بازدید 2555
عملكرد فرنگي‌كاران ايران در مسابقات قهرماني جوانان جهان/

قاسمي نااميد كرد و دژباني شگفتي‌ساز شد

در پايان رقابت‌هاي كشتي فرنگي قهرماني جوانان جهان برخي از فرنگي‌كاران باتجربه نتوانستند انتظارات را برآورده كنند و از سوي ديگر برخي فراتر از حد انتظار ظاهر شدند.
کد خبر: ۱۸۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰ 29 July 2011
 فارس ، رقابت‌هاي كشتي فرنگي قهرماني جوانان جهان در حالي چهارشنبه در بخارست روماني آغاز به پايان رسيد كه كارشناسان شانس زيادي براي كسب نشان طلا در اين رقابت‌ها به خصوص در اوزان 55 و 74 كيلو براي تيم كشورمان قائل بودند. 

دليل اين موضوع هم تجربه حضور سال گذشته فرنگي‌كاران اين 2 وزن در رقابت‌هاي سال گذشته و از طرف ديگر درخشش محسن قاسمي در رقابت‌هاي بزرگسالان آسيا و كسب مدال طلاي آن مسابقات بود، اما وي نتوانست انتظارت كشتي دوستان را برآورده كند. 
البته بهترين نكته براي كادر فني كشف استعداد نوجواني به نام بابك دژباني بود كه در اين رقابت‌ها خوش درخشيد و با شايستگي در حالي‌كه بسيار سبك‌تر از حريفانس بود مدال نقره را بر گردن آويخت. كشتي‌گيري كه در سال‌هاي آينده نيز مي‌تواند با حضور در رده سني جوانان كمك حال كادر فني باشد.

* 50 كيلو: مقصودي انتظارات را برآورده نكرد 
داريوش مقصودي نماينده وزن اول ايران كه در روزهاي پاياني در تركيب تيم اعزامي به روماني قرار گرفت نتوانست انتظارات را برآورده كند. وي كه در دور نخست استراحت داشت، در دور دوم مقابل فرنگي‌كار اسلواكي به پيروزي رسيد و جواز حضور در يك‌چهارم را كسب كرد، اما با شكست مقابل كشتي‌گير روس و باخت روسيه در مرحله بعد حذف شد و به جايگاهي بهتر از يازدهمي نرسيد. 
مقصودي در اين وزن نتوانست امتيازي براي ايران كسب كند و انتظارات را برآورده نكرد. دوره گذشته علي اطرافچي در اين وزن دوازدهم شده بود. 

* 55 كيلو: عبدولي طلا را به حريف ارمني‌اش تقديم كرد 
سامان عبدولي كه يكي از باتجربه‌هاي تيم ايران در اين رقابت‌ها محسوب مي‌شد، سال گذشته در همين وزن به مدال برنز رسيده بود. وي يكي از اميدهاي كسب نشان طلا به حساب مي‌آمد و تا فينال بسيار خوب كار كرد، اما در ديدار نهايي سايد اسير غرور خودش شد و مدال نقره را بر گردن حريف ارمني‌اش آويخت. 
عبدولي در دور نخست در 2 تايم از سد فرنگي كار اوكراين گذشت. او در دور دوم (يك‎هشتم نهايي) دست به كار بزرگي زد و الدانيز عزيزلي، قهرمان سال گذشته جهان و اروپا از آذربايجان 
را در 3 تايم از پيش رو برداشت. عبدولي در دور سوم از سد كشتي‌گير كره‌اي گذشت و راهي نيمه نهايي شد و در نيمه‌نهايي نيز فرنگي‌كار قزاق را در 3 تايم از پيش رو برداشت و جواز حضور در فينال را به‌دست آورد. 

عبدولي در حالي‌ در ديدار فينال به مصاف نارك خاچاطوريان از ارمنستان رفت كه همه شانس زيادي براي كسب نشان طلا توسط وي قائل بودند. فرنگي‌كار خوزستاني در تايم اول با اقتدار و با نتيجه 5 بر صفر كشتي را به سود خود به پايان رساند و شايد كار را تمام شده مي‌پنداشت، اما به نظر‌ مي‌رسد اسير همين غرور كاذب خود شد و در تايم دوم در حالي‌كه مي‌توانست با انجام يك كشتي منطقي و هوشمندانه، چيزي كه دورهاي قبل به نمايش گذاشته بود، به راحتي صاحب گردن‌آويز طلا شود، اما اسير همين غرور كاذب شد و روي يك غافلگيري ضربه شد و مدال طلا را به حريف ارمني‌اش تقديم كرد. 
عبدولي سال گذشته در اين وزن صاحب گردن‌آويز برنز شده بود و در اين دوره يك روي سكو بالاتر قرار گرفت. 

* 60 كيلو: نوربخش به برنز قانع بود 
محمد نوربخش، پسر سرمربي تيم ملي جوانان كه پس از انتخاب او براي حضور در مسابقات قهرماني جوانان آسيا و كنار گذاشتن شاهبداغي، حرف‌و‌حديث زيادي ايجاد شد، توانست در آن رقابت‌ها با كسب مدال طلا پاسخ اعتماد پدرش را بدهد. 
نوربخش در روماني نيز پس از استراحت در دور نخست، حريف ايتاليايي را در تايم اول ضربه كرد و بسيار آماده نشان داد. 
وي در دور سوم نيز كشتي بسيار خوبي گرفت و در 2 تايم با نتيجه 4 بر صفر از سد حريف روسي گذشت و به جمع 8 نفر برتر راه يافت. 
نوربخش در يك‌چهارم هم فرنگي‌كار قزاق را در 2 تايم و با نتيجه 4 بر يك مغلوب كرد و جواز حضور در نيمه‌نهايي را به‌دست آورد. در حالي‌كه به نظر مي‌رسيد وي كار سختي براي حضور در فينال و كسب نشان طلا مقابل كشتي‌گير لهستاني در نيمه‌نهايي نداشته باشد و همه او را در فينال مي‌ديدند، اما در عين ناباوري در 2 تايم و با نتيجه 3 بر صفر نتيجه را واگذار كرد تا انتظارات را برآورده نكرده باشد. به نظر مي‌رسيد نوربخش آمادگي روحي لازم را براي حضور در فينال و كسب مدال طلا نداشت و به همان مدال برنز قانع بوده است. 
پدرش نيز پس از كسب اين نشان عنوان كرد كه مدال برنز را براي محمد پيش‌بيني كرده بوديم و همين پيش‌بيني نشان از اين دارد كه به برنز قانع بوده است. 
وي در ديدار رده‌بندي با برتري مقابل فرنگي‌كار مولداوي صاحب مدال برنز شد. علي ذكائي مهر سال گذشه در اين وزن دوازدهم شده بود. 

* 66 كيلو: زيدوند كم تجربه نشان داد 
مهدي زيدوند كه كشتي‌هاي خوبي را چند ماه پيش در رقابت‌هاي قهرماني جوانان آسيا از خود به نمايش گذاشته بود و مدال طلا را در اندونزي بر گردن آويخته بود، يكي از شانس‌هاي كسب مدال در اين دوره محسوي مي‌شد. 
زيدوند پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم فرنگي كار چك را شكست داد و در دور سوم هم در 2 تايم كشتي‌گير ترك را از پيش رو برداشت. 
زيدوند در دور چهارم در حالي‌ به مصاف اليس كولمن از آمريكا رفت كه در تايم اول به راحتي و با نتيجه 5 بر 3 از سد حريف گذشته بود، اما او هم خيلي زود ميدان را به حريف داد و در زمان‌هاي دوم و سوم با نتيجه 4 بر صفر و يك بر صفر شكست خورد و به عنوان هشتمي بسنده كرد. 
سال گذشته محسن قاسمي در اين وزن دوازدهم شده بود. 

* 74 كيلو: قاسمي همه را نااميد كرد 
محسن قاسمي كه خرداد ماه سال جاري موفق شده بود مدال طلاي بزرگسالان آسيا را در ازبكستان از آن خود كند شانس اول مدال طلاي اين رقابت‌ها محسوب مي‌شد. قاسمي كه سال گذشته هم در اين مسابقات حضور داشت يكي از باتجربه‌هاي ايران محسوب مي‌شد و انتظار مي‌رفت ناكامي سال گذشته را جبران كند و با يك مدال خوش‌رنگ، خداحافظي شيريني با جوانان داشته باشد. قاسمي دوره قبل در 66 كيلو دهم شده بود. 
قاسمي در اين رقابت‌ها بسيار دور از انتظار ظاهر شد و همه را نااميد كرد. وي در همان كشتي اول به فرنگي‌كار اوكرايني باخت و حذف شد و به جايگاهي بهتر از بيست‌ودومي نرسيد. سال گذشته كمال محمدعليزاده در اين وزن برنز گرفته بود. 
وي كه در اردوهاي تيم ملي بزرگسالان حاضر بود از مدعيان پوشيدن دوبنده تيم ملي در اين رده‌ سني هم محسوب مي‌شود و اگر مي‌خواهد رقيب خوبي براي فرشاد عليزاده، دارنده نشان برنز بزرگسالان جهان در اين وزن باشد، بايد بيشتر تلاش كند، اما نتوانست در اين مسابقات خودي نشان دهد و تمام كشتي‌دوستان را نااميد كرد. 

* 84 كيلو: علياري متزلزل نشان داد 
مجيد علياري هم يكي ديگر از فرنگي‌كاراني بود كه در اندونزي به راحتي مدال طلاي جوانان آسيا را از آن خود كرده بود، او در اين مسابقات هم كار را با پيروزي مقابل فرنگي‌كار ايتاليايي آغاز كرد، اما از همان ابتدا متزلزل نشان داد. علياري در دور دوم نيز كشتي‌گير فرانسوي را از پيش رو برداشت، اما در اين كشتي هم با اقتدار ظاهر نشد و اشتباهات زيادي داشت، اشتباهاتي كه در دور سوم گريبان‌گير او شد و شكستش مقابل فرنگي‌كار گرج را رقم زد. 
علياري با حضور حريفش در فينال كار را در گروه بازنده‌ها ادامه داد و در كشتي نخست فرنگي‌كار كروات را از پيش رو برداشت و راهي ديدار رده‌بندي شد، اما در ديدار رده‌بندي نتيجه را مقابل كشتي‌گير ترك واگذار كرد و به عنوان پنجمي بسنده كرد. 

* 96 كيلو: بايندور هم كاري از پيش نبرد 
مهرداد بايندور هم كه چندي پيش در رقابت‌هاي قهرماني جوانان آسيا موفق به كسب نشان طلاي 96 كيلو شده بود پس از استراحت دور نخست در دور دوم مقابل فرنگي‌كار گرجستاني مغلوب شد و از حضور در يك‌چهارم نهايي بازماند. 
پس از حضور كشتي‌گير گرجي در فينال بايندور در گروه شانس مجدد كار را ادامه داد، اما با نمايش بسيار ضعيفي كه مقابل كشتي‌گير چيني داشت در 3 تايم و با نتيجه 5 بر 2 شكست خورد و خيلي زود حذف شد. 
بايندور هم در اين وزن دوازدهم شد و نتوانست امتيازي براي تيم ايران به‌دست آورد. شهاب قوره‌جيلي سال گذشته در اين وزن به مدال برنز رسيده بود. 

* 120 كيلو: دژباني فراتر از حد انتظار 
پس از مصدوميت‌ها پي‌در‌پي و مشكلات خروجي كه براي نفرات اصلي تيم فرنگي‌ جوانان براي حضور در رقابت‌هاي قهرماني جوانان جهان پيش آمد، ناصر نوربخش و همكارانش تصميم گرفتند بابك دژباني را از رده سني نوجوانان به تيم جوانان اضافه كنند. 
دژباني نيز كه تا روزهاي پاياني حضور در اين مسابقات به علت مصدوميت در هاله‌اي ازابهام قرار داشت با تلاش پزشكان به اين مسابقات رسيد. 
اما شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد دژباني بتواند نه تنها به فينال بلكه حتي جزو 5 كشتي‌گير برتر اين مسابقات قرار گيرد. 
با توجه به اينكه در رده سني نوجوانان وزن 100 كيلو وجود دارد و 120 كيلو ندارند، دژباني نيز با وزني حدود 105 كيلوگرم رو در روي حريفان سنگين‌تر از خودش قرار گرفت و عملكرد فوق‌العاده‌اي داشت. 
اين فرنگي‌كار اردبيلي پس از استراحت در دور اول، در دور دوم فرنگي‌كار آمريكايي را در 2 تايم شكست داد و در دور سوم كشي‌گير چيني را از پيش رو برداشت. 
دژباني در دور چهارم هم از سد هريشچانكا از بلاروس گذشت و با اقتدار راهي ديدار فينال شد، اما در فينال شانس با او يار نبود و با شكست مقابل شوتا گوجيسوانيدزه از گرجستان در كلينچ به مدال نقره بسنده كرد؛ مدالي كه شايد براي كارد فني از طلا هم ارزشمندتر باشد چرا كه يك چهره جوان و با انگيزه را در سنگين‌وزن كشف كردند كه در سال‌هاي آينده نيز مي‌تواند جوانان را همراهي كند. 
شايد اگر در تايم سوم به جاي حريف گرج، قرعه كلينچ به نفع بابك افتاده بود الان يك طلا در كارنامه فرنگي ثبت شده بود. 
سال گذشته پارسا نظري در اين وزن پنجم شده بود. 

با نگاهي اجمالي به شكست‌هاي فرنگي‌كاران جوان به اين نتجه مي‌رسيم كه در بيشتر كشتي‌هايي كه آنها نتيجه را به رقبا واگذار كردند، در تايم اول با اقتدار موفق به شكست حريفان شدن بود به خصوص در ديدار فينال 55 كيلو بين سامان عبدولي و حريف ارمني‌اش و مسابقه زيدوند با فرنگي‌كار آمريكايي در يك‌چهارم 66 كيلو. شايد كمي غرور كمتر و تجربه‌ بيشتر به همراه راهنمايي‌هاي بهتر مي‌توانست نتايج بهتري را براي تيم كشورمان رقم بزند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات