هدر رفت 28 درصدي آب در كشور

اين امر تكليفي جدي بر دوش ما مي گذارد و بايد تلاش كنيم تا از آب به بهترين نحو و با حداكثر صرفه جويي استفاده كنيم، بهترين تاسيسات آبي را با كمترين نشت بسازيم و آبي را كه با اين زحمت به دست مي آيد به راحتي هدر ندهيم و اميدوارم برگزاري چنين همايش هايي خروجي خوبي براي رفع اين مشكلات داشته باشد.
کد خبر: ۱۶۷۰۴۵
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴ 26 May 2011
|
2893 بازدید
مراسم افتتاحيه اولين كنفرانس بين المللي بتن هاي ناتراوا - مخازن ذخيره آب شرب در سالن حكمت دانشگاه گيلان با حضور مسوولين كشوري و استاني، اساتيد و دانشجويان سراسر كشور برگزار شد.

به گزارش ايسنا، مهندس ثمره هاشمي در اين مراسم اظهار كرد: خدا را شاكريم كه كشور ما در حال حاضر در زمينه هاي مختلف علمي، فناوري و پژوهشي جايگاه بسيار خوب و بالايي را كسب كرده است به خصوص در ساليان اخير و در دولت هاي نهم و دهم كه رشد و پيشرفت علمي و فناوري كشور در بسياري از زمينه ها چشمگير و تعجب برانگيز بوده است.

وي با اشاره به اينكه مراكز علمي و پژوهشي دنيا و كشوري مثل آمريكا اعلام كرده‌اند كه رشد علمي و فناوري در ايران ۱۸ برابر شده است، ادامه داد: كشور ما در اين زمينه در جايگاه شايسته اي قرار دارد اما هنوز براي رسيدن به قله هاي پيشرفت علمي و فناوري بايد كار و تلاش زيادي انجام شود و مجاهدت هاي فراواني بايد صورت بگيرد تا بتوانيم به شان و جايگاهي كه شايسته ملت بزرگ جمهوري اسلامي ايران است، دست پيدا كنيم.

ثمره هاشمي با بيان اينكه امروز كشور ما به جايگاهي رسيده است كه بلندترين سد بتوني دنيا يعني سد بختياري را در دستور كار دارد، گفت: يكي از زمينه هايي كه كشور ما در آن وضعيت خوبي دارد و به خودكفايي صد در صدي رسيده، سدسازي و سازه هاي آبي است كه امسال جشن خودكفايي سد سازي در سطح كشور برگزار خواهد شد.

وي افزود: در كشور بيش از۲۰۰ سد داريم كه مطالعه، طراحي و اجراي اين سدها به دست متخصصان ايراني بوده است و اين ما را اميدوار مي كند تا با تلاش و دقت بيشتر اين گام هاي بلند را برداريم و به سمت جلو حركت كنيم.

وي به نظر يكي از دانشمندان خارجي در كنفرانس بين المللي بهره وري در آب و فاضلاب كشور اشاره كرد و گفت: اين دانشمند در مقاله خود گفت تاسيسات آبي بايد طوري طراحي شوند كه حداقل ۵۰ سال و در بسياري از موارد ۱۰۰ سال عمر داشته باشند اين در حاليست كه كشور ما در اين زمينه كار زيادي دارد و بعضا از نظر كيفيت دچار مشكل هستيم.

ثمره هاشمي ادامه داد: ملتي كه هوشمندانه و به سرعت در همه زمينه هاي علمي و فناوري در حال رشد مي باشد، لازم است در جهت بالا بردن كيفيت و دوام سازه ها تلاش كند. بايد به دنبال راه حل هاي جديد بگرديم و كارشناسي كنيم كه چرا تاسيسات و سازه هاي ما دچار عمر كمي هستند و كيفيت بالايي ندارند و اين مشكلات را شناسايي و در جهت برطرف كردن مشكلات تلاش كنيم.

مشاور وزير نيرو و رييس هيات مديره و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور تصريح كرد:مجموعه دانشگاهيان و دانشجويان ما خيلي علاقمندند كه آسيب شناسي را انجام دهند كه اين مشكلات، نقايص و معايب برطرف شود و اين را با جديت مي گويم كه نسل جوان و دانشجوي ما توانمند، باهوش، با انگيزه و با نشاط است.

وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام سال جهاد اقتصادي تصريح كرد:اين نامگذاري حكمت هاي بسياري دارد كه اگر به آنها توجه كنيم مي توانيم جهشي بلند به سمت خودكفايي اقتصادي در كشور داشته باشيم و بايد مشكلات را صريح و روشن مطرح كنيم.

وي افزود: يكي از مشكلات ما، هزينه بالاي اجراي پروژه هاست كه همواره مورد تاكيد رييس جمهور نيز بوده است و ايشان بارها در صحبت هاي خود گفته اند كه پروژه هاي وزارت نيرو حدود ۲ تا ۳ برابر قيمت واقعي تمام مي شود كه اين امر اشكالي جدي است و اگر مي خواهيم جهاد اقتصادي انجام دهيم بايد راهكارهايي پيدا كنيم كه هزينه هاي اجراي پروژه ها را كاهش داده و به عددي منطقي به لحاظ فني و مهندسي برسانيم.

ثمره هاشمي اضافه كرد: يكي ديگر از مشكلات در اين حوزه اين است كه عمر مفيد پروژه هاي ما بسيار كم است كه بايد علت را بيابيم. ما در طراحي پروژه ها دچار مشكل هستيم. مجموعه مشاوران و طراحان ما در طراحي پروژه ها دچار اشكال هستند بطوريكه يا از كارشناسان خبره استفاده نمي كنند و يا اينكه خودشان را با آخرين فناوري هاي روز دنيا وفق نمي دهند.

مشاور وزير نيرو و رييس هيات مديره و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور خاطرنشان كرد: متوسط بارندگي در كشور ما ۲۵۰ ميليمتر در سال است اين در حاليست كه متوسط بارندگي دنيا ۸۵۰ ميليمتر است يعني ما كمتر از يك سوم دنيا، بارندگي و آب داريم.

وي افزود: نيازهاي آبي ما به دليل افزايش جمعيت، توسعه صنعت، توسعه كشاورزي و بالا رفتن سطح رفاه و معيشت مردم در حال افزايش است. ۵۰ سال قبل سرانه آب مصرفي هر ايراني حدود ۷۵۰۰ مترمكعب در سال بود بطوريكه هم اكنون اين ميزان به ۱۵۰۰ مترمكعب در سال رسيده است.

مهندس ثمره هاشمي با بيان اينكه اكنون در مجموعه تاسيسات آب و فاضلاب كشور ۲۸ درصد هدر رفت آب داريم، گفت: اين امر تكليفي جدي بر دوش ما مي گذارد و بايد تلاش كنيم تا از آب به بهترين نحو و با حداكثر صرفه جويي استفاده كنيم، بهترين تاسيسات آبي را با كمترين نشت بسازيم و آبي را كه با اين زحمت به دست مي آيد به راحتي هدر ندهيم و اميدوارم برگزاري چنين همايش هايي خروجي خوبي براي رفع اين مشكلات داشته باشد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟