بازدید 8865
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

اهمیت فعال شدن توانمندی بخش خصوصی در بهره برداری از میادین نفت و گاز مشترک/ دولت باید از تصدی‌گری پرهیز کند

فعال شدن بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور برایمان مزیت‌های بسیاری دارد و زمینه ساز رشد و پیشرفت خواهد بود. بهترین اقدام در جهت توسعه کشور بدون توسل به بودجه، استفاده از ابزار‌های مختلف در راستای افزایش جذابیت و ورود سرمایه بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت و گاز است که با مصوبه ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به این نتیجه خواهیم رسید.
کد خبر: ۱۲۲۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ 28 February 2024

اهمیت فعال شدن توانمندی بخش خصوصی در بهره برداری از میادین نفت و گاز مشترک/ دولت باید از تصدی گری بپرهیزد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی ذخایر و تولید منابع هیدروکربوری ایران نشان می‌دهد که نیاز به توسعه، همچنان امری ضروری است و پتانسیل بسیار خوبی برای حضور بخش خصوصی و متنوع‌سازی الگو‌های واگذاری میادین وجود دارد.

بخش عظیمی از منابع گازی کشور در میادین مشترک قرار دارد؛ جایی که تا کنون نتوانسته ایم به اندازه‌ی کافی از آن‌ها بهره برداری کنیم. در شرایطی که کشور‌های مقابل در حال برداشت حداکثری از منابع هستند، ما از درآمد‌های حاصل از این امر محروم هستیم.

کشور ایران در حال حاضر با حجم ذخیره قابل استحصال نفت و گاز معادل حدود ۳۴۰ میلیارد بشکه، رتبه نخست را در دنیا دارد. طبق آمار وزارت نفت، باقی‌مانده ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال، ۱۵۸ میلیارد بشکه و باقی‌مانده گاز قابل استحصال نیز ۳۲.۶ تریلیون متر مکعب برآورد شده که این حجم ذخیره در ۱۸۹ میدان و ۴۱۰ مخزن نفت و گازی (۱۷۸ مخزن تولیدی) انباشته شده است.

از مجموع میادین نفتی و گازی یاد شده ۸۹ میدان نفتی و گازی مشتمل بر ۲۳۲ مخزن توسعه نیافته بوده و از حدود ۵۵۰۰ افق اکتشافی شناسایی شده حدود ۱۰۰۰ افق اولویت‌دار تاکنون حفاری نشده و گمانه‌زنی‌ها درباره پتانسیل تولید حداقل ۶.۵ میلیون بشکه‌ای نفت خام و ۱.۵ میلیارد مترمکعبی گاز در کشور هنوز پیشرفتی نداشته است.

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در ادامه در خصوص مصوبه‌ برنامه هفتم توسعه مبنی بر مشارکت بخش خصوصی در برداشت از میادین مشترک نفت و گاز کشور را می‌خوانید.

مرادی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به لزوم استفاده‌ حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی در بهره برداری از میادین نفت و گاز مشترک کشور تصریح کرد: مصوبات خوبی در برنامه هفتم توسعه، اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانین مجلس در این خصوص داریم که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به افزایش بهره برداری از میادین مشترک بپردازیم.

وی ادامه داد: بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز کشور باید جزو اولویت‌های مهم دولت باشد و با جدیت در این راستا گام برداریم. کشور‌های دیگر با استفاده از تمام قدرت و ظرفیت هایشان در حال برداشت از این منابع هستند و نباید از آن‌ها عقب بمانیم.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به انحای مختلف مانند استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور، جذب بخش خصوصی خارجی و... باید به استفاده از فناوری‌های نوین در اکتشاف و بهره برداری از میادین نفت و گاز مشترک بپردازیم و عقب ماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم.

مرادی گفت: استفاده از سرمایه و تخصص بخش خصوصی در بهره برداری از میادین نفت و گاز مشترک به نفع کشور است. تسهیل ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به این حوزه که در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گرفته است، قدم رو به جلویی محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه ساز استفاده از ظرفیت‌های موجود در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: ورود بخش خصوصی خارجی به بهره برداری از میادین مورد بحث می‌تواند به انتقال فناوری به کشور منجر شود. از سوی دیگر، برخی از بهره بردار‌ها خودشان در حوزه‌ی فروش نفت و گاز فعال هستند و می‌توانیم با استفاده از روش‌های مختلف از این ظرفیت در راستای افزایش فروش منابع مان گام برداریم.

این استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران توضیح داد: افزایش برداشت از میادین مشترک نفت و گاز مشترک به ما این امکان را می‌دهد که نقش پررنگ تری در بازار‌های بین المللی انرژی داشته باشیم. به این ترتیب، علاوه بر اینکه نیاز‌های داخلی خود را برطرف می‌کنیم، به تعهدات خود به دیگر کشور‌ها در حوزه‌ صادرات نیز عمل می‌کنیم و این برایمان سودمند است.

مرادی در پایان تأکید کرد: پیشرفت کشور در گروی سیاست گذاری‌های صحیح در راستای استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی است. فعال شدن بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور برایمان مزیت‌های بسیاری دارد و زمینه ساز رشد و پیشرفت خواهد بود. بهترین اقدام در جهت توسعه کشور بدون توسل به بودجه، استفاده از ابزار‌های مختلف در راستای افزایش جذابیت و ورود سرمایه بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت و گاز است که با مصوبه ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به این نتیجه خواهیم رسید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
قطر پارس جنوبی را هورت کشید بالا و رفت شما هنوز دنبال مصویه اید.

قطر به واسطه پارس جنوبی و ثروت سرشار اون درمناسبات و تحولات بین الملی شده یک بازیگر . بعد آقایان تاز متوجه شدن که یه چیزی هست بنام بخش خصوصی.

قرارگاهها یه کم جا باز کنند بخش خصوصی میتونه خیلی کار انجام بده . دراینجا مراد از بخش خصوصی واقعا بخش خصوصی است نه خصولتی هایی که باز پای نهاد ها و ارگانهای دولتی با اسم های متفاوت در اون وا بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
روسیه خبیث اجازه استخراج از حوزه گازی شهسوار را به ایران نمی دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
قطر در عوض هتل چندستاره بهترین جای کشورشو در اختیار فرماندهان حماس قرار میده و البته امورشونو هدایت میکنه
بر طبق گفته مرکز پژوهشهای مجلس، در سال 2030، ایران با کمبود گازی در حدود 1/3 تولید فعلیش مواجه خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
سالها است که نفت مجانی به این و آن می دهیم.
سالهاست که نفت با تخفیف به چین می فروشیم. تازه پولش را هم مجبوریم صرف اجناس بنجل چینی کنیم.
وقتی پول نفت سر سفره مردم نمی آید، همان بهتر که دیگران آن را ببرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
چین مثل خوره افتاده بجان منابع نفتی مجانی ایران در حالیکه مردم خودشون به نان شب محتاجند
کدوم بخش خصوصی واقعی توان مالی، فنی، کارشناسی و سخت افزاری و ازهمه مهم تر تایید امنیتی ورود به چنین پرويه هایی رو داره؟ بتنهایی که اصلا و بصورت مشارکت با خارجی هم که ابدا
والله مردم اينها را مي دونند
دولت هم كه حرف گوش نميده
پس اينها را براي كي مي نويسيد !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
خيلي جالبه وضع مملكت ما داخلي ها با فساد و اختلاس مملكت رو نابود ميكنن خارجي ها هم با تاراج منابع طبيعي و استراتژيك كشور. سالهاي ساله داره اين انفاق مبفته تا تحريم ها و دشمني با دنيا هست وضع همينه.
با پولهای نفت و گازی که در این 4 دهه به فروش رفته، چه گلی به سرمان زده ایم؟ کجای مملکت را آیاد کردیم؟
وقتی منافع ملی در اولویت نبوده و اصلاً مورد توجه تصمیم گیران مملکت هم قرار ندارد، همه از قبل این کشور جیب هایشان را پر می کنند. بیچاره مردم!
عده ای ازمسئولان سیاسی ونظامی که مرتب ازقدرت ایران صحبت میکنند بهتر است توضیح دهند مگر قدرت مهمترین کاربردش در دفاع از منافع ملی نیست؟ دریای خزر که نصفش مال ایران بود روسیه واقمارش حقمونو خیلی راحت بالا کشدند.کشورچه های جنوب خلیج فارس به میادین نفت وگاز ما دستبرد میزنند. عراق در اروندرود گردن کلفتی میکنه. جمهوری ؟ آذربایجان مدعی نصف خاک ما شده. افغانستان مفلوک از دیرباز حقابه مارو میخوره.. آیا قدرت ایران صرفا برای مبارزه با اسرائیل نامربوط به ایران است؟
کویت و عربستان اعلامیه داده اند که ایران حقی در رابطه با حوزه گازی فرزاد ندارد!
کجاست آن اقتدار که در این رابطه موضع گیری کند؟؟؟؟؟!
با اینکار تمام سرمایه مملکت را به صورت رانت تحویل حضرات می دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
خدا رحمت بکند مرحوم هاشمی را

گفت اشتباه بزرگ ما این بود که ارگانها را وارد اقتصاد کردیم
شما همان خودرو و فوتبال را خصوصی کنید توسعه میادین نفت و گاز پیشکشتان. این کار مثل سرنا زدن از سر گشاد است. این کار هم به تخصص و تکنولوژی بالا نیاز دارد و هم به سرمایه کلان که از توان سرمایه داران و بانک های ما بالاتر است بعلاوه مشکلات قانون اساسی هم دارد.
اگر در این روزهای سرد نمی توانید شعله بخاری را کم کنید ، تلوزیون را خاموش کنید و از اتو استفاده نکنید ، با صرفه جویی در برق ، نیروگاه‌های گاز سوز کمتر گاز مصرف می کنند و این امکان به وجود می آید تا گاز بیشتری به استان‌های شمالی پمپاژ شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
اونوقت وظیفه دولت چیه؟
وقتی قیمت انرژی پایینه باعث میشه که رغبت برای سرمایه گذاری کم باشه. از اونور صنایع نیاز به انرژی دارند و کمبود دارند و حتی حاضرند قیمت بیشتری بپردازند اما سیاست قیمت گذاری دستوری مانع گسترش این صنعت میشه.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی