بازدید 5769
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۵ آذرماه

سه راهکار برای تقویت امنیت جنوب شرق / اتهام بی‌اساس به ایران / اوج‌گیری فساد در اقتصاد بالماسکه‌ای

وطن در سوگ «راسک»، کار ظریف و نوبخت جنبه انتخاباتی دارد؟ رقم یارانه‌ها تغییر می‌کند؟ اختلاف بین آمریکا و اسرائیل، رخت سفید پاییز بر تن ایران، ریشه‌های ناترازی انرژی در ایران، دربی آن‌ها کجا، دربی ما کجا، مرگ با هزار ضربه خنجر یمنی و واکنش سازمان برنامه و بودجه به ایرادات کمیسیون تلفیق، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۱۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۴ 16 December 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۲۵ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که حمله تروریست‌ها به یک مقر پلیس در شرق کشور و شهادت ۱۱ نفر از افسران انتظامی و سربازان وظیفه، پیام‌های بی پایان آمریکا؛ از برجام تا باب المندب، بازی جنجالی؛ پر از شکایت و بیانیه! و یمن حاکم دریای سرخ در صفحات نخست روزنامه‌ها برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


سه راهکار برای تقویت امنیت جنوب شرق


مهدی بختیاری طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: در جریان حمله تروریستی - بامداد دیروز - جمعه به مقر مرزبانان انتظامی، ۱۱ نفر به شهادت رسیدند. این چندمین بار است با حمله اشرار مسلح و گروهک‌های تروریست که عمدتاً در خارج از مرز‌های کشورمان - پاکستان - مستقر هستند، تعدادی از سربازان و افسران مرزبانی را از دست می‌دهیم. مرز‌های جنوب شرق کشور سالیان سال یکی از پرحاشیه‌ترین مرز‌ها بوده که ناامنی‌های زیادی بویژه در سال‌های اخیر را در آن شاهد بودیم. شکل‌گیری گروهک‌های تروریست و اقدامات آن‌ها به حدی بوده که ناامنی به داخل شهر‌های مرزی کشیده شد و تعداد زیادی از هموطنان‌مان در عملیات‌های تروریستی این گروهک‌ها به شهادت رسیدند تا اینکه در یک اقدام تقویتی، تصمیم بر این شد بخش‌هایی از مرز‌های کشور - نظیر قسمت‌هایی از جنوب شرق و شمال غرب - به سپاه پاسداران واگذار شود.


در طول ۲ دهه اخیر، اقدامات فراوانی برای بالا بردن ضریب امنیت در این مناطق صورت گرفت که مهم‌ترین آن‌ها مردمی‌سازی امنیت با به‌کارگیری افراد بومی و راه‌اندازی مراکز اقتصادی برای بالا بردن سطح رفاه منطقه بود که به تبع آن، ضریب ناامنی نیز کمتر شد. به نظر می‌رسد اگرچه سطح و شکل این ناامنی‌ها در سال‌های اخیر تغییر کرده و مناطق عمق و شهر‌ها از امنیت بهتری برخوردار شدند، اما همچنان به اقدامات بیشتری برای از بین بردن کامل اتفاقاتی نظیر آنچه اخیرا رخ داد، نیازمندیم که به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.


* تقویت یگان‌های مستقر در مرز
نیرو‌های مسلح کشورمان در سال‌های اخیر دستاورد‌های زیادی در عرصه طراحی و ساخت تجهیزات داشتند که بسیاری از آن‌ها با امور مرزبانی ارتباط مستقیم دارد. خودرو‌های «امرپ» که یکی از مهم‌ترین کارکردهایش، استفاده در مناطق مرزبانی برای حفاظت بیشتر از جان نیروهاست، بالاخره بعد از مدت‌ها اخیرا در تعداد محدودی تحویل این یگان‌ها شده است که این میزان باید بیشتر شود. تقویت استحکامات مرزبانی و تجهیز بیشتر آن‌ها به تسلیحات به‌روز و مناسب جهت مقابله با گروهک‌های مسلح و به‌کارگیری سامانه‌های جدید نظیر پهپاد برای رصد دائم و البته به‌کارگیری آن‌ها در عملیات‌های رزمی، طبیعتا موجب افزایش ضریب امنیت جانی نیرو‌ها خواهد شد. این تقویت باید به شکل اساسی و در تمام شئون ساختاری صورت بگیرد و به نظر می‌رسد یگان‌های مرزبانی باید در اولویت قرار داشته باشند.


* افزایش رفاه منطقه
همانطور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین اقدامات سال‌های گذشته، توجه بیشتر به وضعیت زندگی مردم ساکن در این مناطق بوده است که عمدتا از مشکلات عدیده اقتصادی نظیر بیکاری رنج می‌برند و این وضعیت بستر مناسبی برای فعالیت گروهک‌های تروریست فراهم می‌کند.


* برخورد سخت با عوامل ناامنی در خارج از مرز‌ها
بسیاری از گروهک‌های تروریست عمل‌کننده در جنوب شرق، در پاکستان مستقر هستند و رایزنی‌های مداوم در طول این چند سال با دولت پاکستان نیز ظاهرا ثمربخش نبوده است؛ بنابراین نیاز است همان سیاستی که در قبال گروهک‌های ناامن‌کننده در شمال غرب - مستقر در اقلیم کردستان عراق - صورت گرفت، در جنوب شرق هم اعمال شود. تجربه برخورد با تروریست‌ها در شمال غرب و به‌کارگیری سیاست مشت آهنین در قبال آنها، بخش زیادی از ناامنی‌ها را از بین برد، هرچند برای کمتر کردن آن همچنان باید سختگیری بر این گروهک‌ها در خارج از مرز‌ها را بیشتر کرد. به نظر می‌رسد این ۳ راهکار ـ که ۲ مورد اول و سوم آن نیازمند فوریت و اولویت است ـ می‌تواند جلوی اتفاقات تلخ مشابه را در آینده تا حد زیادی بگیرد.


اتهام بی‌اساس به ایران

حسن هانی‌زاده کارشناس جهان عرب طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی و اروپایی علیه ایران در خصوص اقدامات ارتش یمن نشانه ناتوانی غرب در تقابل با جریان‌های مقاومت در منطقه است.

 از آنجا که ارتش یمن به عنوان بازوی قدرتمند محور مقاومت عمل می‌کنند بعد از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر گذشته و شکست اطلاعاتی و میدانی و سیاسی ارتش رژیم صهیونیستی ارتش یمن برای کاهش فشار‌ها بر اهالی مظلوم غزه دست به یک سلسله اقداماتی زدند و کشتی‌هایی که حامل سلاح برای رژیم صهیونیستی است را توقیف کردند. این مورد در چارچوب حق مشروع ارتش یمن برای ایفای نقش بازدارندگی در منطقه و محور مقاومت است به اعتبار اینکه تنگه باب‌المندب بخشی از قلمرو دریایی یمن است و با توجه به حاکمیت ارتش و انصارالله در ساختار سیاسی یمن حق این دو مجموعه است که به کمک مردم غزه از یک منظر اسلامی و اخلاقی بشتابد و به همین دلیل در طول دو ماه اخیر که از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد یمن چندین کشتی حامی سلاح کشتار جمعی به سوی بندر ایلات در اراضی اشغالی را توقیف کرده و این امر باعث کاهش توان تهاجمی ارتش رژیم صهیونیستی شد و به همین دلیل به نظر می‌رسد اینکه گفته می‌شود ارتش یمن تابعی از مدیریت منطقه‌ای ایران هستند، کاملا بی اساس و اشتباه است به این علت که انصارالله بدون هماهنگی با کشور‌های دیگر دست به این اقدامات زده و سعی کردند به نوعی افکار عمومی را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی جلب کند و کشتی‌های حاوی سلاح و حتی کشتی‌هایی که سلاح شیمیایی برای اسرائیل حمل می‌کرد و قرار بود علیه مردم غزه استفاده شود، توسط ارتش یمن توقیف شد و این حق طبیعی یمن است که به کمک مردم مظلوم فلسطین بشتابد بنابراین این اتهام زنی‌ها صرفا به خاطر نقش تاثیرگذار ایران در منطقه صورت می‌گیرد. حال اینکه همان طور که می‌دانیم گروه‌های مقاومت در منطقه به صورت مستقل تصمیم می‌گیرند و این موارد هیچ ارتباطی به ایران ندارد و که بیان کننده آن است که مردم منطقه یک روحیه ظلم ستیزی که در گذشته داشته‌اند را تقویت کردند و فرا منطقه‌ای‌ها باید بدانند این احساس ضد اشغالگری در منطقه هر روز افزایش می‌یابد.

 


اوج‌گیری فساد در اقتصاد بالماسکه‌ای


 ناصر ذاکری طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان اوج گیری فساد در اقتصاد بالماسکه‌ای نوشت: بالماسکه مراسم مفرحی است که شرکت‌کنندگان در آن همگی هویت خود را در پشت نقاب و با پوشیدن لباس‌های مبدل پنهان کرده و صحنه‌هایی سرگرم‌کننده و شادی‌بخش خلق می‌کنند؛ زیرا هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان از هویت دیگران اطلاع دقیقی ندارد. برگزاری این‌گونه مراسم‌ها از قرن پانزدهم میلادی در اروپا باب شد.

با نگاهی به مناسبات اقتصادی امروز کشورمان و نقش‌های متفاوتی که بازیگران صحنه اقتصاد عهده‌دار شده‌اند، در آن شباهت تأمل‌برانگیزی را به یک مراسم بالماسکه می‌توان یافت. در یک اقتصاد سالم امروزی اصطلاحاتی مانند تولیدکننده، صادرکننده، بانکدار، سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر معنی روشنی دارند؛ مثلا تولیدکننده شخصی است که مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای را از بازار تهیه کرده و در کارخانه به تولید محصول معینی با هدف عرضه به بازار داخل یا خارج اقدام می‌کند. یا صادرکننده شخصی است که محصولات معینی را از بازار داخل خریده و به بازار مقصد ارسال می‌کند. برخورداری از سود ناشی از تفاوت قیمت محصول در بازار داخل و خارج محرک او برای این اقدام است.

حال شرایطی را در اقتصاد در نظر بگیرید که همه بازیگران با زدن نقاب بر چهره مدعی عنوان تولیدکننده، صادرکننده یا بانکدار هستند؛ اما درواقع این ادعایی دروغین است و چهره واقعی آنان پشت نقاب مراسم بالماسکه چیز دیگری است! گاه مشاهده می‌کنیم که فلان فعال اقتصادی به خاطر بهره‌مندی از برخی مزیت‌ها خود را تولیدکننده معرفی می‌کند؛ درحالی‌که در تشکیلات او از تولید خبری نیست. یا آن دیگری مدعی فعالیت در حوزه صادرات است؛ اما در اصل از مزایای جانبی این عنوان استفاده می‌کند. همچنین آن مدیر تشکیلات دولتی که در وقت اداری، مدیرکل فلان حوزه است و خارج از وقت اداری، مشاور پرنفوذ بنگاه اقتصادی خانوادگی‌اش است که اتفاقا در همان حوزه تحت تصدی ایشان فعالیت می‌کند، نیز در اصل از نقاب بالماسکه استفاده کرده و خود را به‌ ناحق مدیر دولتی که باید مصالح عمومی را در نظر بگیرد، معرفی می‌کند. بارزترین و خطرناک‌ترین حالت استفاده از نقاب بالماسکه در میدان اقتصاد حالتی است که شخصی به صورت هم‌زمان در نقش سرمایه گذار و سرمایه‌پذیر ظاهر می‌شود. به بیان دقیق‌تر او یک سرمایه‌پذیر است که به دروغ نقاب سرمایه‌گذار را به چهره زده است؛ اتفاقی که در صنعت بانکداری کشورمان بار‌ها ظاهر شده و فلان بدهکار بانکی با استفاده از تسهیلات بانکی رانتی اقدام به تأسیس بانک دیگری می‌کند و صد البته هیچ مسئولی از این واقعه مشکوک متعجب نمی‌شود.

این نمایش خسارت‌بار بالماسکه در میدانی به وسعت اقتصاد ملی موقعیتی را فراهم کرده که فساد با سرعتی نجومی اوج بگیرد. در چنین شرایطی است که فلان تاجر چای به خود اجازه می‌دهد چای داخلی محصول چند سال پیش را با قیمت ناچیز خریداری کرده و با سربلندی به کشوری دیگر «صادر» کند و سپس همان محصول را بار دیگر به‌عنوان چای مرغوب خارجی به کشور «وارد» کند و تازه توقع دریافت جایزه تشویق صادرات هم داشته باشد! چنین تاجری در اصل نه صادرکننده، نه واردکننده و نه حتی فعال اقتصادی است؛ اما در زمانه‌ای که استفاده از نقاب بالماسکه قبح خود را از دست داده، او هم می‌تواند مدعی کمک به اقتصاد ملی باشد! گفتنی است که سال‌ها پیش یکی از مسئولان درباره تاجری تازه‌کار که در میدان تجارت اسم و رسمی به هم زده بود و بعد‌ها به حبسی طولانی محکوم شد، گفت او «صادرکننده» نبوده و فقط یک «فروشنده ضمانت‌نامه» است.

در سایه سیاست‌گذاری ناکارآمد و دوری از تدبیر و خردورزی شرایطی در کشور ایجاد شده که بسیاری از فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند با مخفی‌شدن در پشت یک عنوان گمراه‌کننده، از مزایای نجومی شرکت در بالماسکه بزرگ اقتصادی بهره‌مند شوند. اینکه می‌بینیم فلان کلان‌سرمایه‌دار که برای تکمیل پروژه‌های بزرگ خود نیازمند دریافت تسهیلات بانکی است؛ اما به جای تزریق نقدینگی به پروژه‌های نیمه‌کاره‌اش به فکر سرمایه‌گذاری برای تأسیس بانک می‌افتد! یا فلان فرد متنفذ که از محل کسب‌وکار خانوادگی‌اش درآمد هنگفتی دارد، هنوز حاضر نیست منصب خود در فلان سازمان دولتی را با حقوق و مزایایی نه‌چندان درخورتوجه رها کند و عطای مسئولیت دولتی و تبعات آن را به لقایش ببخشد، به خاطر منافعی است که در انتظار شرکت‌کنندگان خوش‌شانس بالماسکه است.

گسترش فساد در کشور حاصل دست در دست هم نهادن عوامل متعددی است؛ اما بی‌تردید شکل‌گیری مناسبات بالماسکه‌ای و اعمال سیاست‌های دور از تدبیر و بی‌خردانه که منتهی به رواج و حتی تسهیل آن می‌شود، نقشی پررنگ در گرفتار‌شدن هرچه بیشتر اقتصاد کشورمان در گرداب فساد دارد.

امروزه اصلاح امور در گرو برهم‌زدن مناسبات بالماسکه‌ای و ایجاد فضایی سالم است که هیچ فعال اقتصادی‌ انگیزه ریاکاری و سوءاستفاده از نقاب‌هایی مانند «تولیدکننده» و «صادرکننده» را نداشته باشد؛ و این امر در گرو اصلاح نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، مصون‌داشتن آن در تعدی رانت‌خواران و سپردن زمام امور به شایستگان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵۹
اقتصاد بالماسکه ای اصطلاح قشنگی بود. خود روزنامه شرق و دیگر دهها روزنامه های زنجیره ای با توجه به اقتصادی نبودن کار مطبوعات چگونه به کار خود ادامه می دهند.
با توجه به ضدیت با دولت حمایت چندانی هم از طرف دولت ندارند..
شک نکنید بودجه اجانب حامی است. گرنه وقتی روزنامه های دولتی ورشکسته هستند این همه روزنامه چگونه ادامه کار می دهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
یعنی شما فرق بین‌این روزنامه و کیهان رو متوجه نمیشی؟ عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
یعنی اقتصادی که روزنامه کیهان را بدون خواننده سرپا نگه می دارد
این اقتصاد بیمار حاصل این است که هیچ چیز سر جایش نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
و هیچ کسی هم در سر جایش نمیباشد !!؟؟

و چه کسی به ما وظیفه داده تا اسراییل را محو و امریکا و اروپا را به زیر بکشیم ؟؟
علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه‌های دیروز نماز جمعه:

امریکا تنها خونخوار و دزد نیست، بلکه در دنیا بی‌آبرو هم شده است. آمریکاستیزی اصل مقدس انقلاب و تکلیف شرعی همه ماست و باید در تمام ابعاد با غرب مبارزه کنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
اشکنه بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
احسنت به علم الهدی
علی فروغی، مدیر شبکه سه:

از حضور سلبریتی‌های متعهد به انقلاب استقبال می‌کنیم و چهره‌های هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی می‌توانند به رسانه ملی بازگردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
باش تا پشیمان‌شوند
ناشناس
| Romania |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
شماها چی دارید که سلبریتی متعهد هم داشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
خودت باید بروی حاجی
کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی:

در هشت ماه گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته و ۲۶۰ هزار نفر هم مجروح و مصدوم شده‌اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
و همین تعداد یا بیشتر هم بخاطر هوای آلوده کننده
شهرها و دود غلیظ مازوت بسیار خطر ناک سمی و

سرطانزا و بنزین های سمی پتروشیمی هلاک شدند
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور:
در جاده‌ها و شهرها ۵۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم.

این جمله یعنی اینکه؛
میدانیم در کشور 5000 نقطه وجود دارد که غیر استاندارد هستند و تا وقتیکه اشکالشان رفع نشود، بدون توقف موجب تصادف و مرگ آدمها میشود!

وقتی نسبت به این مشکل بزرگ آگاه شدیم، میفهمیم که ابتدا باید تمام منابع کشور را برای رفع آن بکار ببریم.
چرا این حساسیت نسبت به کشته شدن هر روز، هر ماه و هرسال هموطنان خودمان وجود ندارد؟!
چند نماینده و چند وزیر و معاون‌وزیر و مدیر‌کل و ... آمده‌اند و رفته‌اند ولی این نقاط حادثه‌خیز همچنان قاتل مردم هستند؟
حالا به این عادت کرده ایم که هر بار کشتی های باری بین المللی که نه متعلق به اسرائیل هستند و نه مبداء یا مقصدشان اسرائیل است، کشتی های اسرائیلی قلمداد شوند.

ولی در این یادداشت «کارشناس جهان عرب» نکته جالب این بود که ایشان یک تنه کشف کرد که این کشتی ها «حامل سلاح برای رژیم صهیونیست» بودند و از این جالب تر این که دقیقاً سه سطر بعد یک پله بالاتر رفت و مشخص کرد که حامل «سلاح کشتار جمعی» بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
باید به این هم عادت کنید که مثل دیگر موارد، از فردا این کشفیات هم به عنوان خبرهای مؤثق مورد استناد سایر برادران «ارزشی» قرار خواهد گرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
اصلا شما فرض کنید این کشتی حامل آرد گندم بوده وقتی اسرائیل نانوایی های غزه و مخازن آب را منهدم می کند نابود ساختن ای کشتی ها یک هدف مشروع و انسانی می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
آخه غزه که آب و برق گاز و انترنت و شغل آن از اسراییل فراهم می شود چرا باید دست به جنگ بزند
سایت گلوبال‌نیوز کانادا روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد دومین مقام دولتی جمهوری اسلامی که با تشکیل پرونده در مسیر اخراج از خاک کانادا قرار گرفته، مجید ایرانمنش است که پیش از اقامت در تورنتو، در سمت‌های مختلف مدیریتی جمهوری اسلامی مشغول به کار بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
بهرحال بهتر است در همین بهشتی که برای مردم ساخته اند زندگی کنند
احسان خاندوزی،‌ وزیر اقتصاد:

امیدواریم روزی با این رویای تحقق یافته سر بر بالین بگذاریم که مطمئن باشیم تمام گروه‌های نیازمند با دستیابی به حداقل‌ها نیاز روزانه خود را تامین کنند و گرسنه سر بر بالین نگذارند.
برخی افراد در کشور توانایی خرید سه نان را هم ندارند!
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
اگر اینجا کشور "اتیوپی" بود، این آرزوی خوب و برازنده‌ای بود. ولی حواستان باشد که اینجا ایران است با منابع سرشار نظیر نفت، گاز، مس، آهن و ...
پس آرزوی برازنده این استکه:
امیدوارم روزی برسد که آدمهای باکفایت در مناسب حکومتی قرار بگیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
حالا وایسا اخرشو ببین .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
تا شما هستید تحریمها هست و تا تحریمها هست این حرفها آرزویی بیش نیست
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش:

وزارت آموزش‌وپرورش ۲۰۰ هزار معلم نیاز داشت که برای جبران کمبود معلم امسال ۷۰ هزار نفر جذب شدند که در میانشان ۵۸۰۰ نیروی جهادی و ۱۳۰۰ مربی قرآن بودند. ۲۵ هزار طلبه نیز برای حضور در مدارس جذب آموزش‌وپرورش شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
به جای فیزیک و شیمی و ریاضی، توضیح المسایل بخوانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
اخرشو داشته باش .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
قاجار مکتبها را بست و دارالفون را برپا کرد !!!!
مجید نوری، پسر حمید نوری که در سوئد به حبس ابد محکوم شده، با اشاره به احتمال صدور رای دادگاه تجدیدنظر، ابراز امیدواری کرد که سوئدی‌ها اشتباه خود را جبران کنند.
او گفت که دادگاه پدرم نمایشی و شوآف بود و در سکوت رسانه‌ها، عدالت در حال ذبح است!
وقتی از فتح الفتوح طوفی الاقصی میگید و بعدش روز شمار نابودی اسراییل میگذارید یاد عملیات ولفجر 8 خودمان در جنگ میفتم، آنجا هم بعد از مدتها عراق را غافلگیر و پیروزی خوبی بدست آوردیم بعدش فکر کردیم دیگه سوراخ دشمن را پیدا کردیم و آمدیم در کربلای 4 همان کا را بکنیم که دیدید چه شد. آیا آنهایی که فرمان آن عملیات را دادن فکر این همه جنایت بعد از را کرده بودن؟ یا فکر کرده بودن با یه عملیات موفق دیگه کار تمام است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
اینبار اگر دنیا امدیم احتیاط میکنیم .ببخشید
این کارشناس آرمان ملی زد روی دست آن کارشناس ماهواره ای صد و هشتاد و دو مرکاوایی شبکه الجزیره.

بعد از این یادمان خواهد بود که:

- تنگه باب‌المندب بخشی از قلمرو دریایی یمن است.

- تعداد کشتی های توقیف شده توسط حوتی ها یکی نبوده و چندین کشتی توقیف شده اند.

- این کشتی ها حامل سلاح های کشتار جمعی و حتی سلاح شیمیایی برای اسرائیل بوده اند

- توقیف این سلاح ها باعث کاهش توان تهاجمی ارتش اسرائیل شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
حالا برو خدا را شکر کن که نگفته کشتی حامل بمب های اتمی بوده و الان کودکان یمنی دارند با این بمب ها دستش ده و هفت سنگ بازی می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
حیف که توضیح نداد این کشتی های حامل سلاح که قاعدتاً باید از آمریکا یا اروپا به مقصد اسرائیل فرستاده شده باشند چرا به جای عبور از دریای مدیترانه، کره زمین را دور زده اند و از دریای سرخ عبور میکنند.

اگر این را هم توضیح می داد دیگر مو لای درز تحلیل هایش نمی رفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
خوب دیگه جنگه ، اسرائیل که از همه هیکلش داره دروغ می باره حالا از این طرف هم یک مقدار جنگ رسانه ای ایراد نداره
واژه گزینی جالبی بود این اقتصاد بالماسکه ای، ولی اینها به شرطی ست که چند نفر مثل امیرکبیر د راس امور باشند، افرادی که در باندهای رانتی نبوده باشند، الان حتی اجازه نمی دهند که فردی خارج از گروه بندی‌های سیاسی صرفا بر اساس شایستگی ها، پست بالا بگیرد، ممکن بود که اصلاح‌طلبان به خاطر دیدگاه‌های مدرن تر و مشارکت پذیرتر کمی بهتر از گروه فعلی باشند ولی مطمئنا آنها هم سقف شیشه ای داشته و دارند، هر کسی را راه نمی دهند به جمع معدود مرکزی خود، بله مشکل اصلی این ات که احزاب سیاسی در این هویت ملی و کار برای منافع ملی دا از دست داده اند بیشتر بر اساس منافع گروهی عمل می کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
دست بکشید از شخصیت گزینی .جامعه باید به تعالی جمعی برسه
احمق ترین آدم های جهان همین تروریست های گروهک های مختلف هستن داعش و القاعده و جیش ... دنیا و آخرتشونو توی دستای شیطانی آمریکا به باد میدن. خدا وکیل چقدر یه انسان میتونه احمق باشه جای تعجبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
حمله راسک کار اسرائیل بود خواست یک چشمه نشان بدهد که ماهم هستیم .جیش العدل بازیچه اسرائیل است و اموزش دید موساد و طوری وانمود میشود که که کار امریکا است البته امریکاییها از مراتب ان مطلع هستند
ناشناس
| Romania |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
۱۱:۲۳
قبلاً می گفتید کار وهابی های عربستانیه
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم

*****
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
*****

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
غربگدا جدیدا آیه می بینه وحشت میکنه این نشان از فاسد شدنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
قدیمها مردم تسبیح می گرفتند ذکر و صلوات میفرستادن جدیدا موبایل دست میگیرند صلوات کامنت میکنن
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
تقریبا تمام اختلاسگران با صلوات و یاحسن و یاعلی و یاالله خود را به جایگاهی رساندند که بتوانند فساد کنند. حالا شما با یاالله میخواهی از دست آنها خلاص شوی؟!
همین الان داره فساد کلانی در واردات برنج و رانت عظیم با دلار 28500 تومانی صورت می گیره در صورتی که برنج کشاورز دستش مانده؟
بروید ببینید کی رانت گرفته و کی ارز داده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
برنج کشاورز رو دستش مانده؟ کجا برنج رو دست،کسی مونده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
کجا بریم حاجی داریم میبینیم نیازی نیست بریم اینور انور .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
عمو برنج دست کشاورز نمونده دست دلال مونده که سلف خری کرده حالا قیمت خرکی گذاشته 35تومن خرید ه 200تومن میفروشه
شما که ادعا کرده بودید مرزها با پهپاد و فناوری مجهز رصد میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
داش، تو مرز امریکا با مکزیک هم که پر تکنولوژی هست بازم امریکا نمیتونه جلو قاچاق اجناس و ادم رو بگیره اینجا که مرز شرقی ایرانه... ـ
ناشناس
| Romania |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
منظورشون رصد حجاب بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
چرا پشتیبانی دیر رسید
آیا نمیشود با این پول های اختلاس مرز ایران وپاکستان را بست. تا جوانان این مرز وبوم پرپر نشوند. خدا لعنت کند هرچه تروریست را...
آیا این گزاره درست است:
علیرغم وقوع اتفاق ناگوارِ حمله به مقر انتظامی در راسک، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور در شرایط ایده‌آل خود قرار دارند و ضعف یا قصوری در کارشناسان موضوع جیش العدل، و ضرورتی برای صدور دستور پیگیری ماجرا از این منظر وجود ندارد.

تروریست ها لحظاتی قبل از حمله، مثل علف هرز در زمین حوالی پاسگاه روئیدند و ...
بالاخره آموزش از راه دور در یمن و تامین مالی جواب داد
همین دزدی اخیر را اگر در سیستان و بلوچستان هزینه می کردند اینقدر نارضایتی ایجاد نمی شد و این اتفاقات نمی افتاد .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
اگر یک اختلاس کم بشه - مشکلات ما خیلی زیاد حل میشه
برای مرزهای شرقی بهترین حالت کشیدن دیوار در طول کل مرز از شمال شرق تا جنوب شرق است، مثل دیوار چین. بدین ترتیب برای همیشه از شر مهاجران افغانی ، طالبان و تروریست ها راحت می شویم و گرنه همین وضعیت باقی می ماند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست