بازدید 17842
سیاست‌های بانکی ساختمان شیشه‌ای در برابر جهش تولید با مشارکت مردم؛

بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

رییس اتاق ایران معتقد است، همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم؛ اما یادمان باشد که تحقق این شعار، نیازمند زیرساخت‌های اولیه است. یک واحد تولیدی با بهره بانکی ۴۰ درصد نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۳۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳ 24 April 2024

بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال‌های اخیر، برخی بانک‌های کشورمان بر خلاف مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، اقدام به ارائه بسته‌های ویژه با نرخ سود بالاتر از نرخ مصوب برای جذب نقدینگی می‌کنند؛ روندی که در گام بعد به افزایش نرخ تسهیلات دهی منجر می‌شود و چالش جدی برای تولیدکننده است.

این در حالی است که اواخر سال گذشته، بانک مرکزی در رویکردی کم سابقه، از انتشار اوراق سپرده با نرخ سود ۳۰ درصدی در شبکه بانک خبر داد و با جذب حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به شبکه بانکی، تلاش داشت از روند صعودی نرخ ارز و تورم جلوگیری کند؛ هرچند این هدف گذاری در نهایت در سطح قابل قبول، محقق نشد و شاخص ارزی به روند افزایشی ادامه داد.

اما نکته قابل تامل این که به رغم دستورها و ابلاغیه‌های معاون نظارت بانک مرکزی، مبنی بر رعایت نرخ سود سپرده در سقف ۲۲.۵ درصدی در بانک ها، همچنان شاهدیم که برخی بانک‌های عامل با نرخ‌های بالاتر و حتی نرخ ۲۷ درصدی به دنبال جذب سپرده‌های مردم هستند؛ رویکردی که به نظر می‌رسد نیاز به پیگیری جدی‌تر از سوی بانک مرکزی و معانت نظارت این بانک دارد.

این در شرایطی است که فرشاد محمدپور معاون نظارت بانک مرکزی اسفندماه سال قبل دو بار بر رعایت نرخ سود تاکید کرده و گفته بود: با توجه به نتایج بازرسی‌های انجام شده در شبکه بانکی کشور، مشخص شد همچنان شش بانک، بیشترین تخلفات را در زمینه رعایت نرخ‌های سود سپرده‌ها داشته‌اند.  بنابراین بهتر است با گذشت حدود دو ماه از ابلاغیه قبلی این مقام نظارتی، این بار به سراغ شعب بانک‌های متخلف برود تا از نزدیک نظاره گر روند تسهیلات دهی و جذب سپرده بانکی باشد.

مسلما تمایل بانک‌ها به جذب سپرده با سود بالا منجر به تسهیلات دهی با نرخ سود بالاتر از سقف قانونی می‌شود؛ موضوعی که همواره از سوی بخش خصوصی و مولد اقتصاد تاکید شده است. برای نمونه، روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست مشترک با استاندار همدان، هیات رئیسه اتاق همدان و برخی مدیران دولتی و فعالان اقتصادی این استان اظهار داشت: همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم. اما یادمان باشد که تحقق این شعار، نیازمند زیرساخت‌های اولیه است. یک واحد تولیدی با بهره بانکی ۴۰ درصد نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد. به گفته حسن‌زاده: بدون حل مشکل تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی، جهش تولید محقق نخواهد شد.

رئیس پارلمان بخشی خصوصی یادآور شد: سال گذشته بانک مرکزی ۲۸۵ همت اوراق با بهره ۳۰ درصد توسط بانک‌ها منتشر کرد. هدف این بود که نقدینگی کنترل شود که این امر رخ نداد. این در حالی بود که کمبود نقدینگی در واحد‌های تولیدی مشکلات زیادی ایجاد کرده و حتی بسیاری از آن‌ها در پایان سال توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشتند. بدون حل مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی، چطور می‌توان جهش تولید را رقم زد.

اشاره نماینده بخش خصوصی به مساله و چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی مناسب در اختیار بخش مولد اقتصاد، بسیار مهم است، چون تجربه ثابت کرده است زمانی که بخش تولید و مولد اقتصاد نتواند با نرخ سود بالای بانکی و مشکلات دریافت تسهیلات بانکی به مسیر خود ادامه دهد، به ناچار مجبور به خانه نشینی و رونق رفتار‌های سفته بازی و دلالی در جامعه و فضای اقتصادی می‌شود.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند: یکی از مهم‌ترین پیامد‌های سکوت بانک مرکزی و افزایش غیرقانونی نرخ سود بانکی، افزایش هزینه‌های تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی است. این امر به دلیل آن است که با افزایش نرخ سود، شرکت‌ها برای دریافت وام و تسهیلات بانکی باید هزینه بیشتری بپردازند و در نتیجه افزایش هزینه‌های تامین مالی می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید شود. به بیان دیگر، با بالا رفتن هزینه‌های وام،  سودآوری طرح‌های سرمایه‌گذاری  کاهش می‌یابد و انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش کم می‌شود.
بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

برخی نیز تاکید دارند، نرخ سود بانکی بالا می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای کالا‌ها و خدمات شود، زیرا با افزایش نرخ سود، مردم تمایل بیشتری به سپرده‌گذاری پول خود در بانک‌ها به جای خرید کالا و خدمات پیدا می‌کنند؛ بنابراین همان طور که اشاره شد، سیاست‌های بانکی  می‌توانند نقش مهمی در تسهیل یا تشدید موانع تولید و به طور مشخص در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم ایفا کنند. به گونه‌ای که برخی از سیاست‌های بانکی که می‌توانند مانع دسترسی تولیدکنندگان به تسهیلات شوند عبارتند از؛

نرخ سود بالای بانکی: همانطور که گفته شد، نرخ بالای سود بانکی می‌تواند هزینه‌های تامین مالی را برای تولیدکنندگان افزایش دهد و از تمایل آن‌ها برای دریافت وام بکاهد.

شرایط سخت و پیچیده اعطای وام: بسیاری از تولیدکنندگان برای دریافت وام بانکی با ارائه مدارک و اطلاعات فراوان و طی فرآیند‌های پیچیده و طولانی مواجه می‌شوند. این امر می‌تواند دسترسی به تسهیلات را برای آن‌ها دشوار کند.

تمرکز بانک‌ها بر اعطای وام به بخش‌های غیرمولد: متاسفانه بسیاری از بانک‌ها تمایل دارند، تسهیلات خود را به بخش‌های غیرمولد مثل بخش مسکن و واردات کالا‌های لوکس اختصاص دهند. این امر سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۶
کاملا همینطوره
حتی گرفتن وام ازدواج خیلی خیلی سخت شده و یک سال باید توی صف باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
یکی از دلایل مشکل شما کمبود نقدینگی بانک ها به علت نرخ سود بسیار کمتر از تورم است که بیشتر مردم را وادار می کند تا نقدینگی خود را در بانک ها سپرده گذاری نکنند
وقتی تورم بالای ۸۰ درصداست هیچ کارتولیدی سالم وبدون ربابرای مردم ممکن نیست مگر ازطریق رانت واختلاس که کارهرکسی نیست بنابراین بهتراست دولت محترم ومجلس محترم دست ازسر اقتصاددستوری بردارند وبگذارند سرمایه گذاران وکارافرینان مثل همه دنیای آزاد کارخودشانرابکنند دولت هم نظارت داشته باشد که کلاه سرمردم نگذارند واگر کسی چنین کردبلافاصله دمارازروزگارش درآورند بشوخی باید گفت رطب خورده منع رطب کی کند
وقتی تورم اعلامی خود دولت 40 درصد است نرخ 40 درصد اگر هم باشد سود نیست فقط ارزش پول حفظ می شود در ضمن وام های کلان با بهره کم به نام تولید به افراد خاص پرداخت می شود که به جای تولید به سمت خرید و انبار مواد خام و ..........می رود
سود بانکی بالای ۳۰ درصد توسط تمام بانکها از جمله دو بانک دولتی سپه و ملی پرداخت میشود،منوط به اینکه مبلغ سپرده بالای یک میلیارد تومان باشد البته بدون ترس و تنبیه
سوال این است که وقتی واخدهای تولیدی همواره افزایش قیمتی بیش از نرخ تورم داردن چرا با کمبود نقدینگی مواجه اند ؟ ایا غیر از این است که صاحبان بیشتر واحدهای تولیدی به جای انکه سود خود را صرف تامین نیازهای واخدهای تولیدی کنند صرف خرید ملک در خارج و زندگی لاکچری خارج از حد تصور می کنند. هیچ جای دنیا بخش خصوصی اینکونه نیست که با وام دولت همواره بخواهد نیازهای خود را تامین کند و سود حاصل از تولید را در کشور دیگری صرف کند. صاحبان واحدهای تولید کوچکی را می شناسم که کارشان فقط جهانگردی و تفریح است. اگر فقط یک پنجم تسهیلات ریالی و ارزی که در 45 سال گذشته برای توسعه صنعت در ایرا اختصاص یافت در جیا خود خرج شده بود حالا ما باید یک ژاپن در غرب اسیا بودیم.
کی به کیه ....والله بخدا
به مقدساتتان قسم با بانکهایی که چندر قاز وام میدن درصد زیادیش را هم بلوکه می کنند برخورد کنید. این کار خلاف قانونه اما چرا با چنین تخلف آشکاری برخورد نمیشه جای سؤال داره.
سایپا پراید را از ۲۶۰ میلیون به ۳۱۰ میلیون افزایش داده باید به صنایع همانند خودرو سازی بانک باید وام چهل درصدی بدهد صنایع به مردم رحم نمیکنند قسمتی از سود را به بانک بدهد بانک وقتی به سپرده ۳۰ درصد سود میدهد برای جبران هزینه باید از صنایع سود ساز هزینه را جبران کند . بانک بنگاه خیریه نیست
اگر واقعا دنبال حل مشکلند، فقط یکی از بانکهای متخلف را بدون توجه به پشتیبانان و سهامداران پر قدرت آنان، منحل کنند و تمام مدیران آن را ممنوع الخروج، ممنوع المعامله و اخراج کنند همراه با تشکیل پرونده کیفری اخلال در نظام اقتصادی. غیر از این راهی نیست
نماد خیانت دولت و بانکمرکزی نابودی بورس است بقیه که هیچ. در این سیستم کی بخش خصوصی واقعی و تلاشگر را وقعی می نهاد همه در خدمت واحدهای رانتی و خصولتی آن هم گرفتن ارز نیمایی و فروختن 50 درصدی رانتی بیشتر در بازار آزاد است بقیه جایگاهی ندارند
تولید کنندگانی که قیمت محصولات خود را با نرخ ارز بازار آزاد لحظه ای افزایش می دهند دنبال وام با نرخ بسیار کم و قرض‌الحسنه هستند!!!!
کجا چهل درصد می دن، بریم بگیریم ؟
بانک مرکزی مانع تولید داخلی است
مشکل اصلی اقتصاد کشور و بانکها دوری شدید از سنت قرض الحسنه است عملکرد بسیار قوی و سوداور دو بانک قرض الحسنه کشور سند محکمی بر این ادعا میباشد چون هم بانک و هم مشتری از سرمایه رایگان استفاده میکنند...قابل توجه عقلای اقتصادی...
تابناک به جای این نوع تجویزها، بهتر بود می گفتی با کنترل تورم و کاهش تورم به زیر ۱۰ درصد...
بهتر است که شما بجای درخواست از بانک مرکزی جهت کاهش نرخ سود بانکها از او بخواهید که تورم ۵۰ درصدی را کنترل وکم کند سود ۴۰ درصدی هم اگر بانکها بدهند که فقط ۲۲یا ۲۳ درصد می دهند باز هم از تورم کمتر است ومردم باز هم نمی توانند از سرمایه خود محافظت کنند
مردم بدبخت شدن رفت پی کارش
به نظر باید کل بانکها منحل شوند و فقط یک بانک با نرخ دستوری حداکثر ده درصد سود توسط بانک مرکزی تاسیس شود چون وجود اینهمه بانک با نرخ سود دستوری بانک مرکزی معنایی ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
در واقع حالا هم همینطور است فقط نام های مختلف دارند
حرفهاتون کاملا کارشناسی شده هستش
اما یک نکته
در شرایط تورم سرسام اور فعلی کشور و تورم های رسمی بالای 40 درصد چرا انتظار دارید اون بیچاره ای که مثلا صدد میلیون پول گذاشته بانک سود بگیره باید به نرخ 20 درصد راضی بشه؟؟چرا زور به اون بیچاره ای که پول خرد گذاشته بانک میگیم؟؟؟؟؟؟؟؟
تنها راه و برگ برنده برگردوندن اعتماد و اعتبار به بورسه. یکی از راه های مهم انتخاب رییس بورس توسط همه سهامدارا از طریق انتخابات در یک روز مشخص هستش.
به نظر میرسه نویسنده این مقاله از طرف قشر خاصی حمایت میشود.
ازروزی که سودبانکهاکم شدهمه نوع گرانی واختلاس رودیدیم
سپرده گذاران در زیان هستند،سود بانکی را نمیشود با دستور کاهش داد الان دولت فنر سود بانکی را به درخواست اتاق بازرگانی فشرده کرده،اتاق بازرگانی عامل صهیونیستهاست و باید منحل شود
اگر سود بانکی زیر ۳۰درصدباشد،هیچ آدم عاقلی سپرده نمیکند...طلا ودلارمیخره سالی۴۰درصد سودمیکنه...شمابجای پاک کردن صورت مسئله برید جلوی تورم رو بگیرید...بایدازخداتون باشه مردم بجای دلالی سکه وارز وخودرو،پولشون روبیارن توبانک...واقعا گیرشما این۴,۵درصداضافه است؟سکه در یک ماه۵میلیون گرون میشه و مردهایی که باید مهریه بدن بیچاره ترمیشن،دردتون نمیگیره؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل