روزهاي ترسناك عروس خاورميانه

مناطق' رأس النبع' و 'بشارة الخوري' از مناطق بسيار حساس بيروت است. در اين مناطق شاهد بيشترين عبور و مرور ماشين هاي ارتش و پليس در روزهاي اخير بوديم. اين تدابير براي جلوگيري از بروز هر حادثه امنيتي از سوي مسئولان امنيتي تدارك ديده شده است.
کد خبر: ۱۴۴۸۲۳
|
۰۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷ 28 January 2011
|
10650 بازدید
بيروت كه از قديم الايام به دليل جذابيتهاي طبيعي و ساختمانهاي زيباي آن به عروس خاورميانه شهرت داشته است، اين روزها شرايط سختي را پشت سر مي گذارد؛ شرايطي كه تنها راه رفتن در خيابانهاي آن را هم با خوف همراه كرده است.  
  
به گزارش ايرنا از بيروت، كشور لبنان روزهاي حساس و سرنوشت سازي را سپري مي كند و مردم كوچه و بازار با ديده نگراني و دلواپسي به آينده خود، از اوضاع نابسامان امنيتي، اقتصادي و اجتماعي سخن مي گويند.

ديدگاه سياسي ساكنان شهر بيروت به حالت سياسي موجود در منطقه سكونتشان بستگي دارد؛ آنان عادت كرده اند كه روزهاي يكسان و يكنواختي را از لحاظ سياسي تجربه نكنند. دليل سپري كردن روزهاي آكنده از خنده، قهر، غضب،‌ و گاهي آرامش براي اين است كه شهروند بيروتي خواهان ادامه زندگي است؛ آنها علي رغم وجود حوادث سياسي تأسف بار، همواره تلاش مي كند با انتخاب گزينه مناسب راه گريزي را براي باقي ماندن و زندگي كردن پيدا كند.

در حقيقت بروز رويدادهاي عجيب و غريب، حوادث غير مترقبه و دور از انتظار در مناطق و كوچه پس كوچه هاي بيروت، مردم اين مناطق را به داشتن ايده هاي سياسي و اجتماعي متنوع مجبور كرده است.

اين روزها مردم ديگر تمايل چنداني به تفريح و گردش ندارند و حتي تابلوي هاي حراجي و تخفيف بيش از پنجاه درصد قيمت كالاهاي فروشگاه ها ، توجه آنها را جلب نمي كند. آنها ديگر بيشتر به اوضاع جاري و نابسامان كشورشان توجه دارند و واقعا در نگراني به سر بر مي برند.

در طول 10 روز اخير با هر كسي كه روبرو مي شوي، درست بعد از گفتن سلام، در اولين كلام خود از اوضاع امنيتي و بروز حوادث غير منتظره ابراز نگراني مي كند و مي پرسد چه خواهد شد؟
از دلايل اين نگراني اين است كه مثلا وقتي در ابتداي خيابان 'طريق الجديد' قدم مي گذاري با نصب پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده ' حكومت از آن توست و از آن كسي ديگر نيست' و هزاران شعار ديگر در مدح و يا بعضا تقبيح از 'رفيق حريري' نخست وزير اسبق لبنان و اعلام همبستگي با 'سعد حريري' نخست وزير مستعفي روبرو مي شوي.

اماكن عمومي، كافه ها و قهوه خانه هاي زيادي در بيروت وجود دارد كه مردم براي مدتي جهت استراحت، درد دل با هم و يا حتي صحبت كردن درباره اوضاع جاري كشور در آن توقف مي كنند؛ آنها همه بر اين باور هستد كه بروز شايعات مختلف از منابع مختلف باعث افزايش تنش ميان شهروندان لبناني مي شود و آنها را بيش از هر چيزي ديگر هراسناك مي كند.

يك پيرمرد 72 ساله با وجود اظهار تأسف درباره اوضاع كنوني لبنان مي گويد: من به پنج فرزندانم مي گويم كه اوضاع لبنان از زماني كه من به دنيا آمده ام و حتي پيش از تولد من اينچنين بوده است.

اين پيرمرد ادامه مي دهد: ما الان مرحله سختي را پيش رو داريم چون وضع عمومي كشور مبهم و نامعلوم است و هنوز سخني از كسي مبني بر پايان بحران نشنيديم.

اين شهروند لبناني در ادامه صحبت هاي خود مي گويد: ما به اين نتيجه رسيديم كه وضع همچنان نااميد كننده است و راه حل نزديكي در انتظار ما نيست.

برخي مردم حاضر در قهوخانه با نوشيدن چاي و سپري كردن اوقات خود از دادگاه حريري و سرنگوني دولت سعد حريري حرف ها مي زنند و از وقوع آشوب و عصيان در شهرها نگران هستند.

برخي از جوانان هم كه راحت تر از سايرين قادر به ابراز موضع سياسي خود هستند از اعلام نام شخصيت سياسي مورد علاقه خود در ملاء عام باكي ندارند و حتي با شنيدن سخنان شخصيت سياسي مورد علاقه شان از فرط شادي شروع به شليك گلوله هوايي مي كنند.

برخي ديگر از اين رفتار به شدت ناراحت مي شوند و قهوه خانه را ترك مي كنند و برخي نيز بي تفاوت به پيرامون خود، همچنان مشغول قليان كشيدن مي شوند.

جواناني هم هستند كه ادامه راه و مسير رفيق حريري را تنها راه نجات لبنان مي دانند و هنگامي كه از وضع فعلي لبنان از آنها مي پرسي با ناراحتي مي گويند اين كشور مورد انتظار رفيق حريري نيست و بعد از مدح و ستايش حريري، گروه مخالف طرف سياسي خود را به باد فحش و ناسزا مي گيرند.

'كورنيش المزرعه' و اطراف مسجد ' عبدالناصر' يكي ديگر از مناطقي است كه هواداران طرف هاي سياسي بارز در مناسبت هاي مختلف به خيابان ها سرازير مي شوند و با حمل پلاكاردها همبستگي خود را با شخصيت سياسي مورد نظر اعلام مي كنند.

مصطفطي '32 'ساله سبزي فروشي است كه عكس شخصيت سياسي مورد علاقه خود را حمل مي كند و در عين حال از تأثير حالت سياسي بر وضع اقتصادي كشور مي گويد.

مصطفي فروش روزانه خود را به حجم تلاش هاي كشورهاي عربي در بهبودي وضع لبنان ربط مي دهد و مي گويد: اگر نتايج تلاش ها مثبت باشد، ما فروش خوبي داريم و اگر تلاش ها نتايج خوبي به همراه نداشته باشد، وضع ما آن روز كساد است.

مناطق' رأس النبع' و 'بشارة الخوري' از مناطق بسيار حساس بيروت است. در اين مناطق شاهد بيشترين عبور و مرور ماشين هاي ارتش و پليس در روزهاي اخير بوديم. اين تدابير براي جلوگيري از بروز هر حادثه امنيتي از سوي مسئولان امنيتي تدارك ديده شده است.

ابو قاسم پيرمرد هفتاد ساله اي است كه بر روي صندلي چوبي در جلوي مغازه اتوشويي خود نشسته است و سعد حريري را مرد سياسي مورد علاقه خود معرفي مي كند.

اين مرد هفتاد ساله در ادامه صحبت هاي خود مي گويد: اين كشور با يك حزب يا گروه اداره نمي شود بايد دست به دست هم بدهيم تا كشور را آباد كنيم.
 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟