هزينه واقعي يک ليتر بنزين در ایران

عليرضا ضيغمي امروز سه شنبه در نشستي خبري با بيان اينکه تا پيش از سهميه بندي بنزين سالانه پنج ميليارد دلار اعتبار صرف واردات اين فرآورده استراتژيک نفتي مي‌شد، گفت: در حال حاضر با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها ايران همچنان ارزان ترين نرخ فروش سوخت مايع را در بين 170 کشور جهان در اختيار دارد.
کد خبر: ۱۳۹۰۰۷
|
۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۳ 28 December 2010
|
52570 بازدید
|
معاون وزير نفت با بيان اينکه هم اکنون هزينه واقعي عرضه يک ليتر بنزين در جايگاه‌ها بيش از 940 تومان است، از ورود 10 ميليون ليتر بنزين با کيفيت يورو پنج اروپا تا اسفند ماه امسال خبر داد.

به گزارش مهر، عليرضا ضيغمي امروز سه شنبه در نشستي خبري با بيان اينکه تا پيش از سهميه بندي بنزين سالانه پنج ميليارد دلار اعتبار صرف واردات اين فرآورده استراتژيک نفتي مي‌شد، گفت: در حال حاضر با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها ايران همچنان ارزان ترين نرخ فروش سوخت مايع را در بين 170 کشور جهان در اختيار دارد.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاکيد بر اينکه تا پيش از اجراي سهميه بندي بنزين مصرف روزانه اين فرآورده نفتي 70 تا 75 ميليون ليتر در روز بود، تصريح کرد: اگر نظام عرضه بنزين با کارت هوشمند سوخت در سطح کشور اجرايي نمي شد متوسط مصرف بنزين ايران از مرز 100 ميليون ليتر در روز عبور مي کرد.
 
معاون وزير نفت با اعلام اينکه سهميه بندي بنزين در سالجاري 10 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي به همراه داشته است، اظهار داشت: در مجموع اجراي نظام سهميه بندي بنزين منجر به کاهش 20 تا 25 درصدي مصرف بنزين ايران شده است.
 
اين مقام مسئول متوسط مصرف روزانه بنزين از ابتداي اجراي طرح سهميه بندي تاکنون را 63 ميليون ليتر در روز عنوان کرد و افزود: اين کاهش مصرف در حالي به وقوع پيوسته است که سالانه يک دستگاه خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شده است.
 
وي متوسط مصرف بنزين از ابتداي سالجاري تا پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها را 62 ميليون ليتر در روز اعلام کرد و يادآور شد: تا پيش از اصلاح قيمت فرآورده هاي نفتي به طور متوسط روزانه 110 تا 115 ميليون ليتر گازوئيل در ايران مصرف مي شد و حتي در فصول سرد سال براي تکميل موجودي مخازن مجبور به واردات اين فرآورده نفتي از خارج کشور بوده ايم.
 
اين عضو ستاد تدابير ويژه اقتصادي وزارت نفت با اشاره به اينکه از ابتداي سالجاري به طور متوسط روزانه سه ميليون ليتر گازوئيل وارد کشور شده است، اظهار داشت: با اجراي طرح توليد گازوئيل در صنايع پتروشيمي، بخشي از واردات اين فرآورده نفتي از محل توليدات صنايع پتروشيمي جبران شده است.
 
ضيغمي با تاکيد بر اينکه پيش بيني مي شود با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها واردات گازوئيل به طور کامل متوقف شود، بيان کرد: با تکميل طرح توسعه پالايشگاه‌‍هاي موجود امکان عرضه گازوئيل و بنزين با کيفيت به بازارهاي داخلي عرضه مي شود.

افزايش 10 ميليون ليتري توليد بنزين تا اسفند

ضيغمي با بيان اينکه با بهره برداري از طرحهاي بنزين سازي پالايشگاه‌ها روزانه 12.8 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين ايران افزوده خواهد شد، گفت: با بهره برداري از طرحهاي بهينه سازي و بهبود کيفيت پالايشگاه‌ها 26 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين اضافه خواهد شد.
 
مدير عامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با تاکيد بر اينکه افزايش تحريمهاي بين المللي منجر شتاب در طرح توسعه پالايشگاه‌هاي موجود نفت شده است، تاکيد کرد: با بهره برداري فاز اول طرح توسعه و بهينه سازي پالايشگاه‌هاي نفت شازند اراک، تهران، آبادان و لاوان در مجموع 10 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين اضافه خواهد شد.
 
اين مقام مسئول از کاهش ميزان گوگرد و توليد محصولاتي با استاندارد يورو چهار و پنج اروپا به عنوان مهمترين ويژگي هاي بنزين توليدي در طرحهاي جديد پالايشگاهي ياد کرد و گفت: همزمان با ساخت طرحهاي جديد پالايشگاهي وسعت شبکه انتقال فرآورده هاي نفتي ايران از 14 هزار و 500 کيلومتر به 21 هزار کيلومتر افزايش مي يابد.
 
معاون وزير نفت با اعلام اينکه در شرايط فعلي ظرفيت ذخيره سازي سوخت مايع ايران به بيش از 11 ميليارد ليتر رسيده است، تاکيد کرد: با بهره برداري از مخازن جديد ذخيره سازي، اين ظرفيت به 16 ميليارد ليتر افزايش مي يابد.
 
وي همچنين با اشاره به روند رو به شتاب ساخت و توسعه جايگاه‌هاي سي.ان.جي در برنامه چهارم و پنج توسعه، تصريح کرد: در حال حاضر تعداد يکهزار و 540 جايگاه تک منظوره و دو منظوره سي.ان.جي در مدار بهره برداري قرار دارد و پيش بيني مي شود تعدادجايگاه‌هاي گاز تا اسفند به يکهزار و 700 باب افزايش يابد.
 
ضيغمي از اختصاص 14 قطعه زمين توسط شهرداري و برخي از دستگاه‌هاي دولتي براي ساخت جايگاه‌هاي سي.ان.جي در شهر تهران سخن گفت و خاطر نشان کرد: با ساخت اين جايگاه‌ها زمان عرضه گاز به خودروهاي دوگانه سوز به حداقل کاهش مي يابد.

 940تومان هزينه تمام شده يک ليتر بنزين

معاون وزير نفت در خصوص اختلاف قيمتي بين فرآورده هاي عرضه شده در داخل کشور با فوب خليج فارس توضيح داد: با افزايش قيمت جهاني نفت در روزهاي اخير قيمت هر ليتر بنزين به 830 تومان، گازوئيل به 780 تومان، نفت سفيد به 820 تومان، نفت کوره به 550 تومان و گاز مايع به يکهزار و 50 تومان رسيده است.
 
مدير عامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي هزينه تخليه، بارگيري، انتقال و توزيع هر ليتر فرآورده نفتي را 110 تومان اعلام کرد و يادآور شد: هزينه ماليات بر ارزش افزوده هم شامل حال واردات و توزيع فرآورده هاي مختلف نفتي مي‌شود.
 
ضيغمي در پايان با بيان اينکه در 10 روز نخست اجراي قانون هدفمندي يارانه ها متوسط مصرف روزانه گازوئيل 10 ميليون ليتر کاهش يافته است، خاطر نشان کرد: در مجموع پيش بيني مي شود در ادامه سال با هدفمند شدن يارانه ها مصرف اين حامل انرژي 10 تا 15 درصد کاهش يابد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۷
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
حالا که هزینه واقعی بنزین را می نویسید، قیمت واقعی خودرو در ایران را هم بنویسید.
پاسخ ها
ناشناس
| New Zealand |
۱۰:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
دوستان مالزیایی من میگن تعرفه واردات خودرو در مالزی 320 درصد ولی در عین حال قیمت ماشینای وارداتیشون از ما خیلی ارزون تره - ضمنا در مالزی که هیچگوته یارانه ای وچود نداره قیمت بنزین ارزون تر از ایرانه: بنزین معمولی حدود 650 تومان و بنزین سوپر حدود 780 تومان حالا نمی دونم چرا تو کشور ما همیشه هزینه تولید بیشتر میشه!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
وقتی یه کشوری تحریم باشه قیمت واقعی خودرو بی معنی است.
mehdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
ای کاش حقوق و ماشینهای ما را هم مقایسه می کردید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
اتفاقا جهت مصرف بهتر انرِژی هدفمند کردن یارنه ها بهترین سیاست است و من از دولت خدمت گذار تشکر می کنم چنین برنامه مهمی جهت رونق اقتصادی کشور اجرا می کنند اما نکته مهم اینست در مناطق محروم کشور که از نفت و گازوئیل استفاده می کنند مشکلات خاصی وجود دارد که بین هز ینه ودر امد تناسبی وجود ندارد بنده یک کارمندم دیافتی بنده حدود 300000 هز ار تومان است و جهت سیستم گرمایشی از شوفاژ ( پکیچ کم مصرف ) روزانه 25 تا 30 لیتر گازوئل مصرف می شود ماهناه باید 900 لیتر گازویئل استفاده کنم که هزینه آن بالغ بر با هزینه حملش 350000 هزار تومان میشه که برایمان بسیار سخت است امیدا وارم دولت محترم به این مسئله نیز تو جه کند با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
اگر طرح خوبه و تشکر ميکني پس چرا انتقاد مي کني ؟
طرح خوبه واسه بقيه !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
آقا مي خواين اصلا دستور بدين همه ماشينا بجز ماشين خودتان رو آتش بزنند تا مصرف بنزين كمتر از يك درصد بشه؟ يا اينكه مردم با اين درامد اندك كه ميشه گفت كمترين درآمد را در بين 170 كشور جهان دارند، ليتري 5000 تومان پول بنزين پرداخت كنن تا شما خيالتون راحت بشه؟ آخه بابا بالاخره بنزين ليتري چند تومان است؟ اولش كه گفتيد ليتري 400 تومان بنزين آزاد است. بعد گفتيد نه اين 400 تومان نيمه يارانه اي است. بعد گفتيد 400 تومان يارانه اي است، 700 تومان آزاد. حالا هم كه داريد مي گيد 700 تومان نيمه يارانه اي، 940 تومان آزاد. جون هر كس كه دوست داريد تكليف مردم رو مشخص كنيد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
خب مگر مجبوريم بنزيني كه ليتري 100 تومن ارزان تر تو بازار هست را خودمون توليد كنيم؟جون هركي دوست داريد اين خودكفايي بنزين را بيخيال بشيد هم به صرفه تره كه بنزين وارد كنيم هم ماشين مردم فاتحه اش خونده نميشه.نگران تحريم ها هم نباشيد همه به ما بنزين ميدن چون بازار ايران واسه بنزين خيلي خوبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
تو رو خدا تولید نکنین!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
اینکه خلط مبحث است آقایان بفرمایند:
1- بنزین تولید داخل برایشان چقدر تمام میشود ؟ دولت که اعلام فرموده بود بنزین وارداتی نداریم و صادر کننده هم هستیم!
2- قرار بر عرضه بنزین با 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس آنهم در یک دوره 5 ساله بود
البته وضعبت موجود نشادهنده این مطلب است
که اولا دولت در حال گرانفروشی است دوم آقایان مجلسی با عدم شفاف سازی قانون دست دولت را برای گرانفروشی و ایجاد یک شیب تند برای آزاد سازی قیمت ( بدون فوت وقت به جای 5 سال) باز گذاشتند.
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
مشخصا از این به بعد باید دعا کنیم نفت ارزان شود همچنین با توجه به این که هرچه قیمت بنزین بالاتررود مصرف پایین تر میآید و 2 نتیجه حاصل میشود
1 هرچه درامد دولت از محل فروش بنزین کاهش یابد ناچارا دوباره قیمت باید افزایش یابد و همین طور ادامه دارد
البته حتما میفرمایند که صادر میکنیم و درامد کسب میکنیم که البته با توجه به داشتن پایین ترین کیفیت بنزین حتما برای این به مثلا بنزین مشتری هم پیدا میشود و اگر هم بشود با چه قیمتی! 940 تومان !
2 بنظر میرسد به جایی برسیم که اصولا خرید خودرو معنایی نداشته باشد اگر چه فعلا نیز در تهران همین وضعیت حاکم است

با توجه به این روند و عدم توانایی سیستم حمل و نقل فعلی در جابجایی مسافر هرچه قدر استفاده از خودرو های شخصی کاهش یابد ضرورت ازدیاد خودرو های عمومی بیشتر نمایان میشود و تا جایی پیش میرود که شهری خواهیم داشت با ترافیک زیاد فقط از نوع وسایط حمل و نقل عمومی یعنی تا حالا در ماشین خودتان در ترافیک میماندید از این به بعد در تاکسی در همین ترافیک خواهید ماند
ظاهرا با عنایت به لزوم واردات بنزین با کیفیت بالا و مخلوط نمودن با آشغالهای خودمان همچنان وابستگی وجود داشته و حکایت همچنان باقی است
در آخر خطاب به هموطنان عزیز :
باش تا صبح دولتت بدمد
کین هنوز از نتایج سحر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
آيا آن 170 كشور هم مثل كشور ما روي نفت و بنزين و .... خوابيده اند؟ اين آقايون حالا كمكم دارن دوباره در مورد افزايش بنزين حرف مي زنن چون خيلي بهشون خوش گذشته كه مرد قيور ايران اين همه تحمل دارن انشاء و توكل به خدا
جاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
ما حاضزیم همه چیز رو به قیمت امارات یا فوب خلیج فارس بخریم. آیا مسئولین حاضرند. چطور در مورد ماشین آلات، اتومبیل، منسوجات، مواد پروتئینی و حتی مسکن حرفی از قیمت خلیج فارس نیست؟ تازه بنزین هم این قیمتی که شما میفرمائید نیست. قیمت فروش توی پمپ بنرین حدود همون 700 تومنی که الآن دارید میفروشید.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟