بازدید 1684
رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا:

مناظره دو نامزد ریاست جمهوری شرم آور بود/ دست ترامپ برای ایجاد تنش میان اعراب و ایران باز نیست

پروفسور نادر انتصار معتقد است مناظره بایدن-ترامپ یک نمایش شرم آور بود و ترامپ بارها دروغ گفت و بایدن به سختی توانست یک جمله کامل را تمام کند.
کد خبر: ۱۲۴۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸ 03 July 2024

بین الملل تابناک: نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور بامداد جمعه به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد.

ایران یکی از موضوعات داغ این مناظره بود و بایدن در این مناظره خطاب به ترامپ گفت: ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.

آنچه در پایان این مناظره به ثبت رسید عملکرد ضعیف بایدن بود. نظرسنجی «سی‌ان‌ان» که بلافاصله پس از نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه در این مناظره نسبت به «جو بایدن» نامزد دموکرات عملکرد بهتری داشته است.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.

این در حالی است که پیش از آغاز مناظره، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان باور داشتند ترامپ عملکرد بهتری خواهد داشت و ۴۵ درصد گفته بودند که بایدن در مناظره بهتر ظاهر می‌شود.

با این حال، این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند این مناظره هیچ تأثیری در نامزد مورد حمایت آن‌ها نداشته و آنان همچنان به نامزد موردنظر خود رای خواهند داد. در مقابل، ۱۴ درصد گفتند که مناظره باعث شده در تصمیم خود بازنگری کنند، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. ۵ درصد نیز اعلام کردند که مناظره اخیر این دو نامزد به‌کلی نظر آن‌ها را درباره نامزد مورد حمایت خود تغییر داده است.

روی‌هم‌رفته، نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره امروز ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار شناخته شده انتصار است که ابعاد سیاسی و اجتماعی ادغام کردها در جریان اصلی زندگی سیاسی-اجتماعی در ایران، عراق و ترکیه را تحلیل می کند.

اولین ‌مناطره بایدن و ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا برگزار شد. مطابق برای نظرسنجی ها عملکرد بایدن خیلی ضعیف بوده است. ارزیابی شما چیست؟

اولین مناظره تلویزیونی بایدن-ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا یک نمایش شرم آور بود. در طول مناظره، ترامپ بارها دروغ گفت و بایدن به سختی توانست یک جمله کامل را تمام کند. البته، با توجه به ماهیت و رفتارهای گذشته ترامپ، دروغگویی و عملکرد مهیب ترامپ تعجب آور نبود. از سوی دیگر، بایدن سن و وضعیت شناختی رو به زوال خود را نشان داد. او به‌عنوان پیرمردی ناتوان و نه یک رهبر قوی شناخته شد. عملکرد بایدن بدترین عملکردی بود که از یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا در 60 سال گذشته دیده ام.

برخی نظرسنجی ها معتقد هستند این مناظره بر پایگاه رای بایدن تاثیر منفی ندارد. نظر شما چیست؟ آیا این مناظره بر آرای مردد در ایالتهای چرخشی تاثیر نخواهد داشت؟

اگرچه این مناظره ممکن است به حمایت بایدن در میان دموکرات های سرسخت لطمه ای وارد نکرده باشد، اما مطمئناً به حمایت او در میان رای دهندگان نوسانی و مردد- که بایدن اگر می خواهد در انتخابات عمومی نوامبر پیروز شود، باید آن ها را جذب کند- لطمه زد.

ترامپ اخیرا اعلام کرده با رهبری کنونی نظام سیاسی ایران حاضر به گفتگو و حل مسائل است. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

اگر به خاطر داشته باشید، ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 نیز همین احساس را داشت. سیاست داخلی ایران در آن زمان پذیرای ترامپ نبود و فکر می‌کنم تفکر رده بالای نظام ایران تغییر نکرده است. بنابراین، قضاوت در مورد اینکه آیا ترامپ در مورد تمایل خود برای گفتگو با رهبری فعلی ایران جدی است یا خیر، دشوار است. از قضا، می توان استدلال کرد که ترامپ بیشتر از کسی مانند بایدن با ایران تعامل مستقیم دارد.

در ایران سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافته اند. جلیلی از مخالفان برجام است و دیدگاههای ضد غربی شدیدی دارد. پیروزی احتمالی جلیلی و ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات چه تاثیری بر سیاست خارجی دو کشور دارد؟

پیروزی ترامپ در مقایسه با تاثیر جلیلی بر سیاست خارجی ایران، تاثیر بیشتری بر جهت گیری سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت. این به این دلیل است که از نظر قانون اساسی، ریاست جمهوری نهاد غالب (اما قطعا نه تنها) در شکل دادن به سیاست خارجی ایالات متحده است. برعکس، سیاست خارجی ایران عمدتاً توسط نظام شکل می‌گیرد. رئیس جمهور ایران می تواند در اجرای تصمیمات نظام بر سیاست خارجی کشور تأثیر بگذارد اما نه در چارچوب ها و ابتکارات جدید.

آیا ترامپ می تواند مانند دور اول ریاست جمهوری خود تنشهای منطقه ای را افزایش دهد؟ در حالی که اعراب خلیج فارس و ایران در حال بهبود روابط هستند. آیا کشورهای منطقه با سیاستهای او همراه خواهند بود؟

بله، اگر بخواهد در اولین دولت خود به سیاست خارجی خود بازگردد، می تواند این کار را انجام دهد. با این حال، ترامپ ممکن است به دلیل تغییراتی که در محاسبات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک منطقه به خصوص در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات و عربستان سعودی رخ داده، دوران سخت تری نسبت به دولت اول خود داشته باشد. ترامپ مطمئناً تلاش خواهد کرد تا سیاست قبلی خود در برقراری روابط رسمی بین اسرائیل و عربستان سعودی دنبال کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات