بازدید 5058
۳
از نگاه گاتزتادلوسپرت؛

ده پديده ورزش جهان درسال 2010

پديده ها و ستاره هاي آينده ورزش جهان درسال 2010 ميلادي نقشي پررنگ ايفا کردند. از سالي که رو به اتمام است، علاوه براهميت برگزاري اولين جام جهاني درقاره آفريقا به دليل تولد نسل تازه اي از پديده ها درورزش جهان درآينده يادآوري خواهد شد.خيلي ازآنها از مدتها پيش معلوم بود که با سرنوشت درخشاني رو به رو هستند و برخي ديگربه حدي جوان وکم سن و سال بودند که هيچ کس نتوانسته بود زمان مشخصي براي درخشش آنها تخمين زند.
کد خبر: ۱۳۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳ 28 December 2010
  ولي آنها با درخشش خيره کننده خود در ميادين جهان درکنار بزرگان ورزش دنيا خودنمايي کردند و نشريه گاتزتادلوسپرت ايتاليا درفهرستي ده نفره، به معرفي ده پديده ورزش جهان درسال 2010 ميلادي پرداخته است.

* ماتئه ماناسرو
نفر اول اين رده بندي البته ماتئه ماناسرو گلف باز برجسته ايتاليايي اهل وروناست که روي چمنهاي سبزگلف دنيا سالي به يادماندني را پشت سرگذاشته و نشريات بين المللي هم او را جزو ستاره هاي تازه رشد يافته اين ورزش معرفي کرده اند. او در تور اروپا به عنوان جوان ترين بازيکني که توانسته اين تورنمنت را فتح کند، معرفي شد. ماناسرو هم اکنون به يک شخصيت معروف در دنياي ورزش تبديل شده و اسپانسرها و رسانه ها برايش شهرتي غيرقابل تصور رقم زده اند. کارشناسان مارکتينگ معتقدند که تنها در حدود يک ميليون يورو پول به خاطر نام او در گردش است.

اناسرو در ماههاي اخير از سوي رقباي برجسته اي همچون واتسون و ميکلسون تبريکهاي زيادي دريافت کرده و نيويورک تايمز درمورد او نوشته که اين جوان شانزده ساله تاريخ گلف را تغيير مي دهد. ماناسرو تنها ستاره اي است که از خارج از مرزهاي اسپانيا که درسال رو به اتمام ميلادي، ورزش جهان را در تسخيرخويش درآورده، زندگي مي کند.
* مارک مارکس
ظهورمارک مارکس 17 ساله دررقابتهاي موتورسواري جهاني نمونه بارز اين ادعاست. او که تنها دوماه از گلف باز ايتاليايي بزرگتراست، در رقابتهاي 125 سي سي به مقام قهرماني دست يافت و همراه با الياس (رموتو 2 ) و لورنسو در موتوجي پي، سه گانه اسپانيا را دراين عرصه تکميل کرد. اقتدار او دراين مسابقات جايي براي شک و ترديد باقي نگذاشت. ده پيروزي و کسب 310 امتياز با موتور دربي اش جايي براي زيرسوال بردن تواناييهاي اين جوان اسپانيايي باقي نگذاشتند. مارکس درآخرين مسابقه در والنسيا با شماره يک بزرگي که روي لباسش حک کرده بود روي سکو رفت. مثل والنتينو روسي درسال 1997 که اولين قهرماني اش را در کلاس 125 سي سي جشن مي گرفت.

* ريکي روبيو
بعد از او ريکي روبيو است که با بارسلونا قهرمان مسابقات يوروليگ بسکتبال شده است. اين ستاره 20 ساله که شماره پنج برتن دارد، در سال 2010 قهرماني درليگ اسپانيا، جام حذفي وسوپرجام را هم درکارنامه اش ثبت کرد و در رقابتهاي توراروپايي که لس آنجلس ليکرز قبل ازشروع فصل جديد ان بي اي برپا کرده بود، با تيمش توانست ليکرز کوبي برايانت را مغلوب کند. خود کوبي درمورد او در مصاحبه اي گفته بود: «او مي تواند دران بي اي بازي کند. او روي پارکت بسکتبال چيزهايي را مي خواند که خيلي از بسکتباليستهاي هم سن وسال او نمي توانند انجام دهند.» حالا مينه سوتا منتظر اوست.

* پدرو رودريگس
در بارسلونا، پدرو رودريگس هم ثابت کرده که کارخانه ستاره سازي فوتبال کاتالونيا متوقف نشده و همچنان جوانهاي تازه اي به تيم اصلي صادرمي کند. او يک سال پيش درفينال جام باشگاههاي جهان در آخرين لحظات گل تساوي را به استوديانتس تحميل کرد که با گلهاي مسي به طورکامل از پاي درآمد. او درسال 2010 بارها ايبراهيموويچ را نيمکت نشين کرده و حالا با ثبت 9 گل درلاليگا ودو گل در ليگ قهرمانان نقش مهمي درتيم آبي اناري ايفا مي کند. او در رويايي اسپانيا در آفريقاي جنوبي هم حضور داشت و در ال کلاسيکو تاريخي امسال گل دوم را به تيم مورينيو زد. باشگاه براي فسخ قرارداد و جدايي احتمالي او از تيم، تبصره اي معادل 90 ميليون يورو تعيين کرده است.

* مسوت اوزيل
اما شکست تاريخي درنوکمپ و درال کلاسيکو تنها نقطه تيره 2010 مسوت اوزيل آلماني است. ستاره ترک و آلماني رئال مادريد که در سايت فيس بوک 1/3 ميليون هوادار دارد و آقاي خاص او را با 18 ميليون يورو در تيمش خواست، جزو اولين معامله هاي گران قيمت رئال در سال 2010 بوده و تبصره تعيين شده براي جدايي او 250 ميليون يورو است. اوزيل، دوسال ونيم پيش اولين گل خود در بوندسليگا را با پيراهن وردربرمن مقابل کارلسروهه زد. در آفريقاي جنوبي اوج دوران فوتبال وي مشاهده شد. او در آلمان چند قومي يوآخيم لو، به عنوان سمبلي يکتا ظاهرشد. تيمي که سال 2001 و براي مقابله با بحران حاکم برفوتبال ملي اين کشور بعد از ناکامي در بلژيک وهلند سازماندهي جديدي را براي خود در نظرگرفت و چهارصد جوان حاضردر سراسر کشور را در مراکز ويژه اي مستقرساخته و با 1200 تمرين منظم و هماهنگ شده زير نظر سي مربي فدراسيون، آنها را شکل داده و پرورش داد. اين سيستم که سالي 10 ميليون يورو هزينه دارد، هدف اصلي خود را استفاده هرچه بهتر ازنسل اوزيل مي داند. اوزيل به غنا گل زد و سپس پاس گل سرنوشت ساز او به کلوزه در يک چهارم نهايي برابر آرژانتين چشمها را خيره کرد. بعد از جام جهاني، اينترتلاش زيادي کرد او را دراختيارگيرد ولي او به خاطر جراحي کاکا فقط رئال و مورينيو واسپانيا را مي خواست و در فهرست 55 بازيکن نامزد دريافت توپ طلايي سال 2010 هم قرار گرفت.

* توماس مولر
توماس مولر مهاجم 21 ساله بايرن مونيخ هيچگاه تاريخ 5 مارس سال 2010 را فراموش نخواهد کرد. او براي اولين بار درتيم ملي مقابل آرژانتين درآليانس آرنا به ميدان رفت. بعد از اين مسابقه مارادونا نپذيرفت که به پرسشهاي خبرنگاران جواب دهد، براي اينکه توماس مولر را کنار او نشانده بودند. اسطوره آرژانتيني گفته بود: «من کنار يک بازيکن که اولين بازي ملي اش را انجام داده نمي نشينم. چون عادت دارم تنها روي سن باشم» و سرنوشت اين گونه خواست که توماس مولر منشا همه بدبختيهاي مربي تيم ملي آرژانتين درجام جهاني باشد. او در ليگ آلمان ده گل بعد از وقفه زمستاني زد و در قهرماني باوارياييها در بوندسليگا و جام حذفي نقشي مهم داشت. سپس در تابستان با تيم ملي کشورش روي سکوي سوم جام جهاني رفت و براي ديه گو بدترين دوران را رقم زد. مولر در جام جهاني همراه با اسنايدر و ويا و فورلان آقاي گل شده و بهترين بازيکن جوان جام نام گرفت. لو و هم تيمي هايش از اينکه مولر را در نيمه نهايي برابراسپانيا به خاطر محروميت دراختيار نداشتند، هنوز افسوس مي خورند. ازنظرنشريه اسپانيايي دون بالون، مولر سومين بازيکن زير 21 سال دنيا بعد از پاتو و بالوتلي است که توانسته در بازار نقل وانتقالات بيشترين سهم را دراختيار داشته باشد. او 28/5 ميليون يورو مي ارزد و جزو نامزدهاي دريافت توپ طلاي امسال بوده است.

* خاويرارناندس بالکاسار
جام جهاني آفريقاي جنوبي، ويترين ديگري براي تحسين کردن خاويرارناندس بالکاسار معروف به ال چيچاريتو بود. آوريل گذشته منچستريونايتد او را به مبلغ 10 ميليون يورو خريداري کرد. ارناندس درجام جهاني گلزني کرد. مقابل فرانسه گل اول تيمش را زد و دريک هشتم نهايي هم دروازه آرژانتين را گشود. سپس شروع خوبي با يونايتد در ليگ برترداشت.
* گرت بيل
گرت بيل، ستاره 21 ساله ولزي هم جزو پديده هاي نو ظهور سال بود. هواداران اينترهنوز وقتي اسم او را مي شنوند ، ياد شاهکار او در سن سيرو و درخشش دربازي برگشت با تاتنهام درليگ برتر مي افتند و مايکون هنوز يادش نرفته که دروايت هارت لين چگونه برابر بيل تحقيرشد. قيمت بيل هم اکنون 16/5 ميليون يورو است. او در 25 مسابقه 9 گل زده و در ليگ قهرمانان هم درشش بازي چهارگل براي تيم لندني به ثمر رسانده است.

* جان وال
از چمن فوتبال به پارکت بسکتبال. درآن سوي سواحل اطلس در واشنگتن دي سي، جان وال 20 ساله نشان مي دهد که چگونه ويزاردز او را براي فراموش کردن دوران آرناس در تيم خود برگزيدند. وال دومين بسکتباليست تاريخ ان بي اي است که بيش از 9 پاس منجربه امتياز در سه بازي اول خود براي تيمش داشته است. او بدون ترديد همراه با بليک گريفين ستاره هاي اصلي تيم ملي اين کشور درآينده اي نزديک نام خواهد گرفت. وال را نشريات آمريکايي سرمايه مهمي در بسکتبال اين کشور قلمداد مي کنند و اوباما هم بارها او را تحسين کرده است.
* ماريو بالوتلي
شخصيت پرفراز و نشيب ماريو بالوتلي او رامجبور کرد جام جهاني آفريقاي جنوبي را از خانه تماشا کند. 9 گلي که همراه با اينتردرفصل پيش ازشروع جام زده بود هم ليپي را نسبت به دعوت از او متقاعد نکرد و پيراهن پرتاب کردن او به زمين درنيمه نهايي بارسلونا واينتردر چمپيونزليگ و يا درگيري اش با ماتراتزي اجازه نداد او جزومسافران جام جهاني باشد. بالوتي درتابستاني که گذشت به منچسترسيتي رفت. تيم انگليسي 28 ميليون يورو براي او پرداخت تا او سومين بازيکن گران قيمت نقل وانتقالات تابستاني بعد از ويا و توره باشد. او در سيتي در زماني کوتاه براي تيم گلزني کرد و درهمين مدت کلکسيوني از اخراجها و اخطارها ومصدوميتها و درگيري با هم تيمي ها درزمين تمرين را هم در کارنامه اش به ثبت رساند. رسانه هاي انگليسي او را " ماريو بد " خطاب مي کنند. دون بالون ارزش او را 33 ميليون يورو و او را دومين بازيکن قدرتمند زير 21 سال فوتبال جهان مي داند.

***
اسپانيا علاوه برجام جهاني فوتبال همراه با بارسلونا و ستاره هاي جوانش فوتبالي بي نظير را به معرض نمايش مي گذارد و درموتورسواري لورنسو را به عنوان قهرمان جديد اين رقابتها معرفي کرده و پول گاسول در ان بي اي چهره شده و نادال هم گرنداسلم هاي تنيس را پشت سرهم فتح مي کند. طي دوسال اخير همراه با آلونسو و کونتادور اين ستاره ها نمونه بارز نسلي بوده اند که ايده رشد ورزش دريک کشور جهان را به خوبي منعکس کرده اند. اسپانيا پيش ازبحران اقتصادي جهان از نظرساختارها و سرمايه گذاري و تکنولوژي هم با سرعتي بي نظيردر حال حرکت بود و پيشرفت و رشد ورزش با تولد نسل جديد جوان در اين کشور حاکي از اين است که اين سرزمين درمسير درستي گام برمي دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بازم یادشون رفت اسم ما رو هم بنویسن!؟
بابا دمشون گرم !!!! ....
باید پدیده انتقال یک شبه تیمهای لیگ برتری به شهرهای دیگه رو هم مینوشتن
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری