بازدید 33809
گزارش «تابناک» از 35 دقیقه برنامه «کتاب 4»؛

رونمایی از مدیران کم‌سواد و مدعی در برنامه زنده

وی در پایان سخنانش این نکته را هم به مجری برنامه گفت که ای کاش همان گونه که در رسانه ملی برای دعوای قرارداد یک بازیکن فوتبال با مربی‌اش و یا داستان مالیاتی یک بازیگر سینما از «پخش» وقت اضافه می‌گیرند، شما هم برای این برنامه وقت اضافه می‌گرفتید!
کد خبر: ۱۷۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۴ 24 July 2011
سرویس فرهنگی ـ با وجود تأکیدات پی در پی و البته اخیر رهبر انقلاب، مبنی بر توجه ویژه به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، شبکه فرهیختگان سیما، نشان داد بیشتر از توجه به ذات حوزه کتاب، دنبال رفع تکلیف و بیلان کاری است.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته برنامه «کتاب 4» که تقریبا تنها برنامه زنده و دارای تداوم رسانه ملی در حوزه کتاب هم هست!، با دعوت از سه روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و کتاب، در صدد بررسی علل مطالعه کم کتاب در کشور بود؛ برنامه‌ای که تقریبا چهل دقیقه زمان داشت و با احتساب گزارش ها و میان برنامه‌ها، 35 دقیقه برای بررسی موضوع مذکور اختصاص داد که همین موضوع صدای مهمانان و کارشناسان برنامه را هم درآورد.

بنا بر این گزارش، در برنامه شب گذشته کامران محمدی، محسن حدادی و نغمه دانش آشتیانی در فرصت های کوتاهی که مجری برنامه به آنها می داد، توضیحاتی در این زمینه دادند.

کامران محمدی بر این باور بود، برای بررسی وضعیت کتاب در جامعه، باید نخست سراغ مسئولان رفت، چرا که هر زمان اطلاعات کافی و وافی در اختیار مردم درباره کتابی قرار گرفته، آنها آن کتاب ها را تهیه و مطالعه کردند.

محسن حدادی در ادامه این بحث با اشاره به آماری از شمار کتابخانه های موجود در کشور آمریکا گفت: در آمریکا 122 هزار کتابخانه هست که به تفکیک شامل 81920 کتابخانه دولتی، 3827 کتابخانه آکادمیک، 9220 کتابخانه عمومی، 284 نظامی، هشت هزار کتابخانه ویژه و هفده هزار کتابخانه مدارس خصوصی و... می شود.

همچنین سالانه 120 هزار عنوان کتاب در این کشور کتاب چاپ می شود، این در حالی است که ما تنها سه هزار کتابخانه در کشور داریم و... .

وی با بیان اینکه در کشور ما مدیران برای فرار از پاسخگویی به سراغ کشورهایی با آمار ضعیف‌تر از خودمان می‌روند، قیاس بین کشور ایران با سایر کشورها را از اساس نادرست خواند و افزود: برای نمونه، کتابی از یک خواننده مشهور زن در آمریکا منتشر می شود و در چهار هفته اول 360 هزار نسخه می فروشد. این در حالی است که همه منتقدان می گویند این کتاب، کتاب خوبی نیست، چون کف فروش را نداشته است!

در کشور ما چگونه است؟

نغمه دانش آشتیانی در ادامه این نشست با تأیید سخنان همکاران خود گفت: اگر قرار باشد ما کنش ها و واکنش های مردم را در حوزه کتاب و کتابخوانی نقد و بررسی کنیم، نخست باید ببینیم این رفتارها از کجا نشأت می گیرد؛ یعنی ما چه عرضه کردیم که حالا بخواهیم آنها را نقد و بررسی کنیم، چقدر به سلیقه و شعور مردم در حوزه کتاب ارزش گذاشتیم و اجازه دادیم آن محصولی که می خواهد را بنا بر سلیقه خود در بازار کتاب تهیه کند.

وی ادامه داد: وقتی گروهی از مخاطبان نمی توانند آثاری را که مدنظرشان هست، در بازار کتاب پیدا کنند، چگونه می توانیم آنها را نقد کنیم که شما کتاب نمی خوانید؟

نخست باید بدانیم چه کسانی باعث شدند این طیف کتاب نخوانند.

محمدی هم با اشاره به اینکه مخالف ارایه آمار است، در توضیح مخالفت خود گفت: در جایی مثل ایران، اتکا به آمار نادرست است، چون ما نظام آماری درستی نداریم. فرهنگ آمارگیری‌مان درست نیست و گاه به سمت آمارسازی می رویم، موضوعی که نظام نشر ایران نیاز دارد، خلاقیت است برای اینکه ما مردم را با کتاب بیشتر آشنا کنیم و مطالعه بالا برود، نه چاپ کتاب.

وی افزود: اگر مسئولان ما کمی بخواهند کتاب را بین مردم عمومی تر کنند، راه های خلاقانه بسیاری را می توان پیدا کرد؛ برای نمونه، آیا فروشگاه خوبی داریم که مردم در آن قدم بزنند و کتاب تهیه کنند. در تهران چند فروشگاه بزرگ کتاب ـ مانند فروشگاه های رفاه و شهروند ـ هست؟!

حدادی در تکمیل سخنان محمدی گفت: مشکل مسئولان مشکل خلاقیت نیست، مدیر قرار نیست خودش وارد کار اجرایی شود، مدیر باید مدیریت کنند. افرادی که در حوزه کتاب برگزیده می شوند، اهل کتاب نیستند. یک مثال می زنم چند وقت پیش کتاب خوبی رونمایی شد. مقام مسئولی در مراسم رونمایی گفت: این کتاب باید در دانشگاه های کشور تدریس شود. پس از جلسه افرادی که کتاب را بررسی کرده بودند، اشکالات فنی و علمی زیادی از آن استخراج کردند و به آن مقام مسئول گفتند، شما این کتاب را دیده بودید و این جمله را گفتید که ایشان گفته بود، من که کتاب را نخوانده بودم به من گفته بودند این کتاب خوبی است و من هم... .

وی در ادامه با اشاره به صحبت های رهبر معظم انقلاب در جمع کتابداران افزود: ایشان تأکید دارند که اگر اهل مطالعه نیستید، مسئولیت نمی پذیرید، چون پس از مسئولیت هم بی‌مطالعه می‌مانید. ما مدیری داریم که کتاب نمی خواند، اطرافش مشاورانی هستند که آنها هم کتاب نمی خوانند آن وقت انتظار داریم در حوزه کتاب اتفاقات خوبی بیفتد.

وی در همین زمینه به ارایه ایده جدیدی پرداخت و گفت: در حوزه ایده ها چون در برخی جاها این کار را انجام دادیم و پاسخ گرفته‌ایم، راهی نداریم جز اینکه در کشور کلینیک کتاب راه اندازی کنیم. البته این فاز اول است و در آینده، باید کلینیک فرهنگی ایجاد کنیم تا مردم در سریع‌ترین زمان ممکن، به بهترین کالای مورد نظر خود دست‌ یابند.

بنا بر این گزارش، دانش آشتیانی در بخش دیگری از این برنامه در نقد فعالیت های رسانه های جمعی در حوزه کتاب گفت: هم اکنون از هر کدام از رسانه ها با توجه به میزان امکاناتی که دارند، یکسری انتظارات هست و از صدا و سیما انتظار بالاتر است، چون طیف مخاطب بالاتری دارد، ولی در حوزه کتابخوانی جز این برنامه کتاب چهار یک برنامه برنامه ریزی شده که با تغییر مدیران عوض نشود و بماند نداریم.

باز اشاره می کنم به سخنان رهبری که هر کالایی را حتی مضر از رسانه ها تبلیغ می شود، اما جای کتاب خالی است. رسانه ملی وظیفه خطیری دارد؛ البته نباید مدیران کلان عرصه رسانه انتظار داشته باشند، با یک یا چند برنامه بازخورد را در جامعه ببنیم و همه کتاب بخوانند، چه، کار فرهنگی زمان می برد.

محمدی ادامه داد: مظلومیت کتاب با توجه به همین برنامه کاملا مشهود است. سینما یک برنامه زنده در بهترین زمان ممکن برای پخش دارد و ورزش هم همین طور؛ اما کتاب، برنامه ای در این حد ندارد. برای من عجیب است. برنامه شما هم هنوز آغاز نشده، تمام می شود و ساعت پخش آن هم نامناسب است. صدا و سیما باید یک فکر جدی در این زمینه کند.

یکی از میهمانان در پایان سخنانش این نکته را هم به مجری برنامه گفت که ای کاش همان گونه که در رسانه ملی برای دعوای قرارداد یک بازیکن فوتبال با مربی‌اش و یا داستان مالیاتی یک بازیگر سینما از «پخش» وقت اضافه می‌گیرند، شما هم برای این برنامه وقت اضافه می‌گرفتید!

این گزارش می افزاید: با وجودی که مجری این برنامه تلاش زیادی برای به ثمر نشستن بحث در همین یک جلسه داشت، فرصت کوتاه و نارضایتی مهمانان در برنامه کاملا مشهود بود، آن هم تنها برنامه‌ای که در رسانه ملی به طور اختصاصی به کتاب می‌پردازد.

در پایان امید است که رسانه ملی و به ویژه شبکه چهارم سیما با نگرشی جدید، این برنامه را تقویت و مدت و نگاه حرفه‌ای خود به این برنامه را عوض کند و با راه‌اندازی برنامه‌های انتقادی و فنی با حضور نویسندگان و ناشران و روزنامه‌نگاران، «کتاب و کتاب‌خوانی» را در رأس برنامه‌سازی خود قرار دهد، نه در گوشه‌ای برای خالی نبودن عریضه. برای نمونه، می‌شد این برنامه را پس از پخش اخبار ساعت 20 هم ادامه داد تا دست کم مجری و مهمانان برنامه در میانه یک بحث تازه آغاز شده با نارضایتی برنامه را ترک نکنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۴
ببخشید من نتوانستم بین متن و عنوان این خبر ارتباط برقرار کنم
گزارش تون عالی بود...مرسی تابناک...
يادم مي آيد چندين سال قبل خاطرات مرحوم آقاي مهندس بازرگان با تيراژ 3000نسخه چاپ شد كه مدتها در قفصه كتابفروشيها خاك مي خورد در همان زمان كتاب خاطرات پزشك فرانسوا ميتران فرانسوي نيز در اينترنت چهت فروش ارايه گرديد و پس از 24 ساعت از فروش آن جلو گيري كردنند ولي در همين 24ساعت يك ميليو ن نسخه ازآن اكتاب فروخته شد . با توجه به اينكه كتاب او ل. خاطرات اولين نخست وزير نظام منحصربه فردي است كه پس از 2500سال دراين كشور ايجاد شده .فكر نمي كنيد كه مشكل عدم مطالعه حتي درميان قشر با سواد نيز بسيار حاد ميباشد
تمام کشور اصل اش و فرع اش- تلویزیون و رادیو و روزنامه ها با صراحت یا با رندی و مجریان آنها و عاملین و نویسندگانشان همه و همه در خدمت فوتبال غارت هستند و بس و بشکلی از اشکال از این خوان غارت متمتع. با نابودی فوتبال غارت و غده سرطانی زیاده خواه آن که همه نهادهای مملکت سراً و علانیةً متاثر و آلوده فوتبال مستقیماً و غیر مستقیم میباشد. قسم به خدای یگانه با سقوط امپراطوری طغیان و ناجوانمردی و غارت فوتبال خوشبختی بار دیگر به این مملکت بر میگردد
تابناک یک پیشنهاد میدم برای افزایش کتابخوانی خواهشا پیگیری کنید.
بنظرم باید برای افزایش کتابخوانی کتاب گویا ساخت مثل همه ی دنیا.
یعنی با نشر کتاب های با موضوعات عمومی مثل رمان و داستان نسخه صوتی آن را هم بیرون بدهند با این کار هزینه نشر یک کتاب میشه یک سی دی ناقابل بعلاوه همه یک موبایل دارند و از شنیدن یک رمان یا داستان بیشتر لذت خواهند برد تا نگاه کردن به یک کتاب خشک و خالی.
شما که فقط انتقاد می کنید خودتان تا بحال به میزان به کتاب پرداخته اید؟
آیا بهتر نیست به جای خبر های تفرقه انگیز کمی هم رویدادهای مرتبط با کتاب و کتاب خوانی را ترویج کند. شما که از خبر های ازدواج و طلاق بازیگران و فوتبالیست ها درج می کنید کمی هم کتاب خوان شوید. همیشه یک سوزن به خودتا بزنید بعدش یک جوالدوز به دیگران
بحث خوبی را مطرح کردی تابناک محترم.
شما تصور میکنید در فرایند جذب و دفع اعتبار و اینکه آیا این 1000 تومان تاثیر معنی دار در بهبودی خواهد داشت داشت و نیاز به تحلیل اماری و آزمون فرض صفر دارد چه تعداد مدیر فعلی بر این رویه تمایل دارند؟ یا ان نمونه که مطرح شد یک مسئول با دیدن جلد و عنوان گفت انرا در دانشگاه تدریس کنید. ایا یک فرد غیر دانشگاهی فنی باید تعیین تکلیف کند و یا تیمی از اساتید برجسته؟ برای مثال اگر ایشان مطرح مینمود دانشجویان فیزیک به عوض فیزیک بروند رباعیات خیام و حافظ بخوانند ایا منطقی است/ اینگونه مباحث بیانگر بیخردی و فاصله زیاد بزرگان از مفاهیم کتاب و کتابخوانی است؟ نیز در فرمت رسمی ارزشیابی منحل شده. لطف بفرمایید به اقای لطف الله فروزنده اطلاع رسانی نمایید که اگر من 1000 کتاب بخوانم و کشف و اختراع کنم در قبال و برابر کارشناسی که توصیفی عمل میکند ایا نباید یک امتیاز داشته باشم البته در فرمت قانونی؟ ظاهرا کل فرایندها به سمت عدم کتاب و دانش و قانون گریزی سوق یافته.
مردم فعلا وقت کتاب ندارند.
کاش شما تابناکی هارادعوت میکردند تا تاملت بیشتر حال کنند.(بدون علامت تعجب)
ار قدیم گفتند دیکته نانوشته نمرش بیسته.
خوب از کجا معلوم شما نویسننده مقاله بتونی از اون بهتر می نوشتی؟؟
نمی دونم این روزنامه نگارا از کجا پیدا شدن؟/
من منتظر نقد جامع شما بودم کخ دیدم فقط حرفهای ایشون رو تکرار کرده اید.
بس که کتاب های بی محتوا وپر از اوهام منتشر کردند ریشه ی فرهنگ و فرهنگ دوست ومتفکر و نخبه را سوزاندند
سلام به همه فرهنگ دوستان.
من هم این برنامه را دیدم نقدهای مفیدی را جوانان عزیزمان مطرح کردند. ضمنا برنامه کتاب چهار سایت اینترنتی مستقلی هم ندارد تا حداقل کتابهای مفیدی که در آن معرفی می شوند در سایت بصورت نوشتاری درج شود و همه از آن استفاده نمایند.این درحالی است که بخشی از برنامه های صدا و سیما سایت های مستقلی دارند ولی دریغ از وب سایت کتاب. 
تابناک الاغ اینها راست میگن.خودت توی امسال وسال گذشته چند تا کتاب غیر درسی خوندی.چون حرف راست زدند بی سواد شدند.باید تو صدا وسیما مثل بعضیها یا بهتر بگم خیلیها دروغ گفت تا بشن کارشناس.
تيترتان چندان مناسب با محتوا نبود
تاحالا فکر کردید اگر فرهنگ مطالعه تو کشورمون جاافتاده بود،چه تبعاتی داشت؟
فکرشو بکنید جامعه ای که توش مطالعه یک ارزش هست،چقدر مردم رو صبور و کم تنش وپر بار میکنه..
مثلاً اولینش یا شاحص ترینش اینه که آمار وحشتناک تصادفات رانندگی که به خاطر فرهنگ غلط یا اصلاً بد فرهنگیه ماهست رو بسیار کاهش خواهد داد.
مردم منظم و صبور،کمتر دچار حادثه میشن.واین از تاثیرات کتابه.
و...
با سلام به دست اندرکاران تابناک و تشکر از انعکاس گزارش این برنامه.
ظاهرا خود تابناک هم هنوز نفهمیده است که متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در هر کشوری از جمله ایران، کتابداران و متخصصان عرصه اطلاعات هستند نه نویسندگان و ناشران و روزنامه نگاران !!!
اگر قرار باشد این طور برنامه دارای بار دانشی و فنی و انتقادی باشد، بی شک باید با حضور صاحبنظران و متخصصان کتابداری صورت پذیرد.
بدرود.
کتاب هایی که تو برنامه های تلویزیونی معرفی میشه همش مذهبی یا فلسفیه. درصورتی که بیشترین مخاطبیت تلویزیون زنان خانه دار و بچه ها هستن. باید کتاب هایی باشه که برای اونا سرگرم کننده باشه. ما نباید از یه کتاب نخون انتظار داشته باشیم که تو شروع مطالعه بره کلیله و دمنه بخونه!!! اول باید عادتش بدیم به لذت بردن از مطالعه، بعد که معلوماتش بالاتر رفت خودش میره سمت کتاب های سنگین تر و وزین تر. مثلا خانم های خونه دار میتونن از کتاب های رمان شروع کنن، بعد کتاب های زناشویی و تربیت فرزند. لزومی نداره به خانو خونه دار کتاب های استاد مطهری رو معرفی کنیم.
من نفهميدم كه اين تيتر چه رابطه اي با اصل مطلب داشت
بازهم کلید خوردن پروژه جدید با توسل و سوء استفاده از رهبری !!!! بازناکی خودتی و ما در انتخابات توی دهان تو و اربابان کارگزرانی دزد بیسوادت خواهیم زد ....
ما خیلی خوش خیالیم . خود آقایون مسئول چقدر کتاب میخونن ؟ درد ما همینه آقا . عده ای کم سواد وارد پستهای کلیدی مملکت شدن بعدش هم انتظار داریم در زمینه کتابخوانی پیشرفت کنیم .
چه تيتری !!!!؟؟؟
يك روز راديو گوش مي كردم. مسوولي در مورد اهميت كد دار كردن كالاها براي جلوگيري از قاچاق و تجارت جهاني صحبت مي كرد و ايشان گفت اين خطوطي كه در كنار كالاها درج مي كنند( منظورشان باركد بود ولي اسمش را نمي دانستند) چيز بسيار خوبي است و مشخصات كالا را نشان مي دهد و ايشان اضافه كردند كه اين خطوط شبيه همان چوب خط قديمي خودمان است؟! مسوولي كه فرق باركد و چوب خط را ندارد چطور مي خواهد در تجارت جهاني و مبارزه با قاچاق نظر دهد؟
کتاب های تکراری و سطحی که با رانت دولتی چاپ میشود مسلما جذبه ای برای جذب مخاطب ندارد .در فضای باز فرهنگی شوق و ذوق انتشار و نویسندگی رشد میکند ...و کتابخوان ها زیاد میشود ..
برادر جان ، جالب است بدانيد بنده در يكي از وزارتخانه ها مشغول كار هستم . يكي از مديران ! از ساعت هفت و سي دقيقه تا حدودا" هشت يا گاهي تا نه شب در اطاق خود است . خوب يك همچين ادمي كه ميخواهد براي اموري كه در جامعه بايد ساري و جاري شود تصميم بگيرد از بيرون چه خبر دارد . جالب است ايشان اهل مطالعه هم نيست و به ندرت حتي روزنامه ميخواند . نمي دانم حقيقتا" چطور اين ادمها پا ميگيرندو جامعه را اينچنين دچار تشنج ميكنند . خدا رحم كند .
تحلیل درستی بود
انشالله مورد توجه واقع شود
حالا این برنامه 5 ساعت مشکل حل میشد؟ شما که بحث مدیریت تو این مملکت میدونین چجوریه و چه سیکلی داره . پس چرا بیخود مقاله میدین بیرون؟
زمانی که برای چاپ یک کتاب هزاران پیچ و خم را بایدطی کنید و حداقل 6 ماه زمان و کلی هزینه باید پرداخت شود، سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در این زمینه به شدت کاهش می یابد در ضمن کتاب هایی هم که چاپ می شود عمدتا درسی، کمک درسی یا مسایل روزمره ای است که سریعا فروش بروند، به نظر می رسد در زمینه نشر کتاب و کتابخوانی باید یک برنامه ریزی بسیار منسجم و هدفمند به همراه ترویج فرهنگ کتابخانی به همراه حمایت از ناشران صورت بپذیرد.
بخاطر سانسور بالای کتاب انگیزه مطالعه از بین رفته است
اجباري نبود که حتما در يک جلسه اين بحث رو تموم کنند. مي تونستن مثل خيلي از برنامه هاي ديگه که ادامه برنامه رو در قسمت دومي پيگيري مي کنند 2 برنامه يا چندين برنامه رو به اين موضوع اختصاص دهند. تازه، نيست که با بررسي کتاب 4 مشکل حل ميشه! فقط حرف است و حرف! کجا راهکار ميدهند و کدام حوزه از حوزه کتاب مظلوم تر!
صدا و سیما با پخش فیلم های هالیوودی و تبلیغی و طنز های نابود کننده اخلاق فرصت فرهنگ سازی ندارد فعلا دوران تبلیغ و هیجان و خشونت در فیلم های سینمایی است
انگار دوران کتاب و آموزش و فرهنگ و ادب مربوط به تلویزیون اسلامی نمیشود فعلا در همه جوانب راه رفتن روی لبه خط قرمزها باب شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم