بازدید 5649
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان گفت: متاسفانه بخش تولید در کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه روست. به ویژه تحمیل شدن مالیات‌های بی حد و حصر بر این بخش بسیار مشکل ساز شده است. کاهش مالیات عملکرد تولید، می‌تواند به بهبود این وضعیت منجر شود و راه تنفسی برای بخش تولید در کشور ایجاد کند.
کد خبر: ۱۲۳۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱ 26 April 2024

لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم لایحه‌ای است که دولت با هدف حمایت از تولید و کمک به رشد اقتصادی کشور به مجلس ارائه داده است. به زعم بسیاری از کارشناسان، مجلس باید با فوریت به بررسی و تصویب این لایحه بپردازد، به نحوی که بستری برای مقابله با سوداگری و حمایت از تولید در کشور به وجود بیاید.

یکی از جنبه‌های اساسی حمایت از تولید از طریق مشارکت مردم، حمایت مالیاتی هدفمند از بخش تولیدی است. با کاهش فشار مالیاتی بر فعالیت‌های تولیدی، دولت‌ می‌تواند فضای مساعدی برای رونق کسب و کار و گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند.

کاهش مالیات‌ تولید نه تنها به کسب‌وکارهای موجود انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند، بلکه بازیگران جدید را برای ورود به بازار تشویق و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند.

بنا بر آنچه گفته شد، کاهش نرخ مالیات عملکرد تولید از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد ـ که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است ـ موجب خواهد شد که تولید جذابیت بیشتری پیدا کند. از طرف دیگر، تغییر پایه‌های مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از مجموع درآمد به جای اخذ مالیات از نیروی کار موجب خواهد شد که تولید بیشتر از قبل رقابت‌پذیر شود و به این ترتیب، سرمایه به این سمت جریان خواهد یافت.

نظریات رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان را در خصوص مزیت های لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در ادامه می خوانید.

سعادت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که افزایش تولید در کشور می تواند به تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند، تصریح کرد: یکی از اهداف مهمی که می توانیم در دستور کار داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم، حمایت از تولید است.

وی ادامه داد: کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد که حدود ۴۰ درصد است، مثبت ارزیابی می‌شود. دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای حمایت از تولید انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مدار تولید برگرداندن بسیاری از شرکت‌ها و کارگاه‌ها اشاره کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متمرکز شدن دولت بر مالیات ستانی از بخش‌های غیرمولد اقتصاد بسیار اقدام درستی است، تا جایی که می‌توانیم باید به حمایت از تولید به لحاظ مالیاتی بپردازیم و مالیات فعالیت‌های مخرب و سوداگرانه را افزایش دهیم. در لایحه جدید مالیاتی، دولت در زمینه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، علاوه بر کاهش ۴۰ درصدی مالیات تولید، بر اعطای مادام‌العمر مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی صادرات محور در مناطق آزاد تاکید و مشوق‌های هوشمند و هدفمند جدید مالیاتی نیز تعریف شده است.

سعادت گفت: متاسفانه بخش تولید در کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه روست، به ویژه تحمیل شدن مالیات‌های بی حد و حصر بر این بخش بسیار مشکل ساز شده است. کاهش مالیات عملکرد تولید، می‌تواند به بهبود این وضعیت منجر شود و راه تنفسی برای بخش تولید در کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد قابل توجه است. تقریباً به میزان ۴۰ درصد مالیات تولید را کاهش می‌دهیم که عدد درخور توجهی به شمار می‌رود؛ مثلا اگر قرار بود مالیات تولید را به میزان ۵ درصد کاهش دهیم، تأثیری در حمایت از تولید نداشت، اما کاهش ۴۰ درصدی مالیات این بخش بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است. منظور از مردم، آحاد جامعه است. مردم سرمایه‌های خرد دارند. پیشنهاد دولت مبنی بر در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه گذاری‌های خرد مردمی مثبت ارزیابی می‌شود، زیرا می‌تواند سرمایه‌ها را به بخش‌های مولد اقتصاد کشور سوق دهد.

سعادت گفت: پیشنهاد معافیت مادام العمر مناطق آزاد و شرکت‌های صادرات محور که رشد فروش سالانه ۳ درصد دارند نیز در لایحه مطرح شده است که منطقی به نظر می‌رسد. این طور اقدامات بستری برای جذب سرمایه‌ها فراهم می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: پیشنهاد‌های خوبی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است. اجرایی کردن این لایحه می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. نیاز است مجلس به سرعت به بررسی و تصویب این لایحه بپردازد تا از مزیت هایش بهره‌مند شویم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۷
بله . دقیقا مثل اون مولد سازی بود که موقوفات مردمی رو فروختند و یه پورسانت درست و حسابی شش هزار میلیاردتومنی برداشتند و املاک رو هم با چندین درصد زیر قیمت زدند به اسم خودشون و ایل و تبارشون .
دولت باید بنگاه های تولیدی خصوصی را ده سال معاف از مالیات بکنه بجاش از معاملات سفته بازی و سوداگری مالیات بگیره ولی این اتفاق نمیوفته چون خود دولت طرف دلالهاست
افزایش سرمایه گذاری در تولید با ثبات اقتصادی و رونق اقتصادی انجام می شود دولتی که شما از آن حمایت می کنید در این دو سال و نیم دقیقا در جهت عکس حرکت کرده و باعث کاهش شدید قدرت خرید و رکود شده خرید و فروش بخش بسیار مهم از چرخه تولید است که افزایش مالیات ها در این بخش با هر بهانه ای تاثیر مستقیم منفی به تولید خواهد داشت افزایش قیمت ها و افزایش مالیات ها با بهانه های نخ نما برای افزایش درآمد دولت از مردم یکی از عوامل اصلی نابودی تولید و افزایش قیمت ها و گسترش فقر و بیکاری است
شما شغل که ایجاد نمی کنید مردمی هم خودشان کسب کاری راه انداختن را باعث بستن تولیدی ها و مغازها شدید مالیاتی که شما می گیرید با اروپا برابری می کند بدون خدمات
در برابر این همه مالیاتی که می‌گیرید و هر روز هم بیشتر میشه چه خدماتی میدید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
بی انصافی است که بگوییم دولت خدمات نمی‌دهد
پس موارد زیر چیست ؟؟؟
فیلتر کردن شبکه های اجتماعی
محدود کردن جابجایی پول
افزایش قیمت دلار
افزایش مالیات
گسترش تحریم ها و
قطع برق و گاز
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
البته موارد ذیل جا افتاده : سازمان تامین اجتماعی بدتر از سازمان امور مالیاتی میباشد . علاوه بر پرداخت بیمه حقوق میبایست بیمه ماده 38 تامین اجتماعی رو که از 7 درصد الی 30 درصد هست پرداخت نمود و همچنین بیمه رسیدگی به دفاتر شرکتها .
متاسفانه از مهمترین علتهای رای ندادن مردم متحد شدن قوای سه گانه( دولت ، مجلس و قوره قضائیه ) بر ضد مردم است.
تولید رو نابود کردید الانم که تولیدی باقی نمونده مالیتش رو کم میکنید . روغن ریخته رو نذر امام زاده نکنید .شما کور میکنی ولی شفا نمیدی.
کدام تولید؟
نه صادرات
نه چرخش پول
شرکت ها و بورس هم در اختیار چند نهاد
جالب است که کمک به تولید و مبارزه با رانت و قاچاق و مدیریت مصرف و ...... همه با افزایش درآمد دولت از مردم یعنی با افزایش قیمت ها و مالیات ها صورت می گیرد!!!!!!!! تا کنون راه حلی برای مشکلات از جانب کارشناسان و اساتید همکار دولت ارائه نشده که کمی به دولت فشار بیاید
تنها راه هدایت نقدینگی به سمت تولید تصویب‌ و اجرا ی ماليات بر عایدی سرمایه است که دست دلالان زالو صفت را از بازارهای مسکن وخودرو و طلا و ارز قطع می کند و کاهنده تورم است.
دولت خیر نمیرساند ......فقط روز به روز بر گرفتاری های مردم ومملکت اضافه میکند..........
بنده حسابدار هستم و در شرکتهای تولیدی و خدماتی بخش خصوصی کار میکنم با این سامانه های متعدد مالیاتی بخصوص سامانه مودیان هر فعال اقتصادی اگه هدفش تولید و کار در مملکت باشه بشدت پشیمان خواهد شد فقط اخذ مالیات به هر نحو بقیه شعار هست
قطه به یقین با این لایحه سرمایه مردمی بسمت تولید نخواهد رفت!
امکان رفتار مناسب حال تولید و اقتصاد از دولت و مجلس و همه نهادهای دیگر ، محاله
شما همینجوری از همه ده درصد مالیات میگیرید ، نه تولیدی و نه فعالیتی و نه درآمدی ، ولی مالیات ده درصد
مالیات رو کم خواهید کرد و سوخت را گران. تا جای کسر مالیات را بگیرد .
سلام تابی جون
ما یه شرکت تولیدی در جاده مخصوص کرج هستیم.
جهت حمایت از تولید قراره که از اول خرداد تا پایان شهریور هر روز به مدت 6 ساعت قطعی برق داشته باشیم.
در ضمن جهت حمایت هر چه بیشتر از بخش تولید جلوی واردات مواد اولیه ما رو هم گرفتند و از اون بهتر جهت حمایت خیلی بیشتر پول کارگران رو هم پرداخت نکردیم چون طرف حساب ما شرکتهای دولتی هستند که میگن پول نداریم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی