بازدید 6727
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟

ایجاد انگیزه در بهینه مصرف کردن، می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور ایجاد کند که این موضوع نه تنها به افزایش بهره وری اقتصادی کمک می‌کند، بلکه رقابت پذیری بخش انرژی را در صحنه جهانی افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۲۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴ 27 March 2024

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟

فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به نقش کلیدی بهینه مصرف کردن انرژی گفت: انرژی نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر کشور دارد و عامل اساسی در هدایت تولید و بهبود استاندارد‌های زندگی است، به گونه ای که در سال‌های اخیر، تأکید فزاینده‌ای بر نیاز به اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مصرف بهینه انرژی و رشد اقتصادی در ایران شده است. این رویکرد منطبق بر اصول حاکمیت انرژی است و می‌تواند تا حد زیادی به گذار به سمت یک بازار جامع انرژی با تمرکز بر استفاده مولد از انرژی کمک کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی و ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی ـ هم در توسعه اقتصادی و هم در شیوه‌های انرژی پایدار ـ دست یابند.

ضرورت اصلاح یارانه انرژی

وی ادامه داد: یارانه‌های انرژی در صورت اعطای بدون قید و شرط و تنها مبتنی بر مصرف درون کشور نظیر اتفاقی که در کشور ما رخ می‌دهد، در نهایت منجر به مصرف بیهوده و ناکارآمد انرژی می‌شود. یکی از رویکرد‌های کلیدی برای دستیابی به مصرف پایدار و بهینه انرژی در کشور، تمرکز بر تبدیل مردم به ذینفعان اصلی کاهش مصرف انرژی در ایران است. ایران می‌تواند با دادن یارانه انرژی مستقیم به افراد و تشویق مشارکت فعال آن‌ها در بازار انرژی، استفاده بهینه از انرژی را ارتقا داده و تولید را در بخش انرژی پیش ببرد. این رویکرد با اصول حاکمیت انرژی که بر اهمیت مشارکت ذی‌نفعان مصرف انرژی در فرآیند‌های تصمیم‌گیری و ارتقای شفافیت و پاسخگویی در سیاست‌های انرژی تاکید می‌کند، نیز همسوست.

ایران می‌تواند با تغییر نظام سهمیه‌بندی و اعطای سهمیه انرژی به هر فرد و اجازه به آن‌ها برای خرید و فروش واحد‌های انرژی در بازار مبادلات انرژی، خانوار‌ها را تشویق کنند تا مصرف خود را بهینه کنند و بهره وری را افزایش دهند و در عوض از منفعت مالی بیشتری از محل بهینه کردن مصرف خود بهره‌مند شوند.

این کارشناس انرژی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در بهینه مصرف کردن انرژی اظهار کرد: به منظور ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی، فراهم کردن ابزار‌ها و انگیزه‌های افراد برای تصمیم‌گیری بهینه در مصرف انرژی ضروری است. ایران می‌تواند با تغییر نظام سهمیه‌بندی و اعطای سهمیه انرژی به هر فرد و اجازه به آن‌ها برای خرید و فروش واحد‌های انرژی در بازار مبادلات انرژی، خانوار‌ها را تشویق کنند تا مصرف خود را بهینه کرده و بهره وری را افزایش دهند و در عوض از منفعت مالی بیشتری از محل بهینه کردن مصرف خود بهره‌مند شوند. این رویکرد نه تنها به کاهش مصرف بیهوده انرژی کمک می‌کند، بلکه افراد را قادر می‌سازد تا کنترل مصرف انرژی خود را در دست بگیرند و انتخاب‌هایی داشته باشند که هم به نفع مالی خانوار و هم برای محیط زیست و هم برای کشور باشد.

با ایجاد یک بازار مبادله انرژی غیرمتمرکز که در آن افراد می‌توانند آزادانه واحد‌های انرژی را تجارت کنند، دولت‌ها می‌توانند از قیمت گذاری انرژی ـ که متمرکز کنترل می‌شود ـ فاصله بگیرند و به مردم قدرت دهند تا بر اساس نیاز‌ها و ترجیحات خود تصمیم بگیرند. این رویکرد رقابت و نوآوری را در بخش انرژی تقویت و فرصت‌هایی را برای ظهور مدل‌های تجاری و فناوری‌های جدید که مصرف بهینه انرژی را به دنبال دارند، ایجاد می‌کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند فرهنگ مصرف مسئولانه انرژی را ترویج و تولید را در بخش انرژی به سمت استفاده مولد از انرژی هدایت کنند.

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟

 

تشویق مردم به بهینه سازی مصرف انرژی

جامع با اشاره به مزایای مدل جدید اعطای یارانه انرژی و اصلاح یارانه انرژی اظهار کرد: اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی طیف وسیعی از منافع را هم برای افراد و هم برای جامعه به عنوان یک کل ارائه می‌دهد. با ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد از انرژی ذیل مدل اعطای سهمیه به نفر به جای مدل فعلی که دخالت در کل زنجیره و قیمت‌گذاری دستوری در مصرف انرژی و اعطای بی قید و شرط یارانه انرژی به مشترکان است،موجب خواهد شد که اولا مردم به بهینه سازی مصرف انرژی تشویق شوند و در عوض به اخذ مستقیم از منافع مالی حاصل از این بهینه مصرف کردن را به عنوان صرفه اقتصادی دست پیدا کنند.

اصلاح یارانه انرژی می‌تواند تولید در بخش انرژی را به حرکت درآورد و رشد اقتصادی را تحریک کند و همچنین مصرف عمده انرژی کشور نیز به جای اتلاف انرژی در مدل فعلی توزیع یارانه‌ها، به سمت تولید کالا‌های با ارزش افزوده بالا و صادراتی تبدیل شود و رشد اقتصادی را افزایش دهد و در نتیجه درآمد بالایی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند بخش انرژی پویاتر و انعطاف پذیرتری ایجاد کند و با شرایط متغیر بازار سازگار شود و توسعه پایدار را ارتقا دهد. علاوه بر این، اصلاح یارانه انرژی می‌تواند تولید در بخش انرژی را به حرکت درآورد و رشد اقتصادی را تحریک کند و همچنین مصرف عمده انرژی کشور نیز به جای اتلاف انرژی در مدل فعلی توزیع یارانه‌ها، به سمت تولید کالا‌های با ارزش افزوده بالا و صادراتی تبدیل شود و رشد اقتصادی را افزایش دهد و در نتیجه درآمد بالایی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

همچنین با مدل جدید اعطای یارانه انرژی به نفر و حذف قیمت‌گذاری دستوری، شاهد خواهیم بود که استفاده کارآمد از انرژی ترویج می‌یابد و این ایجاد انگیزه در بهینه مصرف کردن، می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور ایجاد کند که این موضوع نه تنها به افزایش بهره وری اقتصادی کمک می‌کند، بلکه رقابت پذیری بخش انرژی را در صحنه جهانی افزایش می‌دهد. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند از پتانسیل شهروندان خود برای هدایت نوآوری و رشد در بخش انرژی استفاده کنند.

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟

اصلاح یارانه‌های انرژی مبتنی بر اعطای سهمیه انرژی به هر نفر برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی، گامی حیاتی در جهت دستیابی به شیوه‌های انرژی پایدار و هدایت مصرف انرژی به سمت بخش مولد اقتصاد است.

وی در پایان گفت: اصلاح یارانه‌های انرژی مبتنی بر اعطای سهمیه انرژی به هر نفر برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی، گامی حیاتی در جهت دستیابی به شیوه‌های انرژی پایدار و هدایت مصرف انرژی به سمت بخش مولد اقتصاد است. دولت سیزدهم با ایجاد انگیزه در مصرف انرژی کارآمد و توانمندسازی افراد برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مصرف انرژی بهینه خود، می‌تواند اتلاف را کاهش، هزینه‌ها را کاهش و رشد اقتصادی را ارتقا دهند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند از پتانسیل خود مردم برای هدایت نوآوری و رشد اقتصادی در بخش انرژی استفاده کند که در نهایت به نفع افراد و جامعه به عنوان یک کل است. از طریق اصلاحات موثر یارانه انرژی و مشارکت مردم در مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی در توسعه اقتصادی و شیوه‌های انرژی پایدار دست یابند و راه را برای آینده‌ای مرفه‌تر و پایدارتر هموار کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۰
مثلا مردم از بین تارا و کوییک و پراید و سمند چه انتخابی می توانند داشته باشند که مصرف بهینه تر داشته باشد؟
در مورد ساختمان بگم؟
لوازم خانگی؟
سیستم معیوب است. بهتر است بگوییم اصلا سیستمی وجود ندارد هردمبیل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
راستی صدیقی در این مشارکت شرکت می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
لطفا از صرفه جویی صنایع، معادن و غیره که غالبا در اختیار و تملک سیاسیون . جناح های سیاسی است هم بگید
اگر دوست داشته باشید مثال بزنم
مثلا یک کارخانه به تنهایی به اندازه یک شهر کوچک مصرف آب دارد، حالا اگر کل مردم شهر صرفه جویی کنند باعث میشه آن کارخانه مدت بیشتری به سودجویی خود ادامه دهد
مصرف برق و گاز و غیره هم که بماند
لطفا بفرمایید مردم چند درصد مصرف میکنند که اگر صرفه جویی کنند چه اتفاقی می افته


راستی از جریان جعل امضا چخبر
دبش به کجا رسید
دیوار از دیوار مردم کوتاه تر گیر نیاوردید همه چی حواله دادید مردم
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
به جز زبان زور راه دیگری جواب نمی دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
بنظرت بنزین 1500 تومنی گازئویل 300 تومنی منطقی دارید به کشور تورم تحمیل میکنید دیگه امریکا که تولید کنند بزرگ انرژی بنزین ازاد میده
تجربه دوره احمدی نژاد را فراموش کردید؟ مدعی بود این پول 45000 تومن یارانه را اصلا پس انداز کنید و باهاش خانه بخرید! تجربه جراحی دولت ایت الله دکتر رئیسی را فراموش کردید؟ سخنان وزیر کشور همین دولت پس از آنچه جراحی اقتصادی نامیدند را چطور؟ یادتان هست با چه اخمی وزیر کشور فرمودند به جز روغن و ماکارونی و دو قلم کالا دیگر که یک باره 3 تا 4 برابر شدند بقیه کالاها و خدمات حق ندارند گران شوند را چطور؟ ..... مخلص کلام، تمام این زبان بازی ها و استدلاها برای از زیر بار مسئولیت فرار کردن دولت هاست. فرقی هم نمی کند کدام جناح. مطمئن باشید این طرح های من درآوردی نتیجه ای جز خراب کردن بیشتر اوضاع اقتصادی کشور ندارند.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
عزیز جان به نرخ ثابت سرانه مردم ایران از پول نفت نسبت به ۵۰ سال قبل یک دهم شده چون درآمدش یک سوم و جمعیت ۳ برابر شده است و این سرانه در آینده بیشتر هم کاهش می یابد حالا شما نمی‌خواهی بپذیری اینجا اتیوپی و بنگلادش است و خودت را با ا وپا مقایسه می کنی در حالی که مردم ما اهل کار و تولید نیستند مشگل خودت هست علم اقتصاد به ضرب پس گردنی حالی شما
خواهد کرد از طریق افزایش فقر سالیانه تا جایی که به حد مطلوب متناسب با کار و تلاشمان برسیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
آقای را!
نفت 50 سال پیش بشکه ای 10 تا 12 دلار بود الان بیش از 6 برابر شده. اینکه تولید و فروش نفت کم است مشکلی است که سیستم ایجاد کرده و نمیتواند حل کند. در ثانی 50 سال پیش ما گاز نمیفروختیم، منابع معدنی نمیفروختیم، محصولات کشاورزی را به حد امروز صادر نمیکردیم و... چطور شما میگویید سرانه پول نفت نسبت به 50 سال پیش کم شده؟
رضا
| Canada |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
متاسفانه مشگلات ادراکی ما از نوع عوامی مثل استدلال شماست نفت ۵۰ سال قبل ۱۴ لار بوده و الان ۸۰ دلار است منتها بو اسطه نبود اطلاعات امثال شما فکر می‌کنند دلار تورم ندارد چرا برادر ۱۴ دلار ۵۰ سال قبل با افزودن تورم جهانی همین ۸۰ دلار است و قیمت واقعی نفت به نرخ ثابت امروز و ۵۰ سال قبل یکسان است ضمن آنکه صادرات یک سوم و جمعیت برابر شده است گاز را هم در داخل تباه میکنیم و تبدیل به ثروت و صادرات نمیشود
ناشناس
| Japan |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
رضا خان کارت چیه که ما هم یاد بگیریم تلاش کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
استاد
ارزش 10 دلار پنجاه سال گذشته با ارزش 10 دلار امروز فرق داره
سواد اقتصادی داشته باش
تورم به دلار هم میخوره
رضا
| Canada |
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
در پاسخ ناشناس 1848من تاجر و تولید کننده کالاهایی هستم که هیچ کس نمیتواند انها را تولید کند لذا قیمت کالاها را هم فقط خودم تعیین میکنم چون رقابتی و ساده نیستند به روایتی یک بیل گیتس
یا ایلان ماسک بسیار کوچک هستم کاری که 99.999 درصد ایرانی ها با ان بیگانه اند
همه کارها به دوش مردم و دست دولت هم در جیب مردم
تا حالا هر کاری کردین برای رفاه حال خودتون و به زیان مردم بوده.
این کارشناس هست یا مجیز گوی دولت؟!؟!
اول برادریت را ثابت کن ، بعد ادعای ارث کن
دولت اقای رئیسی اجازه بدهید مردم نفس بکشند ؟ اقتصاد خانواده را نابود کردید و سر پرستان خانوار را شرمنده زن و بچه
جهش تولید با ساخت نیسان آبی ۵۰۰ میلیونی با تکنولوژی ۵۰سال پیش که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر بنزین میسوزنه در حد همون شعاره.
چرا نباید این تغییرات از سمت دولت مجلس قضاییه ....باشه؟کشوری که حدود ۸۵ درصد اقتصاد صنعت بانک خدمات ....دست دولت و شبه دولتیه مردم باید هزینه تغییرات را بدهند؟؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
هر صد کیلومتر ۱۵ لیتر؟؟؟؟ نیسان زیر ۲۰ لیتر ننیسوزه
الان دناملاس توربو داره صدی ۱۲ تا ۱۴ میسوزه. داشتم ک میگم از رو تجربه
مردم هیچ مشارکتی ندارند
مصرف سوخت رو ولش کن .
صدیقی برکنار شد ؟
لپ مطلب را بگو

كه قراره بنزين چند تومان بشه !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
افزایش قیمت بنزین ، گرانی مضاعفی را ایجاد می کنه و مردم طبقه متوسط و پایین جامعه تحمل چنین گرانی را ندارند و تبعات خطرناکی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
اگر بنزین هم گرون نشه بخاطر ارزان بودن باعث تومر میشه چون دولت پول نداره مجبور پول چاپ کنه شماها حاضرید دلار بشه صد تومن ولی بنزین تکون نخور و قاچاق بشه
بهینه سازی مصرف، مدیریت مصرف، هدفمندی، واقعی شدن، عدالت، ....... نام های ترفندهای مختلف برای افزایش قیمت ها برای مردم هستند با برنامه جدید قرار است اول بخشی از مردم را دلال انرژی کنند بعد که افزایش قیمت ها را انجام دادند همین کارشناسان دلالی را عامل بدبختی معرفی کنند و دولت با قیمت چند برابر شده به مردم بنزین و ... بفروشند
زودتر گرون کنین دیگه ما می خوایم زودتر مشارکت کنیم
مصرف‌بهینه‌بایستی‌در‌مکانیزه‌کردن‌کشاورزی،وبهینه‌سازی‌مصرف‌در‌صنایع‌دولتی‌و‌بالابردن‌بهره‌وری،‌استفاده‌از‌تکنولوژی‌‌پیشرفته‌در‌ خطوط‌تولید‌برق‌و‌....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
حرف حساب
۳ دیقی استعفاء داد ؟
بوی گران کردن حامل های انرژی می آید....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
در جامعه ملتهب خیلی خطرناک است این اتفاق
چون امسال سال رشد اقتصادی با مشارکت مردم نامیده شده، دولت تصور کرده منظور از زیر بار مسئولیت فرار کردن است و به مردم بگوید خودتان هر چه خواستید بکنید!!! نخیر دولت وظیفه دارد اولا شفاف اعلام کند درآمد کشور هر سال چقدر است و سهم هر بخش کشور نیز چقدر است. حداقل به اندازه یک بقال درک اقتصادی و حساب و کتاب داشته باشید
مردم کماکان گرانی ها و کمبودها را تحمل بکنند که گرانی و کمبودها را تحمل کرده باشند !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
این منطقی حرف زدنت منو کشته
نمیتوانید مملکت اداره کنید اداره مملکت رو به مردم بسپارید مردم خودشون بهتر اداره می کنند .
شما دلار را یک شبه دوبرابر می کنید .
شما خودروی بی کیفیت را با مصرف دوبرابر استاندارد جهانی تولید می کنید.
شما بنزین بی کیفیت با آلودگی دوبرابر بقیه دنیا تولید می کنید.
هر بدی و زشتی که در دنیا هست را شما دوبرابرش را انجام می دهید آنوقت بازهم از مردم صحب می کنید.
محمود احمدی نژاد بنزین صد تومانی را هفت برابر کرد ، آن زمان گفتند قیمت فوب خلیخ فارس 800 تومان است و ما باید به نود درصدش برسیم ،
آقایان مسئول ، دولت اگر یک تاجر بازاری بود ، کسبه محل ، یک ریال سیاه را هم دستش نمی دادند .
حالا ما از بد روزگار کلید بیت المالمان دست شما افتاده و شما هم با ی هر روز یک بلای جدید بر سر جان و مالمان می آورید
برخورد مومنانه یعنی به جای مچ دست ؛ انگشتان قطع شود
مردم با بنزین 1500 تومن میرن دور دور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
عقل هم خوب چیزیه .. شاید درصد کمی اینقدر بیکار و بی درد باشن که برن دور دور ولی اکثر مردم اینقدر گرفتار هستن که نه وقت دور دور دارن نه پول خریدن همین بنزین سه هزار تومانی را
تولید وجهش ان بدون حضور مردم وتعامل با جهان امکان نداره وهرچه تولید کنیم یا در انبار نابود میشه یا پولش نمی تواند به داخل برگردد
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
من پیشنهاد میکنم بری همون جایی که میخواهی تعامل ‌کنی اینجا جای غرب گداها نیست
مردم مشارکت کنند،مسئولان خدوم!!!فرزندان نورچشم بفرستند کانادا جهت کار و تحصیل.این وسط ب مسئولان اجحاف نمیشه؟چون دلتنگ آغازاده میشن؟؟!!
جهش تولید با رفع تحریم و خصوصی سازی واقعی اقتصاد اتفاق میوفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
با جلوگیری تورم که بانکها ایجاد میکنند چرا بانکهارا نمیگید
وقتی اجازه واردات اجناس خارجی خوب داده نشه که علت آن هم مافیای قدرت و پول و زور موجود در جمهوری است پس :
۱- مردم مجبورند اجناس بنجل چینی و بی کیفیت و پر مصرف ایرانی رو استفاده کنند
۲- چون در این حالت هیچ رقابتی هم برای سازنده های داخلی و وارد کننده ها نیاز نمی شود ، پس هیچ کس تمایلی برای بهتر کردن جنس خود ندارد
پس جهش بی جهش و کاهش مصرف بی کاهش مصرف
وقتی از همه بیمه ثالث و معاینه فنی و عوارض و مالیات و ... گرفتید به همه هم یارانه بنزین بدید
مثل تمام کشورها اجازدهید ماشین هیبریدی وکم مصرف وارد بازار بشود باکمرکی کمتر واگر شرکت های داخلی قدرت وارد کردن تکنولوژی هیبریدی دلرند ویا از نخبه ها استفاده کنند تا مسیر ماشین کم مصرف به بازار ارایه کنند .از سود کلان ودست بردن جیب مردم بخاطر خودروهای بی کیفیت ددست بردارند .اجازه رقابتی بدهند لذا مصرف انرژی یک سوم میشود.
جلوی جعل امضا ها رو بگیرید همه چی درست میشه
سهم مردم از جهش تولید چیه ؟؟؟ دستمزد ساعتی نیم دلار ؟؟؟؟!!!!
مردم جز مصرف درست مشارکت دیگری نمی تواند بکنند وسایل و لوازم مورد استفاده مردم را کسان دیگر می سازند و آنان باید آنها را بهینه بسازند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی