مخبر کمیسیون انرژی:

با روند کنونی مصرف، ده سال دیگر وارد کننده انرژی می‌‌شویم

مصرف جامعه ما در حوزه‌های گوناگون توزیع، انتقال و تولید حتی در صورت تحقق همه اهداف بالادستی، روند نگران‌کننده‌ای دارد و اگر این روند مصرف انرژی ادامه یابد، کشور به وارد کننده انرژی در ده سال آینده تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹ 15 November 2010
سیدعماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی درباره تداوم رشد مصرف انرژی در کشور و پیامدهای آن گفت: مصرف جامعه ما در حوزه‌های گوناگون پخش، انتقال و تولید حتی در صورت تحقق همه اهداف بالادستی، روند نگران‌کننده‌ای دارد و اگر این روند مصرف انرژی ادامه یابد، کشور به وارد کننده انرژی در ده سال آینده تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر مقایسه‌ای در مصرف انرژی با کشورهای دیگر داشته باشیم، درخواهیم یافت که ده برابر ژاپن و 5/2 برابر چین شدت مصرف انرژی در کشورمان وجود دارد و 5/2 برابر معدل جهانی، ایران انرژی مصرف می‌کند. جالب است بدانید کشور ما به اندازه انرژی مصرفی بخش صنعت قاره اروپا، انرژی مصرف می‌کند.

وی درباره آینده این میزان مصرف انرژی تصریح کرد: ایران دومین کشور دارنده گاز و سومین کشور دارنده نفت در دنیا به شمار می رود، ولی مصرف بی رویه انرژی بحثی نگران‌کننده است که اگر ادامه یابد، در ده سال آینده وارد کننده انرژی باشیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به طرح اصلاح الگوی مصرف در مجلس گفت: بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری، بحث اصلاح الگوی مصرف در مجلس مطرح شد و پس از بررسی آن از سوی نمایندگان مجلس، فوریت آن در سال گذشته به تصویب رسید و در سال جاری، در قالب یک طرح 84 ماده‌ای به صحن علنی ورود پیدا کرد که حدود هشتاد ماده آن به تصویب رسید و به قانون تبدیل شد.

وی درباره هدف از اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف گفت: در حوزه‌های گوناگون انرژی، هدفمندسازی مصرف با اجرای اصلاح الگوی مصرف صورت می‌گیرد. هدف نهایی از اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف بهینه‌سازی انرژی است و هدف مشترکی با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دارد؛ اما با این تفاوت که هدفمندسازی یارانه‌ها، سیاست قیمتی را برای کاهش مصرف دنبال می کند، ولی اصلاح الگوی مصرف سیاست غیرقیمتی و بازسازی سیستم به موجب کاهش مصرف انرژی است.
 
نماینده مردم قروه درباره تأثیرات اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف در خلال قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: قانون اصلاح الگوی مصرف، مکمل قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست و امیدواریم دولت قانون اصلاح الگوی مصرف را در خلال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی سازد.
در این صورت، 110 هزار میلیارد تومان یارانه حامل‌هاي انرژی پس از پرداخت به صورت هدفمند مصرف شود.
 
منبع: نشریه سوران
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان