اجرای قانون هدفمند كردن يارانه‌ها آغاز شد

محمود احمدي‌نژاد در ادامه گفت‌وگوي راديو و تلويزيوني‌اش اعلام كرد كه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از فردا اجرا خواهد شد. رييس‌جمهور از مردم خواست، در دريافت پول‌هايي كه به حسابشان واريز شده است، عجله نكنند، چرا كه برخي واحدهاي اقتصادي براي مردم بسته‌هاي مناسبي در اين زمينه در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۳۶۷۴۳
|
۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۸ 18 December 2010
|
41213 بازدید
|
رييس‌جمهور كشورمان اعلام كرد: بخش اصلي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از فردا (يكشنبه) اجرا مي‌شود.

مردم براي دريافت پول‌هايي كه به حسابشان واريز شده است، عجله نكنند

به گزارش «تابناک»، محمود احمدي‌نژاد، شنبه شب در گفت‌وگوي مستقيم راديو و تلويزيوني‌اش با مردم، اعلام كرد كه بخش اصلي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از فردا اجرا خواهد شد.

رييس‌جمهور از مردم خواست، در دريافت پول‌هايي كه به حسابشان واريز شده است عجله نكنند، چرا كه برخي واحدهاي اقتصادي براي مردم بسته‌هاي مناسبي در اين زمينه در نظر گرفته‌اند.

شش دهك از روز نخست اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها وضعشان بهتر مي‌شود

احمدي‌نژاد درباره ابعاد گوناگون اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و تأثيرات آن گفت: اجراي اين قانون از دو سه سال پیش و به طور رسمي از امسال آغاز شد. اين طرح بزرگترين و مردمي‌ترين طرح اقتصادي كشور است. انرژي و ثروت كشور به مردم تعلق دارد و ما فكر مي‌كنيم بهترين حالت براي مديريت اين ثروت ملي مشاركت مردم در مديريت آن است.

وي با بيان اين كه يكي از بخش‌ها كه يارانه بسیاري را از آن خود کرده، بخش انرژي است، افزود: متأسفانه، امروز انرژي به درستي استفاده نمي‌شود و آثار آن در اقتصاد، سازنده نيست. امروز نزديك به 6/5 ميليون بشكه نفت و گاز در كشور توليد مي‌شود. از اين ميزان، دو ميليون و 300 هزار بشكه صادر و چهار ميليون و 200 بشكه در داخل مصرف مي‌شود. امروز نفت بشكه‌اي 85 دلار است كه اگر آن را در چهار ميليون و 200 هزار بشكه در سال ضرب كنيم، مبلغي بيش از 120 هزار ميليارد تومان مي‌شود كه نزدیک چهار برابر متوسط مصرف در دنياست.

رييس‌جمهور ادامه داد: اين در حالي است كه ما بيش از چهار برابر متوسط دنيا رفاه نداريم، بلكه رفاه ما معادل متوسط دنياست. ما مي‌گوييم اين مبلغ بايد در خدمت رفاه مردم باشد. در اين ميان چند اشكال هست؛ نخست اين كه اسراف زياد است و مصرف اضافي است. اشكال دوم اين كه بهينه مصرف نمي‌كنيم. سومين اشكال اين است كه همين مقدار، عادلانه توزيع نمي‌شود؛ يعني توزيع رفاه، عادلانه نيست و اين موجب به وجود آمدن فاصله طبقاتي مي‌شود.

احمدي‌نژاد با طرح اين پرسش كه «با اجراي قانون چه اتفاقي مي‌افتد؟» اظهار كرد: ما مي‌توانيم به نقطه‌اي برسيم كه با يك چهارم مصرف به همين رفاه دست يابيم. من نمي‌گويم كه سه چهارم صرفه‌جويي و بهينه‌سازي كنيم بلكه فقط يك چهارم صرفه‌جويي كنيم. وقتي همه رعايت كردند اين سی هزار ميليارد تومان به جيب مردم مي‌رود.

او با اشاره به آمار و ارقامي براي توضيح بيشتر موضوع گفت: كل بودجه عمراني ما در سال گذشته كه در تاريخ كشور بي‌نظير بوده، 20 هزار ميليارد تومان بوده است. اگر يك همت عمومي به خرج دهيم، اين بودجه 2/5 برابر مي‌شود. اگر اين 30 هزار ميليارد تومان را به بخش مسكن ببريم و يا وام با سود صفر درصد بدهيم، يك ميليون و 400 هزار مسكن شهري ساخته مي‌شود و ديگر كسي بدون مسكن نمي‌ماند و بافت فرسوده‌اي باقي نخواهد ماند. اگر همين يك سال مصرف را به بخش صنعت ببريم، همه پروژه‌هاي نيمه تمام كامل مي‌شود.

رييس‌جمهور ادامه داد: هم اکنون ساخت 12 هزار كيلومتر راه‌آهن در برنامه ماست؛ يعني 25 درصد بيش از كل تاريخ راه‌آهن كشور كه مي‌توانيم با اين ميزان، ساخت راه‌آهن را تحقق بخشيم. افزون بر اين، همه آزادراه‌هاي كشور بيش از هفت هزار و 500 كيلومتر ساخته مي‌شود.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر لزوم فرهنگ‌سازي در اجراي اين قانون (هدفمندسازي يارانه‌ها) اظهار كرد: هم اکنون صداوسيما كارهاي خوبي در اين زمينه انجام مي‌دهد و لازم است كه اين مطلب در دروس مدارس و دانشگاه‌ها نيز بيايد. با قدري همت مي‌توان صرفه‌جويي كرد تا ايران پيشرفته‌ترين كشور دنيا شود.

او گفت: به خاطر اهميت اين طرح، دولت وقت بسیاری گذاشت و همه توان كارشناسي كشور بسيج شد. ما تمام جهات و تاثيرات اين طرح را در مسائل گوناگون پيش‌بيني كرديم و برنامه‌ريزي جامعي از سوي دولت صورت گرفت. از سوي ديگر، براي اين كه اين طرح، خوب و با كمترين شوك و تنش آغاز شود ـ هرچند همه با اجراي آن پيروز خواهند بود ـ كارهاي اضافي نيز انجام داديم از جمله اين كه يك ماه اضافه بنزين اعلام شد؛ براي شبكه حمل و نقل برون شهري نيز سوخت گازوييل تا حدود 10 روز با قيمت قبلي شارژ مي‌شود، سهميه جديد دو ماهه شارژ مي‌شود و همه جايگاه‌ها نيز به سيستم كارت‌خوان مجهز شده‌اند، به گونه ای كه مي‌توان گفت براي اجراي اين طرح سيستم‌هاي اداره كشور نيز متحول شده است.

رييس‌جمهور درباره تدابير دولت براي قيمت آب، برق و گاز نيز خاطرنشان كرد: قيمت آب، برق و گاز را پلكاني كرديم تا همه به صرفه‌جويي تشويق شوند.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه دو ماه در حساب مردم پول است و دولت آماده باش است تا اين طرح به زيبايي اجرا شده و شيريني آن در كام مردم باقي بماند، ادامه داد: با محاسبات ما شش دهك از روز اول وضع‌شان بهتر مي‌شود، دو دهك بايد قدري صرفه‌جويي كنند و دو دهك ديگر بيش‌تر صرفه‌جويي كنند. زندگي مرفه و باز بدون كنترل خوب نيست.

وي با بيان اين كه با اصلاحات اساسي در اقتصاد، همه سود خواهند برد، اظهار كرد: با اجراي اين طرح قيمت تمام شده صنعت مي‌تواند با قيمت‌هاي جهاني رقابت كند. تاكنون قيمت انرژي كم بوده و بنابراين، فكر و هوش ايراني كه مي‌تواند فرصت انجام كارهاي بزرگ بيايد، معطل مانده است. با اجراي اين طرح رفتار اقتصادي متحول خواهد شد.

گام بعدي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها سال بعد اجرا مي‌شود

احمدي‌نژاد گفت: كسي كه در مصرف انرژي صرفه‌جويي كند، دو سود مي‌برد؛ نخست این كه منابع در جيبش مي‌ماند و هر چه صرفه‌جويي شده باشد، ما صادر مي‌كنيم و پولش باز به جيب مردم بازمي‌گردد.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور درباره مصارف دولتي و عمومي، اظهار كرد: براي مصارف دولت، ما نرخ‌ها را آزاد تعيين مي‌كنيم و اين نشان مي‌دهد كه ما بيشترين فشار را خودمان تحمل مي‌كنيم و كمترين فشار را به مردم وارد مي‌كنيم. اگر مردم در مصرف انرژي هر چه بيشتر صرفه‌جويي كنند، ما بيشتر مي‌توانيم صادر كنيم و منابع بيشتري را به مردم برمي‌گردانيم. ممكن است كسي بگويد پولش را مي‌دهم و مصرف مي‌كنم. اين خوب نيست. آن چه او مصرف مي‌كند، دود مي‌شود و مي‌شود آلودگي تهران. در حالي كه اگر صرفه‌جويي شود به سود مردم خواهد بود.

او در بخش ديگري از سخنانش، گفت: اين طرح به سود مردم است. به همين دليل، همه مردم خواهان اجراي آن هستند، چرا كه مي‌فهمند منافعشان در اجراي اين طرح است. حتي به ما فشار مي‌آورند كه اجرا كنيم و وقتي مردم اجراي اين طرح را پذيرفته باشند، پیامدهای منفي نخواهد داشت و يا به کمترین میزان مي‌رسد.

احمدي‌نژاد گفت: اجراي اين طرح راهي است كه ما آغاز كرده‌ايم و با اين کار، گام آخر مرحله نخست را برداشته‌ايم و وارد شرايط جديدي مي‌شويم.

وي گفت: ثروت ملي و اقتصاد بايد توسط مردم اداره شود. توليدكنندگي، مصرف‌كنندگي و مديريت با خود مردم بايد باشد؛ برای نمونه، كشور ما كم آب است اما همين مقدار نزول باران را با راندمان يك سوم مصرف مي‌كنيم در حالي كه مي‌توانيم با همين مقدار آب، توليد خود را سه برابر كنيم و اين شدني است.

رييس‌جمهور تصريح كرد: اولين خواهش من از مردم اين است كه ما بايد با هم باشيم، نسبت به هم دلسوز باشيم و با محبت رفتار كنيم. ما اعضاي يك خانواده هستيم. بايد با رحمت نسبت به هم برخورد كنيم تا رحمت خدا هم نازل شود. اگر مردم مراعات همديگر را كنند خدا هم مراعات آن‌ها را خواهد كرد. خيلي بد است كه كسي به فكر خود باشد و بدتر آن كه كسي از خلاءها و تحولات سوءاستفاده كند. زيبايي زندگي به انباشتن نيست، به درست استفاده كردن است. زيباترين زندگي براي كساني است كه خود را فداي ديگران كنند. امام حسين (ع) بر همين مبناست كه لذت‌بخش‌ترين زندگي را داشت.

احمدي‌نژاد افزود: بايد مراعات همديگر را بكنيم. چرا وقتي كه سر و صدايي مي‌شود دو ريال روي قيمت‌ها بگذاريم؟ اگر اين كار را 75 ميليون آدم انجام دهد چه مي‌شود و بازتاب آن در زندگي ما چيست؟

وي با اشاره به پولي كه به حساب مردم واريز شده است، گفت: پولي كه به حساب مردم ريخته شده، يك حساب ويژه است. اين مملكت متعلق به امام زمان (عج) است و اين پول هم بيت‌المال و پول امام زمان (عج) است و با بركت است و زمينه رشد جامعه است. مراقب باشيم اين را با پول‌هاي ديگر خراب نكنيم، چون ديگر اثر خود را از دست مي‌دهد. ما معتقد به بركت هستيم و بركت از عدالت مي‌آيد. اين پول يك گام بلند در راستای عدالت بوده و مال مردم است و مردم آن را درست مصرف كنند. توصيه مي‌كنم بلافاصله به بانك‌ها مراجعه نكنند. اين طرح ادامه دارد و ده‌ها سال به فضل الهي تداوم خواهد داشت، به گون ای كه كسي نتواند آن را لغو كند. مردم در برداشتن از اين پول عجله نكنند. اگر آن را زود بردارند بازار به‌هم مي‌ريزد. پول را نگه دارند. بخش صنعت و خدمات نيز بسته‌هاي خوبي براي مردم پيش‌بيني كرده‌اند. حتي برخي قيمت‌ها را مي‌خواهند پايين بياورند. در نتيجه در برداشتن از اين پول مردم عجله نكنند به‌ ویژه كه از فردا اجراي اين طرح آغاز مي‌شود.

وي افزود: مردم براي اين پول برنامه‌ريزي كنند. گام‌هاي بعدي هم وجود دارد و حداقل به دو برابر خواهد رسيد و پول خوبي است. البته گام بعدي سال بعد اجرا مي‌شود. نمايندگان مجلس در اجراي اين طرح با دولت خوب همراهي كردند و ان‌شاءالله سال آينده هم همكاري مي‌كنند تا بتوانيم گام‌هاي بعدي را برداريم. اگر آن گونه كه در نيت من قرار دارد اجرا شود، پولي كه به حساب مردم واريز خواهد شد، بيشتر از اين مي‌شود.

براي هر نفر ماهانه چهار هزار تومان يارانه نان واريز مي‌كنيم

احمدي‌نژاد با توصيه به مردم براي مديريت كاهش مصرف با هم‌فكري اعضاي خانواده، خاطرنشان كرد: انتظار داريم مردم منتظر باشند تا دو ماه بگذرد و قبض‌ها بيايد، بعد بر پایه آن با هم‌فكري اعضاي خانواده برنامه‌ريزي كنند تا فرزندان نيز مديريت اقتصادي را ياد بگيرند چرا كه آن‌ها نيز فردا در يك بخش مدير خواهند شد.

او همچنين گفت: مردم توجه داشته باشند كه ما واريز دوم را نيز در همين مرحله نخست خواهيم داشت.

رييس جمهور خاطرنشان كرد: در مورد نان قصد داريم براي هر نفر چهار هزار تومان به ازاي هر ماه واريز كنيم كه اين كار در همين هفت هشت روز آينده انجام خواهد شد. ما مي‌خواهيم مردم نان خوب بخورند. ما الان بيش از چهار هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت مي‌كنيم و بيش از همين مقدار نيز مردم براي خريد نان پول مي‌دهند كه اگر اين دو مبلغ را روي هم بگذاريم. مردم بايد بهترين نان را بخورند و اتلاف نان از بين مي‌رود و ما مي‌توانيم گندم را صادر كنيم.

وي يادآور شد: توصيه مي‌كنيم همان‌ گونه كه مردم تاكنون به ما اعتماد كرده‌اند، ستادي در مركز و در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها ايجاد شده كه تنها به اطلاعيه‌هاي اين ستاد توجه كنند.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه عدالت در داخل و خارج مخالف دارد، افزود: مي‌بينيم بعضي از اين رسانه‌هاي بيگانه عليه اين طرح سخنراني مي‌كنند، نمي‌خواهند ايران پيشرفت كند و الگو بشود، كشوري كه در آن فقير نباشد و همه شاد باشند و همه موفق باشند و اين گام بلند در اين جهت است.

او يادآور شد: ممكن است برخي فضاسازي كنند و مردم را نگران كنند و برخي نيز ممكن است متوجه نباشند و تحريك شوند و اقدامي در اقتصاد انجام دهند.

رييس قوه مجريه هم‌چنين درباره اقداماتي كه در ارتباط با همكاري اصناف در اجراي اين طرح صورت گرفته است، گفت: اصناف همكاري خوبي داشتند و ستادي درست كرده و آموزش داده و تشريح كرده‌اند و همراهي آن‌ها خوب بوده است. اصناف واحد نظارت تاسيس كردند و با واحد نظارت بازرگاني نيز مشاركت خوبي دارند؛ البته بهترين ناظر مردم هستند كه بايد اطلاع‌ دهند و ماموران ما حاضر مي‌شوند. اگر مشكل ناشي از كمبود كالا باشد جبران مي‌كنند يا رفتار نامناسب باشد با آن برخورد مي‌كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين كه وظيفه رسانه‌ها براي اجراي موفق طرح هدفمندي يارانه‌ها چيست، تصريح كرد: به نظر من همه در اين طرح مهم هستند؛ صنعتگران، كارگران، دامداران، كشاورزان، تجار، كسبه، معلمان، دانشگاهيان، اساتيد، دانش‌آموزان، دانشجويان و اهالي رسانه. دنيا ما را نگاه مي‌كند، ما ايراني هستيم و با ديگران فرق مي‌كنيم. تحولات ايران مورد توجه همه دنياست. ما بايد با مشاركت و همكاري هم فردا و آينده را بسازيم و بايد از خود اثر زيبا، ماندگار و قابل دفاع به‌جا بگذاريم.

احمدي‌نژاد هم‌چنين با تقدير از زحمات رانندگان و نقش آن‌ها در اجراي اين طرح افزود: اين طرح فرصتي ايجاد كرده كه قدر كارها شناخته شود. يكي از پاك‌ترين و زحمت‌كش‌ترين اقشار جامعه ما راننده‌ها هستند كه بخش مهمي از اقتصاد جامعه را اداره مي‌كنند. اما بايد ببينيم چگونه زندگي مي‌كنند. بهترين زمان‌ها و استراحت خود را مي‌گذارند. يك راننده 30، 40 سال بهترين وقت خود را براي اين كار مي‌گذارد، بنابراين رانندگان و عوامل حمل و نقل داخل و برون شهري، شبكه‌هاي خون‌رساني كشور هستند و زحمت‌كش‌ترين اقشار جامعه كه در سرما و گرما بايد ساعت‌ها پشت فرمان بنشينند.

او خاطرنشان كرد: رانندگان داخل شهري نيز زحمات زيادي در ترافيك، گرما و سرما و خيابان‌هاي شلوغ متحمل مي‌شوند و اين كار بسيار سخت و طاقت‌فرسايي است؛ البته بخش مهمي از خودروهاي ما نيز بايد در اين طرح نوسازي شوند.

اگر كسي ‌اقدام نامناسبي كند انگيزه‌اش اقتصادي نيست

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر كسي در زمينه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، ‌اقدام نامناسبي كند انگيزه او اقتصادي نيست، چرا كه اگر اقتصادي باشد ما راه‌حل آن را پيش‌بيني كرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد تأكيد كرد: در قضيه هدفمند كردن يارانه‌ها از اين به بعد هيچ مشكلي نيست كه نتوانيم حل كنيم.

او با بيان اين كه هر جا مشكلي پيش آمد مردم به ما خبر دهند، اظهار كرد: گروه‌هاي تخصصي ما مشكل را حل مي‌كنند و در اين طرح مشكلي نيست كه قابل حل نباشد. البته ما نمي‌گوييم كه عالم دهر هستيم ولي به هر حال ما كشور بزرگي هستيم كه 75 ميليون جمعيت داريم و اقتصاد بزرگي هستيم و ممكن است مشكلاتي هم پيش بيايد كه آن‌ها را برطرف مي‌كنيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه كل دولت، استانداران، فرمانداران و مديران پاي كار هستند، افزود: راننده‌هاي ما هميشه نان حلال به خانه برده‌اند و من مي‌خواهم از راننده‌ها خواهش كنم كه ما مي‌خواهيم در اين طرح پيشگام اوليه همين راننده‌ها، اصناف و صنعتگران باشند. ما مي‌خواهيم افتخاري براي همه ملت كسب كنيم كه همه تا ابد به آن افتخار كنند و اين به نام ملت ايران ثبت شود كه طرحي كه ديگران با اما و اگرها بخشي از مردم‌شان را از دست داده‌اند، اجرا شده است. با اجرا نشدن اين طرح فقر در جامعه اضافه شده است و ما مي‌خواهيم فقر و تورم ريشه‌كن و اقتصاد شكوفا شود و همبستگي و دلبستگي بيشتر شود.

وي ادامه داد: به رسانه‌ها و سياسيون نيز مي‌گويم كه اين طرح، طرح احمدي‌نژاد و اين دولت و آن دولت نيست. بلكه اين طرح مال همه اين ملت و تاريخ اين ملت است. پس كاري كنيد كه اين طرح جلو برود، چرا كه همه در اين طرح برنده هستند. ما مي‌خواهيم كه همه كمك كنند تا فضا آرام باشد تا اگر كسي پيشنهادي دارد بگويد چرا كه فقط با ايراد گرفتن كار درست نمي‌شود.

رييس‌جمهور براي نمونه به مسأله آلودگي اخير هواي تهران اشاره كرد و گفت: بيست و چند روز هواي تهران به‌طور بي‌سابقه‌يي آلوده بود كه متوقف شد و همه مردم همكاري كردند و در طرح زوج و فرد كردن خودروها اكثرا ماشين‌هاي خود را بيرون نياوردند. فرض كنيد كه اصلا ماشيني بيرون نيايد، بالاخره همين تنفس مردم در يك فضاي بسته نيز آلودگي دارد و گازهاي سمي از نفس آدم خارج مي‌شود. ستادي در مسئولان بود كه دائم فكر مي‌كردند كه كاري انجام دهند تا تغييري جزئي ايجاد كند ولي برخي همه اين كارها را مسخره مي‌كردند، بدون اين كه خودشان پيشنهادي بدهند.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: گوشش شنواي ما زياد است و همه حرف‌ها را گوش مي‌دهيم و اين مسوولان هم از خود مردم هستند و مردم آن‌ها را انتخاب مي‌كنند و دو، سه سال ديگر دولت ديگري روي كار مي‌آيد. بالاخره اين زمان و فرصت مال ملت است و من خواهش مي‌كنم كه همه كمك كنند تا اين كار بتواند جلو برود.

وي در ادامه در برابر پرسشي مبني بر اين كه آيا مبالغ واريز شده به حساب‌هاي مردم از سوي دولت جوابگوي هزينه‌هاي بيش‌تر خانواده‌ها ناشي از آزادسازي قيمت‌ها خواهد بود يا خير؟ پاسخ داد: در حال حاضر دهك يك خانواده‌هاي ما يعني دهك يك درآمدي كشور كه پايين‌ترين درآمد را در كشور دارند به‌طور متوسط 130 يا 135 هزار تومان درآمد دارند كه بخش عمده‌اي از آن‌ها تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند. متوسط جمعيت خانواده در كشور چهار نفر است كه بدين ترتيب به ازاي هر ماه 162 هزار تومان براي چنين خانواده‌اي به حساب واريز مي‌شود. اين‌ها حداقل هزينه‌ها را دارند و عملا آب، برق و گازي مصرف نمي‌كنند و ما مي‌خواهيم كه برخي در جامعه يك مقدار مصرف كنند. اين دهك كه مصرفي ندارد و بايد بتواند گوشت و ميوه بخرد و بخورد، به بهداشت و سلامت خود برسد و خانه خود را نو نوار كند.

رييس‌جمهور افزود: پيش‌بيني ما اين است كه افزايش و جهشي كه در اين دهك اتفاق مي‌افتد حدود 10 درصد است و 13 درصد به هزينه‌هاي فعلي آن‌ها اضافه مي‌شود. بنابراين 150 هزار تومان از پول واريزي دولت براي خرج‌هاي ديگر آن‌ها باقي مي‌ماند. هر چه به دهك‌هاي بالاتر مي‌رويم اين فاصله كم‌تر مي‌شود و با محاسبات ما تا دهك ششم وضعيت مثبت است. البته ما تاثيرات اين طرح را بر كل اقتصاد محاسبه كرده‌ايم و تنها به آب و برق و بنزين خلاصه نمي‌شود؛ بلكه بر كل اقتصاد اثر مي‌گذارد كه ما آن را نيز پيش‌بيني كرده‌ايم. بر اين اساس وضعيت دهك هفتم و هشتم با مختصر صرفه‌جويي مثبت مي‌شود. البته ما معتقديم كه از دهك سوم به بعد مي‌تواند خود صرفه‌جويي كند و در نتيجه پول بيش‌تري براي آن‌ها باقي بماند.

او با اشاره به وضعيت دو دهك بالاي جامعه، اظهار كرد: در مورد دو دهك آخر جامعه كه بالاترين درآمد جامعه هستند، رفاه آن‌ها كم نمي‌شود ولي بايد يك مقدار خود را جمع كنند و به صورت باز خرج نكنند. در ضمن وقتي اقتصادي شكوفا شود سرمايه‌گذاري بيش‌تر مي‌شود و درآمدها بالاتر مي‌رود. بالاخره اين پولي كه به مردم مي‌دهيم توسط مردم خرج مي‌شود و در نتيجه اقتصاد چرخش پيدا مي‌كند و باز هم مردم سود اين چرخش را مي‌برند. پس كسي ضرر نمي‌كند.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين كه هيچ‌كس در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها ضرر نمي‌كند، اضافه كرد: براي مثال ما با فلان كارخانه قرار گذاشتيم كه سه درصد قيمت‌هاي خود را تغيير دهد و به حمل و نقل گفته‌ايم كه 10 درصد تغيير قيمت دهد و اگر قول و قرارها اجرا شود هيچ‌كس ضرر نخواهد كرد. اگر هم احيانا مساله طوري چرخيد كه قشري آسيب ديد، باز هم به قيمت‌ها دست نزنند بلكه به ما اطلاع دهند و ما براي آن‌ها جبران مي‌كنيم و طوري پشتيباني مي‌كنيم و در نهادهاي توليد و خدمات به گونه‌اي آن‌ها را كمك مي‌كنيم كه به سوددهي برسند. بنابراين لازم نيست كسي سر خود كاري كند و مثلا بگويد چون من ضرر كرده‌ام پس 30 درصد به قيمت‌ها اضافه كنم.

در اين مرحله آزادسازي قيمت‌ها نداريم

رييس‌جمهور با بيان اين كه در اين مرحله ما آزادسازي قيمت‌ها نداريم بلكه اصلاح قيمت داريم، گفت: پنجاه سال است كه يارانه‌ها به صورت ناعادلانه توزيع مي‌شود و البته در اين زمينه مردم مقصر نبوده‌اند و چه بسا اگر مردم مي‌دانستند كه اين روند ناعادلانه است، اين‌طور مصرف نمي‌كردند. كسي در تهران هست كه به عنوان مثال ماهي شش هزار مترمكعب گاز مصرف مي‌كند در حالي كه خانواده ديگري هست كه نمي‌تواند پنجاه مترمكعب گاز مصرف كند. گاهي چنين روندي مشكلي ايجاد نمي‌كند؛ اما گاهي اين‌ها جامعه را دچار اختلافات طبقاتي مي‌كند. اگر تمام سياست‌هاي اقتصادي ما درست باشد و تنها يارانه‌ها ناعادلانه توزيع شود در عرض پنجاه سال وقتي 70 درصد يارانه‌ها به 30 درصد جامعه برسد اختلاف طبقاتي به اندازه يك دريا و دره عميق خواهد بود.

وي افزود: من از صداوسيما مي‌خواهم كه اين‌ها را به تصوير بكشد. من ديده‌ام كساني هستند كه 40 سال است ميوه نخورده‌اند. زماني وقتي مي‌خواستم سوار هلكوپتري شوم كودكي خود را به من رساند در حالي كه لباس و كفش مناسبي نداشت. او از من كمك نمي‌خواست بلكه به من گفت سقف مدرسه‌شان در حال فرو ريختن است؛ من در آن لحظه حاضر بودم جان خود را بدهم تا مسائل اين كودك حل شود. حرف من اين است كه صرفه‌جويي كنيم به عنوان مثال كسي كه در منزل خود استخر دارد هر روز آب استخر خود را گرم نكند، بگذارد هفته‌اي يك بار تا مملكت آباد شود. ما ملتي هستيم كه پيرو اهل بيتي هستيم كه سه روز روزه گرفتند و غذاي خود را به فقير، اسير و يتيم دادند. بايد به همديگر كمك كنيم.

احمدي‌نژاد گفت: ما يك ميليون خانه روستايي را نوسازي كرديم و دو ميليون هنوز نوسازي نشده است و جوانان روستايي هم بايد خانه‌دار شوند. اين كارها بايد انجام شود. اگر 30 هزار ميليارد تومان كه حاصل صرفه‌جويي يك چهارم مصرف است به بودجه عمراني تخصيص يابد در عرض پنج سال مي‌توانيم به كشورهاي پيشرفته برسيم. ايران با اين همه ثروت نبايد جوانان بيكار داشته باشد، همه بايد بيمه تكميلي و بيمه طلايي داشته باشند. ما ثروت داريم اما بي‌جهت آن را مي‌سوزانيم.

رييس‌جمهور گفت: بعد از گفت‌وگوي من اطلاعيه‌ها براي اجراي اين طرح اعلام مي‌شود و از ابتداي فردا يك‌شنبه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها آغاز خواهد شد. در اين مرحله ما آزادسازي قيمت‌ها نداريم بلكه اصلاح قيمت داريم. آزادسازي قيمت‌ها در مرحله آخر قرار دارد. من از مردم تقاضا دارم كه بنزين ذخيره‌سازي نكنند چرا كه اين كار خطرات بسياري دارد، خداي نكرده حادثه‌اي پيش مي‌آيد. در خانه‌اي پيش‌تر اين اتفاق افتاده بود و پنج كودك را پيش من آوردند كه سوخته بودند و سه سال است كه ما آن‌ها را براي جراحي پلاستيك مي‌بريم، هنوز هم به وضعيت مناسب نرسيدند. گيرم كه مقداري بنزين ذخيره كرديد چه مي‌شود بعد از آن چه مي‌خواهيد بكنيد. اين طرح دراز مدت است و همه بايد به حق خود قانع باشند؛ در اين صورت است كه بركت، امنيت و دلخوشي مي‌آيد. چرا بيمارستان‌هاي ما بايد پر باشد و ما اين همه بيمارستان داشته باشيم در حالي كه اگر عدالت اجرا شود اين‌طور نخواهد بود. پول جمع كنيم و بعد آن را خرج بيمارستان كنيم. البته گاهي برخي حوادث پيش مي‌آيد اما بسياري از اين حوادث ناشي از اين است كه به حق خود قانع نيستيم.كسي كه بنزين را بدون توجه به حق خود مي‌زند از كجا مي‌داند كه بعدا برايش اتفاقي نيفتاد.

او گفت: تا وقتي من هستم طرفدار مردمم و پاي مردم هستم. جمهوري اسلامي همين است يعني پاي مردم بودن و با مردم بودن. اگر در اجراي اين طرح در زمينه‌اي كم آمد آن را جبران مي‌كنيم. با مردم مشورت مي‌كنيم. همه بايد براي اين طرح با هم همكاري كنيم و ايران را بالا ببريم. ايران بايد به بالاترين نقطه برسد، نبايد در هيچ كجاي دنيا ما را دست‌كم بگيرند. هيچ كشوري به اندازه ما تمدن و فرهنگ خلق نكرده است و به ارزش‌هاي انساني خدمت نكرده است.

رييس‌جمهور گفت: بايد اقتصاد اول دنيا شويم و مي‌توانيم. مردم همت كنند و مي‌دانم كه با همت مردم به گام سوم نرسيده، تمام كارخانجات، اتوبوس‌ها، كاميون‌ها مصرف خود را اصلاح خواهند كرد. اين ملت، ملت ايران است و مي‌تواند. من مي‌گويم همه با هم صرفه‌جويي كنيم تا ايران ظرف پنج سال در دنيا گلستان شود. اگر اين 20 هزار ميليارد به 40 هزار يا 50 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني برسد خيلي كارها مي‌توانيم بكنيم. شما ديديد كه گوشه‌اي از اين بودجه را در هوافضا به‌كار برديم و ديديد كه به كجا رسيديم. ملت ما همتش علوي و حسيني است و كاري كنيم كه به نام ملت ما ثبت شود، ما همه رفتني هستيم و آن چه مي‌ماند نام ملت ماست و من مطمئنم ملت ما از اين آزمايش سربلند بيرون خواهد آمد و اگر در اجراي اين طرح سوالي مطرح شد من و ساير مسوولان پاسخگو خواهيم بود.

شيب افزايش قيمت آب، برق و گاز ملايم است

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه پس از تكميل مرحله اول ما اشكالات و ضعف‌ها را جمع مي‌كنيم و براي آن‌ها برنامه‌ريزي مي‌كنيم، افزود: همه ما تحت حاكميت خدا هستيم و كسي نمي‌تواند در برود. هر كاري كنيم و از هر دستي بدهيم از آن دست مي‌گيريم. اين سنت خداست. بايد نسبت به همديگر با محبت و لطف و عاشقانه زندگي كنيم و مراعات همديگر را داشته باشيم.

وي خاطرنشان كرد: ان‌شاءالله اين طرح با مشاركت و همراهي هم جلو خواهد رفت. اما بايد توجه داشت كه ستاد در اطلاعيه‌هايي قيمت‌هاي جديد كالاهاي مختلف را اعلام مي‌كند.

رييس‌جمهور با بيان اين كه شيبي كه براي آب، برق و گاز در اين طرح در نظر گرفته‌ايم ملايم است، گفت: اين سه كالا تقريبا در همه جا وجود دارد كه با شيب ملايم و پلكاني ديده شده است يعني آن‌هايي كه مصرف‌شان پايين است قيمتش ارزان است و هر چه مصرف بالا مي‌رود مابه‌التفاوت اضافه مي‌شود؛ يعني قيمت پلكاني بالا مي‌رود.

احمدي‌نژاد يادآور شد: در روستاهايي كه از نفت سفيد و كپسول‌هاي گاز استفاده مي‌كنند پيش‌بيني كرده‌ايم تا زماني كه قيمت به‌طور كامل آزاد نشود قيمت كوپني گذاشته‌ايم چرا كه ما در شهر گاز داريم اما در برخي روستاها گاز ندارند؛ بنابراين به اندازه، نفت و گاز در اختيارشان قرار مي‌دهيم.

او با بيان اين كه همه اقشار و تمام جهات در اجراي اين قانون ديده شده‌اند، افزود: مقداري نفت و گاز در اختيار فرمانداران و استانداري‌ها براي مواقع اضطراري قرار داده شده است بنابراين همه جهات را ديده‌ايم كه انشاءالله اين طرح به خوبي اجرا خواهد شد.

وي با تشكر از ملت ايران گفت: ملت ايران بسيار عالمانه كار كرده‌اند و ما پرحجم‌ترين بخش اين قانون را تا حالا انجام داده‌ايم. مردم ما متين و زيبا عمل كردند و كار روان انجام شد.

احمدي‌نژاد هم‌چنين از كساني كه اسم نوشتند و حساب باز كردند و هم‌چنين از كساني كه اسم ننوشتند كه به گفته وي نزديك به دو دهك و حدود 19 ميليون نفر هستند، تشكر كرد و گفت: اين كار بسيار زيبا و نشان‌دهنده فرهنگ ايراني ـ اسلامي ماست. هم‌چنين از آن‌هايي كه از اين به بعد انصراف مي‌دهند و عده‌اي كه تاكنون انصراف داده‌اند نيز تشكر مي‌كنيم.

رييس‌جمهور از كشاورزان، دامداران، كارگران و صنعتگران، كسبه و بازاريان، فرهنگيان، دانشگاهيان، دانش‌آموزان و دانشجويان و مجموعه سيستم حمل و نقل و رانندگان براي همراهي و مشاركت در اجراي اين قانون قدرداني كرد.

وي هم‌چنين با تشكر از رسانه ملي، گفت: انصافا رسانه ملي خوب و هوشمندانه كار كرد و از اين به بعد نيز كارش بيش‌تر مي‌شود. مردم براي اصلاح رفتارها نيازمند اطلاع‌رساني درست هستند كه ان‌شاءالله اين كار با همراهي رسانه‌ها و رسانه ملي انجام خواهد شد.

او خاطرنشان كرد: از ساير رسانه‌ها كه ما را همراهي كرده‌اند و از ساير رسانه‌ها كه از اين به بعد ما را همراهي مي‌كنند و هم‌چنين از همكاران خودم كه با عشق و اميد كار كرده‌اند نيز تشكر مي‌كنم.

احمدي‌نژاد از خداوند بركت مضاعف به همت، هوشمندي و ايمان ملت ايران را خواستار شد و از حمايت قاطع مقام معظم رهبري و توصيه‌هاي ايشان به مجلس در اين ارتباط تقدير و تشكر كرد.

وي يادآور شد: از نمايندگان مجلس نيز كه خوب همراهي كردند با اين كه تجربه نويي است و بدين شكل براي اولين‌بار در دنيا اجرا مي‌شود تشكر كرد كه در شهرها و روستاها براي مردم صحبت كردند و از اين به بعد نيز در قانون بودجه و ساير طرح‌هاي اساسي دولت را همراهي مي‌كنند.

اصلاح سيستم بانكي و مالياتي و ايجاد اشتغال براي جوانان از سال آينده در دستور كار دولت است

رييس‌جمهور از تلاش دولت براي اصلاح سيستم بانكي، سيستم مالياتي و ايجاد اشتغال براي جوانان در سال آينده خبر داد و گفت: به مردم عرض مي‌كنم كه تا قبل از پايان دولت دهم، يارانه‌ها هدفمند، مشكل مسكن حل، مشكل اشتغال حل و سيستم بانكي، ماليات و گمرك كشور اصلاح خواهد شد.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه دولت بر روي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها وقت زيادي گذاشت، افزود: ان‌شاءالله از ابتداي سال آينده دولت توان و نيروي خود را در سه بخش متمركز مي‌كند كه اين بخش‌ها عبارتند از اصلاح سيستم بانكي، اصلاح سيستم مالياتي و ايجاد اشتغال براي جوانان.

وي با اشاره به اين كه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اولين و مهم‌ترين گام بوده است، اظهار كرد: وقتي گام اول را برداريم، گام‌هاي بعدي راحت‌تر برداشته مي‌شوند و ما از اول سال آينده گام‌هاي بعدي را آغاز خواهيم كرد. سنگين‌ترين مرحله همين بحث هدفمند كردن يارانه‌ها بود كه تا قبل از پايان سال اجرا مي‌شود و البته مبالغ مربوط به دو ماه به حساب مردم واريز شده است و آخر بهمن ‌ماه نيز باز هم دو ماه بعدي را به حساب مردم واريز مي‌كنيم و همين طور دو ماه، دو ماه پول‌ها را واريز خواهيم كرد.

اميدوارم در موضوع هسته‌يي به سمت تفاهم و همكاري برويم

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور كشورمان در ابتداي اين گفت‌وگوي راديو و تلويزيوني با اشاره به تلاش‌هاي برخي كشورهاي خارجي براي متوقف كردن فعاليت‌هاي هسته اي ايران، گفت: وقت آن رسيده است كه سياست تقابل از جانب آن‌ها به سياست تعامل تبديل شود چرا كه در صورت انتخاب اين مسير، همه برنده خواهند بود.

محمود احمدي‌نژاد با اشاره به برنامه هسته‌يي ايران، اظهار كرد: يكي از مهم‌ترين موضوعات سياست خارجي و بين‌الملل، موضوع هسته‌يي است و اين مساله يك نماد و در واقع يك ميعاد است.

وي افزود: موضوع هسته‌يي تقابلي بين نظام سلطه و سرمايه‌داري با انديشه انساني و توحيدي ملت‌ها بود كه ايران در محور جبهه توحيدي قرار داشته و دارد و موضوع هسته‌يي بهانه‌اي بود كه جلوي پيشرفت ملت ايران را بگيرند. بنابراين طي سال‌هاي اخير تمام تلاش‌هاي غرب بر اين بود كه ايران هسته‌يي نشود ولي اين طرح شكست خورد و ايران هسته‌يي شد و امروز ايران، هسته‌يي است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه غرب در برابر برنامه هسته‌يي ايران دو راه پيش‌روي خود دارد، تصريح كرد: راه اول ادامه سياست‌هاي گذشته است كه تا الان شكست خورده است و ادامه اين سياست‌ها قطعا منجر به شكست است. اولا آن‌ها نتوانستند جلوي هسته‌اي شدن ايران را بگيرند ولي ما پيروز شديم و ايران هسته اي شد و اين مسأله تمام شد و حتي اين مسأله تبديل به يك فرصت براي ما و در نتيجه پيشرفت ايران بيشتر شد.

رييس‌ قوه مجريه ادامه داد: راه دوم اين است كه تقابل به تعامل و همكاري تبديل شود. ما از اول دنبال اين راه بوديم و مي‌گفتيم چرا تقابل كنيم؟ هم در زمينه هسته‌اي و هم در مسائل بين‌الملل با هم هم‌فكري كنيم و در موضوع هسته‌اي نيز مي‌توانيم با هم همكاري كنيم.

او با اشاره به مذاكرات اخير ژنو، اظهار كرد: مذاكرات ژنو مذاكرات خوبي بود و نماينده ايران حرف‌ها را درست، قاطع و بجا زد. من به دقت صورت مذاكرات را مطالعه كردم و نكات مثبت در آن ديدم. به نظر من وقت آن شده است كه سياست تقابل از جانب آن‌ها به سياست تعامل تبديل شود و اين به نفع همه است، چرا كه در اين صورت ديگر بازنده و برنده‌اي نيست و همه پيروز هستند. پس چرا وارد عرصه‌اي شويم كه هم بخواهيم حقي از ملت‌ها ضايع كنيم و هم پيروز شويم؟ اين رفتار، رفتار قابل دفاعي نبود و محكوم بود.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه بهترين راه براي همه، حركت به سوي همكاري است، تصريح كرد: من رگه‌هايي را در مذاكرات اخير ديدم و ما هم در همين راه حركت مي‌كنيم. اميدوارم در گفت‌وگوهاي بعدي در استانبول، برزيل و تهران به چارچوبي براي همكاري برسيم و عدالت، قانون و حق هم همين است، چرا كه بالاخره يك ملت بايد بتوانند از حق خود استفاده كنند كه استفاده هم كرد و خواهد كرد.

رييس‌جمهور تأكيد كرد: استفاده از اهرم‌هاي غيرقانوني، اهرم شوراي امنيت و اقتصاد كار درستي نيست، آن هم در برابر ملت بزرگي چون ايران. من اميدوارم كه به سمت تفاهم و همكاري برويم و ملت ايران از همكاري استقبال خواهد كرد. اين انرژي كه براي تقابل صرف كردند اگر براي همكاري صرف مي‌كردند، حتما سود بيشتري مي‌بردند و امروز هم توصيه مي‌كنم كه به سمت تعامل بيايند و ما آماده هستيم كه اين روند به سود همه تغيير كند.


اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
ایول خدا قوت!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
الان دل تو دل برو بچ تابناک نیست. از فردا باید شروع کنند به اطلاع رسانی. اون هم با نیت خیر و کاملا بی طرفانه.

آخه طرحی که برادر محسن رضایی توش دستی نداشته باشند مگه موفق می شه؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
اميدوارم كه خدا بخير كنه ... !!!
بيشتر از همه نگران مردم صبور مناطق محروم و حاشيه نشين ها هستم.
حسین بزرگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
امیدوارم طرح به خوبی پیش برود اما ..........
یه خبر نگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
اهمیت این مصاحبه از نوع لباس پوشیدن مجری برنامه کاملا مشخص بود. ایا مسئولین صدا و سیما نظارتی بر نوع لباس پوشیدن مجریانشان ندارند که در مصاحبه با ریئس دولت انقدر شلخته نباشد؟
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
رييس‌جمهور تاكيد كرد: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها ايران پيشرفته‌ترين كشور دنيا مي‌شود.امیدوارم بعدآ نگن من نگفتم.این ها رو منم تو روزنامه ها شنیدم که میگن
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
ایشالا بتونیم با کمک خدا به خوبی از این مرحله رد بشیم.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
ایول به این سرعت عمل درخبر رسانی
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
پس به خاطر اینه که سهام همراه اول رو هم فردا میفروشند . تا مردم برن با پولایی که از بانک بر میدارند سهام بخرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
خدا ملت ایران را برای پیشرفت وسربلندی هر چه بیشتر کمک کند. به امید روزی که هیچ فقیری در ایران و جهان نباشد.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟