چند خبر مهم برای سهامداران سهام عدالت

چندوقتی است که صحبت درباره سهام عدالت و واریز سود و زمان واریز سود بسیار است در این مطلب به چند خبر درباره سهم عدالت می پردازیم. از جمله مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت کی برگزار می‌شود؟ جاماندگان سهام عدالت بخوانند، سال گذشته به چه میزان سود سهام عدالت واریز شد؟
کد خبر: ۱۲۰۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳ 03 December 2023

به گزارش  بورس تابناک به نقل از نبض بورس، دولت در سال ۱۳۸۵ سهام ۴۹ شرکت خود را با عنوان سهام عدالت منتشر کرد. اولویت سهام با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بود. بعدها، اقشار مختلف جامعه با هدف افزایش ثروت عمومی  مشمول دریافت سهام شدند. اکنون، بیش از ۴۷ میلیون مشمول سهام عدالت در بازار سرمایه حضور دارند. این افراد، سهامداران شرکت‌های بورسی و فرابورسی تلقی می‌شوند.

چندوقتی است که صحبت درباره سهام عدالت و واریز سود و زمان واریز سود بسیار است در این مطلب به چند خبر درباره سهم عدالت می پردازیم:

چگونه بفهمیم سهام عدالت داریم یا نه؟

در سایت  samanese.ir  لیست افراد مشمول دریافت سهام و  تعداد ثبت نام شدگان قابل مشاهده است

مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت کی برگزار می‌شود؟

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به دو شکل حضوری و الکترونیکی امکان برگزاری دارد. حضوری یعنی این امکان وجود دارد که همانند سابق و به شکل سنتی سهامداران در مجمع حضور داشته باشند البته در هر صورت رای گیری الکترونیکی خواهد بود یعنی امکان سخت افزاری فراهم است تا سهامداران بتوانند اعمال رای کنند.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: شیوه الکترونیکی هم یعنی سهامداران از طریق سامانه دیما بدون طی کردن مسافتی به سامانه مراجعه و می‌توانند در مجمع حضور داشته و اعمال رای کنند و همچنین می‌توانند وکالت دهند.

جعفری در خصوص مزیت حضور سهامداران در مجامع گفت: سهامداران می‌توانند با حضور در مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت به میزان مالکیت خودشان اعمال رای کنند و اگر سوالی داشته باشند بپرسند و نسبت به دارایی خود اعمال اختیار کنند.

او با اشاره به این نکته که بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید تا ابتدای شهریور ۱۴۰۳ به اتمام برسد. گفت: اگر مجامع به هر دلیلی برگزار نشود مجدد باید مصوبه شورای عالی بورس را بگیریم و در خصوص آن‌ها تصمیم گرفت.

زمان واریز سود و مبلغ سود

درخصوص مبلغ سود مجید عشقی چند روز قبل اعلام کرده بود کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی دارند حدود ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. کسانی هم که سهام یک میلیون تومانی دارند حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهند. مجید عشقی البته تاکید کرد که این اعداد هنوز قطعی نیست و باید محاسبه شود.

زمان واریز سهام هم مانند سال گذشته خواهد بود. مرحله اول اواخر آذر و مرحله دوم اواخر سال جاری و قبل از عید پرداخت می‌شود. رییس سازمان بورس اعلام کرده که مرحله اول تا پایان آذرماه و شب یلدا واریز خواهد شد.

مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: پیش از این مطرح شده بود که ۹ شرکت همچنان سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند که طی چند روز گذشته ۲ شرکت از این ۹ شرکت سود سهام عدالت را واریز کردند. پیگیری برای دریافت سود سهام عدالت از ۷ شرکت باقی مانده کماکان ادامه دارد بناست طی یک الی دو روز آینده این شرکت‌ها نیز سود را واریز کنند در صورت عدم همکاری شرکت‌های باقی مانده اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: زمانی که شرکت‌ها سود را را واریز کنند زمان قطعی پرداخت سود سهام عدالت در مرحله اول و میزان دقیق مبلغ واریزی مشخص خواهد شد.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت عنوان کرد: افراد به هیچ وجه برای دریافت سود سهام عدالت به درگاه اینترنتی مراجعه و پولی پرداخت نکنند و سود سهام عدالت همانند سال‌های گذشته به شماره شبای که اعلام کرده بودند واریز خواهد شد.

سال گذشته به چه میزان سود سهام عدالت واریز شد؟

سال گذشته سود سهام عدالت طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

جاماندگان سهام عدالت بخوانند

خبرآنلاین نوشت: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان؛ وعده‌ای که از سوی مجلس چند سالی است در دستور کار است، به گونه‌ای که در قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت موظف شد تا پایان سال ۱۴۰۱ از محل سهام باقی مانده خود در شرکت‌ها نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین کلیه افراد واجد شرایط اقدام کند.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان، معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و ده ساله است. همچنین افراد مشمول این تصویب نامه، توسط نهادهای ذی ربط شناسایی و معرفی خواهند شد و احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان (در مقطع واگذاری سال ۱۳۸۵) بر عهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود. سازمان خصوصی سازی نیز مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و تسویه وجوه، نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولان اقدام کند. سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در وثیقه سازمان خصوصی سازی قرار خواهد گرفت و آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و مرحله‌ای (طی سه سال به نسبت مساوی) انجام خواهد شد.

همچنین سهامداران می‌توانند پس از پایان سال پنجم نسبت به تسویه پیش از موعد و آزادسازی سهام خود اقدام کنند؛ بنابراین در شرایطی که به نظر می‌رسد کار تخصیص سهام عدالت به جاماندگان نهایی و تمام شده است، چندماهی خبری نشد تا اینکه قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی بهمن ماه درمورد شناسایی جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: ایراداتی درمورد بعضی از ضوابط وجود داشت که هیات دولت آن را مرتفع و مصوب کرد، اما هیات تطبیق مجلس دوباره ایرادی مطرح نمود که در حال بررسی هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست