بازدید 5694

خبر خوش وزیر علوم برای دانشجویان و اساتید دانشگاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آستانه روز دانشجو از اتخاذ تمهیدات ویژه برای دانشجویان و اساتید در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: یکی از احکام این است که ۱۵ درصد اعتبار برای امور پژوهشی و ۵ درصد برای امور فرهنگی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۰۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷ 05 December 2023
خبر خوش وزیر علوم برای دانشجویان و اساتید دانشگاه

 
به گزارش تابناک «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم روز سه‌شنبه و در آستانه روز دانشجو در حاشیه پاسخگویی به تماس‌های مردمی در مرکز ارتباطات مردمی گفت: برای برگزاری روز دانشجو کارگروهی با مدیریت سخنگوی دولت تشکیل شده است که معاونان فرهنگی وزارتخانه ها در این کارگروه حضور دارند و برنامه‌ریزی ها برای حضور شخصیت های ملی در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام می شود.

وی افزود: از طرفی معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور هم برنامه‌های متعددی را برگزار می کند و حضور رییس جمهور را هم در یکی از دانشگاه های کشور خواهیم داشت.

وزیر علوم خبر خوشی را به دانشجویان و استادان داد و بیان کرد: در برنامه توسعه هفتم احکام منحصر به فرد و ویژه ای برای وزارت علوم تصویب شده است که اجرای آن تحولات خاصی را در دانشگاه رقم خواهد زد. یکی از احکام این است که ۱۵ درصد اعتبار برای امور پژوهشی و ۵ درصد برای امور فرهنگی در نظر گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: دیگر احکام هم وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده که برای تحقیقات مساله محور برنامه‌ریزی کنند و برنامه اجرای پژوهانه جامع را تدوین و به تصویب برسانند که خوشبختانه از قبل این اقدام انجام گرفته است. از این پس دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای انجام پایان‌نامه و رساله با حمایت‌های مالی ویژه در انجام دادن تحقیقات کیفی با محدودیت های کمتری روبرو می شوند.

زلفی‌گل در پاسخ به سوال ایرنا که آیا سقف حمایت ها در پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری مشخص شده است عنوان کرد: بله در آیین‌نامه پژوهانه جامع پیش‌بینی کردیم اما چون نیاز است تا به تصویب برسد پس از تصویب اعلام می شود یکی از پیش‌بینی‌ها برای پایان نامه ارشد و رساله های دکتری که کاربردی باشند ضریب ۲ در نظر می گیریم یعنی مبلغ مورد حمایت اگر موضوع آن رساله کاربردی باشد ۲ برابر و اگر موضوع درباره تولید فناوری باشد سه برابر حمایت می شوند.

وی در تکمیل به این بخش از پاسخ خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری به گونه‌ای مدیریت کنیم که در راستای حل نیازهای کشور و خلق ثروت و خدمت از دانش باشد.

وزیر علوم در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره این که آیا وزارت علوم برنامه ای برای پیشنهاد ارایه طرح‌های کاربردی به دانشگاه‌ها برای پایان نامه ها و رساله‌ها دکتری دارد، اظهار کرد: بله. سامانه نظام ایده ها و نیازها را به همین منظور طراحی کردیم و از اردیبهشت سال گذشته رونمایی شد که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همه وزارتخانه ها و صنایع دولتی و خصوصی مکلف و موظف هستند نیازها و مساله‌های علمی تحقیقاتی و اجرایی را در این سامانه ثبت کنند که اکنون بیش از ۱۰ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده و از طرفی اساتیدی که طرح نامه پایان نامه ارشد و رساله دکترا در راستای این نیازهای مطرح شده باشد پژوهانه ویژه و پایه تشویقی و حمایت ویژه برای آنها در نظر گرفته می‌شود و حتی در سیستم ارتقا و ترفیع امتیاز ویژه داده می شود.

زلفی‌گل این را هم گفت: امسال برای اولین بار اساتیدی که طرح نامه پایان نامه ارشد یا رساله دکتری را در راستای نیازهای سامانه نان تعریف کنند و به تصویب مدیر گروه و دانشگاه برسد آنها براساس تعداد طرح نامه ها می‌توانند از دانشجویان استعدادهای درخشان که جزو ۲۰ درصد ورودی رشته خود هستند بدون نظر هیچکس مستقیما دانشجوی ارشد و دکترا بپذیرند. یعنی شرط پذیرش دانشجوی ارشد و دکترای استاد محور موضوع پایان نامه ورساله دکترا نیازهای کشور باشد و این امتیاز ویژه را به اساتید دادیم که بدون آزمون و مصاحبه دانشجو بپذیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست