بازدید 6987
بانک‌ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند

اتمام‌حجت بانک مرکزی با بانک‌ها؛ بساط ایجاد سفته‌بازی و افزایش قیمت طلا و سکه را جمع کنید

این اقدام موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر، اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۱۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹ 15 January 2024

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی اعلام کرد: اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از أخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

اتمام‌حجت بانک مرکزی با بانک ها؛ بساط ایجاد سفته‌بازی و افزایش قیمت طلا و سکه را جمع کنید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بانک مرکزی با صدور بخشنامه شماره ۲۶۰۷۸۵‏/۰۲ به تاریخ ۲۴/۱۰/۱۴۰۲ خطاب به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری تاکید کرد: مؤسسات اعتباری مجازند وفق بند (۷‏-۳) مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی مصوب جلسه مورخ ۲۷‏/۱۰‏/۱۳۹۰ شورای محترم پول و اعتبار، اقدام به «قبول و نگاهداری اشیای گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان» نمایند. لیکن اخیراً برخی مؤسسات اعتباری با استناد به آن و بر خلاف روال و قواعد متعارف اجاره صندوق امانات، در لوای ارایه خدمات دریافت و نگهداری اشیای گرانبهای اشخاص، مبادرت به اخذ مسکوکات طلا و شمش طلا از مشتریان کرده و در قبال تأییدیه‌ای که در این رابطه صادر می‌کنند، موجبات صدور گواهی برای شخص امانت دهنده با استفاده از سازوکار‌های بورس کالا را فراهم می‌کنند که قابلیت معامله دارد.

بدیهی است این اقدام موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید و از سوی دیگر، اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.

بانک مرکزی تاکید کرده است: از تاریخ ابلاغ این بخشنامه أخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از أخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر می‌باشد؛ لذا مقتضی است به قید فوریت، هرگونه طرحی که واجد مشخصات و مختصات فوق در آن مؤسسه اعتباری، در حال اجراست متوقف شده و با فراخوان مناسب، نسبت به استرداد تمامی مسکوکات و شمش‌های طلای اخذ شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام گردد.

یادآور می‌شود، این بانک به استناد اختیارات خود مقرر در قوانین بالادستی به ویژه قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای انتظام‌بخشی و تسهیل مبادلات طلا، تدابیر خاصی را در این رابطه از طریق سازوکار مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دستور کار دارد که متعاقباً جزییات آن اعلام خواهد شد.

با توجه به مراتب مذکور، مقتضی است مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏/۵‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامی واحد‌های ذیربط آن بانک‏‏‏/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آید. ‏

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۸
مدیران تمام بانکها با موافقت و پذیرش بانک مرکزی انتخاب و با تایید نهادهای اطلاعاتی به این سمت گمارده شده اند. تمام بانک تحت پایش 24 ساعته بانک مرکزی قرار داشته و از یک دو سال قبل یک روحانی در هر بانک برای نظارت بر امور تعیین شده است.

حال بانک مرکزی می خواهد چه کار کند؟ منصوبان خودش را جریمه یا توبیخ کند؟!!!!
طوری اطلاعیه می دهد که انگار غریبه هستند!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
خلیل محبت‌خواه،مدیرعامل شرکت «عمران پردیس» در گفتگو با خبرگزاری تسنیم:

در چرایی تعلل در ساخت «مسکن مهر» در این منطقه گفته است که پیمانکاران به جای ساخت پروژه‌ها با پول متقاضیان مسکن مهر خانه و خودرو خریدند.
ناشناس
| France |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
شکر سهمیه ای شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
گوشت کیلویی ۶۰۰۰۰۰ تومان
هرکس ادعا کند این شرایط را کنترل می کند یک ......
اساس کار یک بانک در دریافت و پرداخت سود یا همان ربا است.
بدون ربا بانکداری معنی ندارد.
تمام بانکها یا دولتی هستند یا وابسته به مراکز قدرت.
کافی است که سرچ در اینترنت در مورد سهامداران بانکهای به ظاهر خصوصی انجام دهید تا متوجه موضوع شوید!
در صدر اسلام نه بانک بوده، نه بورس و سفته و چک و برات و........

بانک یک پدیده جدید است که اصول علم اقتصاد بر آن حکم فرما است.
وام های کم بهره که انواع مختلف به خودی ها پرداخت می شود، اساس فساد و رانت است.

با این نرخ واقعی تورم بالای 100% پرداخت وام 18% به خودی ها و حتی مردم عادی، سودی برابر با حداقل 82% برای آنها به ارمغان می آورد.

تازه طلبکار و شکایت هم می کنند که بانکها از مردم ربا می گیرند!!!

برای همین موضوع ساده است که بانکها ورشکسته هستند.
بسیار مناسب بود اگر بانکها مثل بانک کارگشایی برای دادن وام از رهن طلا استفاده میکردند و این بساط اعتبارسنج و ضامنهای چک و سفته برچیده میشد فقیر و غنی به میزان طلای خود وام میگرفتند و منافع مشتری و بانک صد در صد تضمین میشد علاوه بر این بساط شرکتهای وام فروشی هم جمع میشد ...
آمار داده اند،
90% ثروت مملکت در جیب 0.1 % افراد مملکت است.

آیا زیر نظر قرار دادن و وارسی اموال و حسابرسی این تعداد آدم کار خیلی مشکلی است؟ چرا انجام نمی شود؟
بانکها در این مملکت مراکز خدماتی و اقتصادی در خدمت کشور، نیستند.

بانکها مراکز جمع آوری پول های مردم و به کار اندازی آنها در راههای غیر مولد، دلالی و مضر به حال مملکت و مردم هستند.
وقتی طبق گفته خودمسئولان بانک مرکزی تورم 46 درصداست وسودبانکی 22 درصد مگرکسی دیوانه است پولش را دربانک سپرده گذاری کند.تازه 46 درصاعلامی واقعی نیست چون ازپارسال قیمتها3برابرشده اند. بهتراست بانک مرکزی از جایگاه فرماندهی پادگانی بربانکها به جایگاه اصلی خودیعنی سیاستگذاری کلی ونظارت کلی بربانکها بازگردد وبا برداشتن محدودیتهای اعنالی بربانکها که مغایرت صریح با اصول اقصاد دارد اجازه دهد بانکها با جذب سرمایه های مردم جلوی سرازیرشدن آن به بازاردلالی وسفته بازی رابگیرد.
واي خدايا اقاي ريس بانك مركزي ما ترسيديم
با درود
واقعا دست مریزاد کرک پر همه بانکها ریخت.
من به عنوان مدیرعامل بانک....... به سفته بازی ادامه میدم بانک مرکزی چیکار میخواد بکنه؟
خود این تهدیدات پادگانی بیانگر بحرانی نهفته و فنر فشرده شده طلاست که در حال انفجار است. این بابا فکر می کند مثلا بورس است که با خیانت چهار سال اندوخته ودارایی مردم را دود کنند.
این گفته نوعی علامت برای اهل فن و اهل تحلیل است تازه باید بفکر خرید طلا شد.
سه مرکز قساد در کشور وجود دارد که اگر جمع شوند ....
1- بانکهای خصوصی
2- صرافیها
3- بنگاه های به اصطلاح مشاور املاک
واخیرا هم پدیده ای به نام صندوق های قرض الحسنه به مقدار زیاد در بانک مرکزی درحال شکلگیری است که در آینده نزدیک منبع فساد دیگری رقم خواهد خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
ساده انگارانه و عوامانه فرمودید. مشکل دولت (وزارت اقتصاد و دارایی) ناتوانی در سیستم مالیاتی است و اینکه مردم به بانک مرکزی اعتماد خودشان را از دست دادند. پس راهی جز چاپ پول نیست تنها راه پول چاپ نکردن و جلوگبری از تورم، اصلاح عمیق سیاستهای
اقتصادی و اخذ مالیات عادلانه هست که نیاز به کار جهادی و فداکاری ملی داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
دولت باید هزینه‌هایش را کاهش دهد. بیشتر هزینه‌های دولت هزینه‌های جاری هستند و الان تنها هنر دولت اینه که حقوق کارمندانش را می دهد و اصولا برای بقا می جنگد. در این حالت افزایش مالیات یعنی گرفتن پول از افرادی که در بازار رقابتی بیرون کار می کنند و دادن ان به کارمندی که کارش درامدی برای دولت ندارد.
سلام تابی جون
ولی بانک مرکزی ما محل اصلی سفته بازی ، افزایش نرخ ارز ، افزایش تورم است .
بساط بانک مرکزی که چه موقع جمع میشود؟؟؟
من حاضرم بدون دریافت حقوق بطورمجانی رئیس کل بانک مرکزی بشوم. دیدزدن تهران از طبقه بالای خوشگلترین ساختمان ایران خیلی کیف داره.خوش بحال فرزین
محدودیت تراکنشهای بانکی به بهانه پولشویی خودبه تنهایی هوش وفراست مسئولان بانک مرکزی رامیرساند. مثلا در حالیکه امکان سواستفاده ازکارت بکارت نسبت به کارتخوان بسیارکمتراست سقف کارتخوان را 50 میلیون وسقف کارت بکارت را 10 میلیون تعیین کرده اند. همین یک مورد کافی است بدانیم چه نوابغی که امثال انیشتن پیش آنها چیزی نیستند دربانک مرکری جلوس کرده اند.
وقتی بانک مرکزی به شرکتهای تامین سرمایه تحت تملک بانکها مجوز صندوق های سرمایه گذاری طلا را می دهد و آنها هم بخاطر افزایش قیمت این صندوق ها بازارسازی می کنند چگونه می خواهند جلوی افزایش قیمت طلا و سکه را بگیرند
مراجع تقلیددر زمان اقای روحانی بیانیه میدادن بانکداری اسلامی ربوی میباشد ولی در زمان اقای رئیسی از حالت ربوی درامده و اسلامی شده بالطبع بیانیه ای صادر نمیشودو مردم با پوست استخوان مزه بانکداری اسلامی را درک کردند
فرزین مرد خوبیه باید قدرش رو بدونیم هم سوادش رو داره هم انسان شریفی به نظر میرسه
تا بانک مرکزی اینگونه فکر می کند که بانکها را می شود با تهدید کنترل کرد بجایی نمی رسد . ساختار بانکها سالها با زد و بند و فساد شکل گرفته .
بانک نیست که این چنین می کند بلکه ماسون های قدرت موازی هستند که این چنین ربا خواری و پولشوئی می کنند به اسم بانک باقی اقتصاد ملت مردم کسب کار یا تردمیل یا برگشت به عقب افتادن روی تردمیل است برای همین ملت دل بکار نمی‌دهند چون کار کردن و تحصل کردن
عین بردگی است
من برادرم طلا فروشی داره.
هر ۶ ماه ۴۰۰ میلیون وام میگیره .میگم چطوری قسطش رو میدی .میگه تورم وام رو مستهلک میکنه.
بعد من تولید کننده از اون بانک به دری میزنم وام نمیتونم بگیرم . حسابم هم گردش داشته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست