بازدید 7505
ششصد و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

وزیر خارجه اوکراین: با بیل می جنگیم!/ فرمانده سابق ناتو: شکست اوکراین در جنگ حتمی است

ششصد و هشتاد و یک روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹ 16 January 2024

وزیر خارجه اوکراین: با بیل می جنگیم!/ فرمانده سابق ناتو: شکست اوکراین در جنگ حتمی است

بین الملل تابناک: ششصد و هشتاد و یک روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مجارستان برای کمک اروپا به اوکراین شرط گذاشت
۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۲۳:۲۵

نخست وزیر مجارستان برای کمک اروپا به اوکراین شرط گذاشت و گفت: بودجه‌های حمایتی این اتحادیه در سال‌های آینده به اقتصاد اروپا آسیب وارد خواهد کرد.

 ویکتور اوربان روز سه‌شنبه پیشنهاد داد که کشورهای اروپایی در صورتی از اوکراین حمایت مالی کنند که ضرری به اروپا نرسد.

وی اظهار داشت: مجارستان حاضر است در صورت اجرای این شرط سهم خود را از بودجه اروپا بپردازد.

اوربان گفت: بودجه ۵۰ میلیارد یورویی برای کمک به اوکراین به مدت چهار سال به اقتصاد اروپا آسیب وارد می‌کند و در این صورت مجارستان از این طرح حمایت نخواهد کرد.

وی افزود: مجارستان تنها در صورتی حاضر به پرداخت سهم خود خواهد بود که از این مسئله اطمینان حاصل شود که هر کشوری بر اساس شاخص‌های اقتصادی سهم خود را بپردازد.

اوربان اظهار داشت: اگر برنامه بوداپست برای تامین مالی کی‌یف خارج از بودجه اتحادیه اروپا رد شود، مجارستان این برنامه‌ را همراهی نخواهد کرد.

هشدار فون‌درلاین به غرب درباره حمایت مالی و نظامی ضعیف از اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۲۲:۴۹

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا امروز (سه‌شنبه) هشدار داد که اگر غرب می‌خواهد اوکراین در جنگ علیه روسیه موفق شود، نباید تامین سلاح و پول برای کی‌یف را متوقف کند.

فون در لاین به رهبران تجاری در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: کی‌یف می‌تواند در این جنگ [روسیه و اوکراین] پیروز شود، اما ما باید به توانمند کردن آنها برای مقاومت ادامه دهیم.

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه از متحدان غربی اوکراین خواست به تحویل تسلیحات و حمایت مالی خود به کی‌یف ادامه دهند.

وی همچنین اظهار داشت: اوکراینی‌ها در سال ۲۰۲۴ و پس از آن به تامین مالی مشهودی نیاز دارند.

فون در لاین افزود: آنها برای دفاع از اوکراین و «بازپس‌گیری خاک قانونی خود» به تامین کافی و مستمر تسلیحات نیاز دارند.

بلومبرگ: زلنسکی مجبور است با اکراه به توصیه جنگی آمریکا عمل کند
۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۲۲:۴۳

یک رسانه آمریکایی در یادداشتی با اشاره به این که کاخ سفید قصد دارد در نشست آتی داووس پیام ضرورت تغییر تاکتیک تهاجمی و دفاعی کی‌یف را به آن منتقل کند، مطرح کرد که رییس جمهور اوکراین با توجه به شرایط فعلی اوکراین ناگزیر از پذیرفتن آن است.

به گزارش ایسنا، «آندریاس کلوث» ستون‌نویس خبرگزاری بلومبرگ در یادداشتی درباره حمایت‌های آمریکا از کی‌یف در جنگ اوکراین آورده است که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است در دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس پیامی را از سوی رییسش «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا به او منتقل کند؛ کاخ سفید می‌خواهد اوکراین راهبرد تهاجمی و دفاعی خود در جنگ با روسیه را تغییر دهد.

آندریاس کلوث با این مقدمه در یادداشت خود که در وبگاه بلومبرگ منتشر شده، آورده است: زلنسکی می‌داند چرا این پیام منطقی است، گرچه شنیدن آن یا بیان علنی‌اش به مذاقش خوش نخواهد آمد. بنابراین، او باید به سالیوان بگوید که به بایدن بگوید و به کنگره آمریکا یادآور شود که اوکراین تنها در صورتی که آمریکا و متحدانش برخورداری کی‌یف از امکانات کافی را تضمین کنند، می‌تواند به خوبی، اقدامات دفاعی انجام دهد.

وضعیت مصیبت‌باری در اوکراین، با گذشت تقریبا دو سال از جنگ «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه علیه اوکراین در جریان است و زلنسکی برای حفظ روحیه نیروهایش ضرورت می‌داند انکار کند که این جنگ به بن‌بست رسیده است. فرمانده کل ارتش اوکراین، اخیرا، به این موضوع اقرار کرد.

هدفی که زلنسکی آن را در سال ۲۰۲۲ ارائه کرده بود، طرح صلحی متشکل از ۱۰ ماده است. این طرح شامل خروج کامل روسیه از اوکراین، بازگرداندن کودکان اوکراینی توسط مسکو، برگزاری روند دادرسی برای آنچه «جنایات جنگی روسیه» می‌خواند و موارد دیگر است. این برنامه، پیشتر در داووس توسط ۸۳ کشور مورد بحث قرار گرفت اما روسیه دعوت نداشت و چین هم در این نشست شرکت نکرد. بنابراین، برای همه روشن است که این یک بن‌بست است.

در ادامه این مطلب آمده است: خط مقدم بی‌حرکت روایتگر داستان دیگری است. ضدحملات اوکراین شکست خورده است. این باعث دل‌سردی واشنگتن شده است که از کی‌یف خواسته بود تاکتیک‌های متفاوتی را به کار ببندد. روس‌ها به خوبی سنگربندی کرده‌اند و اوکراینی‌ها سربازان زیادی را  از دست داده‌ و مهمات زیادی را، به‌ویژه برای دفاع هوایی در برابر حملات موشکی بی‌امان روس‌ها مصرف کرده‌اند. حمله همواره سخت‌تر از دفاع بوده است اما حالا، ممکن است برای اوکراین محال باشد.

پوتین به مزایای اقدامات دفاعی پی برده است؛ او عملا، به ارتش خود دستور داده است عملیات تازه برای تصرف را متوقف کرده و زمین‌هایی را حفظ کنند که پیشتر تصرف کرده‌اند. این از نظر راهبردی نیز برای او منطقی است. پوتین سال ۲۰۲۴ را با صبر کردن برای اتمام انتخابات آمریکا در نوامبر سر خواهد کرد تا «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین آمریکا دوباره به کاخ سفید بازگردد و باهم به توافقی در این زمینه دست پیدا کنند.

در این میان، پوتین جامعه روسیه را به سمت اقتصاد جنگی برده است. کرملین ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۲۴ صرف ارتش خود خواهد کرد که برای اولین بار از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، از هزینه‌های اجتماعی فراتر می‌رود. کارخانه‌های روسیه در حال تولید انبوه فشنگ و بمب هستند و شرکای آن از جمله کره‌شمالی مقادیر بیشتری از آن‌ها را در اختیار مسکو می‌گذارند.

اوکراین از منابع کمتری برخوردار است. در سال گذشته، کمک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای را از آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و دیگر متحدان غربی دریافت کرد. اما اشتیاق آن‌ها در حال رنگ باختن است. کمک مالی اضافی آمریکا و اروپا که به طور مشترک ۱۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد، هنوز تایید نشده است. در مجلس نمایندگان آمریکا، حامیان ترامپ به منظور جامه عمل پوشاندن به توهماتشان درباره دیوار مرزی مانع تخصیص این پول‌ها شده‌اند. مانع موجود در اروپا هم «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان و پوتین، رفیق ترامپ است. مسلما، اوکراین باید تولیدات داخلی مهمات را افزایش دهد اما این موضوع با وجود پرواز موشک‌های روسیه بر فراز کارخانه‌های آن فقط در صحبت آسان به نظر می‌رسد.

در این شرایط، زلنسکی حق دارد که درخواست‌های مکرر غرب برای یک آتش‌بس را رد کند. روسیه از این وقفه برای تامین تسلیحات و مهمات جدید و بیشتر به منظور ازسرگیری حمله تمام‌عیار علیه جامعه اوکراین استفاده خواهد کرد. اما اوکراین، ممکن است در مدت همین آتش‌بس، پول و تسلیحات بیشتری دریافت نکند. بنابراین،‌ آتش‌بس در موقعیت کنونی، ممکن است بعدا به معنای تسلیم باشد.

موضوع بهت‌آور در این باره، پی بردن به این است که غرب همین حالا هم چه خیانت بدی به کی‌یف کرده است. مسلما، کل غرب منظور نیست، بلکه آن کسانی که بر اثر موضع پوتین سردرگم شده‌اند یا صرفا، اولویت‌های دیگری دارند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا که شعار «آمریکا را دوباره باعظمت کنیم» سر می‌دهند یا  اوربان در اروپا به دسته آخر تعلق دارند. بدگمانی آن‌ها تاریخ‌ساز خواهد شد.

نگارنده در بخش پایانی این یادداشت آورده است: «بنابراین، زلنسکی باید در گوش سالیوان چیزی را زمزمه کند که هر دو آن‌ها بر آن واقفند؛ بله حتما، در حالی که روس‌ها با پهپادها به ما هجوم می‌آورند، ورود به زمین‌های پر از مین و استحکامات خندقی با تانک‌های غربی آبرامز، لئوپارد و چلنجر را متوقف می‌کنیم. ما از این کار دست می‌کشیم چون منطقی نیست. ما در عوض، سعی می‌کنیم به داشته‌هایمان اتکا کنیم، حتی اگر هم‌میهنانمان در اوکراین اشغالی فکر کنند آن‌ها را با اربابان روسشان تنها می‌گذاریم. این کار را می‌کنیم چون زمان باید به نفع ما بگذرد، نه به نفع پوتین. اما می‌توانیم اگر شما در آمریکا و اروپا به عرضه پهپاد، موشک، گلوله و تجهیزات ساخت سنگرهای غیرقابل نفوذ ادامه دهید، از جبهه خود دفاع کنیم.»

زلنسکی و سالیوان درک می‌کنند که بایدن حتی با وجود تلاش برای مدیریت کردن جنگی دیگر در «خاورمیانه»، تنش‌ها در شرق آسیا و منجنیقی در داخل به نام ترامپ، باید این حمایت را حفظ کند. امسال در نشست داووس، حداقل درباره اوکراین نمی‌توان جز تلاش برای حفظ روحیه، چندان انتظار خوش‌بینی داشت.

ریشی سوناک : فعالیت پوتین در اوکراین متوقف نمی شود
۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۲۱:۵۱

 «ریشی سوناک» نخست وزیر بریتانیا، بر ضرورت تداوم حمایت از اوکراین تاکید کرده است چرا که معتقد است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در صورت موفقیت بیشتر به سمت دیگر مناطق اروپایی پیش‌روی خواهد کرد.

اظهارات هشدار آمیز سوناک در باب فعالیت های جنگی روسیه در حالی مطرح شد که وی در پارلمان انگلیس مشغول سخنرانی بود. وی در صحبت‌هایش بر این موضوع تاکید کرد که علیرغم سایر درگیری‌های شکل گرفته در جهان، بریتانیا از کمک به همه کسانی که با روسیه می‌جنگند، به هیچ عنوان دست نخواهد کشید.

پیشتر سوناک در تاریخ ۱۲ ژانویه به منظور گفتگو با « ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و سخنرانی در پارلمان کی‌یف وارد این کشور شد. او همچنین از اقدام برای ارائه یک بسته کمک نظامی ۲.۵ میلیارد پوندی(۳ میلیارد دلار آمریکا)جهت کمک به اوکراین خبر داد.

سوناک عنوان کرد: ما امروز، فردا و تا زمانی که جنگ طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم ماند. نخست وزیر بریتانیا سپس در اظهاراتی ضمن اشاره به تهدید روسیه برای تمام کشورهای اروپایی دیگر گفت: اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، فعالیتش به این کشور ختم نمی شود و این موضوع بازیگران شرور را جسورتر خواهد کرد.

سوناک امنیت اوکراین را امنیت بریتانیا دانست و افزود که این کشور در حال ایجاد همکاری جدیدی با اوکراین است که برای ۱۰۰ سال و حتی مدت زمان بیشتری طراحی شده است. وی در این سخنرانی چندین بار از اصطلاح «تعهدات امنیتی» بریتانیا به اوکراین استفاده کرد و هرگز واژه «تضمین های امنیتی» را به کار نبرد.

بوداپست اولین کشوری بود که عبارت «تضمین امنیتی» را برای اوکراین به کار برد. اصطلاحی جنجال آمیز که به موجب آن مجارستان عنوان کرده بود جهت حل و فصل مناقشه اوکراین، کشورهای غربی باید تضمین های امنیتی به روسیه دهد و به واسطه این ضمانت‌ها اوکراین را در ناتو نپذیرند.

پیشنهاد بیلیِ دومای روسیه به وزیر خارجه اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۲۱:۵۰

جدیدترین اظهارات وزیر خارجه اوکراین دیمیترو کولبا در خصوص جنگ با روسیه به وسیله بیل واکنش روسیه را به همراه داشته است.

عضو کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه از شهر «سواستوپول» دیمیتری بلیک امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» تصریح کرد: «فکر می‌کنم اوکراینی‌ها از عقل سلیم برخوردارند و متوجه هستند که به چه دلیل باید متحد شوند...آن‌ها یک بیل برای کولبا می‌فرستند تا با آن بجنگد و او (کولبا) گودالی برای خود حفر می‌کند و برای دفاع از خود در مقابل خشم مردم آماده می‌شود».

فرمانده سابق ناتو: شکست اوکراین در جنگ حتمی است

«فیلیپ بریدلاو» فرمانده آمریکایی سابق ناتو می‌گوید اگر غرب از حمایتش از کشور اوکراین دست بردارد، روسیه می‌تواند اوکراین را شکست دهد.

به گزارش «نیوزویک»، بریدلاو که از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۶ فرمانده ارشد ناتو بود، عنوان کرده است اگر غرب اوکراین را در جنگ با روسیه رها کند، ده‌ها هزار اوکراینی دیگر تحت تاثیر این جنگ بدون حمایت‌های کشورهای غربی خواهند مرد و شکست اوکراین حتمی خواهد شد.

وی عنوان کرده است: اگر غرب اوکراین را رها کند، این کشور با قدرت به جنگ با روسیه ادامه خواهد داد اما ده‌ها هزار اوکراینی دیگر تحت تاثیر این جنگ خواهند مرد و در نهایت روسیه تمام خاک اوکراین را برای یک بار دیگر تصرف کرده و این کشور دوباره دست‌نشانده روسیه خواهد شد.

این فرمانده سابق ناتو پیشتر هم در جریان اظهاراتی در رابطه با جنگ میان روسیه و اوکراین عنوان کرده بود که روسیه در این جنگ پیروز خواهد شد چرا که نیروهای بیشتر دارد و از عمق راهبردی بهتری برخوردار است. وی سپس با اشاره به پیروزی نهایی روسیه در این جنگ عنوان کرد که جنگ میان اوکراین و روسیه دقیقا همانطوری که سیاستگذاران غربی می خواهند و می‌خواستند پایان یابد، پایان خواهد یافت.

اظهارات بریدلاو در حالی مطرح می‌شود که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا مانع از حمایت‌های بیشتر دولت بایدن از این کشور شده‌اند و در همین راستا، در ماه دسامبر سال گذشته، لایحه مربوط به ارائه هزینه‌های اضطراری را که در راستای ارائه کمک‌های اضافی به اوکراین بود، مسدود کردند.  

با این حال، بایدن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در ماه دسامبر عنوان کرد تا زمانی که بتواند به تامین تسلیحاتی و تجهیزات حیاتی اوکراین ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه اوکراین: با بیل می جنگیم!

 «با بیل می‌جنگیم!» این‌ها اظهارات وزیر خارجه اوکراین دیمیترو کولبا است که از کنگره آمریکا برای تأیید بودجه بیشتر برای اوکراین ناامید شده است.
 
وزیر خارجه اوکراین امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه‌ای مفصل با شبکه آمریکایی «ای بی سی نیوز» گفت که زمان برای کنگره به منظور تصویب لایحه تخصیص بودجه برای افزایش کمک نظامی به اوکراین «رو به اتمام است».

وی با تأکید بر لزوم ادامه جنگ با روسیه گفت: «حتی اگر تسلیحات ما تمام شود، با بیل می‌جنگیم زیرا موجودیت کشور اوکراین در معرض خطر قرار دارد».

کولبا با این‌حال با تأکید بر لزوم حمایت غرب به خصوص آمریکا از کی‌یف تصریحکرد که پول بیشتر برای اوکراین می‌تواند به جلوگیری از تقابل مستقیم بین ناتو و روسیه جلوگیری کند زیرا در آن شرایط آمریکا مجبور خواهد شد مداخله کند.

هفته پیش، پایگاه خبری «هیل» گزارش داد که سران کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه دولت فدرال این کشور برای سال جدید میلادی به توافق رسیدند اما شامل منابع مالی جهت کمک به اوکراین نیست.

کولبا خطاب به غرب و آمریکا تأکید کرد: «هزینه حمایت از اوکراین در حال حاضر هرچه قدر باشد، بهای رفع آشفتگی در جهان در صورت شکست اوکراین، بالا و بسیار بالاتر خواهد بود».

وی با اشاره به این‌که غرب موظف به مقابله با روسیه است، ادامه داد: «اگر غرب نتواند روسیه را در اوکراین متوقف کند، چه کسی قادر به متوقف کردن این کشور در دیگر نقاط جهان خواهد بود؟»

در هفته‌های اخیر، ارتش روسیه پیشروی‌هایی را در مناطقی از شرق اوکراین و در اطراف شهر «آودیفکا» در منطقه «دونتسک» داشته است. با این‌حال اوکراین تلاش می‌کند تا دستاوردهای روسیه را کم اهمیت جلوه دهد.

کولبا در مصاحبه خود گفت که این موفقیت‌های «حداقلی» روسیه با «بهای بسیار سنگینی» برای این کشور همراه بوده است و گزارش‌ها مبنی بر برتری روسیه در میدان نبرد را انکار کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
شکست اوکراین شکست استقلال است.
روسوفیل نباشید!
ایران با حملات خود به مقر داعش در عراق و سوریه نشان داد موشک هایش بسیار دقیق، قوی و نقطه زن است.
هر خریداری که بخرد سود بسیاری خواهد کرد.
احتمالا روسیه مستقیم و اوکراین غیر مستقیم همچون گذشته خریداران این نوع موشک ها خواهند بود
اوکراین می خواست با عضویت در ناتو برای خودش امنیت و قدرت بیشتری داشته باشد مثل ما که فکر می کنیم با فعالیت اتمی امنیت بیشتری خواهیم داشت اما ....!
تصمیمات غلط مسیولین یک کشور می لواند باعث نابودی آن شود!
کاش یکی از این موشک هایی که دیشب ایران شلیک کرد رو میزدن به کانادا میخورد تو سر این آی پی کانادا از تحلیل های جفنگش راحت میشدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
در مردم سالاری دینی ما همه ازاد هستند نظرشان را ارایه دهند ولی اگر مطابق نظر ما نباشه با بیل و موشک.... لازم نیست خودتون را معرفی کنید. همه می دانیم چه قلبها و دستهای پاک و منزه ای دارید. دقیقا مانند پوتین
بیل بزنه به کمر این آی پی کانادا
اوکراین غرق در فساد مالی و وطن فروشی و تبدیل مردم خودش به گوشت دم توپ

عاقبت سپردن مملکت به سلبریتی !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
چطور راجع به ایران حق میگی و کامنتت منتشر میشه؟؟
زلنسکی از غربی ها دلقک تر است ، غربی ها از زلنسکی دلقک تر است، آی پی کانادا از هردو اینها دلقک تر
این ولودمیر زلنسکی و آی پی کانادا رو که میبینم یاد ناصرالدین شاه و عزیزالسلطان (ملیجک ثانی) میافتم
وزیر خارجه اوکراین که پاشو تو خط مقدم نگذاشته و بیشتر در اروپا و امریکا وقتشو میگذرونه ادعا میکنه با بیل میتونه بجنگه ، من فکر کنم مردم اوکراین با همون بیل باید بزنن تو سرش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
شما رفتی غزه و یمن؟؟؟؟؟
جریان اسرائیل ۲۵ سال آینده را نمیبینده ؟! :))
امروز با یکی از این اکراینیهای اینجا صحبت میکردم تا دیروز شدیدا ضد روسیه بود فحش پوتین میداد امروز دیدم داره فحش آمریکا غرب میده و میگه کشورمون این یهودی صهیونیسم داغون کرد ما را هم آواره و الان شدیدا پشیمون بود شدیدا تو اکراینیها این تفکر داره همه گیر میشه و براشون سوال شده.
جالبه تابناک حرف مردم رو منتشر نمیکنه بعد این سایبری با آی پی فرانسه رگباری داره مزخرف اسپم میکنه چاپ میشه. ت
تیتر تکراری کسل کننده
عمرا اگر با بیل بجنگید. اینکه کار روسیه غلط بوده بجای خود، ولی الان پشتتون به اروپا و آمریکا و ژاپن و کره و استرالیا و .... گرمه وگرنه حتی با سلاحهای خودتون هم حاضر نبودید جک رو ادامه بدید. حالا ادعای جنگ با بیل میکنید
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی