بازدید 4441

جمهوری آذربایجان: احتمال توافق با ارمنستان زیاد است

پس از چند دهه کشمکش، مقام‌های جمهوری آذربایجان می‌گویند که طرحی را به ارمنستان ارائه داده‌اند که احتمال توافق بین دو کشور را زیاد می‌کند.
کد خبر: ۱۲۱۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶ 28 December 2023

 

به گزارش تابناک، مقام‌های جمهوری آذربایجان می‌گویند که به توافق صلح با ارمنستان برای پایان دادن به درگیری‌های چنددهه‌ای نزدیک شده‌اند.

نماینده رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان الچین امیربکوف امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» گفته است باکو پیش‌نویس توافق صلح که بر پایه پنج اصل اساسی قرار داده شده را برای ایروان ارسال کرده و منتظر واکنش آن‌ها هستند.

معاون رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تصریح کرد: «ما به یک تمرین نتیجه‌محور نیاز داریم».

طبق گفته امیربکوف، پنج اصلی را که باکو به ایروان ارائه کرده شامل موارد زیر می‌شود:

۱) احترام متقابل برای تمامیت ارضی، حاکمیت و عدم تجاوز به مرزهای شناخته شده بین‌المللی.

۲) کنار گذاشتن هرگونه ادعای ارضی نسبت به یکدیگر، در حال حاضر و در آینده.

۳)کنار گذاشتن هرگونه اعمال مغایر با منشور سازمان ملل همچون استفاده از زور یا تهدید به استفاده از زور .

۴) تعیین حدود مرزهای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان.

۵) افتتاح مسیرهای ارتباطی و ارتباط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان.

طبق گفته معاون علی‌اف (رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان)، باکو خواهان نوعی مکانیسم حل اختلاف برای توافق صلح با ارمنستان است به این مفهوم که بندی در توافق وارد شود که مربوط به تشکیل کمسیون روابط دوجانبه باشد تا تمامی سوء تفاهمات و اختلاف نظرات بین دو طرف را مورد رسیدگی قرار دهد.

نماینده رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با بیان این موارد تصریح کرد که به طور کلی باکو و ایروان فاصله چندانی با توافق صلح ندارند.

در سال ۲۰۲۲، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، گفت‌وگو برای برقراری صلح در آینده را آغاز کردند و در پایان می امسال، نخست‌وزیر ارمنستان نیکل پاشینیان تصریح کرد که ایروان آماده به رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری آذربایجان در مرزهای شوروی سابق است که قره‌باغ کوهستانی را نیز شامل می‌شد.

در ماه سپتامبر، رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین حاکمیت باکو بر قره باغ را به رسمیت شناخته است و پس از آن رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف تصریح کرد که در صورتیکه ایروان موضع خود را تغییر ندهد، قبل از پایان امسال، توافق صلح بین دو کشور به امضا درمی آید.

منبع: فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست