بازدید 9568

چرا ثبت اظهارنامه برای مقامات و سران ممنوع شد؟!

در پی انتشار نامه‌ای اداری در زیرمجموعه دستگاه قضا، این ادعا در فضای مجازی مطرح شده که شکایت از مقامات ممنوع شده است؛ نامه ای به امضای معاون خدمات الکترونیک قضایی قوه قضاییه که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی یافت و برداشت هایی از آن صورت گرفت که مقامات قضایی را مجاب به واکنش و صدور اطلاعیه کرد.
کد خبر: ۱۲۳۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶ 22 April 2024

در پی انتشار نامه‌ای اداری در زیرمجموعه دستگاه قضا، این ادعا در فضای مجازی مطرح شده که شکایت از مقامات ممنوع شده است!

به گزارش «تابناک»، صحبت درباره نامه‌ای به تاریخ ۲۹ فروردین امسال است که محمدحسین آقایی، معاون خدمات الکترونیک قضایی خطاب به معاونین و سرپرستان فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری‌های سراسر کشور نوشته و در آن مستند به دو دستورالعمل (دستورالعمل‌های شماره ۱۸ و ۴۱ مورخ ۰۹/۱۰/۱۳۹۲ و ۲۰/۱۱/۱۳۹۳) تاکید شده که دفاتر از دریافت هرگونه اظهارنامه برای مقامات دولتی و سران حکومتی امتناع نمایند.

نامه‌ای که در آن افزون بر یادآوری دستورالعمل‌های پیشین، تلویحا یادآوری شده که این مقررات در گذشته هم وجود داشته و تاکید کرده که مواردی برخلاف این دستور‌ها در دفاتر قضایی به ثبت رسیده است و ناظر بر این موارد است که نامه اخیر به رشته تحریر در آمده و ابلاغ شده است. نامه‌ای که برخی برداشت کرده اند به معنای ممنوعیت شکایت از مقامات است.

چرا ثبت اظهارنامه برای مقامات و سران ممنوع شد؟!

برداشتی که دستگاه قضا را بر آن داشته تا با صدور اطلاعیه‌ای در این خصوص شفاف سازی کرده و تاکید نماید: سابق امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد. اطلاعیه‌ای که در آن تاکید شده که اظهارنامه با شکایت متفاوت است و درباره دلیل منع اظهارنامه برای دولت مردان، توضیح داده:

لازم به توضیح است که اظهار به معنای اطلاع مطلبی به فرد دیگر است. در سال‌های اخیر برخی افراد به منظور ارسال و رساندن درخواست‌های شخصی خود به مقامات دولتی به جای مراجعه به روابط عمومی‌ها و ثبت نامه اداری، اقدام به ارسال اظهارنامه کرده‌اند. با الکترونیکی شدن فرایند ارسال اظهارنامه این موضوع نیز افزایش یافته است و بعضا افراد در قالب ارسال اظهارنامه به مسئولان دولتی، درخواست شخصی خود را مطرح می‌کنند.

ارسال درخواست‌های شخصی به مقامات دولتی، فرایند حقوقی محسوب نمی‌شود و باید از طریق روابط عمومی دستگاه انجام شود. همچنین لازم به توضیح است که دستورالعمل ممنوعیت ارسال اظهارنامه به مقامات دولتی موضوع جدیدی نیست و این اقدام از سال ۹۲ در حال اجرا بوده است.

توضیحاتی که با تامل در نامه یادشده، پی خواهیم برد در آن نامه اداری هم مورد اشاره قرار گرفته و از دفاتر قضایی خواسته شده تا متقاضیان ثبت اظهارنامه برای مقامات دولتی را به دبیرخانه‌ها و مراکز ارتباط مردمی سازمان‌ها و ارگان‌های مقامات یاد شده راهنمایی نمایند. روالی اداری که ظاهرا برخی با استفاده از مکانیزم اظهارنامه قضایی دورش می‌زدند و بر این اساس، از سال‌ها قبل مقرراتی برای جلوگیری از آن وضع شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
با این حساب مردم نمی توانند از مقامات دولتی شکایت کنند.
چرا لقمه را می چرخانید
این یعنی یک جور مصون بودن مقامات دولتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
اظهار نامه مالیاتی هم نباید پر کنن!!!!!!
ناشناس
| Romania |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
مگه شکایات قبلیشون به نتیجه رسیده
ناشناس
| Canada |
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
تقریبا در. هیچ کشوری مردم جامعه نمی تونند از مقامات شکایت کنند. به ویژه در. اموری که مربوط به کار اونها باشه اونطور باشه که روزی یک میلیون نفر از امثال بایدن و نتانیابو شکایت می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
جالب اینجاست !!!!!!!!!!!! که با ادعا میگویند!!!!!!!!!!!!!!! ما بهترین دموکراسی واصول برابری را در منطقه و حتی جهان داریم
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
نمیخوای بفهمی کارش هم نمیشه کرد. وقتی میری بانک با اظهارنامه از رییس بانک میخوای بهت وام
بده؟ اصلا میدونی اظهارنامه برای اینه که رسما به مخاطبت چیزی رو اعلام کنی؟ وقتی میتونی به دبیرخونه وزارتخونه نامه بدی دیگه چه نیازی به اظهارنامه هست؟
بروید حیا کنید چرا مردم نتوانند از مقامات دولتی شکایت کنند. اگر قرار بشود بروند به همان اداره شکایت را مطرح کنند کاملا مشخص است نتیجه چه می شود. واقعا مردم را چی فرض کردید . این در امان بودن مقامات دولتی از هر پیگرد قانونی
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
یعنی شما فکر کردید مثلا در آمریکا شما می تونید. از. بایدن یا بلینکن شکایت کنید؟ اینها همه مصونیت قضایی دارند تا زمانی که سر. کار. هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
این موضوع نشان از استیصال مردم است که نمی توانند مشکلاتشان را به گوش مسئولان برسانند! خوبست مسئولان اظهارنامه را به روابط عمومی اداره بدهند تا یک به یک پاسخ دهد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
چون این مقامات!!!!!!!!!! خدوم ملت شهید پور هستن!!!!!!!!!!!!!!! از خواب خورک برای من و شما افتادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
میشه بگیدکجای این نامه می گه شکایت نمی توانید بکنید؟ و اینکه توی کجای دنیا برای رساندن درخواست های شخصی (نه حقوقی) به دست مدیران می روند قوه قضاییه اظهارنامه بدهند؟
ما هم که گوش هامون دراز و پوست مان مخملی هست
لطفاً طفره نروید. الان از یک وزیر شکایت داشته باشیم باید به کجا بریم و شکایتمون رو مطرح کنیم؟ نکنه به وزارت خانه متبوع؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
لطفا شکایات خود را روی یخ بنویسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
مثل سابق برو شکایتت را بکن. هیچی عوض نشده. .
خوب همه درخواستها که شخصی نیست اونهایی که غیرشخصی هست چی میشه بازم باید بریم به دبیرخانه خود ارگان بگیم ازت شکایت داریم؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
خوب اونوقت کی تشخیص میده درخواست شخصی بوده یا نه؟؟ نکنه از هوش مصنوعی استفاده می کنید؟
معلوم است با مصونیت مقامات چه افتضاحی ببار خواهد آمد . می گویند فساد سیستماتیک نیست . پس این چیست ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
همه در برابر قانون برابرند !!!!!!!!!!!!!! این ها همه کار دشمن هست !!!!!!!!!!!! یه عده از عوامل داخلی دشمن سعی دارن!!!!!!!!!!!!! با این لجن پراکنی ها افکار عمومی ملت رو مخدوش و ناامید کنند
روسای قوا که مستثنی هستند و بودند حتی هیچ دبیرخانه ای شکایت از مدیران کل یعنی مدیران دون پایه هیچک از قوا را هم قبول نمی کنند( مگر امضای مدیر مربوط روی نامه شما باشد خب کدام مدیری را سراغ دارید که نامه شکایت از خودش را قبول کند) حتی اگر اظهارنامه هم بخواهید بفرستید الزام به ارائه کد ملی است ( البته اگر مدیر خودش کد ملی اش را بدهد می توان شکایت کرد ولی کدام مدیری حاضر است کد ملی اش را بدهد ؟!!)لذا داد خواست و شکایت قضایی هم غیر ممکن است . واقعا ستم بزرگی به مردم شده است. هر کس قبول نداره یکبار مراجعه کند دفتر خدمات قضایی تا یقیین کند چه بلبشویی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
حتی بدونه مراجعه هم میفهمیم چه بلبشو و حق خوری هستش.
تو داره خودیها قانون معنی نداره بهتره تابناک تو نظر سنجیهاش یک گزینه هیچ کدام رو هم بزاره تا بشه نظر داد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
مملکت قانون داره !!!!!!!!!!!!و اگر فسادی هم هست برادران زحمت کش قوه قضاییه به آن رسیدگی میکنند!!!!!!!! نباید اجازه بدیم دست استکبار در این امور باز بشود
از شما به کائنات شکایت بردیم
کاش تصویر این نامه را نمی گذاشتین. الان واقعا حالم بد شد. خیلی شرم آوره.
چرا یک مورد محدویت برای‌ مسؤلان برقرار نمیشه بلکه فقط مصونیت درست می‌کنید براشون و روزی چند قانون برای محدود کردن مردم وضع می کنید
یادش بخیر ، یک مرد مسیحی از خلیفه مسلمین امیرالمومنین علی شکایت کرده بود نزد قاضی شهر …
همه برابرند ولی مسولین برابر تر از بقیه هستند
مغلطه باری
با این حساب ارسال نامه و اطلاع رسانی به دستگاه های دولتی که از دریافت نامه شهروندان امتناع میکنند هم غیر ممکن می شود. این عین بی عدالتی اجتماعی است و دیوان عدالت اداری باید در این خصوص اقدام نماید
بسیاری از دبیرخانه های ادارات از پذیرش نامه مردم امتناع میکنند واعلام میکنند تا نامه دستور نداشته باشد ثبت نمیشود وهمین امر سبب شده مردم مطالباتشان را با اظهارنامه به اطلاع مسئولان ادارات برسانند.
درواقع ایندستورالعمل جلوی تظلم خواهی مردم را خواهد گرفت.
این کارها جز ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و مسئولان نیست سال پیش هم امکان شکایت مستقیم به دیوان عدالت اداری ممنوع شد و امسال هم مردم حق شکایت از مسئولان پایین دست به مقامات مافوق را ندارند . نتیجه این اقدامات جز سرخوردگی بیشتر مردم حاصلی ندارد این بساط را جمع کنید
اظهارنامه شکایت نیست چرا بدون تحقیق این تیتر رو میزنید
بعدازصدوده سال که از تصویب قانون مشروطه گذشته به کجا رسیدیم!
من از نهاد دولتی دانشگاه شکایت دارم با این وضع نمی توانم شکایت خود را مطرح کنم. آیا راهی.غیر از اینکه شکایت خود را بصورت باز در روزنامه ای به چاپ برسانم راهی مانده است. لطفا هر فرد مطلعی من را راهنمایی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
ازیه وکیل رسمی دادگستری خواهش کن که از کارتابل خودش برات اظهارنامه بفرسته البته اگه فردا این بخشنامه رو شامل حال وکلا نکنند!
کلا میخوان اینقدر کارو سخت کننده که رعیت عطای شکایت از اربابان را به لقایش ببخشد
اول حقوق یاد بگیرید بعد نظر بدهید. گفته اظهارنامه. حداقل یه سرچ بزنید ببینید اظهارنامه چیه بعد نظر بدهید. یعنی اگر نظرات داده شده درست باشد از سال ۹۲ نمیشه علیه دولتی ها شکایت کرد!خدا سواد بده.
شکواییه، دادخواست، لایحه، اظهارنامه در مفهوم کاری این دفاتر مفهوم خودش را داره. .
فرض کنید کسی از نماینده‌ای یا وزیری شکایتی داشته باشه که ربطی به پست و جایگاه اون نماینده یا وزیر نداشته باشه، مثلا نماینده‌ای بدهی قبلی فردی را که ازش ماشین خریده نداده، یعنی مساله بین دو شخص بدون لحاظ کردن پست و مقام باشه. اونوقت طرف نتونه اظهارنامه بفرسته چون یارو نماینده یا وزیره؟ بره روابط عمومی اداره بگه فلان وزیر بدهی منو نداده؟
از تعجب مردم تعجب میکنم. مقامات قبلا هم کاملا مصون بودند. نمونه اش جناب صدیقی و چای دبش.
فساد قبلا بوده و مصونیت قضایی یواشکی داشته حالا این مصونیت بصورت علنی اعلان میشود. دقیقا تعبیر دقیق ممکلت واس ماس. نمیخواهید جمع کنید برید، هستش.
این رفتار برای من و امثال من که قبلا یک امیدی برای اصلاح داشتیم یک پیام واضح دارد.
اونا خودین ما غیر خودی خیلی وقته دیگ ما حساب نیستیم....
سلام : لطفا کمی مغالطه نکنیم . شکوائیه یعنی شکایت داشتن مثلا برای مزاحمت سر وصدا از همسایه . دادخواست یعنی حقی از کسی توسط شخص دیگر پایمال شده برای گرفتنش دادخواست مینویسند . اظهار نامه مطلب غیر موثقی در ابتدای تحقیقات یا انعکاس مطلب است که کمک به پیگری میکند . لایحه هم مطالبی است که برای شکوایئه و و دادخواست و اظهارات بصورت کتبی یا شفاهی مستند میشود . حالا فرض کنید من یک میهن دوست واقعی باشم . اخبار باغ ازگل را شنیده ام و میخواهم پیگیری کنم . برای اینکار باید اطلاعاتم را در برگه اظهارات مستند کنم . و جهت حصول نتیجه شخصا یا از طریق پست به روابط عمومی سازمان مربوطه ارسال و درخواست جواب کنم . اگر پاسخ قانع کننده دادن که باعث رضایت میشود ، اگر قانع کننده نبود تا آخرین مراجع نظارتی وحتی کل اطلاعات به دفتر مقام معظم رهبری ارسال و پیگیری شود .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اون مرجع آخری فقط درگاه پرداخت آنلاینش بازه!!
ازمسوولان بابت علنی کردن اینکه مملکت مال خودشان است تشکر می کنم. کلمه مردم هم برای کسانی است که مسوولان را دربست قبول دارند. بقیه ویزا بگیرند و بروند تا دلار گرانتر نشده است.
چه تفاوتی با کاپیتالاسیون دارد.....
مگر هر چیزی که مسبوق به سابقه باشد یا مثلا در سال 92 معمول بوده باشد صحیح و بی نقص و درست است؟ این استدلال ها را با چه پشتوانه فکری می کنید و مردم را چه فرض می کنید؟ یعنی هر روز داریم عقب تر و عقب تر می رویم؟ هر روز و هر روز؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار