بازدید 5117

كشور جنوب سودان رسما تشکیل شد

جدايي جنوب سودان از كل كشور سودان پس از چند دهه جنگ داخلي در اين كشور و نيز برگزاري همه‌پرسي در اين باره، انجام شد.
کد خبر: ۱۷۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۰ 09 July 2011
جنوب سودان امروز (شنبه) به عنوان كشور جديد در جهان معرفي شد.

به گزارش ايسنا جدايي جنوب سودان از كل كشور سودان پس از چند دهه جنگ داخلي در اين كشور و نيز برگزاري همه‌پرسي در اين باره، انجام شد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مردم جنوب سودان امروز پس از اعلام موجوديت كشور جنوب سودان، در خيابان‌هاي اين شهر به شادي پرداختند.

آنها همچنين در حمايت از سالوا كر، رئيس جمهوري جنوب سودان، شعار مي‌دادند.

براساس توافقنامه‌ي سال 2005 در سودان، قرار شد كه در مورد جدايي جنوب سودان همه پرسي برگزار شود كه پس از برگزاري اين همه پرسي اكثر مردم جنوب سودان به جدايي آن از كل سودان راي دادند.

اين در حالي است كه پس از اين همه پرسي، موجي از ناآرامي سراسر مرزهاي جنوب با شمال را فرا گرفت. در حالي كه جنوب سودان منطقه‌اي غني از نفت است، اما يكي از فقيرترين و كمتر توسعه يافته ترين مناطق در جهان محسوب مي‌شود.

به دليل تنش‌ها و درگيري‌ها توسعه در اين منطقه ديده نمي‌شود.

گفته مي شود كه كشور جنوب سودان قرار است ظرف چند روز آينده از سوي سازمان ملل به رسميت شناخته شود و به عنوان صد و نود و سومين عضو سازمان ملل معرفي شود.

همچنين جنوب سودان به عنوان پنجاه و چهارمين عضو آفريقايي سازمان ملل خواهد بود. قرار است اواخر امروز رهبران جهان از جمله بان كي مون، دبيركل سازمان ملل وارد جنوب سودان شوند تا در مراسم استقلال اين كشور شركت كنند.

گفته مي‌شود كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي اسبق آمريكا و عمر البشير، رئيس جمهوري سودان نيز در اين مراسم شركت خواهند كرد.

جدايي جنوب سودان از شمال در حالي انجام شده است كه كشور جنوب سودان با چالش‌هاي فراواني از جمله اصلاحات، جلوگيري از بروز تنش‌ در اين كشور، ايجاد يك سيستم سياسي مناسب و همچنين تشكيل يك ارتش قوي مواجه است.

جنوب سودان همچنين با مشكلاتي از جمله امور آموزشي، خدمات بهداشتي، آب رساني و برق‌رساني براي بيش از هشت ميليون تن از شهروندان خود روبرو است.

يكي از شهروندان جنوب سودان گفت: ما از مشكلات زيادي رنج مي‌بريم. اميدواريم كه با استقلال جنوب سودان مشكلات ما حل و فصل شود.

شوراي امنيت سازمان ملل همچنين با اكثريت آراء استقرار قواي صلح‌بان جديد براي جنوب سودان را تصويب كرد كه براساس اين طرح 7000 پرسنل نظامي و 900 پليس بين المللي در جنوب سوان مستقر خواهند شد.

عمر البشير نيز پيش از اين گفته بود كه خواهان ايجاد روابط دوستانه با جنوب سودان است.

در حالي كه جنوب سودان بيش از 75 درصد از نفت كل سودان را كنترل مي‌كند، از هيچ پالايشگاهي برخوردار نيست و جنوب سودان براي انتقال نفت به بازارهاي جهاني بايد از شمال سودان كمك بگيرد. مذاكرات ميان شمال و جنوب سودان نيز همچنان ادامه دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی