بازدید 3881

مبارزه با سيگار در كاليفرنيا؛ 86 ميليارد دلار صرفه‌جويي

پژوهشگران، برنامه‌هاي مبارزه با سيگار در کاليفرنيا را که با يک ميليارد و هشتصد ميليون دلار هزينه، صرفه‌جويي 86 ميليارد دلاري در امور بهداشتي و پزشکي داشته است، طرحي با سودآوري اقتصادي بالا دانسته و بر اين باورند که اين سرمايه‌گذاري پنجاه برابر سود داشته است.
کد خبر: ۱۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۰ 27 August 2008
برنامه‌هاي گسترده ضد استعمال سيگار و مبارزه با اين معضل اجتماعي و تلاش براي بهبود سلامت جامعه در ايالت کاليفرنيا، باعث شده است در هزينه‌هاي بهداشتي و پزشکي اين ايالت، 86 ميليارد دلار صرفه‌جويي حاصل شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك» به نقل از روزنامه «برلينز سايتونگ»، بر پايه اعلام پژوهشگران دانشگاه سانفرانسيسکو (او.س.ياس.اف.)، کاليفرنيا که با بيش از 36 ميليون نفر سکنه، پرجمعيت‌ترين ايالت آمريکاست، با اجراي برنامه‌هاي ضد سيگار از سال 1989 ميلادي تاکنون، حدود 86 ميليارد دلار در هزينه‌هاي بهداشتي و پزشکي صرفه‌جويي کرده است.

پژوهشگران دانشگاه سانفرانسيسکو به مديريت «استانتون گلانتس»، هزينه‌هاي پزشکي و بهداشتي کاليفرنيا را با 38 ايالت ديگر آمريکا مقايسه کردند که در آنها برنامه‌ها و تبليغات ضد سيگار، نقش بزرگي ندارند و يا آن که بر خلاف کاليفرنيا، ماليات بر سيگار در آنها زياد نيست که در نتيجه قيمت سيگار افزايش يابد.

بر پايه اين تحقيقات، در کاليفرنيا از سال 1989 تا 2004 ميلادي و پس از اجراي برنامه‌هاي گسترده مبارزه با سيگار کشيدن، سه ميليارد و ششصد ميليون بسته سيگار کمتر به فروش رسيده است كه البته اين کاهش فروش، حدود نه ميليارد و دويست ميليون دلار براي صنايع توليد سيگار هزينه داشته است. همزمان صرفه‌جويي در امور پزشکي و بهداشتي در ايالت کاليفرنيا از هزينه‌هاي بيمارستاني تا دارو نيز هر سال روند کاهشي داشته است.

بنا بر اين تحقيقات، هزينه‌هاي بهداشتي و سلامتي در کاليفرنيا در زمان اجراي برنامه‌هاي مبارزه با سيگار کشيدن، در مجموع 28 تا 151 ميليارد دلار کمتر بوده است.
پژوهشگران، برنامه‌هاي مبارزه با سيگار در کاليفرنيا را که با يک ميليارد و هشتصد ميليون دلار هزينه، صرفه‌جويي 86 ميليارد دلاري در امور بهداشتي و پزشکي داشته است، طرحي با سودآوري اقتصادي بالا دانسته و بر اين باورند که اين سرمايه‌گذاري پنجاه برابر سود داشته است.

خلاصه اين كه برنامه ضد سيگار و مبارزه با سيگار کشيدن در سال 1989 ميلادي در ايالت کاليفرنيا آغاز شد و به ويژه بزرگسالان سيگاري را مد نظر دارد؛ هدف اين برنامه، آن است که سيگار کشيدن را از نظر اجتماعي، امري غيرقابل قبول معرفي کند.

گلانس و همکارانش در عين حال انتقاد مي‌کنند که ايالت‌هاي آمريکا با وجود درآمدهاي مالياتي بالا از سيگار و دريافت غرامت‌هاي ميليوني از کنسرسيوم‌هاي توليد و عرضه سيگار، صرفا بودجه‌ اندکي براي برنامه‌هاي ضد سيگار تخصيص مي‌دهند.

اين در حالي است که پژوهشگران دانشگاه سانفرانسيسکو بر اين باورند، با برنامه‌ها و تبليغات گسترده‌تر مي‌توان هزينه‌هاي امور پزشکي و بهداشتي را بسيار سريعتر در حد صد ميليارد دلار کاهش داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات