بازدید 9446
معنای عدالت در جشنواره تئاتر فجر:

کارگردان آلمانی 40 هزار یورو، کارگردان برتر ایرانی 2 هزار یورو!

این نحوه نامطلوب حمایت از تئا‌تر شهرستان‌ها، در شرایطی است که شنیده شده، ستاد برگزاری این رویداد بین المللی به یک کارگردان آلمانی که نمایشی با نام «فانتزی فاوست» را در این جشنواره و در تالار سنگلچ اجرا کرد، نزدیک شصت میلیون تومان (معادل چها هزار یورو) پرداخت کرده و...
کد خبر: ۱۴۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸ 23 February 2011
سرویس فرهنگی ـ در حالی که اداره کل هنرهای نمایشی، با عنوان کردن کمبود بودجه به گروه های ایرانی، به ویژه برگزیدگان شهرستان‌ها از سه تا شش میلیون تومان پرداخت کرد، به «پیتر اشتاین» نزدیک شصت میلیون تومان اختصاص داد.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که مسئولان وزارت ارشاد، بر توجه به گروه های نمایشی شهرستان‌ها تأکید داشته و دارند و از سوی دیگر نیز، بنا به اذعان کار‌شناسان، گروه های برگزیده شهرستان‌ها که در جشنواره های مناطق به عنوان آثار بر‌تر شناخته شده و به جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر معرفی شده اند، از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده اند، به این هنرمندان کمترین مبلغ ممکن برای آماده سازی نمایش‌هایشان پرداخت شده است.

این نحوه نامطلوب حمایت از تئا‌تر شهرستان‌ها، در شرایطی است که شنیده شده، ستاد برگزاری این رویداد بین المللی به یک کارگردان آلمانی که نمایشی با نام «فانتزی فاوست» را در این جشنواره و در تالار سنگلچ اجرا کرد، نزدیک شصت میلیون تومان (معادل چهل هزار یورو) پرداخت کرده است، در حالی که اغلب بینندگان نمایش او، از اجرای وی ناراضی بوده و حتی برخی کار‌شناسان، اجرای اشتاین را بسیار آماتور و ضعیف ارزیابی دانستند.

در واقع، ستاد جشنواره با دعوت از نمایشی بسیار سخیف، بخش چشمگیری از بودجه جشنواره را به هدر داده است.

به عبارت دیگر، شواهد نشان می‌دهد ستاد جشنواره تئا‌تر فجر برای پر کردن هر چه بیشتر ویترین این جشنواره، چند صدمیلیون تومان پرداخت کرده در حالی این شیوه هزینه کردن بودجه، قطعا شایسته جشنواره بین المللی تئا‌تر ـ که مزین به نام متبرک فجر است ـ نیست.

بنا بر این گزارش، امتیازهایی که به گروه های خارجی داده شده، تنها پرداخت‌های نقدی چند ده هزار یورویی در ایام جشنواره نبوده و این نوع پرداخت‌ها همچنان ادامه دارد، چرا که بر پایه اعلام دبیر جشنواره، به برخی از گروه های خارجی، وعده پرداخت میلیون‌ها تومان به همراه امکانات لازم برای اجرای عمومی آثارشان در سال آینده نیز، داده شده است.

در این باره، محمد حیدری، دبیر جشنواره، گفت: دستمزد یکی از کارگردانان خارجی میهمان جشنواره، بسیار فرا‌تر از مبالغی است که توسط جشنواره به ایشان پرداخت شده است؛ بنابراین، با وعده اجرای عمومی، توانسته اند آن کارگردان را برای شرکت در جشنواره علاقهمند کنند.

بر پایه این گزارش، او در یکی از شماره های روزنامه جشنواره، با اشاره به اینکه دستمزد کارگردان ایتالیایی دعوت شده به جشنواره بسیار زیاد است، افزود: دستمزد «کاستلوچی» معادل کل بودجه جشنواره فجر است، ولی او با ارایه تخفیف ۵۰ درصدی، پذیرفته است که به جای نیمی از دستمزدش، در سال آینده نمایشی را در کشورمان به روی صحنه ببرد.

او پیشتر، بودجه جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر را یک میلیارد و ششصد میلیون تومان اعلام کرده و به این ترتیب، جای پرسش جدی است که واقعا مبلغ هشتصد میلیون تومان به یک کارگردان خارجی پرداخت کرده اند؛ موضوعی که حتی اگر نزدیک این مبلغ هم باشد، جای تأمل و بررسی بیشتر دارد.

همچنین تبعیض‌هایی که توسط ستاد برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر، بین گروه های خارجی و داخلی اعمال شد، تنها اختلاف فاحش در مبالغ پرداختی نبود.

یکی از کارگردانان جشنواره تئا‌تر فجر، با اعتراض به نحوه برخورد با نمایشی که در این جشنواره پذیرفته شده است و اعمال تبعیض‌های بسیار، به ایلنا گفت: برای نمایشی که در یکی از کوچک‌ترین سالن‌های تهران با سه، چهار نفر بازیگر اجرا می‌شود و در بخش مرور است و پیشتر هم اجرای عمومی رفته و کارگردان فیلم کارش را دارد، واحد سیار می‌برند، سه تا دوربین از آن فیلم می‌گیرند؛ اما نمایش من که در بخش چشم‌انداز است، دوازده نفر بازیگر دارد، چهار ماه تمرین کردیم، دکور زدیم، لباس طراحی کردیم، گریمور حرفه ای آوردم، حتی یک ویدئوپروجکشن ندادند و من مجبور شدم، آن را اجاره کنم، زیرا سالن مولوی می‌گوید دبیرخانه جشنواره گفته ما به گروه های نمایشی ایرانی امکانات نمی‌دهیم و ویدئوپروجکشن فقط مال گروه های خارجی است.

او درباره کمک هزینه های پرداخت شده از سوی جشنواره نیز اظهار کرد: به کار من با آن میزان گسترده بازیگر و عوامل، سه میلیون بودجه دادند که البته یک میلیون و پانصد هزار تومان اول دادند و مابقی را هنوز ندادند و به کاری هم که پنج تا بازیگر داشته، همین مبلغ را دادند و به نظر من، این اجحاف است و کار‌شناسی شده نیست.

وی ادامه داد: ما ایده هایی برای دکورمان داشتیم و دکور نمایش ما پر از طلق و نور و لامپ بود، ولی به دلیل بودجه کمی که به ما دادند، نتوانستیم این کار را عملی کنیم و برای اجرای جشنواره، تنها چیزی را سر هم کردیم که با آن بتوانیم اجرا برویم.

بنابراین، متولیان امور باید درباره بخش بین الملل و عوارض متعددی که برای جشنواره داشته، بررسی دقیقی انجام دهند تا در این بخش بودجه متعلق به بیت المال را به نحوی هزینه نکنند که موجب تحقیر و بی‌احترامی نسبت به هنرمندان کشورمان بشود.

از نکات مهم در این بخش، انتخاب مسئولی مجرب و نیز دعوت از کار‌شناسان با تجربه در امور بین الملل تئا‌تر است؛ موضوعی که متأسفانه در جشنواره سال جاری با بی‌توجهی روبه رو شد.

به این شکل که شخص دبیر جشنواره بیست و نهم، در حالی که باید مسئولی مدبر و توانمند برای این بخش برگزیند، بدون آنکه هر گونه تجربه و شناخت مبسوطی نسبت به امور بین الملل تئاتر داشته باشد، همه امور را شخصا بر عهده گرفت و این روند مبتنی بر خود محوری‌ها، موجب اتفاقات مغایر با شأن و منزلت فرهنگ، هنر و عزت کشورمان شد.

در پایان، گفتنی است، این حواشی در شرایطی پیش آمده است که معاونت هنری وزارت ارشاد، به عنوان متولی اصلی امور هنری در آن وزارتخانه، بار‌ها مدعی صرف توجه و دقت بسیار برای بروز عملکرد هر چه بهتر مبادی ذیربط بوده و به حسب سوابق خانوادگی شایسته ای که دارند، باید نسبت به رفع ابهام در هزینه کردن بودجه این معاونت واکنش نشان دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
اگه این پول رو نمیدادن که نمیومدن ایران برادر با بصیرت
دستشون درد نکنه، خوب این بنده خداها سرشون شلوغه نمی رسن این همه کارو باهم انجام بدن...!!!!!!!
اگر صحت داشته باشد توهین آشکار به یک ملت است و شما بعنوان سایت موظف به پیگیری هستید.
تابی جون بالاخره نفهمیدیم شما اینوری هستی یا اونوری .
واقعا متاسفم که در هر زمینه ای خارجی دوست هستیم!
اصلا چرا باید گروه تئاتری خارجی آن هم از آلمان به ایران بیاید؟ این کار یعنی ترویج فرهنگ آنها در ایران و دشمنی با فرهنگ خودی. اونوقت اینها اسم خودشان را هم گذاشته اند مسلمان و ایرانی.
اخه عزیز دلم کار اونا با کار ما قابل مقایسه است! خواهش می کنم یکم فکر کن مگه کارهای کارگردان برتر ایرانی همونهایی نیست که هر روز تو تلویزیون تماشا می کنیم؟!!
مگر تفاوت دستمزد در ساير زمينه ها بين ما و آلمانيها همين قدر نيست؟
یادمون باشه که جناب پیتر اشتاین 60میلیونی ، نیومد اینجا نمایش اجرا کنه . بلکه اومد یه نمایشنامه رو فقط خوند و رفت !!!!! تا کی باید ما تحقیر بشیم ؟ تنها سودش واسه همین مدیرای کوچولو بود که بعد ها تو گزارش هاشون پز بدن که ما پیتراشتاین رو اوردیم ایران !!!!!!! اما چه جوری و به چه قیمتی و اصلا با چه هدفی ؟!!!! کی به کیه ...
همین تبعیضها باعث از بین رفتن انگیزه میشه" امیدوارم واسه همه مساوات رعایت بشه چون این عدالت نیست
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی