه گوشزد گردد دو نفر ی که سطل را به کامیون متصل و از آن جدا می کنند سطل را پرت نکنند در کنار پیاده رو. این روش خوب جمع آوری زباله که در همه جای دنیا هم متداول است نیاز به همکاری و آموزش دارد. بنده مسایل ذکر شده را به چشم خودم دیده ام .
با سلام خدمت شهردار محترم و مسئولین سایت تابناک
سئوالی دارم و آن اینکه چرا ما نباید مثل کشورهای پیشرفته برای جمع آوری زباله از سیستم فوق مکانیزه استفاده کنیم . به این شکل که سطل های بزرگ برای هر منزل در نظر بگیریم و با رنگ های سبز ( برای زباله های بازیافتی مثل کاغذو پلاستیک و..) و طوسی رنگ ( برای زباله های متقرقه ) و با ماشین های مخصوص جمع آوری زباله این کار صورت پذیرد. روش جمع آوری سنتی زباله واقعا در هیچ کشوری دیده نمی شود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم