بازدید 3404
رئیس مجلس در دومین همایش ایران و انگلیس تأکید کرد؛

لزوم آزادسازی اسناد مهم تاریخی از سوی نهادهای دولتی

حال که در عرصه بین المللی، ویکی لیکس به راه افتاده است، به شما نیز توصیه می کنم با این شرایطی که اسناد را در اختیار شما قرار نمی دهند، ویکی لیکس داخلی راه‌اندازی کنید.
کد خبر: ۱۴۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱ 22 February 2011
سرویس مجلس «تابناک» ـ رئیس مجلس شورای اسلامی، بر لزوم آزادسازی اسناد تاریخی مربوط به دوره پیش از انقلاب تأکید کرد و گفت: همه اسنادی که درباره مسائل تاریخی پیش از انقلاب هست، بنا بر قانون باید در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.
.به گزارش خانه ملت، صبح امروز سه شنبه سوم اسفند ماه، علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه، با حضور در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس، با اشاره به سخنان دبیر این همایش که نسبت به در دسترس نبودن اسناد تاریخی گلایه کرده بود، گفت: مجموعه های پژوهش تاریخ، نیازمند در دسترس قرار گرفتن اسناد درجه اول هستند.

رئیس مجلس با انتقاد از آزاد نشدن اسناد تاریخی توسط نهادهای دولتی خطاب به برگزارکنندگان این همایش اظهار داشت:‌ حال که در عرصه بین المللی، ویکی لیکس به راه افتاده است، به شما نیز توصیه می کنم، با این شرایطی که اسناد را در اختیار شما قرار نمی دهند، ویکی لیکس داخلی راه‌اندازی کنید.

لاریجانی همچنین تأکید کرد:‌ از طریق مجلس پیگیری می کنیم که چرا دستگاه های دولتی نسبت به اجرای قانون آزادسازی اسناد اقدام نمی کنند و اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار نمی دهند!

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه مجلس درباره چاپ اسناد مهم تاریخی گفت: کتابخانه مجلس در سال های اخیر، کار بزرگی درباره اطلاعات رسانی آغاز کرده و این نهضت باید ادامه پیدا کند، چرا که ما اسنادی مربوط به دوران پیش از انقلاب و حتی دوران پس از آن داریم که قرار گرفتن آنها در اختیار پژوهشگران برای انجام مطالعات تاریخی ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تقدیر از برگزاری همایش ایران و استعمار انگلیس، خاطرنشان ساخت:‌ این همایش بر نقش انگلیس در استعمار ایران تمرکز دارد و با توجه اینکه کارنامه انگلیس در دویست سال اخیر از لحاظ استعمار بر ایران، کارنامه بسیار سیاهی است، برگزاری چنین همایش‌هایی در آگاه سازی مردم بسیار کارساز خواهد بود.

لاریجانی در ادامه به نقش استعمار انگلیس در ایران اشاره کرد و گفت: تا پیش از قرن نوزدهم، انگلیس نقش چندانی در جوامع اسلامی نداشت، ولی پس از جنگ جهانی اول که فرانسه و انگلیس به مناطق اسلامی تسلط پیدا کردند، نقش استعمار انگلیس در این مناطق جدی شد و این مقطع از تاریخ کشورهای اسلامی مقطعی است که باید آن را دوران سیاه برای کشورهای اسلامی نام گذاشت.

وی همچنین افزود: در قرن نوزدهم به دلیل جایگاه ایران و تلاش انگلیس برای جلوگیری از دسترسی رقبایش به هندوستان، تسلط کامل به ایران در دستور کار انگلیس قرار گرفت و متأسفانه این تسلط در دوره پهلوی ها شنیع تر از دوران قاجار شد.

لاریجانی با اشاره به خیانت وار بودن رابطه دربار ایران در دوره پهلوی با انگلستان، یادآور شد: اسناد بسیاری از این خیانت ها مکتوب مانده است و آنچنان که شایسته بوده، درباره این موضوعات سخن گفته نشده، زیرا ما دیدیم که در دربار پهلوی، حتی برای انتخاب سفرا هم باید نظر موافق انگلیس جلب می شد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در روزهای آخر سلطنت محمدرضا پهلوی، او مانند یک برده در خدمت سفیران انگلیس و آمریکا بود و طبیعی است که امروز انگلیسی ها علاقه ای به آزادی اسناد دوره پهلوی ندارند.

لاریجانی که در دومین همایش استعمار ایران و انگلیس همزمان با سالگرد کودتای انگلیسی رضاخان سخن می گفت، به نقش انگلیس در قدرت گرفتن رضاخان اشاره کرد و گفت: نقش انگلیس پیش و پس از قدرت گرفتن رضاخان در ایران دارای تفاوت هایی است و متأسفانه، پس از سرکار آمدن رضاخان نقش انگلیس از لحاظ دخالت در شئون ایران و امتیازگیری های عجیب و قریب، منحصربه فرد است.

وی همچنین به برخی خیانت های انگلیس به ایران اشاره کرد و افزود: ‌انگلیسی ها از کلاه گذاشتن بر سر فتحعلی شاه برای حمله به افغانستان و جنگ اول ایران و روسیه تا عهدنامه گلستان و ترکمنچای که به صحنه گردانی آنان بسته شد، همواره به دنبال تضعیف ایران بودند.

لاریجانی با بیان اینکه نقش انگلیس در دو دوره قاجاری و پهلوی متفاوت اما پراهمیت بود، تأکید کرد: نقش انگلیسی ها پس از انقلاب مشروطه در ایران به صورت زیربنایی تر و در قالب تلاش های فرهنگی و اطلاعاتی ادامه یافت.

وی دوره قاجاریه را دوره امتیازگیری انگلیسی ها خواند و گفت: هرچند در دوره قاجاریه، گاهی روس ها نیز امتیازاتی می گرفتند، اما پشت سر امتیازگیری های روس ها نیز انگلیس بود.

لاریجانی تضعیف حکومت مرکزی و مهیاسازی زمینه را برای امتیازگیری های دوباره روش کار انگلیسی ها نامید.

رئیس مجلس تأکید کرد: به طور کلی، در عهد قاجار حدود 24 قرارداد استعماری با کشورهای بیگانه در ایران امضا شد که شانزده قرارداد از این جمله به انگلیس، هفت مورد به روسیه و یک مورد به فرانسه مربوط می شد.

وی با تشریح قراردادهای استعماری ایران با دولت های بیگانه در زمان قاجار و بیان اهداف و استراتژیک های دولت انگلیس از امتیازگیری و امتیازدهی به دیگر کشورها افزود: این قراردادهای فضاحت بار در دوره پهلوی نیز ادامه و هرچند رنگ و لعاب زیباتری داشت اما عمیق تر و تأثیرگذارتر بود.

لاریجانی حضور و امتیازگیری آمریکا را در دوران پهلوی بیشتر و ملموس تر عنوان کرد و افزود: در این دوره، حضور آمریکا پررنگتر و وسیع تر بود و به سیاست پردازی های کلان و امتیازگیری در بخش های نظامی اقتصادی مربوط می شد.

وی تصریح کرد: در دوره پهلوی انگلیسی ها به واسطه شناخت و تسلطی که بر جامعه ایرانی داشتند بیشتر به کارهای اطلاعاتی و فرهنگی پرداختند و نقش مکمل را در بازی امتیازگیری امریکا ایفا می کردند.

رئیس مجلس با متفاوت خواندن قالب و لعاب نقش انگلیس در سیاست پردازی داخلی و خارجی ایران آن را در دوره پهلوی و قاجاری عنصری همیشه در صحنه توصیف کرد.

وی با بیان اینکه بازی انگلیسی ها پنهانی تر و زیرکانه تر از آمریکایی ها بود، گفت: در دوره پهلوی، بسیاری از متنفضان دربار، ارتباط های خانوادگی با انگلیسی ها داشتند و اطلاعات دست اول مملکت را به آنان واگذار می کردند.

لاریجانی با بیان اینکه عمده ترین واهمه دولت های خارجی از جمله آمریکا و انگلیس از تفکر و منش اهل بیتی ایرانیان است، افزود: رسانه های انگلیسی و آمریکایی با هدف مصادره آرمان و اهداف ملت ها حتی در انقلاب های اخیر خاورمیانه تلاش دارند تا همان نقشی را داشته باشند که در دوران انقلاب اسلامی داشتند.

وی تحریف خواسته های مردم را توسط رسانه های استعماری در انقلاب اسلامی و انقلاب های اخیر خاورمیانه با هدف ایجاد شکاف مابین ملت ها و تفکر برگرفته از اهل بیت خواند.
 

تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس «تابناک» بخوانید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی