بازدید 3996

تنش‌ بین روسیه و ارمنستان بالا گرفت

تنش‌های بین روسیه و ارمنستان در روزهای گذشته تشدید شده است.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ 01 February 2024

 
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ارمنستان به‌طور رسمی به دیوان کیفری بین‌المللی پیوست؛ اقدامی که با واکنش روسیه روبرو شده است.

مقامات ارمنستان روز پنج‌شنبه «دوازدهم بهمن ماه» اعلام کردند که این کشور به‌طور رسمی به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) پیوست؛ اقدامی که مسکو، متحد سنتی‌ ایروان، آن را غیردوستانه خوانده است.

این دادگاه مستقر در لاهه در ماه مارس حکم بازداشت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام جنگ در اوکراین و آنچه آن را بازگرداندن غیرقانونی کودکان به روسیه عنوان کرده بود، صادر کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اکنون ایروان موظف است در صورت پا گذاشتن پوتین به خاک خود، او را دستگیر کند، چراکه قوانین این دادگاه بین‌المللی به‌طور رسمی از اول فوریه برای ارمنستان لازم‌الاجرا شده است.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) گفت که ارمنستان زمانی که پارلمان این کشور در ماه اکتبر به تصویب اساسنامه رم دیوان بین‌المللی کیفری رای داد، «تصمیم اشتباهی» گرفت و وزارت امورخارجه روسیه نیز این اقدام را «گامی غیردوستانه» خواند.

ارمنستان در حال حاضر میزبان پایگاه نظامی دائمی روسیه و بخشی از ائتلاف نظامی تحت رهبری مسکو، یعنی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است که متشکل از چندین جمهوری شوروی سابق است.

کشورهای غربی از پیوستن ارمنستان به دیوان کیفری بین‌المللی که مدت‌ها به‌عنوان حیاط خلوت روسیه شناخته می‌شد، استقبال کردند. 

روابط ایروان و مسکو در مدت اخیر و پس از اینکه ارمنستان، روسیه را به عدم حمایت از این کشور در مقابل جمهوری آذربایجان متهم کرده است، تیره‌و‌تار شده است.

منبع: ايسنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست