بازدید 1657

آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان است؟

یک متخصص زنان در خصوص درمان تخمدان پلی کیستیک، گفت: برخی از پزشکان ممکن است به بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بگویند که مشکل ناباروری خواهند داشت و اقدام به تجویز دارو‌های هورمونی کنند در حالی که دارو‌های هورمونی ممکن است باعث ایجاد مسائلی در کبد و کلیه شوند، بنابراین بهتر است به جای دارو فقط با تغییر سبک زندگی، تخمک گذاری را به حد نرمال رساند و از دادن دارو‌های اضافی پرهیز کرد.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹ 12 May 2024

به گزارش تابناک، دکتر لیدا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، متخصص زنان گفت: تخمدان ذاتا یک پدیده کیستیک است و بحث درمان یا عدم درمان آن مطرح نیست بلکه می‌توان با رعایت برخی روش‌های صحیح زندگی، عملکرد آن را به سمت تخمک گذاری نرمال سوق داد.

در خصوص شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک، تشریح کرد: تخمدان افراد مبتلا به این سندرم به جای تخمک گذاری در هر ماه، سه یا چهار ماه و یا حتی سالی یکبار تخمک گذاری می‌کند. وقتی دختر بچه‌ای به سن بلوغ نزدیک می‌شود، چربی‌های دور باسن و میزان استروژن در بدنش بیشتر شده و تخمدان شروع به تحریک جهت تخمک گذاری می‌کند.

 وی افزود: تخمک از ابتدای جنینی در بدن دختر وجود دارد و بعد از رسیدن به بلوغ، هر ماه تعدادی از آن رشد کرده و منجر به قاعدگی و تولید فولیکول می‌شود و سپس از بین می‌رود. در برخی افراد، به دلیل فشردگی بیش از حد این تخمک‌ها، پس از رشد به طرف فولیکول بالغ نمی‌روند.

وی ادامه داد: عدم رشد تخمک‌ها باعث می‌شود تا هورمون‌های استروژن و پروژسترون با تناسب همدیگر پیش نروند و چاقی در فرد تشدید شده و سیکل تخمدان نیز معیوب شود و پلی کیستیک افزایش یابد. برای بهبود این شرایط بهتر است با ورزش و تغذیه مناسب، وزن را به حد تعادل رساند.

حیدری در خصوص درمان تخمدان پلی کیستیک، گفت: برخی از پزشکان ممکن است به بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بگویند که مشکل ناباروری خواهند داشت و اقدام به تجویز داروهای هورمونی کنند در حالی که داروهای هورمونی ممکن است باعث ایجاد مسائلی در کبد و کلیه شوند، بنابراین بهتر است به جای دارو فقط با تغییر سبک زندگی، تخمک گذاری را به حد نرمال رساند و از دادن داروهای اضافی پرهیز کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی