عضو کمیسیون بهداشت:

بیمه های درمانی عملی نشده است

درباره بیمه های درمانی بر پایه برنامه چهارم توسعه که عملی نشد، قرار بود 30 درصد هزینه های درمانی را مردم و مابقی را بیمه های پرداخت کنند. این موضوع در برنامه پنجم تعمیم داده شد.
کد خبر: ۱۶۴۶۴۵
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱ 23 May 2011
|
5870 بازدید
سرویس مجلس «تابناک»ـ ارتقای سلامت جامعه، از اهداف سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه است، ولی برخی شاخص ها از جمله شاخص های درمانی در سطح پایینی قرار دارد.

بشیر خالقی در گفت وگو با ما گفت: در حالت کلی، مشکلاتی در بخش سلامت جامعه هست و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مشکلات مردم را پیگیری می کند. عمده مشکلات در تأمین دارو و هزینه های بیمارستانی است و اگر برای خانواده ای مشکلی همچون سرطان به وجود بیاید، برای تأمین هزینه درمان با مشکل جدی روبه رو شده و از زندگی ساقط خواهند شد و همه این موضوع را می دانند.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت رفاه، خریدار خدمت و ارایه کننده خدمت نیز وزارت بهداشت است. درباره بیمه های درمانی بر پایه برنامه چهارم توسعه ـ که عملی نشد ـ قرار بود 30 درصد هزینه های درمانی را مردم و مابقی را بیمه های پرداخت کنند. این موضوع در برنامه پنجم تعمیم داده شد و رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید داشته اند و باید راهکاری برای تأمین منابع دیده شود.

در برنامه پنجم، 10درصد از هدفمندی یارانه ها صرف سلامت و تأمین منابع لازم خواهد شد. متأسفانه، این موضوع در لایحه بودجه وجود نداشت و پس از پیگیری ها،‌ مقرر شد که سه هزار میلیارد دلار از راه هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت کمک شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:‌ یکی از محورهای توسعه جامعه، بحث سلامت است. باید شاخص های درمان تعریف شود. از نظر بهداشت، نسبت به دیگران عقب مانده نیستیم، منتها درباره بهداشت دهان و دندان به دلیل هزینه بالا و تحت پوشش بیمه نبودن این خدمات، وضعیت مناسبی نداریم. بسیاری از مسائل درمان مربوط به پیشگیری است و باید آموزش های لازم داده شود.

متأسفانه تنها برخی ادارات و نهادهایی که در پوشش بیمه های تکمیلی هستند، می توانند از این خدمات با قیمت پایین تری استفاده کنند؛ بهداشت دهان و دندان، هزینه بر بوده و بهترین راه پیشگیری است.

خالقی گفت: تعرفه هایی که در وزارت بهداشت تعیین می شود، تعرفه های واقعی نیست و باید این تعرفه ها را واقعی کرد. باید همه هزینه ها را در نظر گرفت و هنگامی که هزینه ها واقعی شد، به دنبال این بود که تحت پوشش بیمه قرار گیرد. هزینه بیمارستان ها به مراتب بیشتر از هزینه ای است که برای درمان بیماران پرداخت می شود و مشکلات بیمارستانها نیز به همین دلیل است.
وی درباره موضوع رها کردن بیماران گفت: باید مسئولین در این زمینه بررسی بیشتری کنند، چرا که این موضوع با هیچ معیار انسانی سازگار نیست.

تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس «تابناک» بخوانید.


اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات