بازدید 5703
۱

برخورد موشک چین به ماه / جای برخورد را ببینید

گروهی از پژوهشگران «دانشگاه آریزونا» در بررسی‌ جدید خود، شواهد قطعی را مبنی بر این یافته‌اند که دهانه مرموز روی ماه به خاطر برخورد موشک چین شکل گرفته است.
کد خبر: ۱۲۰۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵ 18 November 2023

به گزارش تابناک، اره‌شناسان هفته‌ها موشک سرکش را ردیابی کرده بودند و با دقت چشمگیری پیش‌بینی کردند که کجا و چه زمانی به سطح ماه برخورد خواهد کرد.

نکته مرموز این برخورد، مربوط به هویت جرم عامل آن بود که ستاره‌شناسان آن را «WE۰۹۱۳A» نامیدند. مشاهدات اولیه حاکی از آن بود که این جرم ممکن است مرحله بالایی موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) باشد که ماهواره رصد زمین «DSCOVR» را در فوریه ۲۰۱۵ به فضا برد اما پس از بررسی بیشتر، ستاره‌شناسان روی گزینه متفاوتی متمرکز شدند. این گزینه، سومین و بالاترین مرحله از موشک «لانگ مارچ ۳سی»(Long March ۳C) بود که ماموریت بدون سرنشین «چانگ ای ۵-تی۱»(Chang'e ۵-T۱) چین را در اکتبر ۲۰۱۴ به اطراف ماه پرتاب کرد.

 

یکی از گروه‌هایی که سال گذشته به این نتیجه رسیدند، گروهی از پژوهشگران «دانشگاه آریزونا» بودند که اکنون ایده خود را تا مرحله تایید رسانده‌اند. این گروه پژوهشی که سرپرست آنها «تانر کمپبل»(Tanner Campbell) دانشجوی مقطع دکتری بخش هوافضا و مهندسی مکانیک دانشگاه آریزوناست، در مقاله پژوهش خود نوشتند: در این مقاله، ما یک تحلیل مسیر و طیف‌سنجی را با استفاده از مشاهدات تلسکوپ زمینی ارائه می‌کنیم تا به طور قطع نشان دهیم که WE۰۹۱۳A همان بدنه موشک لانگ مارچ ۳سی است.

برخورد موشک چین به ماه / جای برخورد را ببینید

کمپبل و همکارانش گزارش دادند که این دو مورد شواهد مهم یعنی نحوه حرکت جرم و ماده سازنده آن، تردیدی را در مورد منشا WE۰۹۱۳A باقی نمی‌گذارند. با وجود این، چین تلاش کرده است تا تردید ایجاد کند. فراتر از آن، مقامات چینی گفته‌اند که مرحله بالایی لانگ مارچ ۳سی اندکی پس از پرتاب ماموریت چانگ ای ۵-تی۱ در جو زمین سوخته است اما «فرماندهی فضایی آمریکا» این ادعا را رد کرد و سال گذشته گفت که مرحله بالایی موشک هرگز دوباره به جو زمین وارد نشده است.

این پژوهش جدید، اطلاعات بیشتری را در مورد دهانه متمایز ناشی از برخورد در مارس ۲۰۲۲ ارائه می‌دهد. پژوهشگران، منحنی نور WE۰۹۱۳A را با هزاران جرم فضایی فرضی که از طریق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ایجاد شده‌اند، مقایسه کردند و تفاوت‌های جالبی را یافتند.

کمپبل گفت: چیزی که در فضا بوده، تحت تأثیر نیروهای گرانش زمین و ماه و نور خورشید قرار داشته است. بنابراین انتظار می‌رود که کمی تکان بخورد؛ به ویژه وقتی در نظر می‌گیریم که بدنه موشک یک پوسته خالی بزرگ با یک موتور سنگین در یک طرف آن است.

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
واویلااااااااااا........این چینیا ماه رو سولاخ نکنن از اون بالا بیفته رو سر و کله مون...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست