بازدید 3739
۵
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

مجوزهای الکترونیک به نفع فعالان اقتصادی واقعی است

روند ساده دریافت شناسه یکتا، بستر مناسبی است که فعالان اقتصادی می‌توانند از آن بهره ببرند. سرانجام همه این روند‌ها به نفع فعالان اقتصادی واقعی است، زیرا امور تسریع و کسانی که در فضای شفاف اقتصادی فعالیت می‌کنند، شناسایی می‌شوند؛ بنابراین، دولت می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی نظارت و با موارد غیرقانونی برخورد داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۳۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴ 28 April 2024

مجوزهای الکترونیک به نفع فعالان اقتصادی واقعی است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دولت سیزدهم در سال‌های اخیر اقداماتی را در راستای الکترونیکی کردن امور در دستور کار قرار داده است. مصوبات مجلس نیز در این زمینه به کمک آمده اند. در حال حاضر، همه فعالان اقتصادی اعم از کسبه، تولیدکنندگان، باغداران، کشاورزان، دامداران، ورزشکاران حرفه‌ای، صاحبان پژوهشکده ها، باشگاه‌ها و هر کسی که دستگاه کارت خوان دارد، می‌تواند به راحتی برای دریافت شناسه یکتا اقدام کند. این افراد در صورتی که مجوز ندارند، به راحتی از درگاه ملی مجوز‌ها می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند. اگر مجوز کاغذی دارند، می‌توانند به راحتی آن را به مجوز الکترونیک تبدیل کنند.

به زعم کارشناسان، الکترونیک شدن امور مزیت‌های بسیاری دارد. باید هر چه سریع‌تر به سمت الکترونیک کردن روند‌های اداری کشور گام برداریم. بزرگ‌ترین مزیت این موضوع، تسریع امور و از بین بردن بستر فساد و رانت است. الکترونیک شدن مجوز‌ها به از بین رفتن امضا‌های طلایی و دیگر سوءاستفاده‌ها منجر می‌شود.

بر اساس حکم تبصره ۶ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوز‌های کاغذی که قبلاً صادر شده اند، باید الکترونیک شوند و شناسه یکتا بگیرند. فعالان اقتصادی تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند که برای دریافت شناسه یکتا (مجوز الکترونیکی) اقدام کنند. کسانی که بعد از این مهلت قانونی، نامشان در سایت بانک اطلاعات کسب‌وکار ایران (qr.mojavez.ir) نباشد، طبق قانون فاقد مجوز تلقی می‌شوند.

نظرات حسین ناظم زاده، رییس اتحادیه لوازم بهداشتی ساختمانی را در ادامه می‌خوانید. ناظم زاده در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص دریافت شناسه یکتا توسط فعالان اقتصادی توضیح داد: قبلاً کسانی که می‌خواستند از مزیت‌های جواز کسب استفاده کنند، باید از اتحادیه نامه دریافت می‌کردند و آن را به محل مورد نظر اعم از بانک، سفارتخانه و اداره خاص تحویل می‌دادند و کارشان انجام می‌شد. با الکترونیک شدن مجوزها، افراد با داشتن شناسه یکتا می‌توانند به دریافت خدمات بپردازند و نیازی به نامه نیست.

وی ادامه داد: دریافت شناسه یکتا و مجوز الکترونیک کمک می‌کند که زمینه برخی سوءاستفاده‌ها برچیده شود. به طور مثال، قبلاً در برخی موارد دیده می‌شد که افراد به جعل مدارک مورد نظر برای استفاده از تسهیلات می‌پرداختند؛ اما با الکترونیک شدن مجوز‌ها و دریافت شناسه یکتا، امکان این طور موارد از بین می‌رود.

رییس اتحادیه لوازم بهداشتی ساختمان خاطرنشان کرد: صدور دستی مجوز‌ها و نامه‌ها زمان می‌برد؛ بنابراین، الکترونیک شدن آن‌ها به تسریع امور کمک می‌کند. به محض اینکه اداره مورد نظر شناسه یکتا را در سامانه وارد کند، به تمام سابقه اقتصادی فرد دسترسی دارد و کار‌ها زودتر پیش می‌رود.

ناظم زاده گفت: الکترونیک شدن مجوز‌ها و دریافت شناسه یکتا مزیت‌های زیادی دارد. این روش می‌تواند به مقابله با قاچاق کالا، فعالیت‌های زیرزمینی و پولشویی نیز منجر شود. باید در این رابطه کار‌های اصولی صورت بگیرد؛ مثلا لازم است به اتحادیه‌ها این اختیار داده شود که تمامی واحد‌های بدون مجوز را پلمب کنند.

 وی ادامه داد: نکته مهم این است که دریافت مجوز الکترونیک به آسانی انجام می‌گیرد. سامانه طوری ساماندهی شده که افراد به سرعت و به سادگی می‌توانند نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.

رییس اتحادیه لوازم بهداشتی ساختمان خاطرنشان کرد: اتحادیه ما با گذاشتن میز خدمت تلاش کرده است که روند دریافت شناسه یکتا را تسریع کند. این موضوع اهمیت دارد که فعالان اقتصادی هر چه سریع‌تر در مهلت مقرر شده نسبت به دریافت مجوز الکترونیک اقدام کنند. کسانی که مجوز کاغذی دارند نیز می‌توانند به سادگی مجوز الکترونیک بگیرند.

روند ساده دریافت شناسه یکتا، بستر مناسبی است که فعالان اقتصادی می‌توانند از آن بهره ببرند. سرانجام همه این روند‌ها به نفع فعالان اقتصادی واقعی است، زیرا امور تسریع و کسانی که در فضای شفاف اقتصادی فعالیت می‌کنند، شناسایی می‌شوند؛ بنابراین، دولت می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی نظارت و با موارد غیرقانونی برخورد داشته باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
با سلام دولت و مجلس شریف جلوی ورود کالای قاچاق که به تولید داخل اسیب می زند را بگیرد
چی می گی بابا امثال چای دبشی ها مگه به شناسه یکتا نیاز دارن؟ آیا مدیران دولتی که امضا کردن که اون پول پرداخت بشه. وزرای مربوطه و رییس باک مرکزی وقت که اون پول رو داد به قوه قضاییه معرفی شدن؟ عدم معرفی این افراد به گردن شخص خود رییس جمهوره. حالا هی صبح تا شب تو بوق کرنا کنید مبارزه با فساد و شفاف سازی
این کارا فقط برای عامه مردمه و شفاف سازی اونا. هیییییچ تاثیری در اختلاص هایی که با امضا و توصیه و تاکید وزرا و .... انجام میشه نداره.
بیا ببین سامانه مودیان چه بلایی یر ارزش افزوده آورده همه رو درگیر اشتباهات سامانه کرده و جوابگو نیستند
کار و اشتغال باید آزاد بوده و طبق قوانین عمومی باشد و اصلاً نیازی به اخذ مجوز نباشد. مگر کار با ویژگیهای خاص و تخصصی که با جان و سلامت انسانها مرتبط باشد. با مجوزدار کردن شغلها دولت برای خود مشغله بزرگی ایجاد می کند و در نتیجه پروسه مجوز دادن بسیار پیچیده و طولانی می گردد و در نتیجه افراد معطل و بیکار می مانند و اینکار باعث معضلات اجتماعی می گردد!
همه اینها بهانه ست
فقط مالیات
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی