اظهارات موافقین و مخالفین صالحی در مجلس

کد خبر: ۱۴۵۱۵۸
|
۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲ 30 January 2011
|
11392 بازدید
/ مخالف وزير پيشنهادي/

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در مخالف با معرفي علي اكبر صالحي به عنوان وزير امور خارجه گفت: سوال اينجاست كه آيا آقاي صالحي قادر به مقابله با دخالت افراد غيرمسوول در سياست خارجي هست يا خير؟

به گزارش ايسنا، علي مطهري طي سخناني در جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي امور خارجه اظهاركرد: آيا صالحي مي‌تواند از پيوند مساله انرژي هسته‌اي با رابطه با آمريكا جلوگيري كند؟ آيا مي‌تواند از جايگزين شدن منشور نوروز به جاي پيام انقلاب اسلامي و شعائر اسلامي و دعوت از روساي كشورها براي اين مراسم و هزينه هنگفت آن كه بناست در نوروز امسال برپا شود جلوگيري كند و آيا مي‌تواند در مقابل تز مكتب ايران به جاي مكتب اسلام بايستد و اين انحراف را از ساحت انقلاب اسلامي بزدايد؟

وي با بيان اينكه مخالفت من بيشتر براي اتمام حجت مجلس با صالحي، گفت: والا فضاي مجلس فضاي مخالفت نيست، نقاط قوت دكتر صالحي از قبيل سلامت نفس و تسلط به زبان‌هاي عربي و انگليسي براي همه روشن است و نيازي نيست بنده كه به عنوان مخالف صحبت مي‌كنم درباره آن موارد مطالبي را به عرض شما برسانم؛ دليل مخالفت من اين است كه برخي اشكالات در ساختار وزارت امور خارجه وجود دارد كه فكر مي‌كنم آقاي صالحي قادر به اصلاح اين اشكالات نيست.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان يكي از اشكالات در ساختار اين وزارتخانه را موازي كاري در سياست خارجي دانست و بيان كرد: در اين خصوص رهبر معظم انقلاب نيز مجبور شدند تذكر بدهند اما همچنان اين رويه ادامه دارد، وزارت امور خارجه ستاد ديپلماتيك كل نظام است و عده زيادي كارشناس در نقش‌هاي مختلف آن هستند، چه معنا دارد كه عده‌اي ناآشنا با مسائل سياست خارجي و امور ديپلماتيك و بدون پشتوانه حرفه‌اي به كار موازي بپردازند.

مطهري ادامه داد: به عنوان نمونه در زمان مذاكرات استانبول وقتي از آقاي صالحي سوال شد كه آيا شما از اين مذاكرات مطلع هستيد يا نه؟ وي اظهار بي‌اطلاعي كرد، يا پادشاه اردن بدون اطلاع وزارت خارجه به وسيله رييس دفتر رييس‌جمهور به ايران دعوت شد، آيا آقاي صالحي قادر است اين روند را متوقف كند؟

نماينده مردم تهران در خانه ملت در ادامه تصريح كرد: اشكال ديگر اين است كه در وزارت خارجه مخصوصا معاونين، مديران كل و سفرا بايد از افراد صالحي كه سال‌ها در بخشي از وزارت خارجه كار كرده‌اند انتخاب شوند در حاليكه متاسفانه امروز بنا به دستور برخي افراد غيرمسوول كه در اطراف رييس‌جمهور حضور دارند اين افراد منصوب مي‌شوند، اين مطلب هم سرخوردگي در نيروهاي متخصص وزارت خارجه ايجاد مي‌كند و هم خلل در كار حساس وزارت خارجه به وجود مي‌آورد اما ظاهرا برخي تصور مي‌كنند كه كار ديپلماتيك تخصص نمي‌خواهد.

مطهري در پايان اظهار كرد: فكر مي‌كنم صالحي به خاطر نجابت و صفاي باطني كه دارد قادر به اين كارها نيست لذا با انتخاب وي مخالفت مي‌كنم، فرصت را مغتنم مي‌شمارم و مايلم رييس‌جمهور درباره نحوه عزل آقاي متكي كه سوالات زيادي را براي مردم و نمايندگان مجلس به وجود آورد، توضيح دهد كه در اين صورت ما اين سوال را از متن سوال از رييس‌جمهور حذف خواهيم كرد.

/ موافق وزير پيشنهادي/

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دكتر صالحي را فردي مناسب براي وزارت امور خارجه دانست.

به گزارش ايسنا، علاءالدين بروجردي به عنوان موافق وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: ديپلماسي يكي از پيچيده‌ترين عرصه‌هاي حفظ منافع ملي جمهوري اسلامي ايران است.

وي، دانش و هنر برقراري ارتباط با ديگران و تاثيرگذاري در كشورها و شخصيت‌ها را كليد رمز موفقيت در عرصه‌ي سياست خارجي دانست و افزود: يكي از راه‌هاي ارتباط با ديگران تسلط به زبان است كه دكتر صالحي به دو زبان عربي و انگليسي تسلط بوده، ضمن اين كه وي شخصيتي آشنا با هنر ديپلماسي و ارتباط با كشورها با توجه به حضور چند ساله‌ي وي در دو عرصه‌ي پيچيده و مهم سازمان كنفرانس اسلامي و وين به عنوان جايگاه تخصصي هسته‌اي و دفاع از منافع از جمهوري اسلامي ايران در اين عرصه است.

نماينده‌ي مردم بروجرد ادامه داد: در ديپلماسي اقدام به‌هنگام و شكار فرصت‌ها‌ يكي از مهم‌ترين نكاتي است كه وزير بايد بر آن تسلط داشته باشد.

وي بر استفاده از همه‌ي ظرفيت‌هاي نظام تاكيد كرد و گفت: برخي فكر مي‌كنند كه عرصه‌ي سياست خارجي فقط صرف امر سياست خارجي است. اقتصاد، فرهنگ و عرصه‌ي نظامي ما در عرصه‌ي سياست خارجي به همان ميزان مهم است و وزارت امور خارجه و شخص وزير در اين زمينه مسئوليت دارند.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين كه تنظيم روابط جمهوري اسلامي با همه‌ي كشورها بايد متمركز در وزارت امور خارجه و وزير آن به عنوان سكاندار سياست خارجي باشد، گفت: در مورد دوستاني كه به ديپلماسي موازي اشاره كردند اين نكته حائز اهميت است كه اين مساله از اختيارات همه روساي جمهور از جمله رييس جمهور ماست كه افرادي را به عنوان فرستاده ويژه به كشورها اعزام كنند. منتهي اين يك مقوله است. مقوله ديگر اين كه افرادي به صورت ثابت باشند كه همزمان با وزير امور خارجه يا بدون اطلاع وي حضور داشته باشند طبيعتا اين مساله مقبول نيست و دكتر صالحي هم بر اين نكته تاكيد دارد.

بروجردي ادامه داد: در عرصه‌ي سياست خارجي طبق قانون اساسي، سياست‌گذار كلان نظام مقام معظم رهبري است. لذا فصل‌الخطاب با ايشان است. به همين دليل از زمان حضرت امام(ره) تا دوران مقام معظم رهبري وزارت خارجه قبل از هر ماموريتي اضافه بر هماهنگي با رييس جمهور به محضر رهبري مي‌رسيدند. نقطه نظرات را دريافت و بر آن اساس عمل مي‌كردند.

وي تصريح كرد: نكته ديگر، كار نزديك و تنگاتنگ با مجلس است.

بروجردي خطاب به صالحي گفت: اگر در دوران دكتر متكي و يا دوره‌ي قبل تعداد سوال‌هاي از وزير زياد بود و بعضا فرصت پاسخگويي هم وجود نداشت يكي از دلايل آن عدم پاسخ دادن و ارتباط نزديك بين شخص وزير، نمايندگان و به ويژه تيم پارلماني و به طور خاص معاونت پارلماني بود.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بر توجه به اين نكته تاكيد كرد و گفت: مجموعه توانمندي صالحي براي اين مسئوليت مناسب است و ما مي‌توانيم شاهد اين موفقيت باشيم.


/مخالف وزير پيشنهادي/

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مهمترين دلايل مخالفتش با وزير پيشنهادي امور خارجه را « عدم تناسب مدرك تحصيلي با مسوليت»،« فقدان سابقه‌ي حضور در وزارت امور خارجه»،« تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر» و عدم ارائه برنامه و سياست راهبردي براي « گرفتن غرامت جنگي از عراق»،« موازي كاري در دستگاه ديپلماسي» و « حمايت از انقلاب تونس، مصر و ساير كشورهاي اسلامي» عنوان كرد.

به گزارش ايسنا، مصطفي كواكبيان با گلايه از نحوه‌ي بركناري دكتر متكي گفت: آقاي احمدي‌نژاد از نيم ساعت وقتي كه داشتند فقط يك دقيقه از صالحي دفاع كرد.

وي گفت: اي كاش آقاي صالحي بعد از اين اتفاق نمي‌آمد و با روال بهتري مي‌توانستيم در خدمت ايشان باشيم.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي سه دليل را به عنوان دلايل مخالفتش با وزير پيشنهادي عنوان كرد و افزود: اولين دليل مخالفتم تناسب نداشتن رشته و مدرك تحصيلي صالحي با مسئوليتي كه قرار است بر عهده‌ي وي گذاشته شود، مي‌باشد. عنوان شده ايشان مدرك فوق ليسانس و دكتراي M I T دارد. 32 سال از انقلاب شكوهمند اسلامي مي‌گذرد آيا وقت آن نشده اداره‌ي دستگاه ديپلماسي به تحصيلكردگان متعهد روابط بين‌المللي و علوم سياسي خوانده سپرده شود؟

وي افزود: اگر گفته شود در ابتداي انقلاب نيز يك پزشك وزير امور خارجه بود، بايد پاسخ داد كه شايد به دليل مقتضاي آن زمان اتفاق افتاده، ولي اكنون بيش از 3 دهه از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد آيا واقعا در دانشگاههاي كشور افرادي كه مورد تاييد رييس جمهور هم هستند و علوم سياسي و روابط بين‌المللي را مي‌شناسند وجود ندارد؟

وي گفت: آقاي صالحي را انساني متعهد و خوب مي دانم. ولي به درد وزارت خارجه نمي‌خورد. رشته‌ي تحصيلي ايشان با ماموريتي كه در پيش دارند همخواني ندارد. ايشان در جاهاي ديگر موفق‌تر است. چرا بايد سكان عرصه‌ي ديپلماسي كشور به دست كسي سپرده شود كه با رشته‌ي تحصيلي ايشان همخواني ندارد و حتي خود آقاي صالحي نيز اين را مي‌داند.

نماينده‌ي مردم سمنان با بيان اين كه اگر قرار بر تحول در دستگاه ديپلماسي خارجي كشور است، بايد عناصري در اين دستگاه به كار گرفته شوند كه در راستاي همين مسئوليت درس خوانده‌اند، خاطر نشان كرد: كسي كه ذهن فني داشته باشد سفرايي را هم راستا با اين مسئوليت انتخاب مي‌كند. اسم نمي‌برم ولي سفرايي به اين مسئوليت گمارده شدند كه هيچ تناسبي بين رشته‌ي تحصيلي و مسئوليتشان وجود ندارد و صرفا در اثر ارتباطاتي كه داشتند به عنوان سفير منصوب شدند. به فاميل بازي هاي انجام شده نيز كاري ندارد لذا اگر صالحي به اين موضوع توجه داشت شايد اين مسئوليت را نمي پذيرفت.

كواكبيان با اشاره به سوابق كاري صالحي در دستگاه ديپلماسي خارجي دومين دليل مخالفتش با وزير پيشنهادي امور خارجه را فقدان سابقه‌ي حضور در وزارت امور خارجه عنوان كرد و افزود: در طول 32 سال گذشته در دستگاه ديپلماسي خارجي فعاليت داشته است اما در سازمانهايي زير مجموعه فعاليت كرده است اما هيچگاه به عنوان كارمند وزارت خارجه در دستگاه ديپلماسي حضور نداشته است.

وي گفت: آخرين سمت ايشان در سازمان انرژي اتمي است و آخرين اظهارنظري كه بيان كرده اين است كه نيروگاه اتمي بوشهر حتي بهمن‌ماه نيز به برق سراسري متصل نمي‌شود. بنده 5 بار آقاي متكي را براي تاخير‌ در به بهره‌برداري رسيدن نيروگاه اتمي بوشهر به مجلس كشاندم، ممكن است صالحي بگويد مسائل خارجي دليل تاخيرهاست اما يكي از مطالبات جدي ما اعلام زمان راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر است.

وي افزود: دائما گفته مي‌شود سپتامبر سال آينده، شهريور هم گذشت، گفته شد آبان، آذر، دي و بهمن و بهمن نيز از بحراني شدن وضعيت نيروگاه در صورت اتصال به شبكه‌ي برق سراسري سخن گفته شد. بنده حق دارم بپرسم اگر روسها مسئول تاخيرها هستند آقاي صالحي چه برنامه‌اي براي اين موضوع دارد؟

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به برنامه‌هاي وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: برنامه‌هاي آقاي صالحي صرفا مشتي شعار است، البته اگر توانايي پيدا كنيم حتما بايد مديريت جهان را بر عهده بگيريم اما آيا واقعا مديريت جهاني مشكل اصلي دستگاه ديپلماسي خارجي است؟ پس مشكل اساسي دستگاه ديپلماسي‌ خارجي‌مان چه مي‌شود؟ از آقاي صالحي مي‌پرسم براي غرامت جنگي چه برنامه‌اي دارد؟ به برادر شهيد بودنم افتخار مي‌كنم اما آيا نبايد از دولت دوست و برادر عراق غرامت بگيريم؟

وي افزود: در برنامه‌هاي ايشان اعلام نشده كه نسبت شوراي عالي ايرانيان چه برنامه‌اي دارد؟ آيا قرار است همان مسائل اتفاق افتاده مجددا تكرار شود؟ براي فرمايش مقام معظم رهبري درباره‌ي موازي كاري در دستگاه ديپلماسي خارجي چه برنامه‌اي داريد؟ مشاوران ويژه كه در امور سياست خارجي نيز دخالت مي‌كنند تكليفشان چه مي‌شود؟

كواكبيان با بيان اينكه معضلات مهم سياست خارجي و ديپلماسي در برنامه‌هاي آقاي صالحي بيان نشده، افزود: از جمله درباره‌ي انقلابهاي اخير در كشورهاي اسلامي. ايشان نگفته‌اند چه برنامه و سياست راهبردي براي حمايت از انقلاب تونس، مصر و ساير كشورهاي اسلامي دارد.

/ موافق وزير پيشنهادي وزارت خارجه/

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: يكي از برنامه‌هاي صالحي تأمين نظر مقام معظم رهبري مبني بر پرهيز از موازي كاري و حفظ استقلال دستگاه ديپلماسي كشور است.

به گزارش خبرگزاري فارس، حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه صبح امروز (يكشنبه) در موافقت با وزير پيشنهادي امور خارجه صحبت مي‌كرد، از رئيس جمهور به دليل معرفي صالحي براي سكانداري وزارت امور خارجه تشكر كرد و گفت: فردي كه به سمت وزارت خارجه معرفي مي‌شود، بايد شخصيتي شناخته شده و مورد پذيرش افكار عمومي داخلي و خارجي باشد كه به اعتقاده بنده نگاه مردم ما نسبت به صالحي نگاه مثبتي است و او را به عنوان يك چهره شناخته شده علمي، متين، وارسته و داراي تجارب مثبت كاري در داخل و خارج مي‌شناسند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه فردي كه براي سكانداري وزارت امور خارجه معرفي مي‌شود بايد آشنا به حوزه كاري و امور ديپلماسي كشور باشد كه صالحي داراي اين ويژگي است، يادآور شد: مخالفين صالحي در معرفي او براي سكانداري وزارت خارجه طوري صحبت كردند كه اينگونه برداشت مي‌شود آقاي صالحي اصلاً در جريان مسائل سياست خارجي نبوده و نيست و يا از بيرون دستگاه سياست خارجي به داخل دستگاه ورود پيدا كرده است در حالي كه صالحي هم مأموريت 4-5 ساله در خارج از كشور داشته كه ارتباط تنگاتنگي با امر سياست خارجي در مركز ثقل فعاليت‌هاي ديپلماتيك در وين بوده‌اند و هم دوره حساسي را در آنجا گذرانده‌اند كه اين موضوع تجربه سازنده‌اي براي ايشان است.

وي به حضور صالحي در سازمان كنفرانس اسلامي به عنوان معاونت اين سازمان اشاره خاطرنشان كرد: وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه از آغاز فعاليت‌هاي خود، پيوسته در ارتباط با وزارت خارجه، سازمان يونسكو و ساير سازمان‌هاي بين‌المللي بوده است. بنابراين آنچه كه برخي‌ها در مخالفت مطرح كردند انصاف نبود و مقداري در حق صالحي كم‌لطفي شد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: مدارج علمي، تخصصي و تحصيلي صالحي نيز برخلاف آنچه كه مخالفان مطرح كردند، برجسته بوده و از ويژگي‌هاي ايشان است.

سبحاني‌نيا با اشاره به 4 مقاله علمي مشترك صالحي با شهيد مجيد شهرياري گفت: اين سوابق از نكات مثبت يك شخصيت اجرايي است كه در حوزه‌هاي مختلف فعاليت‌ها و كاركردهاي ارزشمندي را براي نظام داشته است.

وي صالحي را يكي از چهره‌هاي مناسب براي پذيرش وزارت امور خارجه دانست و در خصوص برنامه‌هاي او تأكيد كرد: صالحي در برنامه‌اي كه ارائه داده بر محورهاي اصلي نگاه جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين‌المللي "اتخاذ رويكردي تعاملي، مؤثر و فعال با جهان و تاكيد بر حقوق مشروع و ذاتي خود بر اساس اصول ارزشمند عزت، حكمت و مصلحت " تاكيد كرده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: صالحي در برنامه‌هاي خود تاكيد كرده كه در چارچوب اسناد بالادستي نظام جمهوري اسلامي ايران به وظايف ذاتي خود جامه عمل پوشانده و اميد آن دارد كه در مسير تحقق جهاني عدالت و جهان عدالت محور و بدون تبعيض تلاش كند و از امكانات وزارت خارجه در اين مسير استفاده كند.

حجت‌الاسلام سبحاني‌نيا با اشاره به تاكيد‌ صالحي بر "موازنه مثبت " در سياست خارجي گفت: بايد با اتخاذ سياست خارجي موازنه مثبت مبتني بر همكاري‌هاي سازنده و خلاقانه سعي كنيم كه زمينه حضور فعال خودمان را در عرصه بين‌المللي فراهم و با عنايت به خطوط قرمز نظام كه چارچوب خاصي را در ارتباط با كشورها مشخص كرده، حركت كنيم.

وي در ادامه سخنان خود يادآور شد: يكي از برنامه‌هاي صالحي تأمين نظر مقام معظم رهبري مبني بر پرهيز از موازي كاري و حفظ استقلال دستگاه ديپلماسي كشور است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين به ساير برنامه‌ها و نگاه صالحي در مديريت وزارت خارجه اشاره و خاطرنشان كرد: برخلاف دوره‌هاي گذشته كه به بدنه كارشناسي و ظرفيت نيروهاي توانمند وزارت خارجه كمتر توجه شده بود، صالحي بر استفاده از اين ظرفيت و تجربه بدنه كارشناسي وزارت خارجه تأكيد دارد.

/مخالف وزير پيشنهادي وزارت خارجه/

 نماينده ايلام در مجلس گفت: گويا صالحي وزارت خارجه را با دبيركلي سازمان ملل اشتباه گرفته و شايد اين طور برداشته كرده كه گزينه پيشنهادي دبيركلي سازمان ملل است، چرا كه مطالب عنوان شده در برنامه‌هاي وي به تغيير نظام جهاني و كنترل آن و تغيير جهان اختصاص يافته است.

داريوش قنبري نماينده مردم ايلام و عضو هيئت رئيسه فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي كه صبح امروز (يكشنبه) در مخالف با علي‌اكبر صالحي وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، اظهار داشت: بنده قصد نداشتم با توجه به شخصيت علمي آقاي صالحي در مخالفت با وي سخن بگويم، ولي بايد توجه كرد كه شخصيت علمي وي تناسبي با وزارت خارجه ندارد.

وي با ذكر اين نكته كه قطعاً اگر آقاي صالحي براي وزارت نيرو پيشنهاد مي‌شد من در حمايت از وي سخن مي‌گفتم، گفت: در برنامه‌اي كه آقاي صالحي ارائه داده يك صفحه مقدمه است، 23 صفحه بيوگرافي و فهرست مقالاتي است كه او نوشته كه آن هم تنها به زبان انگليسي آمده است.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس در ادامه يادآور شد: در برنامه‌هاي آقاي صالحي كه به مجلس ارائه شده، 2 صفحه مربوط به برنامه‌هاي وي است و اين برنامه‌ها آن‌قدر كلي و شعاري است كه نمي‌توان از دل آن شاخص‌هايي را براي دستگاه ديپلماسي استخراج كرد.

وي همچنين گفت: به نظر بنده آقاي صالحي، وزارت خارجه را با دبيركلي سازمان ملل اشتباه گرفته است و شايد اين طور برداشته كرده كه گزينه پيشنهادي دبيركلي سازمان ملل است، چرا كه مطالب عنوان شده در برنامه‌هاي وي به تغيير نظام جهاني و كنترل آن و تغيير جهان اختصاص يافته است.

قنبري بر همين اساس يادآور شد: آقاي صالحي مي‌خواهد وزير خارجه كشور شود، لذا بايد شاخص‌هاي منافع ملي را استخراج و آن را براي نمايندگان بيان مي‌كرد.

اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش متذكر شد: برنامه‌اي كه آقاي صالحي ارائه داده برنامه‌اي نيست كه از دل آن برنامه عملياتي براي اداره دستگاه ديپلماسي كشور استخراج شود.

وي وزارت خارجه را وزارتخانه‌اي مهم دانست و گفت: دستگاه ديپلماسي نيز دستگاه حائز اهميت است، لذا با توجه به اهميت اين وزارتخانه، دانشگاهي را تحت عنوان دانشكده روابط بين‌الملل تأسيس كرده تا كادر متخصص براي اداره اين وزارتخانه تربيت شود، آيا نبايد بعد از 20 سال به نيروهاي كه در اين دانشگاه تحصيل كرده‌اند، اعتماد كنيم و از نيروهاي آنجا براي اداره دستگاه ديپلماسي استفاده كنيم؟

نماينده ايلام در مجلس با بيان اينكه من احساس خطر مي‌كنم، متذكر شد: نبايد در رأس دستگاه ديپلماسي كسي باشد كه با مسائل بين‌المللي آشنايي ندارد.

وي با تأكيد بر اينكه دستگاه ديپلماسي و وزارت خارجه جايي است كه بايد در آن از حقوق ملت در شرايط حساس دفاع كند، يادآور شد: آقاي صالحي در مدتي كه تصدي سازمان انرژي اتمي را بر عهده داشت، به نظر من خوب كار نكرد و با وجود اينكه طبق گزارش بازرسان فعاليت‌هاي ما صلح‌آميز بود، اما مي‌بينيم كه موضع‌گيري رسمي آژانس مبتني بر نظرات كارشناسي كارشناسان نبود.

قنبري در خاتمه عنوان كرد: اگر آقاي صالحي خوب عمل مي‌كرد، مي‌توانست جلوي صدور قطعنامه را بگيرد، البته درست است كه كشورهاي بزرگ با ما مواضع خصمانه دارند، اما بخشي از كاستي‌ها نيز مربوط به دستگاه ديپلماسي ما بود.

/مخالف وزير پيشنهادي وزارت خارجه/

نماينده بوكان در مجلس با بيان اينكه صالحي در روابط و حقوق بين‌الملل تحصيلاتي ندارد و اطلاعات عمومي در اين زمينه‌ها هرگز نمي‌تواند او را به مقصود برساند، گفت: تجربيات صالحي براي وزارتخانه‌هاي آموزشي و پژوهشي همخواني بيشتري دارد.

محمدقسيم عثماني نماينده مردم بوكان در مجلس شوراي اسلامي كه صبح امروز (يكشنبه) در مخالفت با علي‌اكبر صالحي وزير پيشنهادي وزارت خارجه در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، اظهار داشت: رئيس‌جمهور گفت كه وزارت امور خارجه بايد زير و رو شود و سؤال بنده از آقاي صالحي اين است كه چه برنامه‌اي براي اين زير و رو شدن دارد؟ اگر در مجموعه‌اي ‌كه شما حدود 2.5 سال براي فعاليت در آن فرصت داريد، ‌وقتتان صرف زير و رو شدن و تجديد ساختار شود، فعاليت‌هاي ديگر معطل نخواهد ماند؟

وي افزود: براي تجديد ساختار يك وزارتخانه با وسعت زياد حداقل شناخت 2 ساله لازم است و آيا فكر نمي‌كنيد كه تجديد ساختار جزء به تغيير افراد ترجمه شود؟ به خصوص براي شما كه از اين مجموعه بيرون بوديد!

نماينده مردم بوكان در خانه ملت بر همين اساس يادآور شد: تجديد ساختار نياز به تخصص مرتبط به موضوع دارد و آيا فكر نمي‌كنيد كه رشته تحصيلي شما ارتباطي به مقوله تجديد ساختار آن هم در وزارت خارجه ندارد و اين عدم همخواني شما را به زحمت خواهد انداخت.

به گفته عثماني، تجديد‌ساختار از لحاظ علمي نيازمند تغيير رفتار است و تغيير رفتار هم در مجموعه‌اي كهن مانند وزارت خارجه زمان بسيار زيايد را مي‌طلبد؛ در چند صفحه نوشته‌اي كه به دست نمايندگان رسيد و نام برنامه روي آن نهاده شد، برنامه‌اي عملي در آن ديده نمي‌شود.

وي ادامه داد: گفته مي‌شود از سازمان‌هاي مردم‌نهاد بهره برده خواهد شد و رهيافتي نوين مباحث مربوط به ديپلماسي عمومي را مورد توجه ويژه قرار خواهد داد، ولي اشاره نشده كه اين اقدامات با چه ابزاري و چه زمان‌بندي انجام خواهد شد.

اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: تلاش براي كارآمد كردن ساختار وزارت امور خارجه متناسب با شأن نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران يك حرف خوب و شعار مناسبي است كه هم گذشتگان از آن حرف زدند و هم آيندگان از آن سخن مي‌گويند، ولي مهم اين است كه آقاي صالحي براي تحقق اين شعار برنامه و راهكار مناسب داشته باشد.

عثماني ادامه داد: تغيير لازم در شيوه جذب نيروي مورد نياز دستگاه ديپلماسي كشور را چگونه و با چه برنامه‌اي بايد انجام داد و آيا فكر مي‌كنيد كه امكان تغيير شيوه جذب با توجه به محدوديت‌هاي قانوني و فرا قانوني موجود ميسر باشد؟

وي اضافه كرد: اصولاً كار ديپلماسي يك كار تخصصي است، همان‌طور كه رشته آقاي صالحي پيچيدگي‌هاي خود را دارد، ديپلماسي نيز يك كار و عرصه پيچيده است و آيا فكر نمي‌كنيد كه پا در يك عرصه كاملاً غير‌تخصصي گذاشته‌ايد و فكر نمي‌كنيد كه اين مسئله به توان ديپلماسي كشور ضربه بزند؟

نماينده مردم بوكان در مجلس اضافه كرد: امروزه مسائل ديپلماسي بسيار پيچيده است و بدون تخصص در اين زمينه نمي‌توان به اقدامات وزير براي آينده كشور خوشبين بود؛ درست است كه جمهوري اسلامي ايران در سايه انقلاب اسلامي، امام و رهبري مدبرانه آيت‌الله خامنه‌اي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و مردم فرهيخته كشور جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است و هر كس كه در جايگاه وزير خارجه آن قرار گيرد، توانمندي‌هايي كسب مي‌كند ولي مهم اين است كه وزير به جايگاه فعلي مرتبه بالاتري ببخشد.

عثماني در ادامه خطاب به صالحي متذكر شد: اگر شما سابقه‌اي در ديپلماسي داريد، به بحث انرژي هسته‌اي برمي‌گردد، هر‌چند كه يكي از مهمترين و اساسي‌ترين مسائل كشور امروز انرژي هسته‌اي است، ولي تمام مسائل ما نيست.

وي ادامه داد: شما در جريان بركناري آقاي متكي به آن شكل بوديد و آيا آمادگي اين شكل بركناري را داريد؟

اين نماينده مجلس هشتم تصريح كرد: امروز جنگ اصلي، جنگ نرم است و تخصص آقاي صالحي هم سخت است، لذا من نگرانم كه اين عدم تناسب باعث عدم تعامل شود و در نهايت نتوانيم از ظرفيت ديپلماسي بالايي كه جمهوري اسلامي ايران در دنيا براي خود فراهم كرده است، به نحو احسن استفاده كنيم.

عثماني تأكيد كرد: جناب آقاي صالحي شما استاد مسلم فيزيك هستيد، ولي در بحث روابط بين‌الملل و حقوق بين‌الملل شما تحصيلاتي نداريد و اطلاعات عمومي در اين زمينه‌ها هرگز نمي‌تواند شما را به مقصود برساند؛ تجربيات آقاي صالحي براي وزارتخانه‌هاي آموزشي و پژوهشي همخواني بيشتري دارد.

وي در خاتمه گفت: آقاي صالحي مجبور است براي اداره وزارت خارجه به زير مجموعه متوسل شود و بخشي از اطلاعات ضروري كار را بايد از زير مجموعه خود دريافت كنيد كه اين مسئله باعث بروز مشكلاتي مي‌شود.

/موافق وزير پيشنهادي امورخارجه/

نماينده مردم همدان در مجلس گفت: اعتقاد دارم بحث علمي صالحي يك نقطه قوت در وزارت امورخارجه خواهد بود.

اكبر رنجبرزاده نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس به عنوان موافق وزير پيشنهادي امور خارجه ‌‌گفت: آقاي كواكبيان ايراداتي به سفرا داشتند كه بايد توجه داشت اين برنامه‌‌ ‌مربوط به گذشته است و اگر آن را مطالعه مي‌كرديم، قطعاً نظر اصلاحي و رويكرد‌هاي تحول‌برانگيز صالحي را در اين برنامه مشهود و مشخص مي‌ديديم.

وي با بيان اينكه برنامه اصلاحي در بدنه وزارت امورخارجه در دستور كار است، خاطرنشان كرد: نمايندگان مخالف وزير پيشنهادي امورخارجه، به سوابق علمي صالحي ‌ايراد گرفتند، درحاليكه آقاي حدادعادل ‌رئيس اسبق مجلس شوراي اسلامي‌ كارشناس‌ ارشد رشته فيزيك است،‌ اما آيا اين ايراد است كه در جايگاه قوه مقننه و رئيس فرهنگستان علوم قرار گرفته است؟

اين نماينده مجلس اظهار داشت: صالحي به لحاظ شخصيتي يك شخصيت برجسته علمي و شناخته شده جهاني است و در خانواده‌ مذهبي، علمي، اخلاقي و ادبي رشد پيدا كرده ‌و جاي شك و ترديدي بر روي شخصيت حقيقي وي وجود ندارد.

رنجبرزاده در‌خصوص پيام‌هاي‌ ‌‌انتخاب صالحي به عنوان وزارت امورخارجه ‌گفت: صالحي نماينده كشور جمهوري اسلامي ايران در بحث انرژي هسته‌اي و دستاوردهاي علمي در آژانس انرژي اتمي بوده و توانسته است حركت‌هاي رو به جلويي را داشته باشد.

وي تأكيد كرد: صالحي از نقاط قوت بالايي برخوردار است؛ چون هم چهره‌ دانشگاهي و هم رئيس دانشگاه صنعتي شريف ‌و همچنين ‌استاد دانشگاه در مسائل فني انرژي هسته‌اي بوده است.

نماينده مردم همدان در مجلس افزود: از وزارت امور‌خارجه اين انتظار را داريم كه در ديپلماسي كشور به خوبي عمل كند و به حركت‌هايي دست بزند كه حقانيت جمهوري اسلامي را به اثبات برساند.

رنجبرزاده تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران يك نقشه راه دارد و نمايندگي صالحي در نقش راه علمي كشور مثبت بوده است.

وي در ادامه اظهار داشت: اكنون ايران به لحاظ موقعيت علمي در جهان صاحب‌نام است و صلابت، استحكام، توان و مقاومت صالحي در جلسات ديپلماسي خارجي قابل ستودني است.

نماينده مردم همدان در مجلس افزود: صالحي با توجه به اينكه داراي مدرك كارشناسي‌ارشد فيزيك و دكتراي MIT است، از نظر علمي يك نقطه قوت است.

رنجبرزاده افزود: من يك پزشك هستم و چون پزشك هستم، ‌بايد فقط به درمان بپردازم‌ و مسائل ديگري را نمي‌توانم تحليل كنم؟ اعتقاد دارم بحث علمي صالحي يك نقطه قوت در وزارت امورخارجه است.

وي با بيان اينكه شخصيت صالحي در‌خصوص كشورهاي عربي كاملاً موفق و دامنه‌دار بوده است، تأكيد كرد: ‌بايد در آينده به سمت و سويي حركت كنيم كه عدالت‌محوري را در عرصه جهاني عملي كنيم.

اين نماينده مجلس ‌افزود: شناخت و تعامل صالحي با مسلمانان منطقه از نقاط قوت وي است. ما بايد به جهان اعلام كنيم كه به لحاظ علمي و عدالت‌محوري نه فقط در داخل، بلكه در عرصه جهاني نيز رشد كرديم و اين راه امام(ره)، شهدا و مقام معظم رهبري است.

رنجبرزاده با تشكر از منوچهر متكي در مدتي كه وزير امورخارجه بوده است، خاطرنشان كرد: مجلس شوراي اسلامي از منوچهر متكي به عنوان وزير سابق امورخارجه رضايت دارد.

وي با اشاره به اينكه اكنون تضاد غرب با علم، توسعه و پيشرفت است، يادآور شد: آقاي صالحي كسي است كه مي‌تواند با زبان علمي و عملي در مقابل پيچيدگي‌هاي سياسي بايستد و ذره‌اي از حقوق ملت ايران عقب‌نشيني نكند و ‌اميدواريم با ظرفيت بالايي اين مسئوليت را عهده‌دار باشد.

اين نماينده مجلس افزود: قطعا صالحي در نشست‌هاي اخير در حوزه خليج فارس اقدامات مناسبي انجام داده و در مسئوليت‌هاي مشاورت وزارت امور خارجه و رياست سازمان انرژي اتمي به خوبي عمل كرده است.

رنجبرزاده افزود: آقاي مطهري در سخنان خود اعتقاد داشت كه آيا توان مقابله با افراد موازي را دارد‌ كه بايد پاسخ داد، قرار نيست كسي در بدنه دولت و در تقابل با گروه ديگري حركت كند.

وي در ادامه گفت: كسي كه ذره‌اي از حقوق هسته‌اي ايران عقب‌نشيني نكرده و حاضر نيست از حقوق ملت ايران پا پس بكشد، در مسند وزارت امورخارجه با راي بالا حضور خواهد يافت و ما از صالحي حمايت مي‌كنيم تا بگوييم ملت ايران ملتي نيست كه تجاوز به حقوق ملت‌هاي ديگر را مدنظر داشته باشد.

نماينده همدان در مجلس در پايان خاطرنشان كرد: ايران ملتي هوشيار، بيدار و ملتي آگاه و بابصيرت است كه با رهبري مقام معظم رهبري كشور رو به پيشرفت است.


اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟