بازدید 15052

ملک سلیمان(ع)، نقطه آغاز تحول در سینمای ایران

رضا عموزادی
کد خبر: ۱۲۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶ 24 October 2010
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سینمای کشور همواره با فراز و نشیب های بسیاری مواجه بوده است. سینماگران متعهد و انقلابی، همواره در صدد به وجود آوردن سینمائی متناسب با هویت فرهنگی و اسلامی بوده اند. از این رو این دسته از هنرمندان کوشش نمودند هنر سینما را در خدمت مفاهیم اصیل ارزشی و دینی بکار گیرند.

بدین منظور مدتها مفاهیمی چون سینمای معناگرا یا همان سینمائی قدسی و دینی برای به تصویر کشیدن مضامین دینی و ارزشی با استفاده از قصه های قرآنی و روایت اسلامی، موضوع بحث و نظر مجامع و محافل هنری بوده است.

اینک با گذشت سه دهه از عمر پر برکت انقلاب اسلامی خوش بختانه درخت پر بار اندیشه و تفکر هنر ارزشی و معنوی به مدد تلاش های ارزنده هنرمندان فرهیخته و متعهد عرصه سینما به ثمر نشسته است. تولید آثار فاخر و با ارزشی همچون ابراهیم خلیل الله، مردان آنجلس، امام علی(ع)، مریم مقدس، تنهاترین سردار، ولایت عشق، یوسف پیامبر و... شاهدی بر این ادعا است.

فیلم سینمائی ملک سلیمان نبی(ع) نیز از جمله آثار با ارزشی است که بر گرفته از داستان زیبای یکی از پیامبران خدا ـ حضرت سلیمان(ع) ـ می باشد که در آیاتی از قرآن کریم به آن اشاره شده است.

شهریار بحرانی سازنده این فیلم با پشت سر گذاشتن تجربه ساخت فیلم مریم مقدس، این بار با به کارگیری از قابلیت های تکنولوژی های نوین در صنعت سینما و خلق صحنه هائی جذاب و حیرت انگیز توانست ضمن توجه به سلیقه مخاطب امروزی خود، اثری متفاوت و منحصر به فرد به دنیای سینمای کشور عرضه کند.



کارگردان فیلم ملک سلیمان(ع) با شناخت کامل به ذائقه مخاطبین داخلی و خارجی تلاش نمود با استفاده از تکنیک های جهانی فیلم سازی و انتخاب داستانی با مفاهیم عمیق دینی راهی برای نفوذ در فضای بیکران سینمائی جهان بگشاید.

اما ملک سلیمان(ع) با تمامی جذابیت های بصری و صوتی، از نارسائی هائی در فیلم نامه برخوردار است که به نظر می رسد نویسنده و کارگردان به جهت توجه بیش اندازه به ساختار تصویری، از پرداختن به برخی مسائل آن غافل شده است.

به عنوان مثال فیلم در شخصیت پردازی برخی کاراکترها موفق نبوده است. برخی از شخصیت های فیلم برای مخاطب ناشناس و مجهول باقی می مانند. همچنین در معرفی ابعاد معنوی پیامبر الهی و وجه شاخص و برجسته حضرت سلیمان(ع) به عنوان بنده برگزیده الهی به خوبی پرداخت نشده است. به نظر می رسد کارگردان با علم بر اینکه مخاطبش حضرت سلیمان(ع) را به خوبی می شناسد، نیازی به معرفی همه ابعاد شخصیتی و زندگی او ندیده و بسیار موجز و کوتاه به آن اشاره کرده است. البته باید اذعان داشت، بحرانی در انتقال مفهوم دینی نهفته در فیلم که همان تقویت ایمان، ولایتمداری و مبارزه با شیطان درون است، سربلند بیرون آمده است.

در آیات متعددی از قرآن کریم به داستان زندگی حضرت سلیمان(ع) اشاره شده است. سراسر زندگی این پیامبر الهی لبریز از حکمت های پند آموزی است که با توجه به جذابیت های آن، می تواند سوژه مناسبی برای ساخت فیلم بلند سینمائی باشد که به صورت سریالی در سینماهای کشور اکران شود که اگر چنین اتفاقی مبارکی در عرصه سینمائی کشور رخ دهد، می توان امید آن داشت که آشتی مردم با سینما فراهم گردد.

در هر صورت فیلم ملک سلیمان نبی(ع) به جهت ساختاری هنرمندانه، متناسب با استانداردهای جهانی فیلم سازی در انتقال مضامین دینی، نقطه آغاز تحولی بنیادین در سینمای کشور محسوب می گردد که امیدواریم ادامه یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
استانداردهاي جهاني؟جناب آقاي رضا عموزادی مگرما به اين نوع استانداردها كه جهاني است اعتقادداريم؟ يا به بعضي ازآنها اعتقادداريم وبعضي از استانداردهاي جهاني را كلا قبول نداريم/
از تابناک بعید بود انقدر دیر به این موضوع مهم بپردازه.
من این فیلم رو 6 بار دیدم و واقعا ارزش 10 بار دیدن رو داره به همه کسانی که به تفکر علافهمندند توصیه میکنم ملک سلیمان رو برن ببینن. این از اون فیلم های هست که دیدنش تو سینما خیلی میچسبه
خبرتون بسیار خبر به جایی بود.
البته این فیلم ظاهراً به مفهوم ملک ایده آل الهی پرداخته نه به زندگانی حضرت سلیمان ع. مفهومی که همه پیامبران الهی در پی تحقق اون بودند.
خیلی متشکر.
باسلام وخسته نباشيد به سازنده گان اين اثر فاخر وباتوجه به زواياي زيادي كه زندگي اين پيامبرخدا دارد اميدوارم كه شاهد قسمتهاي ديگري ازاين قيلم باشيم .
فیلم زیبایی بود هرچند که موافقم در شخصیت پردازی کمی ضعف داشت ولی ارزش دیدن در سینما را دارد.
با سلام
بنده هم با نویسنده کاملا موافقم، فیلم با ارزشی است . حرف های زیادی هم برای گفتن دارد. باید به این کارگردان تبریک گفت، بعد ار مدتها هوائی تازه در سینمای کشور تنفس کردیم
کاش می توانستیم تیمی که فیلم ارباب حلقه ها را ساخته به ایران بیاوریم و تا می توانیم از فیلم های دینی و مذهبی مسلمانان بسازیم . تا به دنیا بفهمانیم که آنچه غرب و اروپا در مورد مسلمانان می گویند دروغ ، دروغ ، دروغ است .
فکر می کنم بسیار خوب به موضوع نگاه کردید اما جالب تر از این برای این است که این فیلم که چند سال پیش ساخته شده بودخوب فتنه های این سال ها را پیش بینی کرده بود و حتی از بازیگر هایی که در فتنه نقش داشتند استفاده نکرد و از هترپیشه های موجه استفاده برد زنده باد ملک سلیمان زنده باذ ملک ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها