بازدید 29553

از هفت شین تا هفت سین

عاملى که "نوروز" را از دیگر جشنهاى ایران باستان جدا کرد و باعث ماندگارى آن تا امروز شد "فلسفه وجودى نوروز" یعنی زایش و نو شدنى است که در طبیعت دیده مى شود.
کد خبر: ۱۵۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸ 12 March 2011
خبرگزاری مهر نوشت:

 یکی از مقدمات مهم و اصلی ایرانیان برای استقبال از سال جدید "سفره هفت سین" است که بطور معمول ساعاتی پیش از تحویل سال نو گسترده شده و سیزدهم فروردین جمع می‌شود.

عاملى که "نوروز" را از دیگر جشنهاى ایران باستان جدا کرد و باعث ماندگارى آن تا امروز شد "فلسفه وجودى نوروز" یعنی زایش و نو شدنى است که در طبیعت دیده مى شود.

شک نیست یکى از نمودهاى زندگى جمعى، برگزارى جشنها و آیینهاى گروهى است، گردهم آمدنهایى که به نیت نیایش و شکرگزارى و یا سرور و شادمانى شکل مى گیرند.

بر همین اساس جشنها و آیینهاى جامعه ایران را هم مى توان به سه گروه عمده تقسیم بندى کرد: جشنها و مناسبتهاى دینى و مذهبى، جشنهاى ملى و قهرمانى و جشنهاى باستانى .

نوروز از جشنهای باستانی ایران است که چون مبنای آن تازگى بخشیدن به طبیعت و روح انسان است، پایدار ماند و جاودان است.

یکی از ارکان اصلی نوروز، چیدن سفره هفت سین برای جمع شدن بر گرد آن به هنگام تحویل سال است . در بسیارى از منابع آمده است که "هفت سین" نخست "هفت شین" بوده و بعدها به "سین" تغییر یافته است.

هفت شین‌ها

شمع، شیرینى، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشکیل دهنده سفره هفت شین بودند. برخى دیگر به وجود "هفت چین" در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند. در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مى گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى گفتند.

بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شینهاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى بر سر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى مردم ایران اسلام را پذیرفتند، سعى کردند سنتها و آیینهاى باستانى خود را نیز حفظ کنند.

در روزگار ساسانیان، قابهاى زیباى منقوش و گرانبها از جنس کائولین از چین به ایران وارد مى شد. یکى از کالاهاى مهم بازرگانى چین و ایران همین ظرفهایى بود که بعدها به نام کشورى که از آن آمده بودند "چینى" نامگذارى شد و به گویشى دیگر به شکل سینى و به صورت معرب "سینى" در ایران رواج یافتند.

اجزایی که بر روی سفره هفت سین قرار می گیرد عبارتند از: سیب، سرکه، سمنو، سماق، سیر، سنجد و سبزى (سبزه) .

قرآن کریم در سفره هفت سین

ایرانیان به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین و مهمترین موردی را که بر سفره قرار می دهند، قرآن کریم است . ایرانیان مسلمان به نشانه توکل و توسل به خداوند متعال در آغاز سال و درخواست بهترینها از خالق خویش قرآن را در بهترین جای سفره قرار داده و پس از آن اجزای دیگر را می چینند .

فلسفه هریک از خوراکیها

سمنو: نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.

سیب: نماد بارورى، زایش و سلامتی است.

سنجد: نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولد و زایندگى.

سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.

سماق، سرکه و سیر: نماد چاشنى و محرک شادى و سلامتی در زندگى به شمار مى روند.

سکه: به نیت برکت و درآمد زیاد انتخاب و بر سفره هفت سین می نشیند .

اما غیر از این گیاهان و میوه هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است، در این میان تخم مرغ نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد.

آینه: نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد.

آب: نشانه برکت و پاکی در زندگى است .

اسپند، شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشک، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و... را هم مى توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
هفت سین باید دارای پنج ویژگی زیر باشد:

1. پارسی باشد؛
2. با «س» آغاز شود؛
3. ریشهٔ گیاهی داشته باشد؛
4. خوردنی باشد؛
5. اسم مرکب نباشد.نام آنها از واژههای ترکیبی ( مانند سبزیپلو، سیر ترشی، سیب زمینی و مانند آنها) ساخته نشده باشد.
در بیست میلیون واژه‌های زبان پارسی، تنها هفت چیز هستند که این ویژگی‌ها را دارا هستندسیب و سیر و سبزی و سنجد و سرکه و سمنو و سماق.

در ضمن سکه پارسی نیست!
اين هفت شين هم از جمله مسائلي است كه از پايه دروغ است به هفت سين و مشتركاتش مثل خوردني بودن و ریشه گیاهی داشتن نگاه كنيد مي فهميد
هفت سین نمادی از هفت نعمت و برکت خداست.
شمع و شهد و شربت کلمات عربی هستند چه جوری قبل از اسلام تو سفره ها بودند
چییییییییییی میییییییگی
يك كم يشتر بررسي كنيد شمع، شهد (عسل)، شربت و نبات وا‍‍ژه هاي عربي هستند چكار به ايران ساسانيان دارند.
ماهی قرمز کوچولو رو یادتو رفت
متاسفانه تعداد اندكي هستند كه از ايراني بودن خود احساس ننگ و حقارت مي كنند هر چند مشكل خودشان است و مسلما مردم ايران به هيچ قيمتي (صد البته مانند همه مردم دنيا) مليت خود را فرموش نمي كنند. يادمان نرود كه با هر مليتي مي توان مسلمان بود..ايرانيان همانقدر كه به سنت هاي اصيل خود پايبند هستند به اسلام و دين الهي خود پايبند هستند. لذا متوليان بايد سياست هاي غلط گذشته را بازبيني كرده و با احترام گذاشتن به ارزش هاي ايرانيان، سبب تعالي اسلام نيز بشند.
مطما هستید هفت قلم هفت شین را درست نوشتید ؟؟
قبل از اعلام چیزی برید فلسفشو مطالعه کنید هفت سین از اول هفت سین بوده.....
جدا چه قدر زیبا بوده است هفت شین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تمامی اینها نشان از شادابی و سر سبز ی و شیرینی ایام و...... دارند
خدا رحم کند که در سال 90 به حروف دیگر مبتلا نشود
ببخشید مطلب نوشته شده نه منبع داره نه پایه تاریخی شین های نامبرده هم همه لغات عربی هستند که بعد از اسلام در زبان پارسی رسوخ پیدا کردند، لطفا دقت کنید
سینی معرب چینی نیست.... راستی را بپراکنید نه...
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری