بازدید 22583

نسخه شوک درمانی ترکیه برای بشار اسد!

اردوغان در همان آغاز بحران در سوریه به وی گفته بود، اگر اصلاحات اساسی در ساختار سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این کشور ایجاد نکند، به سرنوشت حکام دیگر در کشورهایی چون مصر، تونس، یمن و بحرین دچار خواهد شد؛ توصیه هایی که به نظر می رسد از سوی اسد شنیده شده، ولی به آن عمل نشده است.
کد خبر: ۱۶۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱ 29 May 2011
سرویس بین الملل ـ با وجود روابط گرمی که بین ترکیه و سوریه وجود دارد، مقامات ترکیه هنوز نتوانسته اند بشار اسد را در حل بحران اخیر این کشور متقاعد کنند، ولی به تازگی، داود اوغلو، وزیر خارجه این کشور، شدیدترین لحن را درباره حکومت بشار اسد و رفتار وی با معترضان به کار برده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «صباح» گزارشی را منتشر کرده که بنا بر آن، داود اغلو در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی ترک گفته بود: تا کنون اعتقاد داشتم که بشار اسد می تواند با معترضان کنار بیاید، اما اکنون به یک شوک درمانی نیاز دارد؛ شوک درمانی که شامل ایجاد اصلاحات در امور سیاسی، اقتصادی، امنیتی و قضایی است.

بنا بر این گزارش، «داود اغلو» همین ادعا را در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» نیز تکرار کرده و مدعی شده است، تنها با این شوک درمانی است که اسد می تواند دل معترضان را به دست آورد.

تحلیلگران ترک بر این باورند، هرچند ترکیه روابط اقتصادی و سیاسی بسیار گسترده و نزدیکی با سوریه و بشار اسد دارد، گویا، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به این نتیجه رسیده است که توان تأثیرگذاری بسیار کمی بر بشار اسد دارد و او توصیه های وی را درباره مدیریت بحران در سوریه رعایت نکرده است.

اردوغان در همان آغاز بحران در سوریه به وی گفته بود، اگر اصلاحات اساسی در ساختار سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این کشور ایجاد نکند، به سرنوشت حکام دیگر در کشورهایی چون مصر، تونس، یمن و بحرین دچار خواهد شد؛ توصیه هایی که به نظر می رسد از سوی اسد شنیده شده، ولی به آن عمل نشده است.

در همین باره، خبرگزاری آناتولی نیز آورده است: اردوغان روز جمعه از بشار اسد خواسته است تا در یک نشست مشترک، تحولات سوریه را با همدیگر بررسی کنند، ولی با وجود این، تاکنون جزییاتی از این خبر منتشر نشده است.

گفتنی است، ترکیه که در همسایگی سوریه است، دغدغه های امنیتی گسترده ای دارد که با سرنوشت و ثبات یا بی ثباتی در سوریه در ارتباط نزدیک و مستقیم است.

ترکیه در این چند ده سال گذشته، تهدیدهایی همچون نزاع های مذهبی، قومی و تجزیه طلبانه را تجربه کرده که این تهدیدات، در صورت بی ثباتی در سوریه، وضعیتی بغرنج به خود خواهد گرفت و ممکن است، بی ثباتی در سوریه افراط گرایی را در گروه های قومی و مذهبی در این کشور تشدید کند.

این در حالی است که در صورت بی ثباتی در سوریه، ترکیه نیز باید خود را آماده پذیرایی از آوارگانی کند که به سوی این کشور سرازیر خواهند شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ممكن است بشار اسد براي كشور ما يك شريك وهمپيمان استراتژيك و سياسي باشد ولي براي مردم كشورش در زمينه اصلاحات فوق العاده بسته و بد عمل كرده ومردم اين كشور از سياستهاي وي به ستوه آمده اند .
به ترکها بگید کل طبیب اگر که بودید سر خود دوانمودید ، شما بهتر است اول گریبان خودتان را از وابستگی به آمریکا و پایگاه هایش و قراردادهای صهیونیستها نجات دهید چراکه خواستهای تمام انقلابیون منطقه رها شدن از وابستگی به این دو شیطان است .
خوب از قدیم گفته اند یک گوش در است و دیگری دروازه با این اوصاف معلوم است نتیجه چه خواهد شد شنیدن و هدر دادن وقت
بی ثباتی در سوریه افراط گرایی را در گروه های قومی و مذهبی درتركيه تشدیدمي کند.!!آقا چرا نميگيد بحران سوريه و تغيير ر‍ژيم در سوريه به ضرر ايران در منطقه است چرا بيخودي لقمه رو دور سر خودتون ميچرخونيد.
اردوغان ، یه سیاست مدار کار درست
خیر عزیزم
این نشست ها واسه حل دغدغه ی مشترک کشور سوریه و ترکیه است که البته به ایران و عراق هم ربط داره. حالا من اسم نمیارم تا شما کامنتو بذارید
ترکیه اگر واقعاً نگرانی از منافع خود دارد باید ریشه های خارجی این بحران را نیز مورد توجه قرار دهد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات